Το ζήτησε σήμερα από το κυβερνητικό κλιμάκιο στο Αρκαλοχώρι και με επιστολή του από τον αρμόδιο υφυπουργό Ν. Ταγαρά
Την επίσπευση των διαδικασιών υλοποίησης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Μινώα Πεδιάδας, ζητεί ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης από τον αρμόδιο Υφυπουργό Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Νίκο Ταγαρά, ενώ το ίδιο θέμα έθεσε και στην σημερινή συνεδρίαση του συντονιστικού οργάνου στο Αρκαλοχώρι παρουσία του υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ Χρήστου Τριαντόπουλου, του υφυπουργού Αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη, του Γ.Γ Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Ευθυμίου Μπακογιάννη, εκπροσώπων της Εκκλησίας, Βουλής, Αντιπεριφερειαρχών, Δημάρχων, Πολιτικής Προστασίας, κ.α.
Μάλιστα ο κ. Αρναουτάκης, απευθυνόμενος στο Κυβερνητικό κλιμάκιο, αλλά και στην επιστολή του στον κ. Ταγαρά, επισήμανε χαρακτηριστικά, ότι, ο Πολεοδομικός σχεδιασμός του Δήμου καθίσταται επιτακτικός και «για την επίσπευση των διαδικασιών υλοποίησης του ΕΠΣ ζητούμε την ανάκληση του υπό εξέλιξη ανοιχτού διαγωνισμού και την άμεση ανάθεση της εκπόνησης του ΕΠΣ από το ΤΕΕ μέσα από νομοθετική ρύθμιση παρόμοια με εκείνη που εφαρμόστηκε για την περιοχή στις ΔΕ Νέας Μάκρης και Ραφήνας των Δήμων Μαραθώνα και Ραφήνας – Πικερμίου».
Ειδικότερα, η πρόταση του Περιφερειάρχη Κρήτης προς τον αρμόδιο Υπουργό Ν. Ταγαρά, την οποία και εξέφρασε σήμερα δια ζώσης στο Κυβερνητικό κλιμάκιο, έχει ως εξής:
Κείμενο επιστολής
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
«Στην παρούσα χρονική στιγμή βρίσκεται σε διαδικασία ανοιχτού διαγωνισμού το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) του Δήμου Μινώα Πεδιάδας με φορέα υλοποίησης το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας.
Το ΕΠΣ προκηρύχτηκε για το Δήμο Μινώα Πεδιάδας προκειμένου να προωθηθεί σε σύντομο χρόνο ο πολεοδομικός σχεδιασμός του Δήμου που καθίσταται επιτακτικός, λόγω της χωροθέτησης του νέου διεθνούς αερολιμένα Καστελλίου, εντός των διοικητικών ορίων των δύο από τις τρεις Δημοτικές Ενότητες Καστελλίου και Αρκαλοχωρίου. Πέραν όμως του ίδιου του αεροδρομίου, προβλέπονται και νέες οδικές συνδέσεις που αφορούν τις οδούς σύνδεσης με τον Βόρειο Οδικό ‘Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και τον άξονα Ηρακλείου – Μάρθας, και τελικά με τον προγραμματιζόμενο Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΝΟΑΚ), νοτίως του Αρκαλοχωρίου στην περιοχή του ΒΙΟΠΑ (Οι συνδέσεις του Β.Ο.Α.Κ. και του Ν.Ο.Α.Κ. με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, όταν αυτό κατασκευαστεί προβλέπονται και από το ΠΧΠ Κρήτης). Οι υπό μελέτη οδικές συνδέσεις του αερολιμένα διέρχονται από τα διοικητικά όρια των τριών Δημοτικών Ενοτήτων Αρκαλοχωρίου, Θραψανού και Καστελλίου του Δήμου.
Ειδικότερα, με το ΕΠΣ θα αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις που θα προκαλέσει η επικείμενη δημιουργία και λειτουργία του νέου αεροδρομίου Καστελλίου και των νέων οδικών του συνδέσεων στο σύνολο της έκτασης του Δήμου.
