Οι προεδρικές εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες στις 3 Νοεμβρίου 2020 έχουν προκαλέσει εκτεταμένες συζητήσεις στα κοινωνικά μέσα. Ένα μέρος αυτών προέρχεται από χρήστες που συζητούν τις απόψεις τους για τους υποψηφίους, τις πολιτικές τους θέσεις ή το σχετικό περιεχόμενο που παρουσιάζεται στην τηλεόραση. Ένα άλλο σημαντικό μέρος προέρχεται από οργανωμένες καμπάνιες, τόσο επίσημες όσο και κακόβουλες, προπαγάνδα ή astroturfing δηλαδή συντονισμένες καμπάνιες που, ενώ φαίνεται να οργανώνονται από το ευρύ κοινό ή ανεξάρτητες οντότητες, στην πραγματικότητα εξυπηρετούν συγκαλυμμένα συμφέροντα.
Σε αυτήν τη μελέτη εφαρμόσαμε ανάλυση του συναισθήματος χρησιμοποιώντας μεγάλο όγκο δεδομένων από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: περίπου 19,8 εκ. tweets από 4,5 εκ. χρήστες, 22.784 σχετικούς συνδέσμους βίντεο από το YouTube από μηνύματα στο Twitter, μαζί με τις επισημάνσεις (mentions), τα likes και τα σχόλια (comments) αυτών των αναρτήσεων που σχετίζονται με τις εκλογές των ΗΠΑ το 2020, κατά την περίοδο Ιουνίου – Νοεμβρίου 2020.
Στα παρακάτω σχήματα φαίνονται το πλήθος των ενεργών χρηστών για το κάθε μέσο κοινωνικής δικτύωσης (Twitter, YouTube) καθώς και το πλήθος των καθημερινών μηνυμάτων σε αυτά.
Το γράφημα των retweet (Ιούλιος – Σεπτέμβριος 2020) που βασίζεται στην ημερήσια επισκεψιμότητα ανά διαδεδομένο hashtag, δείχνει τη σταδιακή εξέλιξη και την αύξηση της κινητικότητας στην περίοδο πιο κοντά στις εκλογές, για τους δύο υποψηφίους, Biden και Trump.
Τα αποτελέσματα της ανάλυσης συναισθημάτων στην συλλογή του Twitter αλλά και στα σχόλια του YouTube που συγκεντρώθηκαν, δείχνουν την κατανομή των θετικών και αρνητικών συναισθημάτων για τους δυο υποψήφιους, καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Πιο συγκεκριμένα, στο Twitter, το 35,2 % εκφράζει θετικό συναίσθημα απέναντι στον Trump και το 28% θετικό συναίσθημα προς τον Biden, ενώ το 18% των χρηστών εκφράζει θετικά συναισθήματα στα μεταδεδομένα του YouTube για τον Trump και το 12% για τον Biden.
Μέσω της παρούσας ανάλυσης διασυνδέουμε τα πραγματικά γεγονότα με την έκφραση των συναισθημάτων των χρηστών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, «μετρώντας» τα συναισθήματά τους για τους πρωταγωνιστές των γεγονότων αυτών (όπως πχ. τους Trump και Biden).
Η ανάλυση όλων αυτών των δεδομένων οδηγεί στη σωστή πρόβλεψη των εκλογικών αποτελεσμάτων σε 39 από τις 50 πολιτείες της Αμερικής.
Ινστιτούτο Πληροφορικής, Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΠ-ΙΤΕ)
Alexander Shevtsov Διδακτορικός φοιτητής ΙΠ-ITE, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Μαρία Οικονομίδου Μεταπτυχιακή φοιτήτρια ΙΠ-ITE, Παν. Κρήτης
Δρ. Δέσποινα Αντωνακάκη Μεταδιδακτορική ερευνήτρια ΙΠ-ITE