Ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ Χανίων σχετικά με τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στη Βουλή κατά τη διάρκεια επίκαιρης ερώτησης για το ΒΟΑΚ.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Με αφορμή τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στη Βουλή κατά τη διάρκεια επίκαιρης ερώτησης για το ΒΟΑΚ στις 19-12-2020 διαπιστώνονται τα εξής:
Χρειάστηκαν περίπου 18 μήνες για να παρουσιάσει η κυβέρνηση της ΝΔ το σχεδιασμό της για την υλοποίηση του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης, σχεδιασμό που σύμφωνα με το προεκλογικό της πρόγραμμα είχε έτοιμο πριν από τις εκλογές του 2019.
Χρειάστηκαν περίπου 18 μήνες για να παραδεχτεί η κυβέρνηση της ΝΔ ότι ο σχεδιασμός αυτός είναι τελικά ο ίδιος με αυτόν που παρέλαβε σε πορεία υλοποίησης από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τον Ιούλιο του 2019. Ένας σχεδιασμός που ακολουθεί πιστά το ίδιο διαγωνιστικό πλαίσιο και βασίζεται στην προτιμητέα χάραξη λειτουργικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος που ενέκρινε τον Μάρτιο του 2019 ο πρ. Υπουργός Υποδομών Χ. Σπίρτζης.
Για περίπου 18 μήνες και για καθαρά μικροπολιτικούς λόγους τα κυβερνητικά χείλη (των κρητικών βουλευτών της ΝΔ μη εξαιρουμένων) αναλώθηκαν στο πιπίλισμα της ίδιας καραμέλας περί “γονατογραφημάτων”, “σκίτσων και πινελιών στον χάρτη” και ανύπαρκτης διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο του νέου Β.Ο.Α.Κ. αγνοώντας τη σύσταση-παράκληση που διατυπώθηκε από το ΣΥΡΙΖΑ αμέσως μόλις ανέλαβε η κυβέρνηση της ΝΔ, να υιοθετηθεί ο υφιστάμενος σχεδιασμός και να προχωρήσει άμεσα η δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας το φθινόπωρο του 2019 για την οποία δεν υπήρχε κανένα νομικό κώλυμα.
Τώρα διαψεύδονται παταγωδώς και παραδέχονται και οι ίδιοι δια στόματος του Υφ. Υποδομών κ. Κεφαλογιάννη αυτό που τους ειπώθηκε από την πρώτη στιγμή, ότι “…ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ, το αν θα είναι σύμβαση παραχώρησης, αν θα είναι ΣΔΙΤ, αν θα είναι δημόσιο έργο, δεν γίνεται επειδή κάποιος Υπουργός το αποφασίζει από το κεφάλι του, αλλά γίνεται βάσει συγκεκριμένων μοντέλων, υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές παράμετροι που θα πρέπει κάποιος να λάβει υπόψη…”. Αυτό δηλαδή που πρώτη η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μετά από την εγκληματική αδιαφορία όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, έχοντας την πολιτική βούληση και προς όφελος της τοπικής κοινωνίας δρομολόγησε, για τη διαμόρφωση ενός πλήρους και βιώσιμου σχεδιασμού για το νέο ΒΟΑΚ από Κίσσαμο μέχρι Σητεία με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και χωρίς ανταποδοτικά τέλη για την παραχώρηση από τους ντόπιους κατοίκους.
Την παρουσίαση στην Βουλή των Ελλήνων του κυβερνητικού σχεδιασμού για το έργο ανέλαβε (γιατί άραγε;) ο δεύτερος στην τάξη της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και αναρμόδιος ως προς το χαρτοφυλάκιο του Υφυπουργός Μεταφορών κ. Ι. Κεφαλογιάννης. Όμως στην προσπάθειά του να διαφοροποιήσει τον κυβερνητικό σχεδιασμό από τον σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Υφυπουργός υπέπεσε και σε ανακρίβειες. Σε ό,τι αφορά στη Δυτική Κρήτη:
1) Ανέφερε ότι το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος μπαίνει τώρα στο σχεδιασμό ως προαίρεση. Αλήθεια με ποιο διαγωνισμό θα γίνει αυτό; Μήπως ξεχνά ο κ. Υφυπουργός ότι η προαίρεση προβλέπεται στο σχεδιασμό ΣΥΡΙΖΑ, στο διαγωνισμό που έχει ήδη ολοκληρώσει την πρώτη του φάση από το 2019; Μήπως ξεχνά ότι η συμπερίληψη στο έργο παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Κίσσαμος ανακοινώθηκε από τον πρ. Υπουργό Υποδομών Χ. Σπίρτζη στα Χανιά τον Μάρτιο 2019; Και σε κάθε περίπτωση πώς δικαιολογείται η καθυστέρηση ενός και πλέον χρόνου που μεσολάβησε μέχρι η τωρινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών να αποφασίσει να δρομολογήσει την ανάθεση των σχετικών μελετών ωρίμανσης για το τμήμα της προαίρεσης Χανιά – Κίσσαμος;
2) Ανέφερε ότι το τμήμα Σούδα – Αεροδρόμιο Χανίων μπαίνει τώρα στο σχεδιασμό. Αλήθεια σε ποιο διαγωνισμό θα συμπεριληφθεί αυτό όταν κατά τα λεγόμενά του οι διαδικασίες για την ανάθεση σε τεχνικό σύμβουλο της μελέτης του συγκεκριμένου τμήματος ξεκινούν το επόμενο διάστημα. Είναι προφανές ότι το τμήμα αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται στο έργο παραχώρησης Κίσσαμος – Ηράκλειο που έχει ήδη δημοπρατηθεί και η υλοποίησή του παραπέμπεται στο μέλλον.
3) Ανέφερε ότι ο σχεδιασμός για το έργο της παραχώρησης Χανιά – Ηράκλειο προέβλεπε επί ΣΥΡΙΖΑ 472 εκατομμύρια ευρώ χρηματοδοτική συμβολή του ελληνικού δημοσίου ενώ πλέον ο σχεδιασμός της κυβέρνησης βάσει των στοιχείων για το έργο της παραχώρησης Κίσσαμος – Ηράκλειο, είναι στα 800 εκατομμύρια τα οποία θα καλυφθούν από το σκέλος των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης. Αλήθεια πώς ακριβώς θα καλυφθούν τα 800 εκατομμύρια από το σκέλος των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης όταν οι δαπάνες στο Ταμείο είναι επιλέξιμες μέχρι το 2026, κατά τα λεγόμενά του ο νέος ΒΟΑΚ στην καλύτερη περίπτωση θα ξεκινήσει στα τέλη του 2023 και οι ετήσιες πληρωμές του ελληνικού δημοσίου για την παραχώρηση προβλέπεται να καταβάλλονται για δεκάδες χρόνια; Η δυνατότητα χρηματοδότησης εναποτίθεται στα έκτακτα κονδύλια της πανδημίας καθιστώντας την επισφαλή και αποδεικνύοντας ακόμη μια φορά ότι κανένας σοβαρός σχεδιασμός δεν υπήρχε από την μεριά της κυβέρνησης για την εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης πριν την πανδημία (μόνο επικοινωνιακού τύπου εξαγγελίες για χρηματοδότηση από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που διακρατούσαν οι ευρωπαϊκές τράπεζες ή από τα έσοδα άλλων παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων που ήταν εξαρχής γνωστό ότι δεν μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν). Η μόνη “σίγουρη” χρηματοδότηση που εξαγγέλει η ΝΔ είναι τα γενικευμένα διόδια για όλους τους πολίτες σε ένα νησί που δε διαθέτει εναλλακτικές διαδρομές.
Ας τελειώνει η κοροϊδία. Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για χάσιμο χρόνου. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Χανίων καλεί την κυβέρνηση να καλύψει την καθυστέρηση, που με δική της ευθύνη προξένησε στο έργο για μικροκομματικούς και επικοινωνιακούς λόγους, επιταχύνοντας την υλοποίηση του σχεδιασμού που παρέλαβε, ώστε να ολοκληρωθεί εγκαίρως και σε κάθε περίπτωση το έργο να συμβασιοποιηθεί το αργότερο εντός του 2022. Παράλληλα θα πρέπει να δεσμεύσει την χρηματοδότηση και την ένταξη του έργου Σούδα – αεροδρόμιο στο σχεδιασμό της επόμενης προγραμματικής περιόδου δεδομένου ότι το τμήμα αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται στο έργο παραχώρησης. Τέλος, οφείλει άμεσα να καταθέσει με σαφή και τεχνοκρατικό τρόπο τις πηγές χρηματοδότησης που θα εξασφαλίσουν την ομαλή υλοποίηση και αποπληρωμή του έργου.