Μισόλογα από την Μενδώνη για το μέγεθος της φθοράς
Τη δική της εκδοχή επιχείρησε να επιβάλει χθες η υπουργός Πολιτισμού σχετικά με την αποκάλυψη της Αυγής για τη χρήση κομπρεσέρ στην Ακρόπολη, εξαιτίας της οποίας προκλήθηκε φθορά σε αρχαία μέλη στο εμβληματικό μνημείο.
Δείτε επίσης: Αποκαλυπτικό βίντεο με τις εργασίες κομπρεσέρ, που προκάλεσαν φθορές σε γλυπτό της Ακρόπολης
Στο περιθώριο της χθεσινής συνέντευξης Τύπου για τις «Πολιτιστικές Διαδρομές», μία από τις προτάσεις που έχει καταθέσει το ΥΠΠΟΑ για χρηματοδότηση στο ταμείο ανάκαμψης, αρκέστηκε σε έναν μονόλογο περίπου 10 λεπτών, στον οποίο άφησε αναπάντητα σοβαρά ερωτήματα, προφανώς επειδή ενοχλούσαν ή, στη χειρότερη περίπτωση, διότι δεν μπορούσε να δώσει τις κατάλληλες απαντήσεις.
Γι’ αυτό άλλωστε επί ένα τριήμερο, από την Παρασκευή το βράδυ, οπότε δημοσιεύτηκε το ρεπορτάζ της ΑΥΓΗΣ, έως χθες το μεσημέρι, τηρούσε σιγήν ιχθύος.
Χθες πάντως επιβεβαίωσε την ΑΥΓΗ για τη χρήση κομπρεσέρ στο εμβληματικό μνημείο, ωστόσο αρνήθηκε να απαντήσει για το μέγεθος της φθοράς που προκάλεσε σε τουλάχιστον ένα μαρμάρινο μέλος, στη διάρκεια των εργασιών για την απορροή των ομβρίων υδάτων. Επί της ουσίας η υπουργός επέβαλε σιωπητήριο.
Οι φωτογραφίες απαντούν στα περί fake news
Κατά τη συνήθη πρακτική της απέδωσε σε fake news το ρεπορτάζ της ΑΥΓΗΣ, αναφέροντας ότι “κάποιοι επιχειρούν να διασύρουν την Ακρόπολη στοχοποιώντας την, και μαζί μ’ αυτή και τη χώρα”. Ωστόσο η φωτογραφία που δημοσιεύουμε σήμερα επιβεβαιώνει απολύτως το δημοσίευμά μας ότι, δυστυχώς, σοβαρές φθορές υπήρξαν στο εμβληματικό μνημείο της χώρας και μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς.
Ας μας εξηγήσει λοιπόν η υπουργός πού οφείλεται αυτό το πρόσφατο σπάσιμο που βλέπουμε στο μαρμάρινο γλυπτό τμήμα, που βρέθηκε ανάμεσα στα διάσπαρτα αρχιτεκτονικά μέλη, κάτω από το δάπεδο του οικίσκου που απομακρύνθηκε. Διότι τα διάσπαρτα, στα οποία και η ίδια αναφέρθηκε, και όπως πολύ καλά γνωρίζει ως αρχαιολόγος, μπορεί να είναι πολύ σημαντικά, να αφορούν ακόμα και μέλη του Παρθενώνα.
Η ΑΥΓΗ δεν συνηθίζει να καταφεύγει σε fake news ούτε δημοσιεύει ατεκμηρίωτες πληροφορίες. Αυτό η υπουργός το γνωρίζει καλά. Ίσως γι’ αυτό εμφανίστηκε τόσο ταραγμένη στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου και προφανώς γι’ αυτό επέβαλε σιωπητήριο αρνούμενη να απαντήσει στις ερωτήσεις που υπέβαλαν οι δημοσιογράφοι. Αντιθέτως η ίδια καταφεύγει συχνά πυκνά στη διαστρέβλωση της πραγματικότητας. Ας μας πει λοιπόν όλη την αλήθεια για την Ακρόπολη.
Μισόλογα για το μέγεθος της φθοράς
Κατά τα άλλα χθες επικαλέστηκε επίσης “προχθεσινό έγγραφο της εφόρου Αρχαιοτήτων κ. Μπάνου, το οποίο, εάν το θυμάμαι καλά, λέει ότι αυτά τα οποία διαδίδονται για την Ακρόπολη και για την καταστροφή γλυπτού είναι ψεύδη αισχίστου είδους” και ότι “το κομπρεσέρ σπάει τα παλιά τσιμέντα που είχαν κατασκευαστεί στο παρελθόν και επιτέλους απομακρύνονται μαζί με τους παλιούς οικίσκους”.
Ωστόσο δεν απάντησε στην ερώτησή μας εάν οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ έχουν τεκμηριώσει αρχαιολογικά το μαρμάρινο μέλος ή γλυπτό που έπαθε φθορά από το κομπρεσέρ, ούτε για το μέγεθος της ζημιάς που έχει προκληθεί, ούτε επίσης απάντησε για το ποιοι πραγματοποιούν τις εργασίες στον Βράχο, αν πρόκειται δηλαδή για ειδικευμένο ή ανειδίκευτο προσωπικό.
Υποστήριξε ότι “τα έργα στην Ακρόπολη εκτελούνται από τις υπηρεσίες και τα στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού, της ΥΣΜΑ και της Εφορείας Αρχαιοτήτων, βάσει συγκεκριμένου θεσμικού πλαισίου, το οποίο τηρείται απαρέγκλιτα” και ότι “όλες οι εργασίες για την κατασκευή του αγωγού ομβρίων παρακολουθούνται ανελλιπώς από αρχαιολόγο και μηχανικό της Εφορείας. Υπάρχουν οι εκθέσεις των επιβλεπόντων αρχαιολόγων και της μηχανικού της Εφορείας Αρχαιοτήτων”.
Ωστόσο το ρεπορτάζ της ΑΥΓΗΣ επιμένει ότι δεν τηρήθηκαν τα δέοντα. Και, όταν τη ρωτήσαμε για την αποκοπή των πωρόλιθων από αρχαίο τείχος κάτω από το ασανσέρ, αρνήθηκε να απαντήσει.
Παρουσιάζοντας ανάλογες φωτογραφίες απέδωσε τη χρήση του κομπρεσέρ για να απομακρυνθεί το τσιμεντένιο δάπεδο στον οικίσκο που κατασκευάστηκε γύρω στο 1980 για τις ανάγκες αναστήλωσης του Ερεχθείου. Ανέφερε ότι κάτω από το τσιμεντένιο δάπεδο δεν χρησιμοποιήθηκε κομπρεσέρ. Ωστόσο οι πληροφορίες της ΑΥΓΗΣ επιμένουν ότι χρησιμοποιήθηκε κομπρεσέρ και σε άλλα σημεία, πέρα από το τσιμεντένιο δάπεδο, με αποτέλεσμα τη φθορά ενός τουλάχιστον μαρμάρινου μέλους.
Μας είπε ότι στο πλαίσιο του ευπρεπισμού της Ακρόπολης θα αφαιρεθεί ο οικίσκος, δεν μας είπε όμως γιατί επί 14 χρόνια, που η ίδια ήταν γενική γραμματέας στο ΥΠΠΟΑ και η ΥΣΜΑ υπαγόταν στις αρμοδιότητές της, “η συγκεκριμένη παράγκα” δεν είχε απομακρυνθεί.
Η υπουργός έδειξε επίσης στις φωτογραφίες μία “τρύπα”, η οποία “δυστυχώς είναι μια τρύπα στο τείχος της Ακροπόλεως προκειμένου να βγει ο αγωγός. Ο αγωγός ο οποίος φαίνεται ότι κατασκευάστηκε στο τέλος της δεκαετίας του 1970. Τρυπήσανε το τείχος δηλαδή τότε”. Και ενώ όλος ο κόσμος συζητάει για το κομπρεσέρ στην Ακρόπολη σήμερα και τίθενται συγκεκριμένα ερωτήματα, η υπουργός προτίμησε για ακόμα μία φορά να παραπέμψει στη δεκαετία του 1970.
Προσφιλής η πρακτική της, την έχουμε ξαναδεί σε όλο της το μεγαλείο την περίοδο της Αμφίπολης, όπου παρέπεμπε στα “μπάζα” του αείμνηστου Λαζαρίδη.
Αναμένοντας ακόμα τις απαντήσεις
Από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία του μονολόγου της όμως ήταν η αναφορά στον φυσικό βράχο, που “εντοπίστηκε 60 εκατοστά πάνω από το προβλεπόμενο, δηλαδή αυτό που προέβλεπε η υδραυλική μελέτη και προφανώς ο βράχος πρέπει να μείνει ανέπαφος, ήδη από την Παρασκευή έχει ζητηθεί τροποποίηση της μελέτης, κατετέθη η τροποποίηση της μελέτης και αναμένεται η διοικητική διαδικασία από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου, προκειμένου το υδραυλικό έργο να γίνει ψηλότερα, τουλάχιστον 60 εκατοστά υψηλότερα, ώστε να μην θιγεί ο φυσικός βράχος”.
Μας είπε λοιπόν η υπουργός ότι η μελέτη θα αναδιαμορφωθεί. Γιατί η μελέτη έγινε με τόσο ελλιπή στοιχεία για ένα τόσο ευαίσθητο θέμα; Θέλουμε να ελπίζουμε ότι τα κομπρεσέρ σταμάτησαν όταν βρήκαν τον φυσικό βράχο, που είναι από μόνος του μνημείο, και θέλουμε να πιστεύουμε ότι η αλλαγή της μελέτης έγινε κατευθείαν και όχι μετά την αποκάλυψη της ΑΥΓΗΣ.
Και δεν θα συνεχίσουμε να ρωτάμε πότε θα γίνει το Επιστημονικό Συνέδριο για τις επεμβάσεις στην Ακρόπολη, το οποίο αγνοήθηκε παντελώς, ως μη όφειλε, από την ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, και έπρεπε να έχει προηγηθεί οποιασδήποτε επέμβασης στο εμβληματικό μνημείο.
Και εξακολουθούμε να περιμένουμε να μας πει όλη την αλήθεια για την Ακρόπολη, ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, που μας κληροδότησε ο ανθρώπινος πολιτισμός ως πυξίδα πορείας για το μέλλον και ως πολύτιμη παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές.