Κοινοβουλευτική Ερώτηση Χάρη Μαμουλάκη προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Διευκρινίσεις σχετικά με το εάν σκοπεύει η Κυβέρνηση τη ΝΔ να επιβάλει διόδια ακόμη και στα 32 χιλιόμετρα του ΒΟΑΚ πέριξ της πόλης του Ηρακλείου, ζητάει με Ερώτηση που κατέθεσε προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, με τη συνυπογραφή 16 Βουλευτών.
«Η άρνηση της Κυβέρνησης να εξετάσει διαφορετικές χρηματοδοτικές δυνατότητες ώστε να εξαιρεθούν οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού από αυτή την επιλογή, πέρα από το ότι είναι κοινωνικά άδικη, αναμένεται να δημιουργήσει και θεσμικά εμπόδια κατά την ολοκλήρωση του έργου» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Σκοπεύει ο κ. Μητσοτάκης να βάλει διόδια και στα τμήματα μπροστά από τα αστικά κέντρα και ειδικότερα, στα 32 χιλ. πέριξ της πόλης του Ηρακλείου; Με βάση το σημερινό σχεδιασμό του Υπουργείου, η χρήση του ΒΟΑΚ για τους οδηγούς που μετακινούνται από και προς την ενδοχώρα του νομού Ηρακλείου θα γίνεται με ή χωρίς την καταβολή διοδίων; Κατά την εκτίμηση του Υπουργείου, η επιβολή διοδίων μπροστά από την πόλη του Ηρακλείου είναι συμβατή με την Ευρωπαϊκή υποχρέωση της χώρας μας, να παρέχει στους πολίτες εναλλακτικές οδικές διαδρομές άνευ της καταβολής διοδίων για όλες τους τις μετακινήσεις; Ο αρμόδιος Υπουργός οφείλει απαντήσεις. Και θα συνεχίσουμε τις πιέσεις, μέχρι να δοθούν.».
Όπως αναφέρεται στην Ερώτηση, είναι πλέον σαφές σε όλους ότι η Κυβέρνηση της ΝΔ σκοπεύει να επιβάλει διόδια για όλους στο πολυαναμενόμενο, καθυστερημένο και απαραίτητο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Όμως, ο «ενιαίος» ΒΟΑΚ τον οποίο παρουσίασε ο κ. Μητσοτάκης υιοθετώντας πλήρως το σχεδιασμό ως προς την χάραξη και την αρχιτεκτονική του διαγωνισμού της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δεν αποτελεί ενιαίο έργο, ούτε και προβλέπει μεγάλης κλίμακας κατασκευαστικές εργασίες για το σύνολο της διαδρομής του.
Σύμφωνα με την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων – ΜΠΕ του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο, το φυσικό αντικείμενο του έργου στην πραγματικότητα αποτελείται από δύο διαφορετικά τμήματα: Το Σούδα – Ατσιπόπουλο και το Κόμβος Αμαρίου – Λινοπεράματα. Η ίδια η αναρτημένη προς δημόσια διαβούλευση ΜΠΕ εξαιρεί από τις προβλέψεις της τα κομμάτι Ατσιπόλουπουλο – Κόμβος Αμαρίου που περνάει από την πόλη του Ρεθύμνου και την παρακείμενη τουριστική ζώνη και τα 25 από τα 32 συνολικά, χιλιόμετρα που εκκινούν από την περιοχή των Λινοπεραμάτων και φτάνουν μέχρι την εκκίνηση του αποπερατωμένου κατά το ήμισυ νέου ΒΟΑΚ που αποτελεί το φυσικό αντικείμενο της έτερης, υπό προκήρυξης μέσω ΣΔΙΤ, διαγωνιστικής διαδικασίας για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ.
Με τις παραπάνω παραδοχές, είναι ασαφές για ποιο λόγο οι κάτοικοι του νησιού θα πρέπει να πληρώνουν διόδια για την χρήση των τμημάτων του ΒΟΑΚ πέριξ των 3 μεγάλων αστικών κέντρων του νησιού στο βαθμό μάλιστα που στα συγκεκριμένα 32 χλμ., στην περίπτωση της πόλης του Ηρακλείου, δε θα υλοποιηθούν καθόλου τεχνικά έργα πέρα από αυτά τις ενοποίησης των απαραίτητων υποδομών με τα νέα τμήματα του δρόμου.
Οι παραπάνω παρατηρήσεις αποκτούν μεγαλύτερη σημασία δεδομένης της ευρωπαϊκής δέσμευσης της χώρας, όχι μόνο να σεβαστεί το ειδικό καθεστώς των νησιωτικών περιοχών της, αλλά και την υποχρέωση να αδειοδοτήσει την δημιουργία διοδίων μόνο άπαξ και εφόσον οι κάτοικοι των σχετικών περιοχών έχουν βιώσιμες εναλλακτικές οδεύσεις για τη μετακίνηση από και προς όλους τους προορισμούς των περιοχών στις οποίες τοποθετούνται διόδια. Σήμερα, η μετακίνηση από και προς το μεγαλύτερο κομμάτι της ενδοχώρας του νομού Ηρακλείου γίνεται μέσα από την χρήση του ΒΟΑΚ και των κόμβων του και ενδεχόμενη επιβολή διοδίων κατά την είσοδο από και προς αυτόν στο ύψος της πόλης του Ηρακλείου, δεν θα επιβάρυνε μόνο την οριζόντια μετακίνηση στο νησί, αλλά και την κάθετη μετακίνηση μεταξύ της πόλης του Ηρακλείου και της ενδοχώρας, όπως και θα δημιουργούσε υποχρέωση καταβολή διοδίων για πολλά από τα προάστια πέριξ της εν λόγω πόλης.
Το κείμενο της ερώτησης
Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Θα επιβληθούν διόδια και στα 32 χιλ. του ΒΟΑΚ μπροστά από την πόλη του Ηρακλείου;»
Με τις επανειλημμένες δηλώσεις των κυρίων Υπουργών και Υφυπουργών Υποδομών και Μεταφορών έχει γίνει πλέον κοινός τόπος για τους κατοίκους της Κρήτης ότι το πολυαναμενόμενο, καθυστερημένο και απαραίτητο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης δε θα γίνει πραγματικότητα παρά μόνο μέσα από την επιβολή διοδίων. Η απόφαση αυτή και η άρνηση της κυβέρνησης να εξετάσει διαφορετικές χρηματοδοτικές δυνατότητες ώστε να εξαιρεθούν οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού από αυτή την επιλογή πέρα από κοινωνικά άδικη αναμένεται να δημιουργήσει και θεσμικά εμπόδια κατά την ολοκλήρωση του έργου. Δημιουργεί, ωστόσο, και εύλογα ερωτηματικά καθώς ο «ενιαίος» ΒΟΑΚ τον οποίο παρουσίασε ο κύριος Μητσοτάκης στην εκδήλωση στο Μεγάλο Αρσενάλη των Χανίων στις 29 Μαΐου 2021, υιοθετώντας πλήρως το σχεδιασμό ως προς την χάραξη και την αρχιτεκτονική του διαγωνισμού της προηγούμενης κυβέρνησης, δεν αποτελεί ενιαίο έργο ούτε και προβλέπει μεγάλης κλίμακας κατασκευαστικές εργασίες για το σύνολο της διαδρομής του.
Σύμφωνα με την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο το φυσικό αντικείμενο του έργου στην πραγματικότητα αποτελείται από δύο διαφορετικά τμήματα του ΒΟΑΚ, το Σούδα-Ατσιπόπουλο και το Κόμβος Αμαρίου-Λινοπεράματα. Η ίδια η αναρτημένη προς δημόσια διαβούλευση ΜΠΕ εξαιρεί από τις προβλέψεις της τα κομμάτι Ατσιπόλουπουλο-Κόμβος Αμαρίου που περνάει από την πόλη του Ρεθύμνου και την παρακείμενη τουριστική ζώνη και τα 25, από τα 32 συνολικά, χιλιόμετρα που εκκινούν από την περιοχή των Λινοπεραμάτων και φτάνουν μέχρι την εκκίνηση του αποπερατωμένου κατά το ήμισυ νέου ΒΟΑΚ που αποτελεί το φυσικό αντικείμενο της έτερης, υπό προκήρυξης μέσω ΣΔΙΤ, διαγωνιστικής διαδικασίας για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ.
Με τις παραπάνω παραδοχές είναι ασαφές για ποιο λόγο οι κάτοικοι του νησιού θα πρέπει να πληρώνουν διόδια για την χρήση των τμημάτων του ΒΟΑΚ πέριξ των 3 μεγάλων αστικών κέντρων του νησιού στο βαθμό μάλιστα που στα συγκεκριμένα 32 χλμ., στην περίπτωση της πόλης του Ηρακλείου, δε θα υλοποιηθούν καθόλου τεχνικά έργα πέρα από αυτά τις ενοποίησης των απαραίτητων υποδομών με τα νέα τμήματα του δρόμου.
Οι παραπάνω παρατηρήσεις αποκτούν μεγαλύτερη σημασία δεδομένης της ευρωπαϊκής δέσμευσης της χώρας, όχι μόνο να σεβαστεί το ειδικό καθεστώς των νησιωτικών περιοχών της, αλλά και την υποχρέωση να αδειοδοτήσει την δημιουργία διοδίων μόνο άπαξ και εφόσον οι κάτοικοι των σχετικών περιοχών έχουν βιώσιμες εναλλακτικές οδεύσεις για τη μετακίνηση από και προς όλους τους προορισμούς των περιοχών στις οποίες τοποθετούνται διόδια. Σήμερα, η μετακίνηση από και προς το μεγαλύτερο κομμάτι της ενδοχώρας της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου γίνεται μέσα από την χρήση του ΒΟΑΚ και των κόμβων του και ενδεχόμενη επιβολή διοδίων κατά την είσοδο από και προς αυτόν στο ύψος της πόλης του Ηρακλείου επί της ουσίας δεν θα επιβάρυνε μόνο την οριζόντια μετακίνηση στο νησί, αλλά και την κάθετη μετακίνηση μεταξύ της πόλης του Ηρακλείου και της ενδοχώρας της περιφερειακής ενότητας, όπως και θα δημιουργούσε υποχρέωση καταβολή διοδίων για πολλά από τα προάστια πέριξ της εν λόγω πόλης.
Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
- Προστίθεται να βάλει διόδια κατά τη χρήση του ΒΟΑΚ στα τμήματα μπροστά από τα αστικά κέντρα του νησιού στα οποία δεν θα πραγματοποιηθούν σημαντικά κατασκευαστικά έργα και, δη, στα 32 χιλ. πέριξ της πόλης του Ηρακλείου;
- Με βάση το σημερινό σχεδιασμό του Υπουργείου η χρήση του ΒΟΑΚ για τους οδηγούς που μετακινούνται από και προς την ενδοχώρα του Ηρακλείου θα γίνεται με ή χωρίς την καταβολή διοδίων;
- Κατά την εκτίμηση του Υπουργείου η επιβολή διοδίων μπροστά από την πόλη του Ηρακλείου είναι συμβατή με την ευρωπαϊκή υποχρέωση της χώρας να παρέχει στους πολίτες τις εναλλακτικές οδικές διαδρομές άνευ της καταβολής διοδίων για όλες τους τις μετακινήσεις;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Αλεξιάδης Τρύφων
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Μανόλης
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Μάλαμα Κυριακή
Νοτοπούλου Κατερίνα
Πούλου Γιώτα
Ραγκούσης Γιάννης
Σκουρολιάκος Πάνος
Τσίπρας Γιώργος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Χατζηγιαννάκης Μίλτος