Στη Βουλή η Ερώτηση – πρόταση του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ
Την ένταξη της διδασκαλίας του σκακιού στα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» των σχολείων, ζητάει με κοινοβουλευτική παρέμβαση – Ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου – και γνωστός σκακιστής – Χάρης Μαμουλάκης, με τη συνυπογραφή του αρμόδιου Τομεάρχη Νίκου Φίλη και 23 ακόμη Βουλευτών.
«Το Σκάκι προάγει τη δικαιοσύνη, την ένταξη και τον αμοιβαίο σεβασμό, την ανεκτικότητα και την κατανόηση, ενώ σύμφωνα με σειρά επιστημονικών μελετών, έχει πολλαπλά θετικά οφέλη στις νεαρές ηλικίες βελτιώνοντας τις σχολικές επιδόσεις των μαθητών έως και 60%» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Αναγνωρίζοντας την εκπαιδευτική του αξία, χώρες όπως οι Η.Π.Α., η Ρωσία, η Γερμανία, η Κίνα, η Αγγλία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Τουρκία, η Βενεζουέλα, η Γεωργία, η Αυστρία, η Βραζιλία, η Αργεντινή, το Μεξικό, η Λιβυή, κ.α., έχουν εντάξει τη διδασκαλία του στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολείων, ως κανονικό ή βοηθητικό μάθημα. Θεωρούμε ότι πρέπει και η χώρα μας να προχωρήσει σε αυτό το βήμα και να ενταχθεί το Σκάκι στα σχολεία σε μια από τις επιμέρους θεματικές ενότητες των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.».
Στην Ερώτηση τονίζεται ότι το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, αποδέχεται ότι το πρόγραμμα διδασκαλίας του σκακιού πληροί τα ψυχοπαιδαγωγικά και διδακτικά κριτήρια ποιότητας και παιδαγωγικής καταλληλότητας και επομένως μπορεί να ενταχθεί στο Δημοτικό Σχολείο. H διδασκαλία του δε, προβλεπόταν να γίνεται από τους ήδη διορισμένους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες και γνωρίζουν σκάκι ή είναι μέλη της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας ή τοπικών συλλόγων μέσα από δύο πλαίσια εφαρμογής: Είτε να ενταχθεί στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης, είτε στα προγράμματα προαιρετικής ζώνης. Και στις δύο περιπτώσεις η συμμετοχή των μαθητών θα είναι προαιρετική. Δυστυχώς όμως, μέχρι σήμερα και παρά το ότι έχει θεσμοθετηθεί διδακτική ενότητα με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», η οποιαδήποτε αναφορά στη διδασκαλία του σκακιού, απουσιάζει.
Γι’ αυτό και οι Βουλευτές ζητούν ενημέρωση από την Υπουργό Παιδείας σχετικά με το εάν προτίθεται να τροποποιήσει την σχετική απόφαση, έτσι ώστε να ενταχθεί η διδασκαλία του σκακιού σε κάποια από τις επιμέρους θεματικές ενότητες των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
Αναλυτικά η ερώτηση
Θέμα: «Ένταξη της διδασκαλίας σκακιού στα “Εργαστήρια Δεξιοτήτων” του ωρολόγιου προγράμματος των σχολείων».
Το σκάκι έχει πολλαπλά θετικά οφέλη με βάση επιστημονικές μελέτες. Έτσι, έχει αποδειχθεί, μεταξύ άλλων, ότι οι μαθητές που είχαν συστηματική ενασχόληση με το σκάκι, για κάποιο διάστημα, είχαν βελτίωση έως 60% στη σχολική τους επίδοση. Αναγνωρίζοντας, την εκπαιδευτική αξία του σκακιού πολλές χώρες εισήγαγαν τη διδασκαλία του στα σχολεία με διάφορες οργανωτικές δομές. Επιγραμματικά αναφέρονται χώρες όπως: Ρωσία, Κίνα, Αγγλία, Τουρκία, Βενεζουέλα, Γεωργία, Η.Π.Α., Γερμανία – με 4.000 δημόσια σχολεία να κάνουν σκάκι- Αγγλία, Αυστρία, Ολλανδία, Γαλλία, Βραζιλία, Αργεντινή, Μεξικό, Λιβυή κ.α. οι οποίες ενέταξαν επισήμως το σκάκι στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολείων ως κανονικό ή βοηθητικό μάθημα.
Αξίζει να αναφερθεί, επίσης, ότι και η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, αναγνωρίζοντας το σκάκι ως ένα παγκοσμίως διαδεδομένο παιχνίδι, που προάγει τη δικαιοσύνη, την ένταξη και τον αμοιβαίο σεβασμό και μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία κλίματος ανεκτικότητας και κατανόησης μεταξύ λαών και εθνών, στις 12 Δεκεμβρίου 2019 κήρυξε την 20ή Ιουλίου ως Παγκόσμια Ημέρα Σκακιού. Σημειώνει, επίσης, ο ΟΗΕ, με αφορμή το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού, ότι σε όλες τις ιστορικές περιόδους το παιχνίδι και ο αθλητισμός βοήθησαν την ανθρωπότητα να επιβιώσει σε περιόδους κρίσης μειώνοντας το άγχος και βελτιώνοντας την ψυχική υγεία και ότι, ενώ οι περισσότερες αθλητικές και παιγνιώδεις δραστηριότητες κατά τη διάρκεια της πανδημίας έχουν μειωθεί, το σκάκι έχει επιδείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα.
Στη χώρα μας το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, με την υπ’αριθμ. 63859/Γ1/15.04.2014 εγκύκλιό του, ενημέρωνε πως το πρόγραμμα διδασκαλίας του σκακιού πληροί τα ψυχοπαιδαγωγικά και διδακτικά κριτήρια ποιότητας και παιδαγωγικής καταλληλότητας και επομένως μπορεί να ενταχθεί στο Δημοτικό Σχολείο. H διδασκαλία του δε, προβλεπόταν να γίνεται από τους ήδη διορισμένους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες και γνωρίζουν σκάκι ή είναι μέλη της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας ή τοπικών συλλόγων μέσα από δύο πλαίσια εφαρμογής. Είτε να ενταχθεί στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης, είτε στα προγράμματα προαιρετικής ζώνης. Και στις δύο περιπτώσεις η συμμετοχή των μαθητών είναι προαιρετική.
Το Κυβερνητικό Επιτελείο με το άρθρο 1 του ν. 4692 (Α’ 111/12.06.2020) θεσμοθέτησε την εισαγωγή στο πρόγραμμα σπουδών και στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα, όλων των τύπων σχολικών μονάδων υποχρεωτικής εκπαίδευσης, νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων, της διδακτικής ενότητας με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων». Και ενώ θα περιμέναμε, η διδασκαλία του σκακιού να είναι πλέον ενταγμένη σε κάποια από τις επιμέρους θεματικές ενότητες της κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 1 του ν.4692 Υπουργικής Απόφασης, εντούτοις, από την υπ.αριθμ. Φ.7/79511/ΓΔ4 (Β’ 2539/24.06.2020) ΥΑ η οποιαδήποτε αναφορά στη διδασκαλία σκακιού απουσιάζει.
Με δεδομένη την αδιαμφισβήτητη θετική επίδραση της ένταξης της διδασκαλίας σκακιού στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
- Προτίθεστε να τροποποιήσετε την υπ.αριθμ. Φ.7/79511/ΓΔ4 (Β’ 2539/24.06.2020) ΥΑ και να εντάξετε τη διδασκαλία σκακιού σε κάποια από τις επιμέρους θεματικές ενότητες;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Φίλης Νίκος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Σία
Αυγέρη Δώρα
Βαρεμένος Γιώργος
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Γιάννης
Ζαχαριάδης Κώστας
Θραψανιώτης Μανόλης
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Μάρκου Κώστας
Μπάρκας Κώστας
Μωραϊτης Θάνος
Πέρκα Πέτη
Πούλου Γιώτα
Ραγκούσης Γιάννης
Συρμαλένιος Νίκος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Χαρίτου Δημήτρης
Χαρίτσης Αλέξης
Ψυχογιός Γιώργος