Το χειροκρότημα για τον Δημήτρη Λιγνάδη σταμάτησε απότομα και ο κατηγορούμενος για τέσσερις υποθέσεις βιασμού κάθεται στο εδώλιο του κατηγορουμένου σήμερα Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου. Έφτασε στο δικαστήριο λίγο μετά τις 9 το πρωί φορώντας χειροπέδες πισθάγκωνα.
Το τέλος της καριέρας του σκηνοθέτη έχει έρθει εδώ και περίπου ένα χρόνο μετά τη σύλληψή του. Πολλοί ήξεραν, πολλοί άκουγαν τις φήμες να κυκλοφορούν σαν αστικοί μύθοι, κανείς όμως δεν μιλούσε.
Η αυλαία της δικαστικής διαδικασίας της υπόθεσης αναμένεται να ανοίξει στο Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Αθήνας σήμερα Παρασκευή, όπου ο προφυλακισμένος πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Δ. Λιγνάδης θα καθίσει στο εδώλιο του κατηγορουμένου για τέσσερις υποθέσεις βιασμού, έναν το 2010, δύο το 2015 και ακόμα έναν το 2018.
Είναι το πρώτο πρόσωπο του καλλιτεχνικού χώρου που θα δικαστεί μετά τις καταγγελίες σε βάρος του στο πλαίσιο του κινήματος του #metoo.
Ο Δ. Λιγνάδης τον τελευταίο χρόνο κρατείται στις φυλακές Τριπόλεως –όπου κρατούνται οι καταδικασμένοι και κατηγορούμενοι για σεξουαλικά εγκλήματα– αφού προφυλακίστηκε για το αδίκημα του βιασμού κατά συρροή δύο ανηλίκων. Στη συνέχεια ασκήθηκαν σε βάρος του δύο νέες κατηγορίες βιασμού. Η μία για τον βιασμό ενός ανηλίκου πριν από οκτώ χρόνια και η δεύτερη ενός ενήλικου άντρα πριν από τέσσερα χρόνια. Ο κατηγορούμενος με υπόμνημα που είχε καταθέσει μέσω του δικηγόρου του είχε αρνηθεί τις κατηγορίες ενώπιον της ανακρίτριας.
Οι καταθέσεις των θυμάτων του σόκαραν το πανελλήνιο και προκάλεσαν αποτροπιασμό στην κοινή γνώμη. Ανήλικοι έπεφταν στα δίχτυα του χειριστικού κακοποιητή, ο οποίος εκμεταλλευόμενος τη θέση εξουσίας του, ασελγούσε τόσο στο κορμί όσο και στην ψυχή τους.
Το χρονικό της αποκαθήλωσης
Το κουβάρι της υπόθεσης ξεκίνησε να ξετυλίγεται ύστερα από ανάρτηση της δημοσιογράφου Ελενας Ακρίτα στα social media στις 2 Φεβρουαρίου, στην οποία ανέφερε ότι η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ζήτησε την παραίτηση του Δ. Λιγνάδη από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, γεγονός που διαψεύστηκε από το υπουργείο.
Ακολούθησε η καταλυτική συνέντευξη του Νίκου Σ. στο 2020mag.gr στις 6 Φεβρουαρίου, στην οποία περιέγραψε τον βιασμό του με μεταλλική ράβδο από τον Δ. Λιγνάδη σε ηλικία 19 ετών, χωρίς ωστόσο να τον κατονομάζει, η οποία έγινε η αφορμή για την παραίτηση του σκηνοθέτη την ίδια κιόλας ημέρα.
Στην επιστολή της παραίτησής του ο κατηγορούμενος έκανε λόγο μάλιστα για «τοξικό κλίμα φημών, υπονοούμενων, διαρροών και αναφορών» γύρω από το πρόσωπό του, «χωρίς να έχει υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη καταγγελία».
Δύο μόνο μέρες μετά και αφού ο χορός των καταγγελιών είναι ανοίξει, μία απόφοιτος του Αρσακείου σε συνέντευξή της και πάλι στο 2020mag.gr αναφέρεται στον κατηγορούμενο με το όνομά του, υποστηρίζοντας ότι την προσέγγισε ερωτικά όταν ήταν 16 ετών και της ζητούσε να πάει σπίτι του, της έλεγε ότι την αγαπούσε και πως είναι ξεχωριστή.
