Από τον Jean Cocteau στον Francis Poulenc στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου
Ταλαντευόμενη μεταξύ ελπίδας και συντριβής, μια γυναίκα ζει σε ένα τηλεφώνημα τις τελευταίες στιγμές της ολέθριας σχέσης της με τον σύντροφό της, μία ημέρα προτού εκείνος παντρευτεί μια άλλη γυναίκα.
Έργο εξαιρετικά επίκαιρο, σε μια εποχή όπως η τωρινή τόσο εξοικειωμένη με την ανάγκη να εισακουστεί η γυναικεία φωνή. Το θεατρικό μονόπρακτο Ανθρώπινη φωνή του Ζαν Κοκτώ (1930) είναι ένας εξομολογητικός μονόλογος με στοιχεία μελοδράματος, που οδήγησε άλλες Ανθρώπινες φωνές, από τον Φρανσίς Πουλένκ μέχρι τον Πιέδρο Αλμοδόβαρ, να αντηχήσουν σε νεότερες καλλιτεχνικές παραληρηματικές περσόνες.
Το ομώνυμο μουσικό έργο του Φρανσίς Πουλένκ (1958), βασισμένο στο θεατρικό έργο του Κοκτώ, είναι ένα μονόπρακτο λυρικό δράμα για σοπράνο και ορχήστρα (αρχικά γράφτηκε για φωνή και πιάνο), που έχει καθιερωθεί ως ένα από τα επιβλητικότερα έργα στο διεθνές ρεπερτόριο του μουσικού θεάτρου του 20ού αιώνα.
Η Ανθρώπινη φωνή του Ζαν Κοκτώ παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου σε δύο ερμηνευτικές εκδοχές διαδοχικά σε ενιαία παράσταση, στην οποία η δραματουργία του Κοκτώ ακολουθείται από τη μουσική δραματουργία του Γάλλου μουσουργού Πουλένκ, αναδεικνύοντας την αλληλοσυμπλήρωση των δύο θεατρικών ειδών. Η καταξιωμένη υψίφωνος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μαρία Κόκκα ενσαρκώνει την τραγική φιγούρα τόσο στη δραματική όσο και στη μουσική εκδοχή της Ανθρώπινης φωνής – για την ερμηνεία της στη δραματική εκδοχή τιμήθηκε με το Α΄ Βραβείο στο 2ο Φεστιβάλ Θεατρικού Μονολόγου της AnasaArt στο Θέατρο Παραμυθίας (Ιούνιος 2019).
Ερμηνεύοντας την ‘’Ανθρώπινη Φωνή”
Από τον Jean Cocteau στον Francis Poulenc
Κύκλος | Θέατρο | Λυρικό Θέατρο
Σάββατο 23 Οκτωβρίου 2021 | 21:00 | Αίθουσα Συναυλιών
Συντελεστές:
Μαρία Κόκκα | Ερμηνεία / Τραγούδι
Δημήτρης Γιάκας | Πιάνο
Σκηνοθεσία (Jean Cocteau, Ανθρώπινη Φωνή): Ελένη Μιχελή
Μετάφραση: Μάριος Πλωρίτης
Διασκευή: Δημήτρης Παραδείσης
Σκηνοθεσία (Francis Poulenc, Ανθρώπινη Φωνή): Μαρία Κόκκα
Σκηνογραφία / ενδυματολογία: Ελένη Μιχελή
Φωτιστικός σχεδιασμός: Δημήτρης Παραδείσης
Προπώληση εισιτηρίων
Η προπώληση των εισιτηρίων, αξίας 12 και 10 € (γενική είσοδος) και 8 € (άνεργοι, ΑμεΑ, τρίτεκνοι, πολύτεκνοι, νέοι έως 25 ετών) ξεκίνησε και γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο. Το κοινό μπορεί να τα προμηθευτεί από:
- Το Βιβλιοπωλείο Βικελαίας Δημοτικής Βιβλιοθήκης (Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 09:00 – 15:00 και Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 09:00 – 14:00 & 17:30 – 21:00)
- Την ticketservices.gr, από εδώ: https://bit.ly/3B4Sr0D
- Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, πριν την έναρξη κάθε εκδήλωσης
Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου λειτουργεί ως μεικτός χώρος εκδηλώσεων, με πληρότητα 50%, σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα. Για την είσοδο του κοινού στο χώρο απαιτείται η επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού, ή νόσησης, ή αρνητικού αποτελέσματος Rapid Test που έχει διενεργηθεί εντός 48 ωρών πριν την έναρξη της εκδήλωσης. Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική.
