Ερώτηση 53 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία προς τον Κώστα Καραμανλή για τις ενέργειες και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της απόφασης του ΣτΕ
Ενημέρωση για τις ενέργειες και το χρονοδιάγραμμα εναρμόνισης του δημοσίου με την απόφαση του ΣτΕ, που ζητά την επαναφορά των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ υπό δημόσιο έλεγχο (από το Υπερταμείο) ζητούν με ερώτησή τους προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, 53 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία.
Στο κείμενο της ερώτησης, η οποία κατατέθηκε με πρωτοβουλία του τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκου Παππά, τονίζεται το σημείο της απόφασης του Ανωτάτου Δικαστηρίου που αναφέρει ότι «η μεταβίβαση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου των δύο εταιρειών στην ΕΕΣΥΠ είναι αντισυνταγματική», καθώς -σύμφωνα με το σκεπτικό- κρίνεται επιβεβλημένος ο έλεγχος από το δημόσιο όχι μόνο με την άσκηση εποπτείας μέσω εταιρείας που ελέγχει, αλλά και απευθείας με τον έλεγχο του μετοχικού της κεφαλαίου.
Οι βουλευτές, αφού επισημαίνουν ότι «η διεθνής τάση των επαναδημοτικοποιήσεων και επανακρατικοποιήσεων επιχειρήσεων ύδρευσης δείχνει ότι το μοντέλο των τελευταίων δεκαετιών απέτυχε, καθώς οι ιδιωτικοποιήσεις έφεραν αύξηση τιμολογίων και υποβάθμιση της ποιότητας του νερού» και πως «η χώρα δεν πλέει και δεν μπορεί να πλέει σε μεταμνημονιακά απόνερα», ρωτούν τον Κ. Καραμανλή:
· «Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για την υλοποίηση της απόφασης του Ανώτατου Δικαστηρίου σε σχέση με τις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ;»
· «Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα εναρμόνισης του ελληνικού δημοσίου με την απόφαση του ΣτΕ;»
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Θέμα: «Να εφαρμοστεί η απόφαση του ΣτΕ, να επανέλθουν η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ στο δημόσιο από το Υπερταμείο»
Η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε (ΕΕΣΥΠ Α.Ε.), γνωστή και ως «Υπερταμείο», συστάθηκε με τον Ν.4389/16 με σκοπό τη διαχείριση και την αξιοποίηση της ιδιωτικής περιουσίας του δημοσίου. Άμεσες θυγατρικές της είναι το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε.) και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤΑΔ Α.Ε.). Στις έμμεσες θυγατρικές, μεταξύ άλλων, εντάχθηκαν η ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και η ΕΥΑΘ Α.Ε., ως απόρροια μνημονιακών δεσμεύσεων που είχε αναλάβει η Ελλάδα από το 2010 και μετά.
Πρόσφατα, το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε, μετά από προσφυγή των σωματείων των εργαζομένων στην ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, ότι η μεταβίβαση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου των δύο εταιρειών στην ΕΕΣΥΠ είναι αντισυνταγματική. Είναι η δεύτερη φορά που το ΣτΕ υπεραμύνεται του δημόσιου αγαθού του νερού. Η πρώτη απόφαση είχε εκδοθεί το 2014 και ήταν εκείνη που ανέτρεψε την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, που εξέδωσε κατά πλειοψηφία η Ολομέλεια ΣτΕ (19 προς 1), ο έλεγχος της ΕΥΔΑΠ από το ελληνικό δημόσιο είναι επιβεβλημένος όχι μόνο με την άσκηση εποπτείας μέσω εταιρείας που ελέγχει, αλλά και απευθείας με τον έλεγχο του μετοχικού της κεφαλαίου.
Η Ολομέλεια του ΣτΕ ουσιαστικά ευθυγραμμίζεται με την αντίστοιχη απόφαση του Δ’ Τμήματος του ΣτΕ, η οποία είχε εκδοθεί το καλοκαίρι του 2020 και έκρινε αντισυνταγματική τη μεταφορά του 50% των μετοχών των δύο κρατικών εταιρειών στην ΕΕΣΥΠ. Λόγω όμως της σπουδαιότητας του θέματος αποφασίστηκε τότε να μεταφερθεί το θέμα στην κρίση της Ολομέλειας. Να σημειωθεί ότι το Δ’ Τμήμα του ΣτΕ με νεότερη απόφαση (92/2022), που δημοσιεύθηκε στις 18 Ιανουαρίου, αποφαίνεται και κατά της ΚΥΑ τιμολόγησης νερού, εναντίον της οποίας είχαν επίσης προσφύγει τα ίδια σωματεία εργαζομένων. Και πάλι λόγω της σοβαρότητας του θέματος, η υπόθεση έχει παραπεμφθεί για να εκδικαστεί σε νέα δίκη, στη μείζονα σύνθεση του ΣτΕ, στις 10 του ερχόμενου Μαΐου.
Τα δικαστήριο επικαλείται την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ότι «Το ύδωρ δεν είναι εμπορικό προϊόν όπως όλα τα άλλα, αλλά αποτελεί κληρονομιά που πρέπει να προστατεύεται και να τυγχάνει της κατάλληλης μεταχείρισης», καθώς και ότι «η ύδρευση συνιστά υπηρεσία κοινής ωφέλειας». Ανάλογη είναι η απόφαση και για την ΕΥΑΘ.
Επειδή οι κρίσιμες υποδομές και επιχειρήσεις, όπως αυτές της ύδρευσης, πρέπει να επιστρέψουν υπό δημόσιο έλεγχο για να διαφυλάξει η Πολιτεία τα βασικά δικαιώματα των πολιτών (απρόσκοπτη πρόσβαση στο νερό), να λαμβάνει πολιτικές υπέρ της κοινωνίας (κοινωνικά τιμολόγια, ανάσχεση αυξήσεων στους λογαριασμούς), να τις αξιοποιεί ως αναπτυξιακό εργαλείο της χώρας.
Επειδή η διεθνής τάση των επαναδημοτικοποιήσεων και επανακρατικοποιήσεων επιχειρήσεων ύδρευσης δείχνει ότι το μοντέλο των τελευταίων δεκαετιών απέτυχε, καθώς οι ιδιωτικοποιήσεις έφεραν αύξηση τιμολογίων και υποβάθμιση της ποιότητας του νερού.
Επειδή η χώρα δεν πλέει και δεν μπορεί να πλέει σε μεταμνημονιακά απόνερα.
Επειδή ο ρόλος του δημοσίου στις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ κρίνεται αναντικατάστατος.
Ερωτάσθε:
1. Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για την υλοποίηση της απόφασης του Ανώτατου Δικαστηρίου σε σχέση με τις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ;
2. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα εναρμόνισης του ελληνικού δημοσίου με την απόφαση του ΣτΕ;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Παππάς Νικόλαος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αγαθοπούλου Ειρήνη – Ελένη
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Σία
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυγέρη Δώρα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βασιλικός Βασίλης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Τάνια
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσείν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Μανώλης
Κασιμάτη Νίνα
Κατρούγκαλος Γιώργος
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χάρης
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Γιάννης
Μωραίτης Θάνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Σάκης
Παπανάτσιου Κατερίνα
Πέρκα Θεοπίστη
Πούλου Παναγιού
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρλέτης Παναγιώτης
Σκουφά Μπέττυ
Συρμαλένιος Νίκος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζάκρη Θεοδώρα
Τζούφη Μερόπη
Τόλκας Άγγελος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γιώργος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Φωτίου Θεανώ