Τα νέα δεδομένα και ποια ποσά της επιστρεπτέας προκαταβολής θα μετατραπούν σε μη επιστρεπτέα για τις ελληνικές επιχειρήσεις
Στη θέση που είχε εκφράσει εξαρχής ο ΣΥΡΙΖΑ προσχώρησε μερικώς η Κομισιόν, σε μια προσπάθεια να μετατραπεί η μη επιστρεπτέα προκαταβολή σε επιστρεπτέα, έστω και εν μέρει. Σε αυτό προσχώρησε και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, αρνούμενος ωστόσο να κάνει δεκτή τη συγκεκριμένη πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία είχε πέσει στο τραπέζι από τον Μάρτιο του 2020! Γι’ αυτό και η τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο για όψιμες και υποκριτικές “ανακαλύψεις” από την πλευρά του υπουργού Οικονομικών. Τι αλλάζει λοιπόν στα σημερινά δεδομένα; Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία αυξάνεται στα 10 εκατ. ευρώ (από 3 εκατ. ευρώ) το ανώτατο όριο κάλυψης παγίων δαπανών επιχειρήσεων που δεν καλύπτονται από τα έσοδά τους.
Τι θα συμβεί
Με αυτόν τον τρόπο, το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής, το οποίο με τα σημερινά δεδομένα έχει μη επιστρεπτέο χαρακτήρα από 20% έως και 50%, ανάλογα με τα ειδικά χαρακτηριστικά του κάθε ενός από τους πέντε πρώτους κύκλους, να λάβει χαρακτήρα επιδοτήσεων σε μεγαλύτερο βαθμό. Όχι όμως σε καθολικό βαθμό, όπως ζητάει επί μήνες ο ΣΥΡΙΖΑ. Παράλληλα, στο νέο μέτρο κάλυψης παγίων δαπανών, η οροφή αυξάνεται καταλυτικά από τα 3 εκατ. ευρώ στα 10 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Γιάννη Αγουρίδη για την Αυγή, μέχρι σήμερα, μέσα από τους πέντε πρώτους κύκλους επιστρεπτέας προκαταβολής, έχουν διοχετευθεί 7 δισ. ευρώ (μαζί και με τον 5ο κύκλο). Ακόμη, η ελληνική κυβέρνηση δεν φαίνεται να έχει αποφασίσει πόσο θα είναι το ύψος του μη επιστρεπτέου τμήματος.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της Κομισιόν για τη μετατροπή επιστρεπτέων μέσων σε άμεσες επιχορηγήσεις, «η Επιτροπή θα δώσει επίσης τη δυνατότητα στα κράτη – μέλη να μετατρέπουν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022 επιστρεπτέα μέσα (π.χ. εγγυήσεις, δάνεια, επιστρεπτέες προκαταβολές) που χορηγούνται βάσει του προσωρινού πλαισίου σε άλλες μορφές ενίσχυσης, όπως άμεσες επιχορηγήσεις, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούνται οι όροι του προσωρινού πλαισίου. Καταρχάς, αυτού του είδους η μετατροπή δεν μπορεί να υπερβαίνει τα νέα ανώτατα όρια για περιορισμένα ποσά ενίσχυσης (225.000 ευρώ ανά επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων, 270.000 ευρώ ανά επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας και 1,8 εκατ. ευρώ ανά επιχείρηση που δραστηριοποιείται σε όλους τους άλλους τομείς). Στόχος είναι να δοθούν κίνητρα στα κράτη – μέλη να επιλέγουν, κατά πρώτο λόγο, τα επιστρεπτέα μέσα ως μορφή ενίσχυσης».
Νέα όρια
Όσον αφορά τα περιορισμένα ποσά ενίσχυσης που χορηγούνται βάσει του προσωρινού πλαισίου, στο εξής τα προηγούμενα ανώτατα όρια ανά επιχείρηση διπλασιάζονται (λαμβανομένης υπόψη της διαθεσιμότητας της στήριξης ήσσονος σημασίας). Τα νέα ανώτατα όρια είναι 225.000 ευρώ ανά επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων (προηγουμένως ήταν 100.000 ευρώ), 270.000 ευρώ ανά επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας (προηγουμένως ήταν 120.000 ευρώ) και 1,8 εκατ. ευρώ ανά επιχείρηση που δραστηριοποιείται σε όλους τους άλλους τομείς (προηγουμένως ήταν 800.000 ευρώ). Όπως και προηγουμένως, οι ενισχύσεις αυτές μπορούν να συνδυαστούν με ενισχύσεις ήσσονος σημασίας, ύψους έως 200.000 ευρώ ανά επιχείρηση (έως 30.000 ευρώ ανά επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας και έως 25.000 ευρώ ανά επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον γεωργικό τομέα), για περίοδο τριών οικονομικών ετών, υπό την προϋπόθεση ότι συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις των αντίστοιχων ενισχύσεων ήσσονος σημασίας.
Για τις επιχειρήσεις που επλήγησαν ιδιαίτερα από την κρίση του κορωνοϊού, με απώλειες κύκλου εργασιών ύψους τουλάχιστον 30% κατά τη διάρκεια της επιλέξιμης περιόδου σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019, το κράτος μπορεί να συνεισφέρει στην κάλυψη μέρους των πάγιων δαπανών των επιχειρήσεων που δεν καλύπτονται από τα έσοδά τους, έως 10 εκατ. ευρώ ανά επιχείρηση (προηγουμένως ήταν 3 εκατ. ευρώ).