Εν μέσω καραντίνας η κυβέρνηση απαντά με κοινωνική αναλγησία – Η απάντηση της ΔΕΗ
Την παντελή απουσία πολιτικής βούλησης για την πραγματική στήριξη των νοικοκυριών των οικονομικά ασθενέστερων και των νέων φτωχοποιημένων στρωμάτων του πληθυσμού, εν μέσω πανδημίας και χειμώνα, επιδεικνύει με τον πιο σκληρό τρόπο η κυβέρνηση της Ν.Δ. και στην κάλυψη των ενεργειακών αναγκών.
Καμία δέσμευση για την απρόσκοπτη ηλεκτροδότηση των νοικοκυριών και το προσωρινό, τουλάχιστον, «πάγωμα» των αποκοπών δεν αναλαμβάνεται από επίσημα κυβερνητικά χείλη, καμία ουσιαστική προσφορά αλληλεγγύης δεν έχει υπάρξει έστω από την κρατική ΔΕΗ – διασωθείσα πλέον μετά τις αυξήσεις του 2019 στο ρεύμα και με κερδοφορία και οικονομική άνεση που επιτρέπουν την… εκτροφή μιας νέας γενιάς γαλάζιων golden boys με αμοιβές που ξεπερνούν ακόμη και τις 100.000 ευρώ ετησίως.
Σε καθεστώς διάφορων… νόμιμων ευέλικτων μορφών εργασίας που συνεπάγονται μεγάλη πίεση στις αμοιβές ή χωρίς εργασία, σε συνθήκες καραντίνας και τηλεκπαίδευσης των μαθητών, χιλιάδες νοικοκυριά βλέπουν τις ανάγκες τους σε ρεύμα -ιδιαίτερα σε θέρμανση εν μέσω χειμερινής περιόδου- να αυξάνονται και συνακόλουθα και τις αντίστοιχες δαπάνες, ενώ το εισόδημά τους συρρικνώνεται ή και εξανεμίζεται, αναφέρει στο ρεπορτάζ της για την Αυγή, η
Αντιγόνη Ζούντα.
Σε συνδυασμό με τη φτωχοποίηση χιλιάδων εργαζόμενων και μικρομεσαίων επαγγελματιών μια νέα έκρηξη ενεργειακής ένδειας είναι πλέον ορατή, γυρνώντας μας στην περίοδο 2012-2013, οπότε καταγράφονταν θάνατοι από αναθυμιάσεις, από ατυχήματα με πυρκαγιές αλλά και από το ψύχος.
Σ’ αυτό το περιβάλλον, ωστόσο, οι αποκοπές στην ηλεκτροδότηση συνεχίζονται σε κάθε περίπτωση, επί δικαίων και αδίκων, σε φτωχά νοικοκυριά, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που έχουν υποχρεωθεί να κατεβάσουν ρολά, μέχρι και σε ευαίσθητες δομές…
Βροχή καταγγελιών στο κενό
Οι καταγγελίες των πολιτών είναι συνεχείς, άλλες με περισσότερη απήχηση κι άλλες στα αζήτητα της ανωνυμίας, ενώ δεν λείπουν και ορισμένες περιπτώσεις αθέμιτων τακτικών.
Οι… επώνυμες καταγγελίες των βουλευτών της αντιπολίτευσης, ειδικά την τελευταία περίοδο και ενόψει της εορταστικής περιόδου, είναι σχεδόν καθημερινές – χωρίς πάντως να έχουν λάβει απαντήσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο από τις αρχές Δεκεμβρίου μέχρι σήμερα έχουν κατατεθεί δέκα ερωτήσεις / αναφορές / επίκαιρες ερωτήσεις στη Βουλή από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, από δεκάδες βουλευτές, απευθυνόμενες στον υπουργό ΠΕΝ, θέτοντας το θέμα των συνεχιζόμενων αποκοπών ηλεκτροδότησης σε φτωχά νοικοκυριά, οι οποίες πρέπει να σταματήσουν στην παρούσα συγκυρία, και της επιτακτικής ανάγκης λήψης μέτρων προστασίας των ευάλωτων καταναλωτών υπό την απειλή ακραίας ενεργειακής ένδειας.