Στις 16 Φεβρουαρίου ο 35χρονος, πλέον, λογοθεραπευτής Χρήστος Πέρρος μιλώντας στην τηλεοπτική εκπομπή «Αλήθειες με τη Ζήνα» αποκάλυψε ότι γνωστός ηθοποιός τον παρενόχλησε σεξουαλικά όταν ήταν μόλις 14 ετών.
Την επόμενη ημέρα ο Βασίλης Κυπαρισσόπουλος σε συνέντευξή του στην Ελεωνόρα Μελέτη κατονομάζει τον Δ. Λιγνάδη ως τον κακοποιητή του. Ο 40χρονος σήμερα Βασίλης είναι ο πρώτος που κινήθηκε νομικά εναντίον του κατηγορούμενου αφού είχε καταθέσει μήνυση εναντίον του από τις 5 Φεβρουαρίου 2021.
Ο ίδιος συγκλόνισε με την περιγραφή της σεξουαλικής κακοποίησής του από τον σκηνοθέτη αλλά και με την αφήγηση του modus operandi του θύτη που χρησιμοποιούσε συγκεκριμένες τεχνικές χειραγώγησης για να αποπλανεί ανήλικους αξιοποιώντας το κύρος που του έδινε η εξουσία του στον χώρο του θεάτρου και μοιράζοντας υποσχέσεις για ρόλους, γνωριμίες και καταξίωση. Αποκάλυψε, επίσης, ότι όταν πήγαινε σπίτι του σκηνοθέτη υπήρχε πάντα εκεί ένα παιδί, ενώ, όπως είπε, ο Δ. Λιγνάδης του είχε προτείνει να συνευρεθούν σεξουαλικά και με άλλα άτομα, άλλους μαθητές του.
Ο Β. Κυπαρισσόπουλος υπέδειξε και τη μάρτυρα-κλειδί για την υπόθεση, μία 41χρονη σήμερα η οποία κατέθεσε ότι έβλεπε ανήλικα στο σπίτι του, πως το 2005 την είχε επισκεφτεί μάλιστα με έναν ανήλικο στην Πάρο. Η γυναίκα υποστήριξε στην κατάθεσή της ότι μετά το 2007 μίλησε και πάλι με τον Δ. Λιγνάδη το 2016, τότε του είπε, όπως υποστηρίζει, πως είναι παιδόφιλος και εκείνος επί ένα χρόνο την απειλούσε ότι αν μιλήσει θα της τινάξει τα μυαλά στον αέρα.
Στις 20 Φεβρουαρίου και μετά την κατάθεση της πρώτης μήνυσης σε βάρος του, ο Δ. Λιγνάδης συνελήφθη. Στο ένταλμα σύλληψης που εκδόθηκε σε βάρος του γίνεται λόγος για «εμμονή και εγκληματική ροπή επί πολλά έτη, σοβαρές ενδείξεις ενοχής για βιασμό κατά συρροή, άσκηση βίας σε βάρος ανηλίκων και για κακοποίησή τους σε κατάσταση αναισθησίας ή ανικανότητας». Μετά την πολύωρη απολογία του, κρίθηκε προφυλακιστέος με σύμφωνη γνώμη ανακρίτριας και εισαγγελέως.
Συνολικά ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού θεάτρου κατηγορείται επισήμως για τέσσερις βιασμούς ανηλίκων ή νεαρών ανδρών, ενώ παράλληλα υπάρχουν πολλά περιστατικά που αφορούν σεξουαλική κακοποίηση με θύτη τον κατηγορούμενο που έχουν παραγραφεί.
