Μείωση ύλης με… προσθήκες, παρόλο που φέτος τα Λύκεια έχουν λειτουργήσει μόλις ενάμιση μήνα
Μειωμένη σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη χρονιά θα είναι η φετινή ύλη των Πανελλαδικών, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί γενναία η μείωση, αν λάβουμε υπόψη μας ότι φέτος τα σχολεία λειτούργησαν ουσιαστικά ενάμιση μήνα όλο κι όλο.
Η ύλη για τις Πανελλαδικές του 2021 κινείται σε αντίστοιχα επίπεδα με την ύλη των περσινών εξετάσεων, όπως στο μάθημα της Φυσικής, της Χημείας ή της Εκθεσης. Ωστόσο υπάρχουν μαθήματα στα οποία εντοπίζονται διαφορές. Στην Ιστορία κατεύθυνσης, ενώ πέρσι είχαν αφαιρεθεί 47 σελίδες, φέτος η μείωση αντιστοιχεί σε μόνο 22 σελίδες.
«Δεδομένου ότι δεν έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων, πιστεύω ότι μπορεί να καθυστερήσει κι άλλο το άνοιγμα των σχολείων ή ακόμη και αν ανοίξουν για κάποιο διάστημα, σύντομα θα χρειαστεί να τα ξανακλείσουν. Δεν επαρκεί ο χρόνος για να καλυφθεί η ανακοινωμένη ύλη με διά ζώσης μαθήματα. Αλλωστε ό,τι έχουμε προσπαθήσει να διδάξουμε αυτό το διάστημα μέσω τηλεκπαίδευσης πρέπει να ξαναδιδαχτεί σωστά» λέει στην Διαλεκτή Αγγελή για την Εφημερίδα των Συντακτών, η Φ.Π., φιλόλογος, τα στοιχεία της οποίας βρίσκονται στη διάθεση της εφημερίδας.
Η ύλη είναι κατά τι αυξημένη και στα Μαθηματικά, όπου φέτος αποφασίστηκε να προστεθούν δύο υποενότητες σε σχέση με πέρυσι. Αυτές οι αλλαγές προκαλούν πρόβλημα στους αποφοίτους των δύο προηγούμενων ετών, οι οποίοι θα θελήσουν να ξαναδώσουν εξετάσεις και οι οποίοι δεν έχουν διδαχτεί την ύλη που προστέθηκε φέτος. Κι αυτό, καθώς, βάσει σχεδιασμού του υπουργείου, οι φετινοί υποψήφιοι -ανεξάρτητα από το αν είναι απόφοιτοι ή τελειόφοιτοι- θα εξεταστούν σε κοινά θέματα.
Λιγότερες ώρες
«Επιπλέον, μην ξεχνάμε ότι έχουν μειωθεί και οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος από εφτά σε πέντε» επισημαίνει μαθηματικός σε Λύκειο της Αττικής, ο οποίος υποστηρίζει ότι η ύλη πρέπει να επανεξεταστεί την περίοδο του Πάσχα, καθώς ούτε κι αυτός είναι αισιόδοξος ότι τα σχολεία θα παραμείνουν ανοιχτά για ικανό διάστημα.
Αλλαγές εντοπίζονται, όμως, και στο μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, με το κεφάλαιο 7 να προστίθεται στα κεφάλαια 1-5 που ήταν η ύλη στην οποία εξετάστηκαν οι περσινοί υποψήφιοι.
Η απόφαση του υπουργείου να αυξήσει έστω και λίγο την ύλη συγκριτικά με πέρυσι φαντάζει αλλόκοτη, αρκεί να σκεφτούμε ότι την περασμένη χρονιά τα σχολεία λειτούργησαν απρόσκοπτα μέχρι τις 11 Μαρτίου, όταν και ανακοινώθηκε η αναστολή λειτουργίας όλων των σχολικών μονάδων λόγω πανδημίας, με τους μαθητές να έχουν καλύψει το μεγαλύτερο μέρος της ύλης με διά ζώσης μαθήματα.
Αντίθετα, φέτος, τα σχολεία άνοιξαν στις 14 Σεπτεμβρίου, με τη δευτεροβάθμια να αναστέλλει τη λειτουργία της περίπου ενάμιση μήνα μετά, στις 7 Νοεμβρίου. Ολο αυτό το διάστημα εφαρμόζεται το μέτρο της τηλεκπαίδευσης, με όλα τα προβλήματα που εντοπίστηκαν κυρίως τις πρώτες μέρες εφαρμογής της αλλά και με το πλέον ουσιώδες πρόβλημα, αυτό της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης να παραμένει.
Οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη διά ζώσης διδασκαλία, δεν θεωρούν διδαχθείσα την ύλη που έχει καλυφθεί με τηλεμαθήματα και υποστηρίζουν ότι θα πρέπει η ύλη να επαναληφθεί με ζωντανή διδασκαλία.
■ Οι υπουργικές αποφάσεις με την αναλυτική εξεταστέα ύλη ανά πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα είναι αναρτημένες στο https://bit.ly/2LHpHHm