Βασικό αίτημα είναι η απαγόρευση της διακοπής ηλεκτροδότησης -αλλά και της παροχής νερού και υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών (τηλεφωνία, Ιnternet)- για τις οικογένειες που πλήττονται από την πανδημία, τους άνεργους και άλλες ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού τουλάχιστον για την περίοδο της υγειονομικής κρίσης.
Επίσης ζητείται να υπάρξει νέα χρηματοδότηση για τις επανασυνδέσεις σε φτωχά νοικοκυριά. Σημειώνεται ότι το Ταμείο Επανασυνδέσεων έχει θεσπιστεί με νόμο το 2017 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κι επανενεργοποιήθηκε με μεγάλη καθυστέρηση και μόνο για την πρώτη φάση της πανδημίας για αποκοπές ρεύματος έως 30 Απριλίου 2020 για μόλις 1.250 νοικοκυριά, όταν το 2018, χωρίς συνθήκες πανδημίας και καραντίνας, είχαν επανασυνδεθεί 4.000 νοικοκυριά…
Μακριά από τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας, ΥΠΕΝ και ΔΕΗ εξαντλούν την… ευαισθησία τους παραπέμποντας ξανά και ξανά στα καθεστώτα των διακανονισμών οφειλών και στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο ή ακόμα και σε νέα «προνομιακά» προϊόντα της εταιρείας…
Ωστόσο, οι διακανονισμοί συχνά είναι απαγορευτικοί λόγω των προκαταβολών που απαιτούνται επί της συνολικής οφειλής ή δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν στην πορεία από τους καταναλωτές, οπότε παύουν να ισχύουν, ενώ προφανώς δεν εξασφαλίζουν αδιάλειπτη παροχή ρεύματος τουλάχιστον στη σημερινή κρίσιμη συγκυρία.
Στο μεταξύ, οι οχλήσεις των παρόχων αλλά και εισπρακτικών εταιρειών και δικηγορικών γραφείων είναι σχεδόν καθημερινές και πολλές φορές ιδιαίτερα έντονες, καθώς δεν περιορίζονται σε ενημερώσεις ή συστάσεις, αλλά απειλούν με αποκοπές ρεύματος αλλά και με αναγκαστικά μέτρα είσπραξης – ένδικα μέσα, είτε προφορικά, είτε κοινοποιώντας εξώδικα.
Αποκοπές ρεύματος της διπλανής πόρτας
Καταγγελίες ευάλωτων πολιτών που μένουν χωρίς ρεύμα μέσα στον χειμώνα και ενόψει εορτών
Σχεδόν καθημερινά το τελευταίο διάστημα έρχονται στο φως της δημοσιότητας περιπτώσεις αποκοπών ρεύματος σε οικονομικά ασθενέστερα νοικοκυριά, ακόμα και σε ευάλωτους καταναλωτές σε πολλές περιοχές της χώρας.
Ενδεικτικά αναφέρεται μια νέα ιστορία αναλγησίας που έγινε γνωστή μόλις προχθές και αφορά διακοπή της σύμβασης παροχής ρεύματος σε καρκινοπαθή στη Θεσσαλονίκη, με 80% αναπηρία, διαβήτη τύπου Β και δικαιούχο του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, με εντολή της ΔΕΗ. Ο Σύλλογος Καρκινοπαθών Μακεδονίας – Θράκης προχώρησε σε δύο παρεμβάσεις στη ΔΕΗ (από τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο) και παρουσία του προέδρου του Συλλόγου ο ίδιος ο καρκινοπαθής υπέβαλε τον Οκτώβριο αίτηση στο υποκατάστημα ΔΕΗ Α. Θεσσαλονίκης ζητώντας ρύθμιση για 30 ευρώ / μήνα για οφειλή 1.965 ευρώ λόγω της οικονομικής του κατάστασης. Ως απάντηση έλαβε καταγγελία της σύμβασης προμήθειας και πριν από λίγες μέρες γνωστοποιήθηκε η μονομερής διακοπή της σύμβασης στον ΔΕΔΔΗΕ, που ενημέρωσε τον καρκινοπαθή για την παύση της σύμβασης παραπέμποντάς τον να υπογράψει νέα με άλλο προμηθευτή. Στις 14.12 έγινε νέα παρέμβαση του Συλλόγου στο υποκατάστημα ΔΕΗ Α. Θεσσαλονίκης, όπου οι υπάλληλοι δήλωσαν αναρμόδιοι, ενώ είναι χαρακτηριστική η απουσία -και πάλι- του διευθυντή.
Σύμφωνα με άλλη καταγγελία, εδώ και μερικές ημέρες έχει κοπεί το ρεύμα σε 70χρονο κάτοικο της Ρόδου ο οποίος τον τελευταίο ενάμιση χρόνο δεν εργάζεται στην επιχείρησή του στο Μανδράκι, καθώς έχει διαγνωστεί με σοβαρή ασθένεια, δυσχεραίνοντας τις συνθήκες διαβίωσής του και οδηγώντας σε χρέος 2.000 ευρώ στη ΔΕΗ.
Στην Αγία Βαρβάρα πολύ πρόσφατα πραγματοποιήθηκαν αποκοπές ρεύματος από κλιμάκια του ΔΕΔΔΗΕ, συνοδεία ΜΑΤ, σε νοικοκυριά που αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς και περιμένουν αγωνιωδώς να καταβληθεί το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, να πάρουν τρόφιμα από το Ταμείο Επισιτιστικής Βοήθειας Απόρων, το συσσίτιο του δήμου και φάρμακα από το κοινωνικό φαρμακείο για την καθημερινή τους επιβίωση, με παιδιά που υποχρεούνται σε τηλεκπαίδευση από την Πολιτεία και αδυνατούν να ανταποκριθούν. Η δραματική αυτή κατάσταση προκάλεσε την άμεση παρέμβαση του δημάρχου Αγίας Βαρβάρας, που κατέθεσε επιστολή στους αρμόδιους υπουργούς Οικονομικών και ΠΕΝ ζητώντας την έκδοση νέας απόφασης το συντομότερο για την επανασύνδεση των φτωχών νοικοκυριών στη δεύτερη φάση της πανδημίας, «άλλως θα γίνουμε μάρτυρες εκρηκτικών αντιδράσεων».
Τηλεκπαίδευση χωρίς ρεύμα
Η υποχρεωτική τηλεκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα για τις οικογένειες και αυξημένες ενεργειακές ανάγκες, που ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούν να εξασφαλιστούν.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην περιοχή της Αγίας Βαρβάρας, λόγω οικονομικής αδυναμίας, μόνο το 40% των μαθητών παρακολουθούν μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης.
Παράλληλα, υπάρχουν καταγγελίες ότι πολλά παιδιά που φοιτούν σε σχολεία των πέντε δήμων της Β΄ Πειραιά δεν έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν τα μαθήματά τους μέσω της πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης, καθώς η ΔΕΗ έχει κόψει την παροχή ρεύματος στις οικογένειές τους.
Επίσης, πρόσφατα γνωστοποιήθηκαν περιπτώσεις με μαθητές από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 91ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών και από εργαζόμενο σε συνεργείο αποκοπών στον Νομό Ροδόπης, ενώ η ΓΕΝΟΠ – ΔΕΗ έχει παρέμβει δημόσια ζητώντας να μην γίνονται αποκοπές όπου υπάρχουν παιδιά σε καθεστώς τηλεκπαίδευσης.
Η απάντηση της ΔΕΗ
Σε ανακοίνωσή της η ΔΕΗ απαντά:
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΚΟΠΕΣ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
Απάντηση σε δημοσίευμα της εφημερίδας ΑΥΓΗ
Σε όλη την περίοδο της πανδημίας η ΔΕΗ έχει αποδείξει πως στέκεται δίπλα στους πελάτες της, λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία της υγείας τους και της εξυπηρέτησής τους από απόσταση, εκσυγχρονίζοντας τις υπηρεσίες της. Παράλληλα, έλαβε έγκαιρα γενναία μέτρα οικονομικής ελάφρυνσης τόσο κατά την περίοδο του πρώτου κύματος της πανδημίας, όσο και στο δεύτερο, εφαρμόζοντας ήδη από την 1η Οκτωβρίου εκπτώσεις για το σύνολο των πελατών της. Μεμονωμένες περιπτώσεις, κατά τις οποίες μπορεί να υπάρξουν προβλήματα με πελάτες σε πραγματική οικονομική δυσπραγία εξετάζονται και επιλύονται άμεσα.