Παράλληλα μέσα από το ΕΠΣ θα πρέπει να αντιμετωπιστούν και οι καταστροφές που συνέβησαν στο Δήμο Μινώα Πεδιάδας τον Νοέμβριο του 2020 με σφοδρές βροχοπτώσεις, που προκάλεσαν έντονα πλημμυρικά και κατολισθητικά φαινόμενα ειδικά στους οικισμούς Σκαλοχώρι, Αρχάγγελο και Καστέλλι, ενώ έκλεισε ο δρόμος από τους Αποστόλους προς το Καστέλλι. Εξαιτίας των προαναφερόμενων φυσικών καταστροφών, οι ΔΕ Θραψανού και Καστελλίου είχαν τεθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης έως τις 06/05/2021, προκειμένου αφενός να αποκατασταθούν οι επιπτώσεις από τις καταστροφές και αφετέρου να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα πρόληψης παρόμοιων μελλοντικών καταστροφών.
Ο πρόσφατος σεισμός στις 27 Σεπτεμβρίου 2021 και οι συνεχιζόμενοι μετασεισμοί προκάλεσαν μεγάλης κλίμακας καταστροφές και ως εκ τούτου το σύνολο του Δήμου έχει τεθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης έως τις 28 Μαρτίου 2022.
Οι αναμενόμενες επιπτώσεις του αεροδρομίου και των νέων οδικών αξόνων σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις από τις πλημμύρες και τον πρόσφατο σεισμό καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για άμεση ανάθεση, εκπόνηση και ψήφιση του ΕΠΣ, προκειμένου η αναδιοργάνωση του χώρου και η αποκατάσταση των οικισμών να ενταχθεί σε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο πολεοδομικού σχεδιασμού που θα διασφαλίζει όχι μόνο την αντιμετώπιση αλλά και την πρόληψη από φυσικές καταστροφές.
Η ανάγκη άμεσης εκπόνησης του ΕΠΣ προκύπτει και από το γεγονός της υφιστάμενης ατελούς χωρικής πολεοδομικής οργάνωσης του Δήμου. Ειδικότερα, ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας έχει προέλθει από διαδοχικές συγχωνεύσεις μικρότερων δήμων, με αποτέλεσμα να μην έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες μελέτες πολεοδομικού σχεδιασμού, καθώς και η εφαρμογή του σχεδιασμού. Από τις 3 Δημοτικές Ενότητες, Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) υπάρχει μόνο σε μια (του Αρκαλοχωρίου), ενώ από τους 71 οικισμούς οριοθέτηση υπάρχει για τους 68. Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία οριοθέτησης για την Πολυθέα και η επαναοριοθέτηση για το Καστέλλι, ενώ για τους οικισμούς Αρκαλοχωρίου-Γασίου έχει εκπονηθεί πολεοδομική μελέτη που δεν έχει εγκριθεί.
Η άμεση εκπόνηση και ψήφιση του ΕΠΣ θα διασφαλίσει:
• Την λήψη και τον σχεδιασμό προληπτικών μέτρων και παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών που έχουν ήδη επέλθει από πλημμυρικά και σεισμικά φαινόμενα, την πρόληψη παρόμοιων μελλοντικών επιπτώσεων στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον καθώς και την δημιουργία κατάλληλου πολεοδομικού πλαισίου για την ανασυγκρότηση των πληγέντων οικισμών.
• Την ενιαία αντιμετώπιση των επιπτώσεων από το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου, όπου με δεδομένα τα χαρακτηριστικά χωρικής οργάνωσης, και της ανεπάρκειας ολοκληρωμένου πολεοδομικού σχεδιασμού αναμένεται να προκαλέσει μια αυθόρμητη και μη σχεδιασμένη ανάπτυξη με σοβαρές επιπτώσεις στην οργάνωση και λειτουργία του Δήμου. Η απουσία Ολοκληρωμένου Χωρικού Σχεδιασμού μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα, οι αναμφισβήτητα θετικές αναπτυξιακές επιρροές από το έργο να μην αξιοποιηθούν πλήρως, ενώ οι αρνητικές να συνεχίσουν να ενισχύονται και να διαχέονται σε ευρύτερη κλίμακα.
Για την επίσπευση των διαδικασιών υλοποίησης του ΕΠΣ ζητούμε την ανάκληση του υπό εξέλιξη ανοιχτού διαγωνισμού και την άμεση ανάθεση της εκπόνησης του ΕΠΣ από το ΤΕΕ μέσα από νομοθετική ρύθμιση παρόμοια με εκείνη που εφαρμόστηκε για την περιοχή στις ΔΕ Νέας Μάκρης και Ραφήνας των Δήμων Μαραθώνα και Ραφήνας – Πικερμίου».
Σταύρος Αρναουτάκης
Περιφερειάρχης Κρήτης