Κοινοβουλευτική Ερώτηση – παρέμβαση Χ. Μαμουλάκη
Στη Βουλή φέρνει τις ανισότητες που έχει δημιουργήσει η κυβερνητική απόφαση για τη μέθοδο του click away, ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, με Ερώτηση που κατέθεσε προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης & Επενδύσεων και Οικονομικών, με τη συνυπογραφή του Τομεάρχη Αλέξη Χαρίτση και 42 ακόμα Βουλευτών.
«Είναι εμφανές ότι με το clickaway, το κυβερνητικό επιτελείο παραβλέπει κάθε κανόνα ισονομίας με μοναδικό σκοπό να ικανοποιήσει τις ορέξεις των μεγάλων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανικού εμπορίου.» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: Μόλις δύο στις δέκα επιχειρήσεις διαθέτουν υπηρεσία ηλεκτρονικών παραγγελιών, η ύπαρξη της οποίας είναι απαραίτητη για την πραγματοποίηση πωλήσεων. Ακόμα και στη περίπτωση της τηλεφωνικής παραγγελίας, δε φάνηκε να απασχολεί τους ιθύνοντες το γεγονός ότι πολλές επιχειρήσεις δεν προβάλουν τα εμπορεύματά τους ηλεκτρονικά – δεν διαθέτουν δικό τους ιστότοπο – οπότε δεν υπάρχει η δυνατότητα προβολής των προϊόντων, με τρόπο που θα επιτρέψει στον καταναλωτή να τα επιλέξει.
Είναι προφανές ότι η Κυβέρνηση με τις αποφάσεις της, μεθοδεύει την αλλαγή του οικονομικού περιβάλλοντος ώστε να είναι ευνοϊκό για συγχωνεύσεις και εξαγορές, κατά τα αναφερόμενα και στην έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη εις βάρος όμως των ΜμΕ, που οδεύουν με μαθηματική ακρίβεια στο κλείσιμο. Επιλέγει μάλιστα «στρατηγικά», τη στιγμή της πανδημίας, για να τους δώσει το τελειωτικό χτύπημα, επιβεβαιώνοντας ότι οι μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είναι αόρατες για την Κυβέρνηση της ΝΔ».
Αναλυτικά η Ερώτηση του Χάρη Μαμουλάκη:
Με την ΚΥΑ Αρ. Δ1α/ΓΠ. Οικ. 80189, αναφορικά με τα έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού Covid-19 στο σύνολο της Επικράτειας για το διάστημα από την 13η Δεκεμβρίου 2020 έως και την 7η Ιανουαρίου 2021, (Β’ 5486/12.12.2020), προβλέφθηκε, η εξαίρεση από την αναστολή λειτουργίας δραστηριοτήτων λιανικού εμπορίου της εξ αποστάσεως προαγοράς / προεπιλογής αγαθών μέσω ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής παραγγελίας (click away). Επίσης, καθορίστηκε η διαδικασία πραγματοποίησης της ανωτέρω λιανικής πώλησης click away.
Είναι εμφανές ότι για την ανωτέρω ρύθμιση, το κυβερνητικό επιτελείο δεν θεώρησε σημαντικό να εξετάσει την τήρηση του κανόνα ισονομίας αλλά επεδίωξε να ικανοποιήσει τις ορέξεις των μεγάλων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανικού εμπορίου. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ) της ΕΣΕΕ, μόλις δύο στις δέκα επιχειρήσεις διαθέτουν υπηρεσία ηλεκτρονικών παραγγελιών, η ύπαρξη της οποίας είναι άκρως απαραίτητη για την πραγματοποίηση πωλήσεων. Επίσης, η μεγέθυνση του ηλεκτρονικού τζίρου, που παρατηρείται από την έναρξη της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων, δεν κατανέμεται ισόρροπα. Πέρα από κάθε αμφιβολία, οι μεγάλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου είναι εκείνες οι οποίες έχουν ευνοηθεί περισσότερο και συνεχίζουν να ευνοούνται από την εντυπωσιακή αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Γίνεται αντιληπτό ότι η ρύθμιση για την εξαίρεση από την αναστολή λειτουργίας της διαδικασίας πωλήσεων click away, δεν βοηθάει τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις καθώς αυτές δεν έχουν μπορέσει να μετασχηματιστούν ψηφιακά, αφού δε διαθέτουν, ειδικά εν μέσω πανδημίας, τους απαραίτητους πόρους για να επενδύσουν σε εφαρμογές ηλεκτρονικού εμπορίου. Ακόμα και στη περίπτωση της τηλεφωνικής παραγγελίας, δε φάνηκε να απασχολεί τους ιθύνοντες το γεγονός ότι πολλές επιχειρήσεις δεν προβάλουν τα προϊόντα του ηλεκτρονικά – δε διαθέτουν δικό τους ιστότοπο. Με ποιο τρόπο θα επιλέγει ο πελάτης το προϊόν που επιθυμεί να αγοράσει;
Η κυβέρνηση με τις αποφάσεις της, μεθοδεύει την αλλαγή του οικονομικού περιβάλλοντος ώστε να είναι ευνοϊκό για συγχωνεύσεις και εξαγορές, κατά τα αναφερόμενα και στην έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη εις βάρος όμως των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Επιλέγει μάλιστα «στρατηγικά», τη στιγμή της πανδημίας, για να τους δώσει το τελειωτικό χτύπημα- προς όφελος βέβαια των μεγάλων ομίλων που είτε θα τις εξαγοράσουν μπιρ – μπαρά, είτε θα αποκτήσουν το μερίδιο αγοράς τους. Η πρόθεση αυτή εκφράζεται και στις «Στρατηγικές Κατευθύνσεις του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», όπου από το σύνολο των κεφαλαίων που μπορεί να αξιοποιήσει το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ένα ποσοστό 13% θα κατευθυνθεί προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, εκ του οποίου κάποιο ποσοστό θα αφορά τις επιχειρήσεις.
Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με το ότι δε διασφαλίζονται οι συνθήκες θεμιτού ανταγωνισμού στην αγορά λιανικού εμπορίου και ότι η «αντοχή» των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχει φτάσει στα όριά της, ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:
1. Θεωρείτε ότι η ρύθμιση της εξαίρεσης από την αναστολή λειτουργίας δραστηριοτήτων λιανικού εμπορίου, της εξ αποστάσεως προαγοράς / προεπιλογής αγαθών μέσω ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής παραγγελίας (click away), στρεβλώνει τις συνθήκες ανταγωνισμού, εις βάρος των επιχειρήσεων που δε διαθέτουν σύστημα ηλεκτρονικών παραγγελιών, αλλά και όσων δεν προβάλουν τα προϊόντα τους ηλεκτρονικά;
2. Με ποιους τρόπους θα ενισχύσετε τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου που δε διαθέτουν σύστημα ηλεκτρονικών παραγγελιών, αλλά και όσων δεν προβάλουν τα προϊόντα τους ηλεκτρονικά;
3. Ποιο είναι το ακριβές ποσοστό επί του συνολικού κεφαλαίου που θα έχει στη διάθεσή του το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που αναλογεί στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων; Προτίθεστε να αυξήσετε το ποσοστό αυτό;