Βιογραφικά συντελεστών
Μαρία Κόκκα | υψίφωνος
Η υψίφωνος Μαρία Κόκκα έχει εμφανιστεί επανειλημμένα στην Εθνική Λυρική Σκηνή και σε λυρικά θέατρα της Ευρώπης, ερμηνεύοντας πρωταγωνιστικούς ρόλους σε όπερες, οπερέτες, μιούζικαλ, μοντέρνες όπερες και ορατόρια. Ενδεικτικά αναφέρονται οι συμμετοχές της σε έργα, όπως Λα Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι, Ο Μαγικός Αυλός και Ο Ντον Τζοβάνι του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, Λα Τραβιάτα του Τζουζέπε Βέρντι, Οι παλιάτσοι του Ρουτζέρο Λεονκαβάλο, Κάρμεν του Ζορζ Μπιζέ, Ένα καπέλο από ψάθα Ιταλίας (Il cappello di paglia di Firenze) του Νίνο Ρότα, Η νυχτερίδα του Γιόχαν Στράους, Χώρα Μειδιάματος του Φραντς Λεχάρ, Λο Σπετσιάλε του Γιόζεφ Χάιδν, Οι Κυρίες της αγοράς και Ορφέας στον Άδη του Ζακ Όφενμπαχ, Καντίντ του Λέοναρντ Μπερνστάιν, Θέλω να δω τον Πάπα και Ο Βαφτιστικός του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, Ο Φρόιντ κι εκείνη του Ιωσήφ Βαλέτ, Ο Άγγελος στο Πλοίο (Der Angel auf dem Schiff) του Ντέτλεφ Γκλάνερτ, Ανρώπινη Φωνή του Φρανσίς Πουλένκ (έχει ερμηνεύσει και το θεατρικό έργο του Ζαν Κοκτώ στο Θέατρο Παραμυθίας), Ρέκβιεμ του Νίκου Βασιλείου, Μεσσίας του Γκέοργκ Φρίντριχ Χέντελ, Στάμπατ Μάτερ του Τζοβάνι Μπατίστα Περγκολέζι, Εξουλτάτε Γιουμπιλάτε του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, το Ορατόριο των Χριστουγέννων του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
Η δραστηριότητά της στο εξωτερικό, ξεκίνησε με τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Μανόν του Ζυλ Εμίλ Φρεντερίκ Μασνέ, που τραγούδησε στην Όπερα της Ανατολικής Σαξονίας στη Γερμανία, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές. Ακολούθησαν συνεργασίες και εμφανίσεις με σημαντικούς ρόλους, όπως η Σονάμπουλα του Βιτσέντζο Μπελίνι, η Λέιλα από τους Αλιείς μαργαριταριών του Ζορζ Μπιζέ, η Αντίνα από το Ελιξίριο του έρωτα και η Νορίνα από το Ντον Πασκουάλε του Γκαετάνο Ντονιτσέτι, η Λαουρέτα από το Τζάνι Σκίκι του Τζάκομο Πουτσίνι, καθώς και πολλές συναυλίες με έργα bel canto, που πραγματοποίησε στη Γερμανία, την Τσεχία και την Πολωνία.
Υπό την καθοδήγηση της μεσοφώνου Γιολάντα ντι Τάσσο, της απονεμήθηκε Δίπλωμα Μονωδίας (Άριστα, Α΄ Βραβείο και Διάκριση), ενώ παράλληλα τελειοποίησε τις σπουδές της στο πιάνο και τα ανώτερα θεωρητικά της μουσικής. Συνέχισε τις σπουδές της στο τραγούδι δίπλα στον διάσημο βαρύτονο Τζον Μοδινό. Έχει συμμετάσχει σε κινηματογραφικές, δισκογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές, με κορυφαία τη συνεργασία της με τον διάσημο πολωνό συνθέτη Ζμπίνιεβ Πράισνερ. Τις σπουδές της συμπληρώνουν το Πτυχίο Στατιστικής (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και το Μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (Master of Business Administration), με σημαντική εργασία πάνω στην Επιχειρησιακή Έρευνα. Κατέχει δύο διπλώματα Ευρεσιτεχνίας. Έχει εργαστεί στο Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων στο Τμήμα Μελετών.
Συνεργάστηκε με το Αμερικανικό Κολλέγιο ως ειδική καθηγήτρια στον τομέα τεχνικής του τραγουδιού και της φωνητικής εξάσκησης (vocal coaching), καθώς και ως Διευθύντρια της Χορωδίας του Deree College και του Pierce. Υπήρξε στέλεχος του Τμήματος Προγραμματισμού και Υλοποίησης των Καλλιτεχνικών Γεγονότων του Αμερικανικού Κολλεγίου. Δίδαξε τραγούδι στη σχολή musical για παιδιά ηλικίας 4-16 ετών (Stage Coach). Από το 2016 διδάσκει μονωδία στο Ελληνικό Ωδείο.
Δημήτρης Γιάκας | πιάνο
Ο Δημήτρης Γιάκας γεννήθηκε στην Αθήνα. Έλαβε Δίπλωμα Πιάνου από το Εθνικό Ωδείο (τάξη Μυρτώς Μαυρίκου). Συνέχισε μουσικές σπουδές στην École Normale de Musique του Παρισιού, ειδικότερα στο Πιάνο, τη Μουσική Δωματίου και τη Μουσική Προετοιμασία Όπερας και στη συνέχεια άρχισε να μελετά Συνοδεία Τραγουδιού πλάι στον Ντάλτον Μπάλντουιν. Από το 1982 έως το 1991 εργάστηκε ως πιανίστας-μουσικός εκγυμναστής, στην Όπερα του Παρισιού και στην Όπερα της Λυόν, κατόπιν προσκλήσεως του Μουσικού Διευθυντή της, Kent Nagano. Παράλληλα εμφανίστηκε συνοδεύοντας στο πιάνο τραγουδιστές στο Παρίσι, καθώς επίσης και σε πολλές πόλεις και φεστιβάλ της Γαλλίας. Από το 1990 εγκαταστάθηκε πάλι στην Αθήνα όπου ξεκίνησε την τακτική συνεργασία του με την Εθνική Λυρική Σκηνή και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Συνοδεύει τακτικά Έλληνες και ξένους τραγουδιστές σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ελένη Μιχελή | σκηνοθέτις
Η Ελένη Μιχελή γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Γουίνιπεγκ, Μανιτόμπα του Καναδά. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Γουίνιπεγκ (Bachelor of Arts degree). Οι σπουδές της περιλαμβάνουν σεμινάρια ψυχολογίας, ζωγραφικής, σκηνογραφίας, σκηνοθεσίας και ενδυματολογίας. Ήρθε στην Ελλάδα το 1990 και εργάστηκε ως καθηγήτρια Αγγλικών. Τα τελευταία πέντε χρόνια δραστηριοποιείται στον καλλιτεχνικό χώρο, συγκεκριμένα στην εταιρεία AnasaArt (καλλιτεχνικές και πολιτιστικές παραγωγές).
