Η τοποθέτηση στη Βουλή του αν. Τομεάρχη Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτή Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη στο ν/σ του Υπουργείου Εσωτερικών
Ασκώντας σκληρή κριτική και αναδεικνύοντας τις πολλές και σημαντικές παραλείψεις του νομοσχεδίου «Ενίσχυση διαφάνειας και λογοδοσίας σε θεσμικούς φορείς της Πολιτείας, αποκατάσταση της ακεραιότητας του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών» ολοκληρώθηκε το μεσημέρι της Τρίτης 07/09 η τοποθέτηση στη Βουλή του αν. Τομεάρχη Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτή Ηρακλείου, Χάρη Μαμουλάκη.
«Ένας ακόμη πρόχειρος νόμος, μια επικοινωνιακή φούσκα για να πείσει ότι δήθεν κόπτεται για τη διαφάνεια στη δημόσια διοίκηση η κυβέρνηση της ΝΔ. Το κόμμα που χρωστάει στις ελληνικές τράπεζες εκατοντάδες εκατομμύρια χωρίς κανείς να ξέρει αν και πότε θα πληρωθούν, το κόμμα που ο πρόεδρός του και πρωθυπουργός, αποκρύπτει στοιχεία από το πόθεν έσχες. Η υποκρισία στο μέγιστο βαθμό» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Χάρης Μαμουλάκης.
Κατά την έναρξη της ομιλίας του, αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης ανέφερε ότι: «Ο σημερινός νόμος προσπαθεί να ρυθμίσει μια δραστηριότητα που χρήζει ρύθμισης και να επιβάλει κανόνες ως προς την λήψη δώρων από δημόσια πρόσωπα, όψη του νομοσχεδίου με την οποία βεβαίως συμφωνούμε. Η θέσπιση κανόνων διαφάνειας στην μορφή και στον χαρακτήρα της επιρροής ομάδων οικονομικών συμφερόντων στη χώρα μας είναι μια τεράστια αναγκαιότητα. Κάνει όμως αυτό το πράγμα ο σημερινός νόμος; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι δυστυχώς αρνητική.»
Τονίζοντας ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, επί της ουσίας, ελάχιστα θα συμβάλει στον περιορισμό του «υπαρκτού» lobbying, ο Χάρης Μαμουλάκης αποδόμησε βήμα προς βήμα τα κυβερνητικά επιχειρήματα. Ειδικότερα, ανέφερε ότι ο νόμος ρυθμίζει το επαγγελματικό lobbying, μια δραστηριότητα που επί της παρούσης δεν υφίσταται στη χώρα μας, αλλά θα υπάρξει με την δημοσιοποίηση του ΦΕΚ, ενώ το υπαρκτό lobbying στην Ελλάδα, ασκείται άμεσα, κατά μόνας, από φορείς οικονομικής ισχύος και από εκπρόσωπους συλλογικών φορέων, οι οποίοι εξαιρούνται αμφότεροι από τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου. Επίσης, το υπαρκτό lobbying ασκείται έμμεσα, μέσω διαμεσολαβητών, από επαγγελματίες της επικοινωνίας, δικηγόρους και δικηγορικά γραφεία, οι οποίοι επίσης δεν καλύπτονται από τον συγκεκριμένο νόμο.
«Ο νόμος δεν κάνει τίποτα για το υπαρκτό lobbying στη χώρα μας, αγνοώντας τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές. Αναλόγως, ο νόμος δεν βάζει ούτε καν ένα πρώτο λιθαράκι για την ρύθμιση πλήθους, γνωστών σε όλους μας, όψεων της επιρροής ομάδων ειδικών συμφερόντων, όπως για παράδειγμα την αναγκαία δημοσιοποίηση των συναντήσεων των φορέων που κατέχουν θέσεις ευθύνης, την δημοσιοποίηση των στοιχείων των προσώπων που συμμετέχουν σε ανάλογες συναντήσεις, ή την δημοσιοποίηση της ατζέντας των συναντήσεων φορέων πολιτικής εξουσίας» ανάφερε ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Η στρατηγική της ρύθμισης, δια της μη-ρύθμισης του lobbying, υπηρετείται στο σχέδιο νόμου όχι μόνο από αυτά που δεν λέγονται, αλλά και από αυτά που με απολύτως θολό και νεφελώδες τρόπο λέγονται. Έτσι, ο ορισμός των δραστηριοτήτων επιρροής παραμένει απολύτως θολός, οι υποχρεώσεις των φορέων «άσκησης επιρροής» επίσης, ενώ οι υποτιθέμενες κυρώσεις σε περιπτώσεις μη-συμμόρφωσης, παραμένει εντελώς απροσδιόριστο από ποιόν επιβάλλονται, πως σταθμίζονται και σε ποιες παραβάσεις αντιστοιχούν».
Συνεχίζοντας την τοποθέτησή του ο Χάρης Μαμουλάκης, ανέφερε ότι πάνω από όλα, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν θέτει το δάκτυλο επί των τύπον των υλών για όλα τα φλέγοντα ζητήματα διαφάνειας που ταλανίζουν αυτή τη χώρα. Δεν κάνει τίποτα για την αυστηροποίηση του πλαισίου του πόθεν έσχες, όταν το παρόν σύστημα δεν μπόρεσε καν να κινητοποιήσει μηχανισμούς όταν ο ίδιος ο πρωθυπουργός βρέθηκε να έχει πλημμέλειες στο δικό του πόθεν έσχες. Δεν κάνει τίποτα για την χρηματοδότηση των κομμάτων, την ώρα που το κυβερνών κόμμα έχει διευρύνει κατά την διακυβέρνηση του τις υποχρεώσεις του προς τις τράπεζες. Δεν κάνει τίποτα για τους θεσμούς και τις διαδικασίες χρηματοδότησης των μέσων ενημέρωσης, μετά το σκάνδαλο μεγατόνων της λίστας Πέτσα.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Χάρης Μαμουλάκης, αναφέρθηκε και σε ορισμένες από τις λοιπές διατάξεις του νομοσχεδίου, όπως στο τρίτο μέρος του, το οποίο υποτίθεται ότι αποπειράται να αντιμετωπίσει και δύο μείζονα ζητήματα της δημόσιας διοίκησης: Να καταργήσει τις εξαιρέσεις από το σύστημα κινητικότητας – παρά το ότι ο αρμόδιος Υπουργός «ξέχασε» να συμπεριλάβει τις εκατοντάδες εξαιρέσεις που έχουν εισαχθεί από το 2019 και μετά – και δεύτερον, να επιβάλει όρια, πλαφόν και άμεση μείωση του αριθμού των συμβασιούχων στο ευρύτερο δημόσιο τομέα.
«Σαν να μην γνωρίζει ο Υπουργός ότι επί της δικής του κυβέρνησης έχουν εκτοξευθεί οι συμβασιούχοι για τις έκτακτες ανάγκες που αντιμετωπίζει το κράτος εξαιτίας της πανδημίας, ότι, για παράδειγμα, η αδυναμία του μηχανισμού της δασοπυρόσβεσης στις πρόσφατες πυρκαγιές σχετίζονταν πρωτίστως με την κυβερνητική άρνηση για πρόσληψη εποχικών πυροσβεστών. Ή σαν να μην γνωρίζει ότι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης λειτουργούν, τουλάχιστον από την έναρξη της κρίσης του 2008, κυρίως μέσα από έκτακτο προσωπικό» τόνισε ο Χάρης Μαμουλάκης, καταλήγοντας: «Η συγκεκριμένη διάταξη, αν δεν συνοδευτεί και από ένα γενναίο πρόγραμμα προσλήψεων στους Δήμους και στις Περιφέρειες της χώρας, αποτελεί απλά έναν μηχανισμό για την διεύρυνση του outsourcing στην τοπική αυτοδιοίκηση. Γεγονός, βεβαίως, που δεν εκπλήσσει και κανένα, με δεδομένη την επιμονή της κυβέρνησης να νομοθετεί κατ’ εντολή των ομάδων ειδικών οικονομικών συμφερόντων που το σημερινό νομοσχέδιο υποτίθεται ότι περιορίζει.».