Το ΔΣ της Ένωσης Γονέων Δήμου Φαιστού για τις εξετάσεις της λεγόμενης «ελληνικής PISA»:
Το ΔΣ της Ένωσης Γονέων Δήμου Φαιστού εκφράζει την αντίθεσή του στην υπουργική απόφαση (19/04/2022) για τη συμμετοχή Σχολικών Μονάδων στις Εθνικές Εξετάσεις Διαγνωστικού Χαρακτήρα, στις 18/5, για τους μαθητές/τριες της ΣΤ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2021-2022, που αφορά σε 600 σχολεία (300 Δημοτικά και 300 Γυμνάσια) ανά τη χώρα. Σε 2 Δημοτικά και 1 Γυμνάσιο για τον δήμο Φαιστού.
Το ΥΠΑΙΘ μάλιστα χρησιμοποιεί και πάλι εύηχες λεξούλες για να μας πείσει για τις «αγνές» και «άδολες» προθέσεις του. Δυστυχώς όμως για το Υπουργείο, οι γονείς έχουμε πλέον μπόλικη πείρα για να καταλάβουμε πότε το παραμύθι κρύβει δράκο!
Έχουμε χορτάσει εδώ και χρόνια την αναβάθμιση όλων, που κάθε φορά μας οδηγούν να βάλουμε ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη. Που αφήνουν τα σχολειά μας χωρίς εκπαιδευτικούς. Που δε δίνουν δεκάρα για τα σχολικά κτίρια και τα εκατοντάδες κοντέινερ που «φυτρώνουν» στις σχολικές αυλές.
Ιδιαίτερα την τελευταία τριετία, μπουχτίσαμε από τη δήθεν αναβάθμιση του Υπουργείου Παιδείας, που:
● Στοιβάζει τα παιδιά μας σε 25άρια τμήματα.
● Που τα στέλνει από τα 15 στην ανήλικη εργασία (νόμος για την Επαγγελματική Εκπαίδευση).
● Που αφήνει τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και ανάγκες αστήριχτα, μετά από 2 χρονιές πανδημίας (Κόφτης του Υπουργείου για μέχρι 2 παράλληλες στηρίξεις ανά σχολείο, ανεξάρτητα από τις διαγνώσεις και τις πραγματικές ανάγκες).
● Που οικοδομεί τα σχολεία της αριστείας (βλ. Πρότυπα-Πειραματικά), με στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και των μαθητών.
● Που γεμίζει τα κεφάλια των μαθητών με ατέλειωτες εφήμερες δεξιότητες, πετσοκόβοντας παράλληλα ολόκληρα διδακτικά αντικείμενα (Καλλιτεχνική Παιδεία, Κοινωνικές Επιστήμες) που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας, υποβαθμίζοντας έτσι το μορφωτικό επίπεδο.
● Που μετατρέπει το σχολείο σε μια απέραντη εξεταστική αρένα, με την Τράπεζα Θεμάτων, αρπάζοντας και το τελευταίο ευρώ που έχει μείνει στις τσέπες μας, στον αγώνα μας να στηρίξουμε όπως και αν μπορούμε τα παιδιά μας.
● Και παρά τον τιτάνιο αγώνα των μαθητών να τρέχουν πανικόβλητοι να καλύψουν μια ατέλειωτη ύλη, τελικά να αποκλείονται από την Ανώτατη Εκπαίδευση μέσω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Και ο κατάλογος είναι μακρύς…… Και σε αυτόν έρχεται σήμερα το Υπουργείο να προσθέσει και άλλες εξετάσεις (ελληνική PISA), για να «αναβαθμίσει», όπως ισχυρίζεται, το περιεχόμενο της μόρφωσης και τα αναλυτικά προγράμματα. Ακόμα και το όνομα που επιλέχθηκε δεν είναι καθόλου αθώο.
Οι διεθνείς εξετάσεις PISA διεξάγονται κάθε τρία χρόνια στη Γλώσσα, τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ και όπως μας πληροφορεί το ίδιο το ΙΕΠ μέσω της ιστοσελίδας του, η PISA είναι πνευματικό παιδί και εργαλείο του ΟΟΣΑ. Δηλαδή τα αποτελέσματα του διαγωνισμού αξιοποιούνται, όλα αυτά τα χρόνια για τη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής στις χώρες του ΟΟΣΑ.
Όσο για την τοπική PISA ενημερώνουμε το Υπουργείο ότι δε ζούμε σε γυάλα! Γνωρίζουμε καλά τι γίνεται και σε άλλες χώρες που πραγματοποιούνται αντίστοιχου τύπου εξετάσεις, μιας και η «ελληνική PISA» δεν είναι ελληνική πατέντα!
Στην Αγγλία, στο τέλος του Δημοτικού (Primary school) με βάση τα αποτελέσματα των μαθητών σε αντίστοιχες εξετάσεις, προκύπτει η «προσδοκία μάθησης» (flight path), η οποία ακολουθεί τον μαθητή τα επόμενα μαθητικά του χρόνια και τον προσανατολίζει σε τι επίπεδο σχολείου δυτεροβάθμιας θα φοιτήσει. Εκεί τα σχολεία είναι ήδη κατηγοριοποιημένα.
Στη Γερμανία, στην ηλικία των 11 ετών, το συμβούλιο του σχολείου αποφασίζει, με βάση την επίδοση του μαθητή σε αντίστοιχες εξετάσεις, σε ποιον από τους τρεις τύπους σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα οδηγηθεί.
Σε πολλές πολιτείες των ΗΠΑ, οι μαθητές τοποθετούνται σε τμήματα στο Δημοτικό σχολείο με βάση την επίδοσή τους σε αντίστοιχου τύπου εξετάσεις στη γραφή και την ανάγνωση. Εννιά στους δέκα μαθητές που τοποθετούνται στο χαμηλό επίπεδο, παραμένουν και αποφοιτούν από αυτό!
Αυτή η πείρα δείχνει ακριβώς προς τα πού θέλουν να στρέψουν το τιμόνι που αφορά στο μέλλον της νέας γενιάς. Οι διαγνωστικές εξετάσεις τύπου PISA, σε συνδυασμό με τη λεγόμενη «αξιολόγηση» και τις υπόλοιπες αντιεκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, ιδιαίτερα των τελευταίων ετών, αποτελούν κομμάτια του ίδιου πάζλ: της κατηγοριοποίησης σχολείων και μαθητών, της όξυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων.
Εμείς οι γονείς όμως δε θέλουμε και δεν παλεύουμε για να διαχωρίζονται οι μαθητές σε παιδιά και αποπαίδια. Για ένα σχολείο υποβαθμισμένο για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών. Για ένα σχολείο που θα υψώνει πελώρια τείχη απέναντι στα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν. Γι’ αυτό έχουμε χρέος να αντισταθούμε απέναντι στη νέα προσπάθεια του Υπουργείου!
Θέλουμε και παλεύουμε για ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα όλους τους μαθητές, θα τους βοηθά να συγκροτήσουν την προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους και, όσοι το επιθυμούν, να σπουδάσουν ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους.
Απαιτούμε από το ΥΠΑΙΘ να σταματήσει κάθε διαδικασία που σχετίζεται με τη λεγόμενη «ελληνική PISA».
Καλούμε τους Συλλόγους Γονέων και ιδιαίτερα τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών της ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου των επιλεγμένων σχολείων από το Υπουργείο, να μην επιτρέψουμε:
- Να γίνουν για μια ακόμα φορά τα παιδιά μας πειραματόζωα.
- Να μετατραπεί η γνώση και η αξία της για το παιδί σε μετρήσιμη δεξιότητα ή multiple choice.
- Να μη φορτώσουμε στα παιδιά μας την ευθύνη για τα κακώς κείμενα της πολύπαθης εκπαίδευσης.