Μέτρα για τη στήριξη των επιχειρήσεων ζητούν οι έμποροι του Ηρακλείου με επιστολή τους στον Υπουργούς Ανάπτυξης & Επενδύσεως και Οικονομικών, Αδ. Γεωργιάδη και Χρ. Σταϊκούρα, την οποία κοινοποιούν και στους Περιφερειάρχη Κρήτης, Σταύρο Αρναουτάκη, Αντιπεριφερειάρχη Ηρακλείου, Ν. Συριγωνάκη, Αντιπεριφερειάρχη Επιχειρηματικότητας, Αν. Παπαδεράκη καθώς και στους βουλευτές του Νομού και στον πρόεδρο της ΝΟΔΕ Ηρακλείου, Β. Καρκανάκη.
Όπως επισημαίνεται στην επιστολή του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, η τεράστια οικονομική κρίση που βίωσαν και βιώνουν χιλιάδες μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας, συνεχίζει να αποτελεί μια εν δυνάμει ωρολογιακή βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας. Οι έμποροι καταθέτουν στους υπουργούς τις προτάσεις τους, οι οποίες εκτιμούν ότι θα είναι ο καταλύτης για την ανακούφιση των επιχειρήσεων και την καθολική επανεκκίνηση της αγοράς προς όφελος της εθνικής οικονομίας.
Αναλυτικά, η επιστολή του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου:
Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Η τεράστια οικονομική κρίση που βίωσαν και βιώνουν χιλιάδες μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας, συνεχίζει να αποτελεί μια εν δυνάμει ωρολογιακή βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας.
Τα μέτρα στήριξης της πολιτείας βοήθησαν σημαντικά αλλά δεν έλυσαν το πρόβλημα που δημιουργήθηκε ειδικά στον κλάδο του λιανεμπορίου.
Σε αυτή τη βάση και με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, παρακαλούμε να λάβετε υπ’ όψη σας τις κάτωθι προτάσεις μας οι οποίες όπως εκτιμούμε, θα είναι ο καταλύτης για την ανακούφιση των επιχειρήσεων και την καθολική επανεκκίνηση της αγοράς προς όφελος της εθνικής οικονομίας.
1. Επιτάχυνση μείωσης φορολογικών συντελεστών με στόχο το 20% ώστε να δημιουργηθεί η αναγκαία ρευστότητα που θα φέρει ανάπτυξη στην οικονομία.
2. Δραστική μείωση του ΦΠΑ σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Υπάρχουν πλέον πολλές αναλογιστικές μελέτες οι οποίες αποδεικνύουν ότι η μείωση του ΦΠΑ, εκτός των άλλων (μείωση τιμών, αύξηση κατανάλωσης κ.λ.π.) θα δημιουργήσει περισσότερα έσοδα για το κράτος αφού μειώνει σημαντικά την παραοικονομία.
3. Η νέα πραγματικότητα με τον εκμηδενισμό της ταμειακής ρευστότητας των επιχειρήσεων, έχει οδηγήσει στην κατάρρευση του προγραμματισμού αποπληρωμής των επιχειρηματικών δανείων με αποτέλεσμα, εάν δεν ληφθούν πρόσθετα μέτρα στήριξης, ακόμα και υγιείς εταιρίες που ουδέποτε αντιμετώπισαν προβλήματα δανεισμού, να βρίσκονται σήμερα σε κατάσταση αδυναμίας. Για τους παραπάνω λόγους προτείνουμε την ειδική διαχείριση των τραπεζικών δανείων με νομοθετικές πρωτοβουλίες της πολιτείας ως εξής:
a. Αναστολή πληρωμής δόσεων τόκων και κεφαλαίου στα δάνεια επιχειρήσεων σε όσους δανειολήπτες κατάφερναν να είναι συνεπείς στις πληρωμές τους πριν υποστούν τις όποιες επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης του COVID 19 αλλά και σε όσους αντιμετώπιζαν δυσκολίες αποπληρωμής και η οικονομική τους κατάσταση επιδεινώθηκε δραματικά (μείωση τζίρου > 20%). Η αναστολή θα πρέπει να διαρκέσει τουλάχιστον 2 χρόνια μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας στην αγορά (βλ μελέτη της Περιφέρειας Κρήτης).
b. Επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων με μείωση της αξίας των δόσεων τόκων – κεφαλαίου κατά 50% που θα πρέπει να λάβει υπόψη της το χρόνο επανεκκίνησης της οικονομίας.
c. Δραστική μείωση των επιτοκίων των τραπεζικών δανείων σε επίπεδα euribor με επανυπολογισμό τόκων από την 01.03.2020 έως σήμερα και κρατική επιδότηση των τόκων μέχρι την ομαλοποίηση της αγοράς για τη μείωση κόστους των επιχειρήσεων
d. Αναστολή ενημέρωσης του Τειρεσία για όσες επιχειρήσεις μπήκαν ή θα μπουν στο κόκκινο λόγω της υγειονομικής κρίσης.
