Κυβερνητικό «δωράκι»
Ευνοϊκή ρύθμιση στις μεγάλες ιδιοκτησίες βρίσκεται στα σκαριά της κυβέρνησης βαδίζοντας στα χνάρια των προτάσεων Πισσαρίδη.
Ο Στέλιος Πέτσας, έπειτα από ερώτηση της «Α», σημείωσε ότι το «ποιο θα είναι ακριβώς το μείγμα μείωσης του φόρου μεταξύ κύριου και συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ και πως θα καταλήξει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ένα ζήτημα που θα το σταθμίσει η κυβέρνηση ανάλογα με τις προτάσεις που θα λάβει από την επιτροπή Πισσαρίδη”.
Το πόρισμα των «σοφών» προκρίνει την κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου ΕΝΦΙΑ.
Μείωση ΕΝΦΙΑ στα μεγάλα “πορτοφόλια”, αύξηση σε χαμηλά και μεσαία
Ιδιαίτερη σπουδή επιδεικνύει η έκθεση Πισσαρίδη για φοροελαφρύνσεις στους λίγους και πλούσιους, σε αντίθεση με τους πολλούς και τα μεσαία και χαμηλότερα εισοδήματα. Ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα έχει να κάνει με τη μείωση του ΕΝΦΙΑ. Το συγκεκριμένο σχέδιο, βάσει του οποίου θα κινηθεί η κυβέρνηση για την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων από το ταμείο ανάκαμψης, προτείνει την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ στις μεγάλες ιδιοκτησίες, του λεγόμενου συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ. Πρόκειται για φόρο ο οποίος επιβάλλεται στα εντός σχεδίου κτίσματα και οικόπεδα αντικειμενικής αξίας άνω των 250.000 ευρώ.
Στις αλλαγές που προτείνονται στη δομή της φορολογίας, η Επιτροπή Πισσαρίδη τονίζει ότι «οι φόροι στην ακίνητη περιουσία πρέπει να εξορθολογιστούν, να ενοποιηθούν και να περάσουν σε τοπικό επίπεδο. Η κατάργηση του ‘συμπληρωματικού φόρου’ για τους ιδιώτες θα μειώσει τις στρεβλώσεις και θα ενισχύσει την αγορά ακινήτων».
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε ένα σημείο της έκθεσης, σε αντίθεση με η φορολογία στην εργασία, «ενδεχόμενη μείωση των φόρων στην κατανάλωση (και ειδικότερα στον ΦΠΑ και στην περιουσία) δεν κρίνεται ως εξίσου σημαντική προτεραιότητα».
Ελάφρυνση σε περιουσίες άνω του 1 εκατ.
Η έκθεση εστιάζει μόνο στην κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ και, εάν η πρόταση αυτή υιοθετηθεί, οι ελαφρύνσεις που θα προκύψουν για περισσότερους από 500.000 ιδιοκτήτες ακινήτων θα είναι πολύ μεγάλες. Περισσότερο ωφελημένοι θα είναι οι φορολογούμενοι με ακίνητη περιουσία άνω του 1 εκατ. ευρώ, τους οποίους ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ επιβαρύνει με συντελεστές άνω του 1%. Από εκεί και πέρα, θα υπάρχουν κάποιες ελαφρύνσεις σε ακίνητα της μεσαίας τάξης (από 270.000 έως 400.000 ευρώ). Όπως γίνεται αντιληπτό, το σχέδιο Πισσαρίδη αφορά τους λίγους και έχοντες πάρα πολύ μεγάλη ακίνητη περιουσία και σε καμία περίπτωση τους «μικρούς» και «μεσαίους» ιδιοκτήτες, τους οποίους «χάιδευε» προεκλογικά η Ν.Δ.
Αύξηση ΕΝΦΙΑ σε χαμηλές και μεσαίες περιουσίες
Από εκεί και πέρα, στην έκθεση γίνεται λόγος για «εξορθολογισμό, συγχώνευση και απλούστευση όλων των φόρων για την ακίνητη περιουσία», χωρίς ωστόσο να επεξηγείται αναλυτικότερα η συγκεκριμένη πρόταση. Πάντως, ακολουθεί το συμπέρασμα ότι δεν θα πρέπει να μειωθούν τα συνολικά έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ, παρά την προτεινόμενη κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου. Αυτό σημαίνει ότι η Επιτροπή προσανατολίζεται σε αύξηση του γενικού συντελεστή του φόρου! Πώς αλλιώς θα αναπληρωθούν τα χαμένα έσοδα εάν υπάρξει κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι μηδέν από δημοσιονομική άποψη; Το παραπάνω συνεπάγεται ότι θα επιβαρυνθούν, εφόσον υιοθετηθεί η συγκεκριμένη πρόταση από την κυβέρνηση, τόσο τα χαμηλά όσο και τα μεσαία οικονομικά στρώματα!
Άνοδος του φόρου σε φθηνές περιοχές… μέσω ΟΤΑ
Επιπλέον, η Επιτροπή Πισσαρίδη επαναφέρει στη δημόσια συζήτηση μια πρόταση που κατ’ επανάληψη έχει συζητηθεί στο παρελθόν, δηλαδή τη μεταφορά των εσόδων από τον ΕΝΦΙΑ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Γίνεται λόγος, ειδικότερα, για «σταδιακή μεταφορά του ΕΝΦΙΑ σε τοπικό επίπεδο, με αντίστοιχη προσαρμογή των μεταβιβάσεων από την κεντρική κυβέρνηση προς τους ΟΤΑ». Πρόκειται για καταστροφική επιλογή, καθώς συνεπάγεται πως οι δήμοι με χαμηλές αξίες ακινήτων -άρα και χαμηλά έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ- δεν θα έχουν τους πόρους να συντηρήσουν τις υπηρεσίες τους, οδηγώντας νομοτελειακά σε αυξήσεις στον ΕΝΦΙΑ.