Την επιδείνωση αντί για την επίλυση των προβλημάτων των πληγέντων από τον σεισμό στο Αρκαλοχώρι, καταγγέλλει με ερώτησή του προς τον Υπουργό Οικονομικών, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης.
Στην ερώτηση αναφέρεται αναλυτικά:
Παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, τα προβλήματα των πληγέντων από τον σεισμό στο Αρκαλοχώρι συνεχίζονται και επιδεινώνονται. Συγκεκριμένα:
1. Δεν έχουν καλυφτεί οι ανάγκες προσωρινής στέγασης με ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης ούτε έχει ενεργοποιηθεί το επίδομα ενοικίου για τους ενοικιαστές.
2.Δεν έχει δοθεί έκτακτη επιχορήγηση – οικονομική ενίσχυση (ειδικού σκοπού) για την εξασφάλιση εισοδήματος στο ύψος των αναγκών για όλους. Τα 534 ευρώ για την αναστολή συμβάσεων εργασίας, με ανώτατο διάστημα τους 3 μήνες, είναι ψίχουλα, όπως και η ανανέωση των δελτίων ανεργίας, χωρίς να προβλέπεται αυξημένο επίδομα ανεργίας σε όλους τους ανέργους, χωρίς προϋποθέσεις.
3. Αντί να αποζημιωθούν οι ιδιοκτήτες για το σύνολο των ζημιών που έχουν υποστεί οι ιδιοκτησίες τους, θα χρεωθούν στις τράπεζες με υπόθηκα δάνεια, και αυτό αν πληρούν τα κριτήρια που θέτουν οι τράπεζες, ενώ η αρωγή των αποζημιώσεων για 150 m2 δεν καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες, αφού τουλάχιστον το 70% των πληγέντων έχουν ιδιοκτησίες με συνολικά μεγαλύτερη επιφάνεια. Επιπλέον μπαίνουν επιπρόσθετοι αποκλεισμοί πχ ζητήματα ιδιοκτησιακού καθεστώτος κλπ.
4.Δεν αποζημιώνεται ως ξεχωριστή δαπάνη η έκδοση Άδειας Επισκευής κτιρίου που προϋποθέτει εκτεταμένες μελέτες μηχανικού, κ.ά., άρα και κόστος, αλλά περιλαμβάνεται στα, ήδη χαμηλά και εκτός πραγματικότητας, τιμολόγια της ΔΑΕΦΚ.
5.Παρά τις σοβαρές και εκτεταμένες ζημιές κτισμάτων, πολλά χαρακτηρίστηκαν τελικά ως «πράσινα», με τους πληγέντες να καταφεύγουν σε επισκευές με χρήματα δικά τους, βάζοντας βαθύτερα το χέρι στην τσέπη. Οι ιδιοκτήτες αυτοί δεν κάνουν καν αίτηση αν το κόστος της ζημιάς είναι μικρότερο, ίσο ή και λίγο πάνω από τα χρήματα που πρέπει να πληρώσουν για τον φάκελο, αφού αντί την πλήρη αποζημίωσή τους θα κληθούν να πληρώσουν κι από πάνω.
6.Η επιδοτούμενη δαπάνη επισκευής των κτισμάτων δεν καλύπτει το πραγματικό συνολικό κόστος, παρά μόνο ένα μέρος, επιβαρύνοντας επιπλέον τον ιδιοκτήτη, αφού το τιμολόγιο για τη σύνταξη των σχετικών προϋπολογισμών στις μελέτες επισκευής κτισμάτων υπολογίζεται με απόφαση και κατασκευαστικές τιμές του 2011, που τροποποιήθηκε με απόφαση του 2018 δίνοντας προσαύξηση 20%. Όμως μόνο για το τελευταίο έτος έχουν καταγραφεί ανατιμήσεις από 20% έως 60% στα οικοδομικά υλικά.
7.Για τα ακίνητα που κριθούν κατεδαφιστέα, αλλά ο ιδιοκτήτης δεν έχει την οικονομική δυνατότητα υποβολής φακέλου, τα έξοδα βαρύνουν τον ιδιοκτήτη χωρίς καμία κρατική συνδρομή.
8.Επίσης για τα «κόκκινα» κτίρια, οι οικονομικά ασθενέστεροι ιδιοκτήτες θα μείνουν εκτός διαδικασίας και εντέλει άστεγοι, αφού για παράδειγμα ένας ιδιοκτήτης καταστήματος θα επιδοτηθεί για 500€/τμ για να: γκρεμίσει το παλιό κτίριο, να εκδώσει Οικοδομική Άδεια με Μηχανικό, να πληρώσει το ΙΚΑ, το ΦΠΑ και να κατασκευάσει το νέο κτίριο, τη στιγμή που το προκάτ είναι με κόστος περί τα 700€/τμ, χωρίς να υπολο-γίζονται τα πρόσθετα κόστη Άδειας, ΙΚΑ, ΦΠΑ κ.ά.. Και μάλιστα η ΔΑΕΦΚ διατείνεται ότι δεν επιδοτεί προκάτ αλλά μόνο κτίρια από οπλισμένο σκυρόδεμα, τα οποία έχουν ξεπεράσει σε κόστος τα 1300€/τμ.
9. Η σοβαρή υποστελέχωση της ΔΑΕΦΚ, που προοιωνίζεται σοβαρές καθυστερήσεις στον έλεγχο των φακέλων και στο Αρκαλοχώρι.
Αυτή η πραγματικότητα δεν εξωραΐζεται με πλειοδοσία «επιτυχιών» από την πλευρά της κυβέρνησης και προτάσεις από την πλευρά των αστικών κομμάτων για «μέτρα» που δεν εξυπηρετούν τους πληγέντες, αλλά «κλείνουν το μάτι» σε κατασκευαστικούς ομίλους, ομίλους ενέργειας, για την «ανασυγκρότηση» της περιοχής που εξυπηρετεί το κεφάλαιο.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, τι μέτρα προτίθεται να πάρει η Κυβέρνηση για την επίλυση των παραπάνω ζητημάτων.