Στο πλευρό του από την πρώτη στιγμή βρέθηκαν η ηθοποιός και πρώην υφυπουργός Παιδείας Ελένη Κούρκουλα, καθώς και ο ιδιοκτήτης του τηλεοπτικού σταθμού Action 24 Διονύσης Παναγιωτάκης. Ο συνήγορος υπεράσπισής του Αλέξης Κούγιας είχε αναφέρει ότι ο πελάτης του είναι θύμα και πως στόχος είναι… η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Η κάλυψη της Μενδώνη και η πρωθυπουργική «ομπρέλα»
Ιούλιος 2020 και ο Δ. Λιγνάδης φωτογραφίζεται αγκαλιά με τη Λίνα Μενδώνη, τον Κυριάκο Μητσοτάκη αλλά και τη σύζυγό του Μαρέβα Γκραμπόφσκι στην Επίδαυρο. Τον Αύγουστο του 2019 ο Δ. Λιγνάδης είχε τοποθετηθεί στο Εθνικό Θέατρο με προσωπική ανάθεση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη. Η ίδια ως άλλη στρουθοκάμηλος αρνείται να πάρει θέση τις πρώτες ημέρες των ψιθύρων.
Ακόμη όμως και όταν τα στόματα άρχισαν να ανοίγουν και οι διαρροές για σκηνοθέτη που εμπλέκεται σε υποθέσεις βιασμών έδιναν και έπαιρναν στον καλλιτεχνικό χώρο με το ΣΕΗ να δέχεται συνεχώς καταγγελίες, ακόμα και τότε η Λίνα Μενδώνη αρνήθηκε να αναλάβει τις ευθύνες της, υποστήριζε όσο ακόμα μπορούσε τον εκλεκτό της και μιλούσε για πόλεμο και συμφέροντα.
Από την αρχή, αν όχι όλοι, οι περισσότεροι γνώριζαν ποιος είναι ο «πασίγνωστος ηθοποιός-σκηνοθέτης». Ολοι εκτός από την κυβέρνηση που τον τοποθέτησε στη θέση της πρώτης θεατρικής σκηνής της χώρας.
Οταν οι φήμες έγιναν στοιχεία με ονοματεπώνυμο, η υπουργός ένιψε τας χείρας της προσποιούμενη ότι… δεν τον γνώριζε καν. Μετά την παραίτηση του Δ. Λιγνάδη η υπουργός σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε δήλωσε πως… ποτέ δεν γνώριζε προσωπικά τον κατηγορούμενο και ότι πρόκειται για έναν επικίνδυνο άνθρωπο που την ξεγέλασε με τις υποκριτικές του ικανότητες.
Μάλιστα στις 25 Φεβρουαρίου, ο πρωθυπουργός έσπευσε να στηρίξει την υπουργό με το ίδιο επιχείρημα: ότι δηλαδή δεν γνώριζε τι έπραττε ο Δ. Λιγνάδης. Δεν θα μπορούσε άλλωστε να ισχυριστεί το αντίθετο γιατί κάτι τέτοιο αυτόματα θα έφερνε την υπουργό προ των ποινικών της ευθυνών.
Ομως πέρα από την ποινική ευθύνη, υπάρχει και η πολιτική, την οποία κανείς από την κυβέρνηση δεν έχει αναλάβει ούτε καν με την τυπική –όπως θα περίμενε κανείς– παραίτηση της υπουργού, η οποία ούτε έγινε αυτοβούλως από την πλευρά της Λ. Μενδώνη αλλά ούτε και ζητήθηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό.
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας είχε μιλήσει για επιχείρηση συγκάλυψης της υπόθεσης από την πλευρά της κυβέρνησης ενώ μεγάλη υπήρξε η κοινωνική κατακραυγή που συνόδευσε την ολιγωρία της πολιτικής ηγεσίας να λάβει θέση για αυτή την εγκληματική υπόθεση.
Κραυγαλέο αποτελεί και το γεγονός ότι οι αρχές άργησαν χαρακτηριστικά να κινηθούν ενώ, όπως είχε αποκαλύψει το Documento, το λάπτοπ του κατηγορούμενου που κατέσχεσε με καθυστέρηση η ΕΛΑΣ είχε αγοραστεί μόλις τέσσερις ημέρες πριν παραιτηθεί και καμία σχέση δεν είχε με το λάπτοπ που φέρεται να είχε δείξει σε ένα από τα θύματά του σκληρό πορνογραφικό υλικό με ανήλικους.