4. Μέτρα πρόσβασης των ΜΜΕ μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε τραπεζικό δανεισμό με ευνοϊκούς όρους και κρατικές εγγυήσεις. Υπενθυμίζουμε ότι σήμερα ποσοστό μεγαλύτερο του 70% των
μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό.
5. Πλήρης απαλλαγή του ΕΝΦΙΑ επιχειρήσεων της περιόδου 2020 – 2021. Από το 2022 μείωση του ΕΝΦΙΑ των επιχειρήσεων ανάλογη με αυτή των ιδιωτών. Κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε επαγγελματικά ακίνητα που δεν παράγουν εισόδημα.
6. Μείωση ποσοστού της επιστρεπτέας προκαταβολής από 70% – 100%, ανάλογα με την μείωση του τζίρου και της ζημιάς των επιχειρήσεων.
7. Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών εργοδοτών και προσωπικού. Σημαντική μείωση του ΕΦΚΑ εργοδοτών, κατάργηση αναδρομικών.
8. Μετά την ομαλοποίηση της αγοράς, ριζική αναδιάρθρωση όλων των χρεών (ρυθμισμένων και μη) προς εφορία, ΙΚΑ, ασφαλιστικά ταμεία, με απαλοιφή τόκων και προσαυξήσεων και ενεργοποίηση μέτρου μακροχρόνιων ρυθμίσεων 120 – 240 δόσεων ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα των επιχειρήσεων (εξατομικευμένη ρύθμιση) με στόχο την ομαλή επανεκκίνηση της αγοράς και τη βιώσιμη ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς.
9. Επειδή η κάθε επιχείρηση δεν βρίσκεται στο ίδιο στάδιο οικονομικών δυνατοτήτων, προτείνουμε οι νέες ρυθμίσεις να είναι διαρκείς ώστε να συμπεριλάβουν και αυτές που ενδεχομένως με το άνοιγμα του μέτρου δεν θα είναι έτοιμες να προσχωρήσουν. Τα επιμελητήρια θα μπορούσαν να συμβάλουν ως διαμεσολαβητές διακανονισμού. Στο μέτρο αυτό θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οφειλές προς στους Δήμους καθώς και σε επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας (ηλεκτρικό ρεύμα, ύδρευση κ.λ.π) (αντικατάσταση του 5) με στόχο την ομαλή επανεκκίνηση των επιχειρήσεων και τη βιώσιμη ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς.
10. Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος διότι επιβαρύνει υπέρμετρα τις πολύ μικρές επιχειρήσεις που καταγράφουν ήδη πολύ σημαντικές ζημίες.
11. Κατάργηση της προκαταβολής φόρου που εκ των πραγμάτων λόγω έλλειψης ρευστότητας δεν θα μπορέσει να καταβληθεί και θα δημιουργήσει πρόσθετα χρέη στις επιχειρήσεις. Εξάλλου είναι βέβαιο ότι με τα πολύ μειωμένα οικονομικά δεδομένα λόγω της πανδημίας, οι φόροι αυτοί θα είναι πολύ μειωμένοι.
12. Υιοθέτηση αναβαλλόμενου φόρου, για τις χρήσεις 2020, 2021, 2022 για επιχειρήσεις με μείωση τζίρου > 20%, (ανάλογος με αυτό των τραπεζών).
13. Ετήσιο αφορολόγητο όριο 12.000€ προσαυξημένο κατά 3.000€ για κάθε ανήλικο παιδί, τουλάχιστον για τα επόμενα τρία χρόνια.
14. Κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης διότι οι έμποροι που υπέστησαν την περίοδο 2020 – 2021 μεγάλες μειώσεις στα εισοδήματά τους λόγω της πανδημίας καιτων διαδοχικών lockdown, δεν θα μπορέσουν να καλύψουν τα τεκμήρια και θα κληθούν αδικαιολόγητα να πληρώσουν υπέρογκους φόρους για ανύπαρκτα εισοδήματα.
15. Νέος κύκλος επιδότησης παγίων δαπανών επικεντρωμένος κυρίως στις χιλιάδες μικρών εμπορικών επιχειρήσεων ατομικού και οικογενειακού χαρακτήρα (με ή χωρίς υπαλλήλους) που αδικαιολόγητα είχαν εξαιρεθεί από το προηγούμενο κύκλο ο οποίος είχε ευνοήσει προκλητικά μεγαλύτερες επιχειρήσεις ιδιαίτερα αυτές του τουρισμού.
16. Ένταξη των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, ιδίως του λιανεμπορίου, σε νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο του υπουργείου ανάπτυξης με σχεδιασμό στοχευμένων προγραμμάτων οικονομικής ενίσχυσης, αντίστοιχων με αυτά που δημιουργήθηκαν για τις επιχειρήσεις της εστίασης και του τουρισμού. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι και το εμπόριο είναι πολύ κομμάτι της οικονομίας για να παραγκωνίζεται.
17. Να δοθούν άμεσα οικονομικά κίνητρα στις επιχειρήσεις για ανάπτυξη, εκσυγχρονισμό, απασχόληση αλλά και επιβράβευση ( π.χ. πρόσβαση σε φτηνό τραπεζικό δανεισμό – πλήρης επιδότηση ασφ. εισφορών νέου προσωπικού κ.λ.π. ) για αυτές που μπόρεσαν να παραμείνουν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.
18. Επιδότηση της αύξησης της ηλεκτρική ενέργειας μέχρι να ομαλοποιηθεί η αγορά και να επανέλθει στα πρότερα επίπεδα τιμών. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επιδιώξουν τη μείωση του λειτουργικού τους κόστους προκειμένου να επιβιώσουν και οι αυξήσεις τιμών του ρεύματος τους οδηγούν σε αδιέξοδο.
19. Συμμετοχή των επιχειρήσεων σε πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης (εξοικονομώ για επιχειρήσεις) χωρίς αυστηρούς περιορισμούς, προκειμένου να μειώσουν την ενεργειακή τους κατανάλωση και να βελτιώσουν ο οικολογικό τους αποτύπωμα.
20. Άμεση και καθολική υιοθέτηση του ακατάσχετου επαγγελματικού τραπεζικού λογαριασμού ώστε οι επιχειρήσεις που βρίσκονται ή θα βρεθούν στο κόκκινο να έχουν τη δυνατότητα πωλήσεων καθώς και να ενταχθούν και να υποστηρίξουν με συνέπεια ρυθμίσεις οφειλών
τους. Είναι παράλογο να αναμένει η πολιτεία ότι μια επιχείρηση με δεσμευμένους λογαριασμούς και χωρίς εναλλακτικούς τρόπους διαφυγής (πλην της παραοικονομίας) θα μπορούσε να ανταποκριθεί σε οποιοδήποτε βαθμό σε ρυθμίσεις χρεών και στις εμπορικές της υποχρεώσεις.
21. Μέτρα στήριξης και ανακούφισης των επιχειρήσεων που αντιμετώπισαν αντίστοιχα δραματική κατάσταση την περίοδο της οικονομικής ύφεσης 2009 – 2015, για τις οποίες ούτε τότε αλλά ούτε και αργότερα δεν υπήρξε απολύτως κανένα μετρό στήριξης ανάλογο με αυτά που ορθώς λαμβάνονται σήμερα, με αποτέλεσμα πολλές από αυτές να κλείσουν ή να διακόψουν την λειτουργία τους ή να τεθούν σε αναγκαστική αναστολή λειτουργίας. Στις επιχειρήσεις αυτές, πρέπει να δοθεί μία πραγματική δεύτερη ευκαιρία επανεκκίνησης δεδομένου ότι, όπως και σήμερα έτσι και τότε, το πρόβλημα που τους οδήγησε σε οικονομικό αδιέξοδο δεν οφειλόταν στις δικές τους εσφαλμένες επιλογές και αδυναμίες αλλά οφειλόταν αποκλειστικά σε μια εξωτερική οικονομική – τραπεζική κρίση ήταν δηλαδή συστημικό.
Τα μέτρα για την ανακούφιση αυτών των επιχειρήσεων θα μπορούσε να είναι αντίστοιχα με τα μέτρα που ελήφθησαν λόγω της πανδημίας, επιπλέον όμως θα πρέπει γι’ αυτές όπως βέβαια και για όσες πλήττονται σήμερα να υιοθετηθεί άμεσα και χωρίς περιορισμούς, ο ακατάσχετος επαγγελματικός τραπεζικός λογαριασμός ώστε να μπορέσουν να επωφεληθούν και από τις πωλήσεις μέσω πιστωτικών καρτών που αποτελούν πλέον την συντριπτική πλειοψηφία του τζίρου των επιχειρήσεων αλλά και του ηλεκτρονικού εμπορίου που διακινείται αποκλειστικά με ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Να σημειωθεί ότι οι επιχειρήσεις αυτές έχουν δεσμευμένους τραπεζικούς λογαριασμούς εξ΄ αιτίας των οποίων, με ευθύνη της πολιτείας, αδυνατούν να συνεχίσουν με οποιονδήποτε τρόπο την επαγγελματική τους δραστηριότητα ώστε να εξέλθουν από το αδιέξοδο. Εάν η πολιτεία (ορθώς) αισθάνεται την ανάγκη να υιοθετήσει μέτρα στήριξης λόγω πανδημίας για επιχειρήσεις που έχουν μείωση τζίρου ακόμα και 20% γιατί δεν θα πρέπει να το κάνει (έστω και ετεροχρονισμένα) και για επιχειρήσεις που για μια πολύ μεγαλύτερη περίοδο είχαν μείωση τζίρου ακόμα και μεγαλύτερη του 60-70% ; (πχ. κλάδος αυτοκινήτου, κατασκευές κλπ).
22. Τέλος σας καλούμε να αναλάβετε πρωτοβουλίες σε διεθνές επίπεδο και να επιδιώξετε επιτακτικά, σε επίπεδο Ευρωζώνης, πολιτικές για τη διαγραφή δημόσιου χρέους που έχει στα χέρια της η Ευρωπαϊκή
Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) αλλά και ιδιωτικού χρέους, προκειμένου να τεθούν τα θεμέλια για μία μακροπρόθεσμα βιώσιμη ανάπτυξη της ελληνικής.