Τροπολογία κατέθεσαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με την οποία προτείνεται να αποστερούνται αυτοδίκαια και διαρκώς το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι όσοι έχουν καταδικαστεί σε οποιαδήποτε ποινή στερητική της ελευθερίας για τα εγκλήματα του άρθρου 187 του Ποινικού Κώδικα («εγκληματική οργάνωση») και κατά το χρόνο της τέλεσής τους είχαν την ιδιότητα του μέλους του ελληνικού ή του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου ή καταδικάστηκαν ως συναυτουργοί και συμμέτοχοι μέλους του ελληνικού ή του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου που τέλεσε τις παραπάνω πράξεις.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην αιτιολογική έκθεση, η παρούσα τροπολογία συνιστά έννομη συνέπεια καταδικαστικής απόφασης, που επέρχεται αυτόθροα και μπορεί να εφαρμοστεί και αναδρομικά, δηλ. ακόμη και σε σχέση με καταδικαστικές αποφάσεις που έχουν ήδη επιβληθεί.
Την τροπολογία καταθέτουν ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Γιάννης Ραγκούσης, ο Τομεάρχης Εσωτερικών Κώστας Ζαχαριάδης και ο Αναπληρωτής Τομεάρχης Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Μίλτος Χατζηγιαννάκης.
Όπως τόνισε ο Γιάννης Ραγκούσης καταθέτοντας το σκεπτικό της πρότασης:
«Χθες γεννήθηκε μια νέα ιστορική επέτειος για τη Δημοκρατία, για τη Δικαιοσύνη, για την αντιφασιστική συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας.
Χάρη στο αίμα αυτού του παιδιού, του παληκαριού από το Κερατσίνι, του Παύλου Φύσσα, ποτίστηκε για μια ακόμη φορά το αιωνόβιο δέντρο της Δημοκρατίας
Και από χθες χάρις και στον αγώνα το νομικό, τον κοινωνικό, το συλλογικό, τον πολιτικό, το δημοσιογραφικό όλων των προηγούμενων ετών είναι επιτέλους καταδικασμένη η Χρυσή Αυγή ως εγκληματική οργάνωση.
Με βάση τον παλαιότερο ποινικό κώδικα η Χρυσή Αυγή και τα ηγετικά της στελέχη τα οποία επρόκειτο να καταδικαστούν ως μέλη εγκληματικής οργάνωσης και για τη διεύθυνση αυτής, επρόκειτο να στερηθούν τα πολιτικά τους δικαιώματα μόνο μετά από αμετάκλητη απόφαση, δηλαδή μόνο μετά το τριτοβάθμιο επίπεδο δικανικής κρίσης.
Με βάση, λοιπόν, τον παλαιό ποινικό κώδικα δε θα μπορούσε η Χρυσή Αυγή και τα στελέχη της να στερηθούν τα πολιτικά τους δικαιώματα με βάση τη χθεσινή απόφαση όπως αυτή τελικά θα εξειδικευτεί, με βάση τις ποινές που θα αποδοθούν.
Με βάση το νέο ποινικό κώδικα η Νομοπαρασκευαστική Επιστημονική Επιτροπή που το συνέταξε έχει διατυπώσει την άποψη ότι η στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων άπτεται της εκλογικής νομοθεσίας, δηλαδή κατεξοχήν ζήτημα αρμοδιότητας, πρωτοβουλίας του υπουργείο Εσωτερικών.
Επειδή οι περιστάσεις είναι εξαιρετικές, σπουδαίες και σημαντικές διατυπώνω εκ μέρους του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία και όλης της ΚΟ μας προς τον Υπουργό Εσωτερικών την πρόταση μέχρι το μεσημέρι να καταθέσει τροπολογία για τη στέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων των εγκληματιών της Χρυσής Αυγής»
Και ο Γ. Ραγκούσης επισήμανε καταλήγοντας:
«Και ενημερώνω και τον κύριο Υπουργό και το Σώμα και ορισμένους φίλους παλαιότερα μελών και απόψεων της Χρυσής Αυγής που φωνασκούν τώρα, ότι αν δεν το κάνει μέχρι το μεσημέρι τότε θα καταθέσουμε εμείς δική μας βουλευτική τροπολογία και θα ζητήσουμε να γίνει αποδεκτή».
Αναλυτικά το κείμενο της τροπολογίας:
Τροπολογία στο σ/ν του Υπουργείου Εσωτερικών, «Τροποποίηση Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, νέο πλαίσιο επιλογής διοικήσεων στον δημόσιο τομέα, ρύθμιση οργανωτικών θεμάτων της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας και της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών, ρυθμίσεις για την αναπτυξιακή προοπτική και την εύρυθμη λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης».
ΘΕΜΑ: Προσαρμογή εκλογικής νομοθεσίας
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Με την τροποποίηση του ν. 4619/2019 η αποστέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων ως παρεπόμενη ποινή που επιβάλλεται από το δικαστήριο αντικαταστάθηκε από το θεσμό της αυτοδίκαιης επέλευσης της αποστέρησης, ως συνέπειας της καταδίκης σε συγκεκριμένο είδος ή ύψος ποινής ή για συγκεκριμένο έγκλημα, όπως προσδιορίζεται ειδικά από το νομοθέτη στην ειδική εκλογική νομοθεσία. Η Ειδική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή που εισηγήθηκε στην ελληνική πολιτεία το σχέδιο του Νέου Ποινικού Κώδικα επέλεξε αυτή τη λύση, θεωρώντας παρωχημένο το θεσμό, αφού σε μια σύγχρονη ποινική δίκη το δικαστήριο επικεντρώνεται στην αναζήτηση της ενοχής του κατηγορουμένου και στην επιβολή της κύριας ποινής και ότι θα αρκούσε και θα επιτάχυνε την επέλευση της εν λόγω συνέπειας η αυτοδίκαιη επέλευσή της.
Παρά τις τροποποιήσεις που μεσολάβησαν από τη θέσπιση του του ν. 4619/2019, τόσο στον ίδιο νόμο, ιδίως με το ν. 4637/2019, όσο και στο ΠΔ 26/2012, με το ν. 4648/2019, παραλείφθηκε η ολοκλήρωση του αναγκαίου
πλαισίου που θα επέτρεπε τη συνέχεια του θεσμού υπό την καινούρια του μορφή.
Εξάλλου, η θεσπιζόμενη με την παρούσα τροπολογία συνέπεια δεν συνιστά ποινή, αλλά έννομη συνέπεια καταδικαστικής απόφασης, που επέρχεται αυτόθροα και μπορεί να εφαρμοστεί και αναδρομικά, δηλ. ακόμη και σε σχέση με καταδικαστικές αποφάσεις που έχουν ήδη επιβληθεί.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Άρθρο …..
Η περ. β) του άρθρου 5 του π.δ. 26/2012 «Κωδικοποίηση σ’ ενιαίο κείμενο των διατάξεων της νομοθεσίας για την εκλογή βουλευτών» (Α’ 57) αντικαθίσταται ως εξής:
«β) Για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών, ως συνέπεια που επέρχεται αυτοδίκαια, όσοι αα) έχουν καταδικαστεί σε ποινή ισόβιας κάθειρξης, ββ) έχουν καταδικαστεί σε κάθειρξη για τα κακουργήματα των άρθρων 134, 135, 137Α, 138, 139, 140, 143, 144, 146, 148, 157, 159 και 159Α του Ποινικού Κώδικα. Επίσης αποστερούνται αυτοδίκαια και διαρκώς το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι όσοι έχουν καταδικαστεί σε οποιαδήποτε ποινή στερητική της ελευθερίας για τα εγκλήματα του άρθρου 187 του Ποινικού Κώδικα («εγκληματική οργάνωση») και κατά το χρόνο της τέλεσής τους είχαν την ιδιότητα του μέλους του ελληνικού ή του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου ή καταδικάστηκαν ως συναυτουργοί και συμμέτοχοι μέλους του ελληνικού ή του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου που τέλεσε τις παραπάνω πράξεις.»
Αθήνα, 8 Οκτωβρίου 2020
Οι προτείνοντες βουλευτές
Ραγκούσης Γιάννης
Ζαχαριάδης Κώστας
Χατζηγιαννάκης Μίλτος