Κοινοβουλευτική παρέμβαση για την προστασία του εργασιακού καθεστώτος των Επαγγελματιών Οδηγών που παρέχουν εργασία σε κράτη-μέλη της Ε.Ε. παράλληλα με την απασχόλησή τους στην Ελλάδα, πραγματοποίησαν 36 βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, καταθέτοντας σχετική ερώτηση προς τον Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, με πρωτοβουλία του βουλευτή Ηρακλείου Σωκράτη Βαρδάκη.
Όπως επισημαίνεται στην ερώτηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δώσει τη δυνατότητα εργασίας των πολιτών της σε διάφορες χώρες – μέλη της, ξεπερνώντας γραφειοκρατικά εμπόδια και ενοποιώντας μέχρι ένα βαθμό το ασφαλιστικό καθεστώς.
Ωστόσο, οι οικονομικές ανισότητες που επικρατούν ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. «ανοίγουν παράθυρο» σε εργοδότες, οι οποίοι αναζητώντας χαμηλό λειτουργικό κόστος για την επιχείρησή τους, μεταφέρουν την έδρα τους σε χώρες που το μισθολογικό κόστος είναι ιδιαιτέρως χαμηλό.
Η Ε.Ε. σε μία προσπάθεια να θεσπίσει κανόνες, εξέδωσε Ευρωπαϊκό Κανονισμό, με σκοπό τον συντονισμό των συστημάτων κοινωνικής ασφάλειας, όπου συγκεκριμένα ρυθμίζεται η περίπτωση της δραστηριότητας σε δύο ή περισσότερα κράτη-μέλη. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι ο εργαζόμενος, εφόσον δεν ασκεί ουσιώδες μέρος της δραστηριότητας στο κράτος – μέλος κατοικίας, υπάγεται στη νομοθεσία του κράτους – μέλους στο οποίο βρίσκεται η έδρα της επιχείρησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση των επαγγελματιών οδηγών, οι οποίοι παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε διαφορετικές χώρες της Ε.Ε.
Πολλές επιχειρήσεις, εκ του αποτελέσματος, φαίνεται ότι εκμεταλλεύονται τις ελλείψεις που παρουσιάζουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, ασφαλίζοντας το προσωπικό τους σε χώρες με χαμηλό μισθολογικό κόστος, ενώ αυτοί παρέχουν εργασία και διαβιούν στην Ελλάδα, πετυχαίνοντας έτσι –με δόλια μέθοδο- χαμηλό μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος.
Οι Ευρωπαϊκές οδηγίες που έχουν εκδοθεί, δίνουν τη δυνατότητα στους ελεγκτικούς μηχανισμούς της χώρας μας, να ελέγχουν τις επιχειρήσεις αυτές, όχι μόνο ως προς το τυπικό μέρος της ασφάλισης, αλλά και ως προς το ουσιαστικό, με στόχο να αποκαλύψουν, αν η ασφάλιση του προσωπικού αυτού γίνεται με δόλο σε χώρες με χαμηλούς μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές.
Να σημειωθεί ότι πέραν του συμφέροντος της επιχείρησης, για χαμηλότερο μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος, ο εργαζόμενος ζημιώνεται ως προς τις παροχές που λαμβάνει από τη χώρα που τελικώς ασφαλίζεται, καθώς οι χαμηλότερες εισφορές που καταβάλλει τον οδηγούν σε ελλιπείς παροχές ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης – που σημειωτέον παρέχονται από τη χώρα που ασφαλίζονται- αλλά και από χαμηλή σύνταξη.
Επιπλέον, η Ελλάδα ζημιώνεται από τις επιχειρήσεις που, για τον εργαζόμενο φαινομενικά, πληρώνουν κανονικό μισθό, ενώ στην ουσία δεν εμφανίζουν καθόλου εισόδημα, γεγονός που για τη φορολογική διοίκηση σημαίνει μηδενική καταβολή φόρου.
Οι εργαζόμενοι με αυτό το καθεστώς ασφάλισης ζημιώνονται ως προς τις παροχές που λαμβάνουν, τελικά δε μπορούν να κάνουν χρήση της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης της χώρας μας, καθώς ασφαλίζονται σε άλλη χώρα-μέλος της Ε.Ε., ενώ το πραγματικό γεγονός είναι ότι παρέχουν εργασία στην Ελλάδα. Επιπλέον, οι ελεγκτικές υπηρεσίες (ΕΦΚΑ, ΣΕΠΕ) έχουν αποδυναμωθεί τα τελευταία χρόνια με την Κυβέρνηση της Ν.Δ. να σχεδιάζει, κάθε άλλο παρά την ενίσχυσή τους.
Για όλους τους παραπάνω λόγους οι βουλευτές ζητούν να ενημερωθούν από τον αρμόδιο Υπουργό:
- Με ποιους τρόπους θα ενισχύσει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, ώστε να εντείνουν τους ουσιαστικούς ελέγχους, όπως οι Κανονισμοί της Ε.Ε. το επιβάλλουν
- Αν προτίθεται να λάβει νομοθετικές πρωτοβουλίες, ώστε να προστατευτούν εργασιακά, οι επαγγελματίες οδηγοί που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα και παρέχουν τις υπηρεσίες τους κυρίως στη χώρα μας και για λογαριασμό του ίδιου εργοδότη και σε διάφορες άλλες χώρες της Ε.Ε.