Οι συμμετοχές της σε θεατρικές παραστάσεις είναι στα έργα The virus ή Το μεθύσι του Νώε του Γιάννη Λ. Λυμτσιούλη (Altera Pars, 2017-2018) ως υπεύθυνη για τα σκηνικά, τα κοστούμια, τη μουσική επιλογή και ως βοηθός σκηνοθέτη, Η μπόμπα του Νίκου Περέλη (Θέατρο Παραμυθίας, 2018-2019) ως υπεύθυνη για τα σκηνικά, τα κοστούμια, τη μουσική επιλογή και ως βοηθός σκηνοθέτη, Δείπνο Θανάτου του Μιχαήλ Μιχαλιού (Θέατρο Λύχνος, 2019) ως υπεύθυνη για τα σκηνικά, τα κοστούμια, τη μουσική επιλογή και την επιμέλεια σκηνοθεσίας, Το κορίτσι διαμάντι του Γιώργου Σ. Πολίτη (Θέατρο Αλκμήνη, 2019) ως υπεύθυνη για τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά, τα κοστούμια, τη μουσική επιλογή και τους στίχους του τραγουδιού, Ανθρώπινη Φωνή του Ζαν Κοκτώ (Θέατρο Παραμυθίας, 2019), όπου απέσπασε το 1ο βραβείο στο Φεστιβάλ Θεατρικού Μονολόγου της ΑnasaArt τον Ιούνιο του 2019, όπου ήταν υπεύθυνη για τη σκηνοθεσία, τη σκηνογραφία και τη μουσική επιλογή, και Το λαχείο του Γιώργου Σ. Πολίτη (Θέατρο Παραμυθίας, 2019-20), όπου επιμελήθηκε τα σκηνικά, τα κοστούμια, ήταν βοηθός σκηνοθέτη και ανέλαβε τη μουσική επιλογή.
Δημήτρης Παραδείσης | διασκευή θεατρικού έργου, φωτιστικός σχεδιασμός
Ο Δημήτρης Παραδείσης γεννήθηκε την 1η Φεβρουαρίου του 1963 στο Άργος Αργολίδας. Η πρώτη του επαφή με τον χώρο της τέχνης ήταν στην ομάδα Stand up Comedy της Λουκίας Ρικάκη (1995-1996). Σπούδασε υποκριτική στη δραματική σχολή της Tabula Rasa του Ιωάννη Καποδίστρια (2014-2016). Έκτοτε έχει συμμετάσχει σε διάφορες τηλεοπτικές σειρές, διαφημίσεις και θεατρικές παραστάσεις ως ηθοποιός. Από το 2018 έχει ιδρύσει δική του εταιρεία θεατρικών παραγωγών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, όπως επίσης και το θεατρικό εργαστήρι υποκριτικής και συγγραφής AnasaArt.
Έχει συμμετάσχει σε θεατρικές παραστάσεις και παραγωγές: Όσκαρ και η Κυρία με τα Ροζ του Έρικ Εμάνουελ Σμιτ (Θέατρο Ελυζέ, 2015), Ο άστεγος (ταινία μικρού μήκους για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 2016), Θέατρο και εξουσία του Νίκου Κούνδουρου (Θέατρο Παραμυθίας, 2016-2017). Με την AnasaArt συμμετείχε στις εξής παραγωγές: The virus ή Το μεθύσι του Νώε του Γιάννη Λ. Λυμτσιούλη (Θέατρο Altera Pars, 2017-2018), Η μπόμπα του Νίκου Περέλη (Θέατρο Παραμυθίας, 2018-2019), Δείπνο θανάτου του Μιχαήλ Μιχαλιού (Θέατρο Λύχνος, 2019), Ανθρώπινη φωνή του Ζαν Κοκτώ (θέατρο Παραμυθίας, 2019), Το κορίτσι διαμάντι του Γιώργου Σ. Πολίτη (Θέατρο Αλκμήνη, 2019), Το λαχείο του Γιώργου Σ. Πολίτη (Θέατρο Παραμυθίας, 2019-2020).