Στη σύζητηση του Αναπτυξιακού Νόμου που εισήχθη χθες, 19 Ιανουαρίου, στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου τοποθετήθηκε ο βουλευτής Λακωνίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Στ. Αραχωβίτης, κάνοντας αρχικά αναφορά στη “φιέστα” της Κυβέρνησης με την παραλαβή της πρώτης μοίρας των Rafale. “Η αεράμυνα και η άμυνα της χώρας χρηματοδοτείται από τους φορολογούμενους ΄Ελληνες πολίτες, όπως και ο εθνικός αναπτυξιακός νόμος χρηματοδοτεί επενδύσεις με λεφτά των Ελλήνων φορολογουμένων πολιτών και γι’ αυτό χρειάζεται να είμαστε πιο προσεκτικοί και να έχουμε μεγαλύτερο σεβασμό” υπογράμμισε σχετικά ο βουλευτής.
Στη συνέχεια ο Τομεάρχης Αγροτ. Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έκανε κάποιες επισημάνσεις σχετικά με τον Αναπτυξιακό Νόμο:
- Πρώτον, ο πρωτογενής τομέας και η βιομηχανία τροφίμων και ποτών είναι από τους μεγαλύτερους εργοδότες στη χώρα.
- Δεύτερο στοιχείο, η πρωτογενής παραγωγή και η βιομηχανία τροφίμων που γίνεται συνήθως εκεί που γίνεται η πρωτογενής παραγωγή, συμβάλλει στην περιφερειακή συνοχή.
- Τρίτο στοιχείο, η βιομηχανία, ιδιαίτερα η βιομηχανία τροφίμων και ποτών, είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης της μεταποίησης.
- Στοιχείο τέταρτο, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι το 98%. Το 98% είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στον κλάδο της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών.
- Στοιχείο πέμπτο, ο κλάδος της πρωτογενούς παραγωγής και της μεταποίησης τροφίμων έδειξε τη μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, τη μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα, αλλά και τη μεγαλύτερη επενδυτική δραστηριότητα μέσα στα χρόνια της κρίσης. Χαρακτηριστικό αυτού, είναι ότι το σύνολο των ενταγμένων έργων στο ν.4399/2016 το 44% ήταν επενδύσεις του τομέα.
Σε ό,τι αφορά στην κατ’ άρθρο συζήτηση του αναπτυξιακού νόμου κατατέθηκαν κάποιες παρατηρήσεις:
Παρατήρηση πρώτη: Tο ΓΕΩΤΕΕ δεν κλήθηκε να τοποθετηθεί σχετικά με το υποκεφάλαιο στ΄ του β΄ κεφαλαίου για την αγροδιατροφή -τον πρωτογενή τομέα- και αυτή είναι μία σοβαρή παράλειψη.
Παρατήρηση δεύτερη: Ο διαχωρισμός σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, με διαφορετικά ποσοστά και διαφορετικά κίνητρα, στον κλάδο, τουλάχιστον, της αγροδιατροφής, είναι λάθος να συμβεί.
Παρατήρηση τρίτη: Δεν προβλέπεται η υπογραφή συναδέλφου γεωπόνου στα επενδυτικά σχέδια του υποκεφαλαίου ΣΤ’. Ενώ προβλέπεται οικονομολόγου μηχανικού, δεν προβλέπεται γεωπόνου. Αυτό πρέπει να τροποποιηθεί όχι για συντεχνιακούς λόγους, αλλά για λόγους τεχνογνωσίας. Όταν χαράσσεται μία γραμμή παραγωγής, που φυσικά θα λάβει ISO, χωρίς την γνώση της παραγωγικής διαδικασίας που κατέχει ένας γεωτεχνικός/γεωπόνος, το σχέδιο δεν θα είναι πετυχημένο.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο κ. Αραχωβίτης στο ειδικό άρθρο (68), όπου προβλέπονται αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης στις περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, όπως η Μάνη, η Εύβοια, η Ηλεία κα. “Είχαμε δύο καταστροφικά κύματα που πέρασαν και σωστά δίνετε αυξημένο ποσοστό. Όμως εδώ, δεν διευκρινίζεται αν θα είναι σε επίπεδο νομού, ολόκληρου νομού ή των περιοχών που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Θεωρούμε ότι, πρέπει να γίνουν σε επίπεδο νομού, γιατί όλη η οικονομία της περιοχής του νομού έχει επηρεαστεί” τόνισε.
Τέλος, ο βουλευτής αναφέρθηκε στη σημαντικότητα του άρθρο 71, όπου όλες οι κρίσιμες λεπτομέρειες και οι προϋποθέσεις υπάγονται σε υπουργικές αποφάσεις. Μία πρακτική που η Κυβέρνηση της ΝΔ και το Υπουργείο ακολούθησε και στο νόμο για τις λαϊκές αγορές, που και εκεί, τα κρίσιμα σημεία παραπέμπονταν σε μελλοντικές Υπουργικές Αποφάσεις. Οχι μόνο κάτι τέτοιο δεν αποτελεί παράδειγμα καλής νομοθέτησης, αλλά χάνεται επιπλέον πολύτιμος χρόνος από την υποβολή επενδυτικών σχεδίων
Το βίντεο της τοποθέτησης: