Του Γιώργου Δημητρίου
Ο κ. Μητσοτάκης ως “νέο-μεταρρυθμιστής” εξήγγειλε τα ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) για τη δημόσια υγεία, και την εμφανίζει ως μοντέρνα πρακτική η οποία θα αποφέρει οφέλη στον Ελληνα ασφαλισμένο αλλά και στα κρατικά ταμεία.
Αρχικά θα πρέπει να ξέρουμε ότι τα ΣΔΙΤ είναι μια παλαιολιθική μεταρρύθμιση που εφαρμόστηκε στις ΗΠΑ από τη δεκαετία του 1970, όπως θα παρατηρήσει κανείς από τις χρονολογίες της βιβλιογραφίας που θα παραθέσω.
Προκύπτουν ερωτηματικά, γιατί εμφανίζει μια μεταρρύθμιση μισού αιώνα ως ένα σύγχρονο εργαλείο;
Γιατί ενώ γνωρίζει τα άθλια αποτελέσματα των ΣΔΙΤ στις ΗΠΑ, αλλά και όπου αυτά εφαρμόστηκαν, και παρά το ότι η πανδημία τού έδειξε ότι ακολουθεί ένα λάθος δρόμο ,αυτός επιμένει; Δεν πρόκειται να διατυπώσω άποψη, θα αφήσω την βιβλιογραφία να μιλήσει και ο καθένας να βρει τους λόγους γιατί μια αποτυχημένη μεταρρύθμιση προωθείται με τόσο πάθος. Ενα θα σημειώσω: ο κ.Μητσοτάκης δεν υπολογίζει και δεν φοβάται κανένα..
ΑΠΟ ΠΟΥ ’’ΛΗΣΤΕΥΕΤΑΙ’’ ΕΝΑ ΚΡΑΤΟΣ
Ενα πτωχευμένο κράτος την έπαθε από όπου η επιστήμη καταγράφει ότι την παθαίνουν όλα τα κράτη. Από τις δημόσιες, τις υπόλοιπες κρατικές συμβάσεις και από τις ιδιωτικοποιήσεις κρατικής περιουσίας, γεννιούνται δωροδοκίες. ΜΙΖΕΣ. Εκτός της Ελλάδας φυσικά, που τα έφαγαν οι πολίτες της όπως λέει η πολιτική θεωρία του κ. Μητσοτάκη…
Τα ΣΔΙΤ είναι το πιο λαμπρό παράδειγμα ανήθικης συμπεριφοράς και εστία μεγάλης διαφθοράς όπως η επιστήμη έχει καταγράψει τα αποτελέσματά τους από τη δεκαετία του1970. Πάμε για νέες στιγμές ‘’δόξας’’ και του ’’όλοι μαζί τα φάγαμε…’’
ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΔΙΤ ΓΕΝΙΚΑ
Τα ΣΔΙΤ κατέγραψαν ανήθικη συμπεριφορά όπως ο νεποτισμός, οικογενειοκρατία ή διαφθορά και μεγάλες κοινωνικοπολιτικές αναταράξεις. (Βλέπε, Gaiden and Gaiden ,1977). Απο το 1977 λοιπόν οι Αμερικανοί επιστήμονες έχουν μετρήσει τα αποτελέσματα των ΣΔΙΤ.
Πρόκειται για μια μορφή κρυφής χρήσης μιάς εκχωρημένης δημόσιας υπηρεσίας για ιδιωτικά κέρδη και αυτό η βιβλιογραφία θεωρεί τον συστατικό παράγοντα των ΣΔΙΤ. ( von Arnim et al,2006). Το ιστορικό των ΣΔΙΤ δεν είναι αποδεκτό, προκάλεσε αρνητικές παρενέργειες και συνέπειες που συνδέονται με τη διαφθορά, σε δυσμενή αποτελέσματα σε ό,τι αφορά την κατανομή των προσφορών, την αναποτελεσματική παροχή υπηρεσιών και αυξημένα επίπεδα κόστους για το Δημόσιο τομέα. (Δηλαδή, θα πληρώσουμε φόρους από τις ζημίες και όχι μόνο)- (von Arnim et al.2006)
ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΔΙΤ ΤΕΧΝΙΚΑ
Διαπιστώθηκε χρονική υστέρηση μεταξύ της διεφθαρμένης πρακτικής και του οφέλους από αυτήν: Η επένδυση εμφανίζεται στο χρονικό σημείο t1, ενώ η απόδοση της επένδυσης (RoI),εμφανίζεται στο t1 ή t2 ή ακόμα και αργότερα (Priddat,2005)
Η ανήθικη συμπεριφορά των ΣΔΙΤ βασίζεται σε τρία χαρακτηριστικά:
Α) Τα ελλιπή και χαλαρά συμβόλαια με υψηλό κόστος συναλλαγής για το δημόσιο και ρήτρες αποχώρησης υπέρ των ιδιωτών. Μη πιστέψετε ότι ο κ. Μητσοτάκης θα ανακαλύψει ένα τύπο συμβάσεων υπέρ του δημοσίου τον οποίο δεν ανακάλυψαν οι Αμερικανοί εδώ και 50 χρόνια. Τρώμε και πολύ κουτόχορτο…
Β)Τα πολλαπλά επίπεδα εκτέλεσης. Δημόσιοι παράγοντες, ιδιωτικοί παράγοντες και η πλήρης ασυνεννοησία, με σκοπιμότητα από την πλευρά των ιδιωτών αφού ό,τι και να συμβεί τα κέρδη είναι για αυτούς διασφαλισμένα.
Γ)Μικρός κύκλος ζωής των ΣΔΙΤ λόγω των διαφορετικών καναλιών πολλαπλής εφαρμογής και διαφορετικών επιδιώξεων. (Hemming 2014, Iossa and Martimort 2014, K/I gaard,2012)
Τα ΣΔΙΤ εμφανίστηκαν συνήθως σε ένα πλαίσιο ελλιπών πληροφοριών και αβεβαιότητας και οι συμβάσεις θα είναι αναγκαστικά ελλιπείς.(Parker and Hartley 2005), ενώ οι Liu and Mikelsen (2014) διαπίστωσαν πολύ υψηλή διαφθορά σε όλα τα ΣΔΙΤ που μελέτησαν.
Τα ΣΔΙΤ αποτελούν σίγουρο δώρο σε ιδιώτες, ξέρουν ότι έχουν μικρό κύκλο ζωής, καλύπτονται από τις λεόντειες συμβάσεις σε όλες τις περιπτώσεις αποχώρησής τους και σίγουρο κέρδος που θα πληρώσουν οι φορολογούμενοι.
Πχ ό,τι πάθαμε με τις Τράπεζες, τα κέρδη ιδιωτικά και οι ζημίες να τις πληρώσει ο φορολογούμενος. Εδώ ο ιδιώτης είναι ακόμη πιο ’’τσάμπα μάγκας’’.
ΟΙ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΔΙΤ
Σε ό,τι αφορά όλα τα είδη ΣΔΙΤ, η διαδικασία υποβολής προσφορών έχει καίρια σημασία και είναι ίδιες με τις γενικότερες μορφές δημοσίων συμβάσεων, σαν αυτές που χρησιμοποιούνται για να ‘’ληστεύονται’’ τα κράτη. Οχι το δικό μας, γιατί εμείς ’’όλοι μαζί τα φάγαμε κορόιδο’’ Ελληνα πολίτη. (Βιλιογραφία:Solar 2000,Ioossa and Martimort 2011)
Θα δημιουργηθούν καρτέλ υποβολής προσφορών ιδίως εκεί που υπάρχει μονοπωλιακή δομή αγοράς, πχ στο Ε.Σ.Υ, ώστε η ανεπαρκής κατανομή να οδηγήσει σε ισχυρότερα μονοπώλια, μίζες και αύξηση της (RoI) και φυσικά αυτό αποτελεί το μεγαλύτερο κίνητρο για διαφθορά.(Βλέπε,Andres et al 2008)and(Estache 2014)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Δεν θα διατυπώσω, ας σκεφτεί ο καθένας τη σκοπιμότητα να μας πλασάρουν μία αποτυχημένη ’’μεταρρύθμιση’’ πενήντα χρόνων, ως νέα και ελπιδοφόρα..
Αν τα γνωρίζει ο κ. Μητσοτάκης τα αποτελέσματα αυτά, τα οποία κατέγραψε η εμπειρία 50 ετών και η επιστήμη, προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα. Τα γνωρίζει; Εάν δεν τα γνωρίζει είναι επικίνδυνος για το δημόσιο συμφέρον. Αν τα γνωρίζει;…Σοβαρή αντιπολίτευση υπάρχει;
Αν και αυτός δεν είναι λόγος για απειλή Ειδικού Δικαστηρίου, τότε λυπάμαι θα χάσουμε ό,τι οικοδόμησε ο Ανδρέας Παπανδρέου με τον Γεννηματά, το ΕΣΥ.
Αυτή θα είναι και η ντροπή των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Φτάνει πια..
ΥΓ: Με σύμμαχο την αόριστη αντιπολίτευση αμπλαούμπλα του Σύριζα, την ιδεοληπτική προσέγγιση του ΚΚΕ στα ζητήματα, αλλά και την πολιτική ανοχή του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Μητσοτάκης θα φτιάξει την κυβερνητική σύμβαση ενός προεξοφληθέντος θανάτου του ΕΣΥ, όπως περιγράφει και η βιβλιογραφία. Τα ΣΔΙΤ, δηλαδή θνησιγενείς συμβάσεις. Μετά την διασπάθιση των δημοσίων πόρων υπέρ των ιδιωτικών συμφερόντων η ΝΔ θα δικαιολογηθεί ότι φταίνε οι κομμουνιστές, οι συνδικαλιστές και η δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία, ακόμα και ο Χατζηπετρής, που δεν επέτρεψαν στο ΣΔΙΤ της Υγείας να μακροημερεύσει. ΨΕΜΑ γιατί το λέει η επιστήμη και τα πενήντα χρόνια εμπειρίας στις Η.Π.Α., ότι αυτή η επιλογή είναι σκόπιμη ΑΠΟΤΥΧΙΑ και στην ουσία εστία διαφθοράς.