Σε μείωση 9.021 θέσεων εισακτέων στα ΑΕΙ της χώρας (η μεγαλύτερη ονομαστική μείωση θέσεων εισακτέων από τον ένα χρόνο στον άλλο από τη μεταπολίτευση και μετά) προχώρησε στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις το υπουργείο Παιδείας.
Μια ανακοίνωση, κοντά στο μεσημεριανό ύπνο της Κυριακής, που έρχεται απλά να συμπληρώσει τα τεχνητά εμπόδια που έχουν στηθεί φέτος ακόμη ψηλότερα.
Εκτός όλων των άλλων γνωστών δυσκολιών που συνδέονται με τις εξετάσεις, εκτός των συντελεστών της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που πλέον “τρούπωσε” στις πανελλαδικές εξετάσεις και δημιούργησε εκατόμβες εξοστρακισμένων υποψηφίων, εκτός από την πανδημία των διαφοροποιημένων συντελεστών βαρύτητας που “χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα”, έχουμε και μια αδυσώπητη εξεταστέα ύλη ικανή από μόνη της να βγάλει νοκ άουτ όσους και όσες δεν έχουν να πληρώσουν ακριβά δίδακτρα σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα
Πρέπει να το παραδεχθούμε ότι το υπουργείο Παιδείας έχει ιδεολογική συνέπεια και “θερίζει” με μέθοδο!
Εμπόδια και δυσκολίες
Πέρα από αυτές τις καθόλου ευκαταφρόνητες δυσκολίες που τινάζουν στον αέρα τις αγωνίες των υποψηφίων και των γονέων τους, μια αλλού τύπου αγωνία αφορά στην σημαντική ανεργία των πτυχιούχων, η οποία έχει περιπλέξει στα δίχτυα της σχεδόν όλες τις σπουδές. Οι παραπάνω αγωνίες των οικογενειών συνδέονται βεβαίως άρρηκτα και με την ανησυχία για το αν το παιδί τους θα καταφέρει να εισαχθεί σε σχολή του τόπου μόνιμης κατοικίας· ανησυχία που τροφοδοτείται από την αδυναμία να στηρίξουν οικονομικά τις σπουδές τους.
Σε ενδεικτική εμπειρική έρευνα που πραγματοποιήθηκε από 15 Σεπτεμβρίου έως 12 Οκτωβρίου του 2020 και από 20 Σεπτεμβρίου έως 10 Οκτωβρίου 2021 φέτος σε 250 γονείς που τα παιδιά τους θα έπαιρναν ή πήραν μέρος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2021, φάνηκε καθαρά ότι η αδυναμία να αντεπεξέλθουν στο κόστος των σπουδών των παιδιών τους, σε περίπτωση που αυτά πετύχαιναν την εισαγωγή τους σε σχολή μακριά από την πατρική στέγη, καθώς και η ανησυχία για την τρομακτική ανεργία των νέων πτυχιούχων συναγωνίζονταν την αγωνία για την ίδια την είσοδο των παιδιών τους στα ΑΕΙ.
Προφανώς όλα τα παραπάνω εμπόδια αφορούν πλειοψηφικά παιδιά και οικογένειες με κοινή κοινωνική ταυτότητα.
Το μήνυμα ελήφθη!
Αν θέλει κανείς να αποκωδικοποιήσει το μήνυμα των αποτελεσμάτων των περσινών πανελλαδικών εξετάσεων, θα πρέπει να φύγει λίγο από τις βάσεις εισαγωγής που δικαιολογημένα σηκώνουν αρκετή «σκόνη» και να πάει στις αναπαραστάσεις που δημιουργούνται στους εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές και γονείς που παρακολουθούν με δέος ως θεατές το μέλλον που προβλέπεται γι’ αυτούς. Ποιο είναι το μήνυμα; Στροφή με μεγαλύτερη ένταση και σε μεγαλύτερη έκταση στα φροντιστηριακά στέγαστρα, σκέψεις για εγγραφή στα κολέγια και για το τμήμα των μαθητών από φτωχά και αδύναμα νοικοκυριά μια φωνή: Πού πας, ρε Kαραμήτρο! Μάθε νωρίς την ταξική σου θέση!