Ωστόσο, η ΔΕΗ είναι υποχρεωμένη να προστατεύσει τόσο την ίδια την επιχείρηση όσο και τους συνεπείς πελάτες της, λαμβάνοντας μέτρα για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Σχετικά με σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας ΑΥΓΗ, η ΔΕΗ διευκρινίζει ότι οι περιπτώσεις τις οποίες επικαλείται η εφημερίδα εμπίπτουν στην κατηγορία των στρατηγικών κακοπληρωτών όχι μόνο της ΔΕΗ, αλλά και άλλων παρόχων.
Συγκεκριμένα:
Υπόθεση αποκοπής στο Παγκράτι
Ο πελάτης έφυγε από τη ΔΕΗ αφήνοντας οφειλή 4.454 ευρώ και μεταφέρθηκε σε άλλο ιδιώτη πάροχο στις 08.08.2018 με άλλο ΑΦΜ και άλλο όνομα.
Παραμένει εκεί έως τον Σεπτέμβριο του 2019 και στις 07.09.2019 ο ιδιώτης πάροχος κόβει τη σύνδεση, πιθανώς λόγω ανεξόφλητων οφειλών και ο πελάτης μεταπίπτει στην Καθολική Υπηρεσία.
Στην Καθολική Υπηρεσία δημιουργεί επιπλέον χρέος 2.127 ευρώ.
Στις 16.07.2020 γίνεται η αποκοπή από τον ΔΕΔΔΗΕ, καθώς έχει παρέλθει ο χρόνος παραμονής στην Καθολική Υπηρεσία χωρίς να βρεθεί νέος πάροχος, που θα εκπροσωπήσει τον πελάτη, ενώ ο πελάτης συνεχίζει να μην πληρώνει και να μην ρυθμίζει την οφειλή του.
Στις 06.11.2020 σε επανέλεγχο του ΔΕΔΔΗΕ ο μετρητής εμφανίζεται παραβιασμένος (δλδ ο πελάτης έχει επανασυνδέσει παράνομα το ρολόι).
Μετά από αυτό το εύρημα ο ΔΕΔΔΗΕ προχωρά στις 03.12.2020 σε αποκοπή από το κιβώτιο διανομής (πρακτική που ακολουθείται αυτεπαγγέλτως σε περιπτώσεις ρευματοκλοπής).
Σε όλο αυτό το διάστημα δεν υπάρχει καμία όχληση και καμία προσπάθεια ρύθμισης της οφειλής από τον πελάτη ή κίνηση για ένταξη στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο.
Η ΔΕΗ ενθαρρύνει τον πελάτη να εξετάσει τη δυνατότητα ρύθμισης της οφειλής με βάση τις δυνατότητες που παρέχει τόσο η πάγια ρύθμιση, με μικρή προκαταβολή και πολλές δόσεις, όσο και οι διατάξεις του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου για τους ευάλωτους, εφόσον ο πελάτης ενταχθεί σε αυτό.
Υπόθεση Ροδόπης
Ο πελάτης έφυγε αφήνοντας χρέος 9.000 ευρώ στη ΔΕΗ. Στη συνέχεια, άλλαξε προμηθευτή μεταφέροντας την παροχή σε άλλο όνομα και άλλο ΑΦΜ. Προφανώς μετά από χρέη και στον ιδιώτη προμηθευτή πέρασε στην Καθολική Υπηρεσία και συνέχισε να ηλεκτροδοτείται. Την αποκοπή δεν τη ζήτησε η ΔΕΗ, αλλά άλλη ιδιωτική εταιρεία στην οποία χρωστούσε.
Υπόθεση καρκινοπαθούς στη Θεσσαλονίκη
Καμία αποκοπή ηλεκτροδότησης δεν έχει πραγματοποιηθεί στον συγκεκριμένο πελάτη, ο οποίος συνεχίζει να ηλεκτροδοτείται κανονικά.
Στις 04.05.2018 ο πελάτης προέβη σε σύναψη διακανονισμού 61 μηνιαίων δόσεων για σύνολο χρέους 2966€, ως ανήκων στο μητρώο ευάλωτων πελατών (ΚΟΤ), σύμφωνα με τις διαδικασίες που ισχύουν για τη συγκεκριμένη κατηγορία πελατών. Ωστόσο, λόγω εισοδηματικών ή περιουσιακών κριτηρίων απεντάχθηκε από τις διατάξεις του ΚΟΤ, το Δεκέμβριο του 2018.
