Μπορεί να μην υπάρχουν “λεφτόδενδρα”, κατά τη γνώστη φράση του Πέτσα, για τις ελληνικές επιχειρήσεις και την οικονομία ή ακόμα και για τα δημόσια νοσοκομεία και το ΕΣΥ, όμως η Ελλάδα με κυβέρνηση Μητσοτάκη ξέρει καλά να δίνει… χορηγίες. Και δεν είναι μόνο για την εξαγορά των μέσων ή τις “διευκολύνσεις” των “κολλητών” της.
Για παράδειγμα, η ελληνική κυβέρνηση, με υπογραφή του υπουργού Ναυτιλίας και βουλευτή Λασιθίου της ΝΔ, Γιάννη Πλακιωτάκη, έχει δώσει πάνω 4,8 εκατ. ευρώ μέσα στην πανδημία για την… “Υπηρεσία περιπολίας κατά των Πάγων του Βορείου Ατλαντικού”!
Τι είναι πάλι αυτό;
Η Διεθνής Περιπολία Πάγων, όπως ονομάζεται ακριβέστερα, γνωστότερη ως International Ice Patrol (ΙΙΡ), συγκροτήθηκε το 1914 ως ειδική υπηρεσία της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για τον εντοπισμό και παρακολούθηση παγόβουνων επικίνδυνων για την ναυσιπλοΐα και ιδίως στον Βόρειο Ατλαντικό. Είναι δηλαδή μια υπηρεσία της αμερικανικής ακτοφυλακής για την οποία η Ελλάδα προσυπέγραψε, μαζί με άλλες χώρες – συμμάχους των ΗΠΑ το 1961, πολύ αργότερα από την ίδρυσή της, δηλαδή.
Η ανάγκη της δημιουργίας μιας τέτοιας υπηρεσίας κατέστη αναγκαία αμέσως μετά το τραγικό ναυάγιο του υπερωκεανίου “Τιτανικός”, του μεγαλύτερου της εποχής του, που βυθίστηκε στις 15 Απριλίου του 1912, περίπου 500 μίλια νότια της Νέας Γης, κατόπιν πρόσκρουσής του (όπως καταγράφθηκε επίσημα) με παγόβουνο, παρασύροντας στο θάνατο 1.513 άτομα. Βέβαια πριν απ΄ αυτό το ναυάγιο είχαν συμβεί και άλλα πολλά παρόμοια με πολύ μικρότερο όμως αριθμό ανθρωπίνων απωλειών. Έτσι στη Διεθνή Διάσκεψη περί Ασφάλειας της Ανθρώπινης Ζωής στη Θάλασσα που συνήλθε στο Λονδίνο στις 12 Νοεμβρίου του 1913 που εξετάσθηκε το θέμα, αποφασίσθηκε η δημιουργία υπηρεσίας που να εντοπίζει και να παρακολουθεί τις μετακινήσεις των παγόβουνων ενημερώνοντας σχετικά τα παραπλέοντα πλοία, την οποία και συμπεριέλαβε στην ομώνυμη Διεθνή Συνθήκη γνωστότερη ως SOLAS που υπογράφτηκε στις 30 Ιανουαρίου του 1914. Τελικά την υπηρεσία αυτή ανέλαβε η Αμερικανική Ακτοφυλακή.
Η Διεθνής Περιπολία Πάγων σήμερα είναι εξοπλισμένη με ικανό αριθμό μεγάλων αεροσκαφών και περιπολικών σκαφών ανοικτής θαλάσσης με τα οποία και επιχειρούνται περιπολίες από τις δυτικές ευρωπαϊκές ακτές μέχρι τις ανατολικές ακτές του Καναδά και των ΗΠΑ. Η έδρα της βρίσκεται στο Αρχηγείο της Αμερικανικής Ακτοφυλακής.
Στο πρόγραμμα χρηματοδότησης της Υπηρεσίας αυτής του οποίου το ετήσιο κόστος φθάνει τα 6 εκατομμύρια δολάρια (1998), μετέχουν διάφορα κράτη, μεταξύ των οποίων πρόσφατα και η Ελλάδα, η οποία πάντως.. δεν κινδυνεύει να έρθει κάποιο παγόβουνο της Ανταρκτικής πάνω της!
Η ελληνική χρηματοδότηση πέρασε μέσα από τον νόμο Ν. 4770/2021 (ΦΕΚ A 15 – 29.01.2021) “Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, διατάξεις για συμμόρφωση με υποχρεώσεις διεθνούς ναυσιπλοΐας και την αναβάθμιση Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και ειδικές ρυθμίσεις για την ψηφιοποίηση και εν γένει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά-COVID εποχή”. Το νομοσχέδιο ψήφισε μόνο η ΝΔ.
Κι εκεί πέρασαν ένα άρθρο ώστε να ανανεωθεί η συμμετοχή της Ελλάδας στη χρηματοδότηση της αμερικανικής υπηρεσίας, που είχε υπογραφεί το 1961! Και μάλιστα προβλέπεται η χρηματοδότηση της υπηρεσίας αναδρομικά από το 2013!
Οι χρηματοδοτήσεις των 4,8 εκατομμυρίων ευρώ
Η Ελλάδα μπορεί να ψήφισε τη συμμετοχή της στη χρηματοδότηση της υπηρεσίας μόλις τον περασμένο Ιανουάριο, όμως η κυβέρνηση Μητσοτάκη φαίνεται ότι…ένιωθε υποχρεωμένη να πληρώσει, έστω και χωρίς νόμο!
Έτσι στις 5 Μαρτίου του 2020 ο κ. Πλακιωτάκης υπέγραψε δυο αποφάσεις για τη χορήγηση στην υπηρεσία συνολικά ενός ποσού 2.405.491 ευρώ (1.572.941 και 832.550 €). Σημειώνουμε και πάλι ότι οι αποφάσεις προηγούνται της νομοθεσίας για την “ελληνική υποχρέωση στην υπηρεσία”, που ψήφισε η ΝΔ σχεδόν ένα χρόνο αργότερα!
Και μόλις πριν λίγες ημέρες, στις 18 Μαρτίου 2021, υπέγραψε νέα απόφαση για τη χορήγηση άλλων 4,8 εκατομμυρίων στην υπηρεσία.