«Στις σημερινές συνθήκες που έχει διαμορφώσει η πανδημία του covid-19 , η επίσπευση εφαρμογής , από 01-01-2021 ,ενός τέτοιου συστήματος απλώς είναι εκτός τόπου και χρόνου γιατί η μόνη προτεραιότητα που υπάρχει τόσο στις επιχειρήσεις, όσο και στον λογιστικό κλάδο ο οποίος θα σηκώσει «πρακτικά» και το βάρος της εφαρμογής αυτού του συστήματος, είναι να μείνουν όρθιοι και να μην κλείσουν».
Τα παραπάνω αναφέρει επιστολή της Ανεξάρτητης Κίνησης Οικονομολόγων Ελλάδας στον Υπουργό Οικονομικών.
Αναλυτικά η επιστολή:
«Από την 01-01-2021 υπάρχει η υποχρέωση για την ψηφιακή διαβίβαση των οικονομικών δεδομένων (έσοδα και έξοδα) στην εφαρμογή myDATA , προκειμένου να ενημερώνονται αυτόματα τα «ηλεκτρονικά βιβλία » και να προσδιορίζεται το οικονομικό αποτέλεσμα (λογιστικό και φορολογικό) των επιχειρήσεων και οντοτήτων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και τηρούν τα αρχεία που ορίζει ο Ν 4308/14 (ΕΛΠ).
Η επιχειρούμενη αλλαγή στα δεδομένα και τις πραγματικότητες των επιχειρήσεων , των λογιστικών γραφείων και της φορολογικής διοίκησης που θα επιφέρει η πλήρης ενεργοποίηση αυτού του συστήματος είναι δομικού χαρακτήρα και ως εκ τούτου θα πρέπει η καθιέρωσή του στην πράξη να έχει μελετηθεί σε όλες τις διαστάσεις της και επιπλέον η έναρξη παραγωγικής λειτουργίας του να γίνει στον κατάλληλο χρόνο , αλλά και με τον κατάλληλο τρόπο.
Οι λεγόμενες «καλές πρακτικές» νομοθέτησης , σε σχέση με την προετοιμασία , την υποχρεωτικότητα και έναρξη χρόνου παραγωγικής λειτουργίας ενός τέτοιου συστήματος απαιτούν :
– Εφαρμογή επί ένα ολόκληρο φορολογικό έτος (έτος ν) , παράλληλα με τις όποιες άλλες υποχρεώσεις έχουν οι επιχειρήσεις . Σκοπός είναι να αποδειχθεί αν μπορεί να «τρέξει» ομαλά στην πράξη (τα προβλήματα στις υποδομές που απαιτούνται , αλλά και στον όγκο των πάσης φύσεως δηλωτικών υποχρεώσεων που σήμερα υπάρχουν είναι γνωστά) .
– Στο επόμενο έτος (ν+1) να υπάρξει αξιολόγηση της εφαρμογής του συστήματος αυτού . Η αξιολόγηση θα αναδείξει αρχικά αν η καθιέρωσή του απέδωσε τα αναμενόμενα, σε σχέση με τον στόχο που είχε τεθεί. Επίσης θα οδηγήσει στις αναγκαίες προσαρμογές , συμπληρώσεις , διορθώσεις και αλλαγές , σε όσα σημεία εντοπιστούν προβλήματα .
– Στο μεθεπόμενο έτος (ν+2) και αφού θα έχουν επιλυθεί τα όποια προβλήματα και εφόσον έχει κριθεί ότι πρόκειται για ένα αποδοτικό (για τις επιχειρήσεις και την φορολογική διοίκηση) σύστημα ,να τεθεί υποχρεωτικά σε παραγωγική λειτουργία .
Στα ανωτέρω πλαίσια είναι αναγκαίο , επειδή η καθιέρωση του συστήματος αυτού, απαιτεί δαπάνες σε υποδομές , εξοπλισμό και ανθρώπους να καθοριστούν κίνητρα προς τις επιχειρήσεις που θα το εφαρμόσουν .
Ενα τμήμα των κινήτρων αυτών να είναι και η κάλυψη του αναγκαίου κόστους (σε εξοπλισμό και σε ανθρώπους ) που θα επιβαρύνει τις επιχειρήσεις. Μια άλλη διάσταση στα κίνητρα εφαρμογής αποτελεί και η εκστρατεία (από την ΑΑΔΕ) για την ενημέρωση των επιχειρήσεων , αλλά και για την εκπαίδευση (από την ΑΑΔΕ) των ανθρώπων που θα «τρέξουν» στην πράξη τις διαδικασίες της ψηφιακής διαβίβασης των δεδομένων στην πλατφόρμα .
Στις σημερινές συνθήκες που έχει διαμορφώσει η πανδημία του covid-19 , η επίσπευση εφαρμογής , από 01-01-2021 ,ενός τέτοιου συστήματος απλώς είναι εκτός τόπου και χρόνου γιατί η μόνη προτεραιότητα που υπάρχει τόσο στις επιχειρήσεις , όσο και στον λογιστικό κλάδο ο οποίος θα σηκώσει «πρακτικά» και το βάρος της εφαρμογής αυτού του συστήματος ,είναι να μείνουν όρθιοι και να μην κλείσουν .