Ο διακανονισμός απενεργοποιήθηκε στις 11.07.2020 λόγω μη τήρησης του, με αποτέλεσμα η υπόλοιπη οφειλή από τον ακυρωθέντα διακανονισμό να ενσωματωθεί στον λογαριασμό έκδοσης 5-8-2020 συνολικού ποσού 1981€
Όταν προσήλθε στις 20-10-2020 στο αρμόδιο Κατάστημα, ενημερώθηκε τόσο από τους μισθωτούς όσοι και από την αρμόδια προϊσταμένη του Καταστήματος, ότι είχε απενταχθεί από το μητρώο ευάλωτων πελατών και μπορούσε πλέον να κάνει διακανονισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών του ποσού 1981€ σε 12 μηνιαίες δόσεις, σύμφωνα πάντα με την υφιστάμενη πάγια ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Σε αίτημα που υπέβαλε για περισσότερες μηνιαίες δόσεις, η ΔΕΗ προέτρεψε τον πελάτη να επανενταχθεί στο μητρώο ευάλωτων πελατών μέσω της εφαρμογής του ΗΔΙΚΑ και να επανέλθει μετά την έγκριση της αίτησης του, ώστε να γίνει διακανονισμός έως και 48 μηνιαίων δόσεων.
Σε πρόσφατη επίσκεψη εκπροσώπου του πελάτη στις 14-12-2020, ο εκπρόσωπος ενημερώθηκε αρμοδίως από τον εκτελούντα χρέη προϊσταμένου του καταστήματος, ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία παύσης εκπροσώπησης του μετρητή της παροχής του από την επιχείρηση, όπως προβλέπεται από τον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας Πελατών σε περιπτώσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών και όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία από τον ΔΕΔΔΗΕ, θα μεταπέσει σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας. Επίσης ο προϊστάμενος τον καθησύχασε και του τόνισε ότι δεν κινδυνεύει άμεσα ο πελάτης με απενεργοποίηση του μετρητή της παροχής του (διακοπή λόγω χρέους). Τον προέτρεψε να ενημερώσει τον πελάτη ώστε να φροντίσει να ενταχθεί στο μητρώο ευάλωτων πελατών μέσω της εφαρμογής της ΗΔΙΚΑ, ώστε η ΔΕΗ να μπορέσει να προχωρήσει στη ρύθμιση των οφειλών του σε έως και 48 μηνιαίες δόσεις».
Σύμφωνα με τα στοιχεία του συστήματος εξυπηρέτησης πελατών, έως σήμερα ο πελάτης δεν έχει υπαχθεί στην κατηγορία ευάλωτων πελατών (ΚΟΤ).
Επισημαίνεται ότι ο εν λόγω πελάτης εκτός από τις οφειλές της οικίας του, εμφανίζεται με ληξιπρόθεσμες οφειλές συνολικού ποσού 5.526€, από άλλη παροχή με αγροτικό τιμολόγιο, στην οποία έχει γίνει παύση εκπροσώπησης από τη ΔΕΗ.
Υπόθεση αποκοπών στην Αγ. Βαρβάρα
Ο ΔΕΔΔΗΕ πραγματοποιεί συστηματικά και εντατικά ελέγχους για τυχόν παραβιάσεις των μετρητών σε ολόκληρη τη χώρα και σε πολλές περιπτώσεις οι εργαζόμενοί του δυστυχώς έρχονται αντιμέτωποι με ακραίες συμπεριφορές από την πλευρά των παραβατών, ενώ έχουν υποστεί και βιαιοπραγίες.
Στο πλαίσιο αυτό, τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ μετέβησαν στις 9 Δεκεμβρίου 2020 στην περιοχή της Αγ. Βαρβάρας του Ν. Αττικής συνοδευόμενα από άνδρες του Αστυνομικού Τμήματος της περιοχής αλλά και Εισαγγελέα. Η οργανωμένη επιχείρηση πραγματοποιήθηκε εντός των οικισμών Ρομά όπου διακόπηκαν έξι παραβιασμένες παροχές, εννέα που έπρεπε να είναι κομμένες λόγω χρέους και άλλες τέσσερις λόγω χρέους, ενώ ταυτόχρονα διαπιστώθηκαν και άλλες τέσσερις περιπτώσεις πιθανών ρευματοκλοπών, για τις οποίες ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία.