Σε καταλήψεις των σχολείων τους προχώρησαν μαθητές λυκείων του Ηρακλείου, αντιδρώντας στην ψήφιση του νομοσχεδίου για την πρόσβαση στα Πανεπιστήμια, την αστυνόμευση των ΑΕΙ και την επιβολή βάσης για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, υπό κατάληψη σήμερα βρίσκονται το 4ο Λύκειο Ηρακλείου και το 5ο Λύκειο Ηρακλείου ενώ οι καταλήψεις στο 1ο ΕΠΑΛ και στο 3ο Λύκειο Ηρακλείου έληξαν.
Παράλληλα, συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης θα πραγματοποιήσουν σήμερα στις 12 το μεσημέρι οι μαθητές του Εσπερινού Λυκείου Ηρακλείου, διαμαρτυρόμενοι για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει ενιαία βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Παράλληλα, πολλοί μαθητές που διαμένουν σε γειτονικούς Νομούς του Ηρακλείου είναι αναγκασμένοι να έρχονται στο Ηράκλειο για να παρακολουθησουν τα μαθήματα τους, ρισκάροντας ένα πρόστιμο μετακίνησης. Όσο για την πρόληψη, ελάχιστη έως ανύπαρκτη. Να σημειώσουμε εδώ ότι μόνο στο ΕΠΑΛ Ηρακλείου φοιτούν περί τα 1200 παιδιά.
Σε κείμενο των μαθητών ΕΠΑΛ του Ηρακλείου αναφέρονται τα εξής:
«Μετά την πρόταση του ΥΠΑΙΘ, στο νέο προς διαβούλευση νομοσχέδιο με τίτλο, «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» και ειδικά στο άρθρο 2 παραγρ. 2, στο οποίο αναφέρει ότι, «Στα ημερήσια και εσπερινά ΓΕ.Λ, η Ε.Β.Ε. διαμορφώνεται ενιαία …», οι μαθητές των Εσπερινών Λυκείων και ιδιαίτερα οι μαθητές που ήδη προετοιμάζονται, εν μέσω πανδημίας και μεσούσης της σχολικής χρονιάς, για τις επερχόμενες πανελλήνιες εξετάσεις, αισθάνονται αιφνιδιασμένοι, βαθιά απογοητευμένοι μα πάνω από όλα κατάφωρα αδικημένοι.
Με τη νέα πρόταση αυτή το νομοσχέδιο, αγνοεί πλήρως το λόγο και τον ρόλο ύπαρξης των Εσπερινών Λυκείων της χώρας έτσι όπως διαμορφώθηκε από το ν. 4547/18 άρθ. 105.Η Εσπερινή Εκπαίδευση διώκεται, αφανίζεται και εξοβελίζεται επί της ουσίας η δεύτερη ευκαιρία στη δια βίου μάθηση την οποία το ίδιο το υπουργείο ευαγγελίζεται.
Είμαστε μαθητές εργαζόμενοι, όπου πραγματικές ανάγκες, μας ανάγκασαν να διακόψουμε τις εγκύκλιες σπουδές μας σε μικρότερη ηλικία, και ενήλικες πια, εργαζόμενοι και συχνά και γονείς, αναζητούμε τη δικιά μας ευκαιρία για συνέχιση των σπουδών μας για να βελτιώσουμε την προσωπική και κοινωνική μας υπόσταση. Μέχρι, πριν το νέο νομοσχέδιο, ορθά ο νόμος, λαμβάνοντας υπόψη τη συνταγματική επιταγή για ισονομία και ευταξία, όριζε 1% επιπλέον θέσεις στα ΑΕΙ από τα Εσπερινά Λύκεια, με βάσεις που διαμορφώνονταν μέσα από πανελλήνιες εξετάσεις μεταξύ των μαθητών των Εσπερινών Λυκείων.
Τώρα, ποια συνταγματική ισότητα επικαλούμαστε, όταν αναγκαζόμαστε να «αναμετρηθούμε» στις πανελλήνιες εξετάσεις με τους μαθητές των Ημερησίων Λυκείων; Ούτε επαγγελματικές υποχρεώσεις έχουν, ούτε οικογενειακές και επιπλέον διαθέτουν άφθονο χρόνο που τους επιτρέπει να παρακολουθούν και φροντιστηριακά μαθήματα.
Πραγματικά δεν το κατανοούμε, δεν το ασπαζόμαστε και είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε το δικαίωμα μας στη μόρφωση. Είναι ένας πραγματικός φραγμός και μια κεκαλυμμένη τιμωρία για όσους μαθητές δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν στην εφηβική τους ηλικία τη Β/θμια εκπαίδευση.
Γι’ αυτό, λοιπόν, ζητάμε άμεσα την επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση των εργαζόμενων μαθητών των Εσπερινών Λυκείων. Ζητάμε, επίσης, άμεσα διαβούλευση και ουσιαστικό διάλογο όλων των ζητημάτων που απασχολούν την Εσπερινή Εκπαίδευση στο σύνολό της, με σκοπό να υποστηριχθούν οι Εσπερινές Δομές Εκπαίδευσης και να γίνει πράξη η εξαγγελία της κυβέρνησης για πραγματική υποστήριξη των εργαζομένων που από το προσωπικό τους χρονικό υστέρημα αναζητούν την ελπίδα για να κάνουν τα όνειρα τους πραγματικότητα».