Σε εφιάλτη για τα νοικοκυριά εξελίσσεται η νέα εκρηκτική αύξηση του πληθωρισμού που σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ έφτασε τον Μάρτιο στο 8,9%, με τον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή να παρουσιάζει αύξηση κατά 2,7% σε σχέση με τον Φεβρουάριο.
Κρίσιμα αγαθά και υπηρεσίες καταγράφουν τεράστιες ανατιμήσεις. Οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος είναι αυξημένες κατά 79%, του φυσικού αερίου κατά 68% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 58,5%.
Ανατίμηση 19,9% σημειώνεται στα λάδια και 13% στα λαχανικά. Πολύ μεγάλες είναι και οι αυξήσεις που καταγράφονται στον τομέα των μεταφορών. Τα εισιτήρια στα αεροπλάνα παρουσιάζουν αύξηση κατά 26,8% και των πλοίων κατά 16% . Παράλληλα, το κόστος διαμονής σε ξενοδοχεία και μοτέλ ανέβηκε 18,5%.
Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 8,9% τον μήνα Μάρτιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
–8,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
–29,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
–15,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ελαστικά, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
–0,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα κρασιά.
–6,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
–3,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
–0,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθηκατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής.
–0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.