Ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού Ηρακλείου
Το θέμα του σχεδιασμού της κυβέρνησης για την ανάπτυξη του Λιμένα Ηρακλείου, ώστε να συνεχίσει να αποτελεί πυλώνα ανάπτυξης για την τοπική κοινωνία, τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας στον Οργανισμό, αλλά και την ενίσχυσή του σε προσωπικό, έφεραν στη βουλή, με ερώτησή τους προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Οικονομικών, 18 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με πρωτοβουλία του Σωκράτη Βαρδάκη.
Το λιμάνι του Ηρακλείου είναι ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ελλάδας με σημαντική γεωστρατηγική θέση, τόσο για την ανάπτυξη του Ηρακλείου και της Κρήτης, όσο και της εθνικής οικονομίας, αφού αποτελεί κόμβο για τις θαλάσσιες μεταφορές και τον τουρισμό σε ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο.
Η απόφαση της Κυβέρνησης να «αξιοποιήσει» το λιμάνι του Ηρακλείου, καθώς επίσης οι μέχρι τώρα χειρισμοί της για το θέμα (κατάργηση της δυνατότητας επιβολής τέλους ανταποδοτικότητας άνω του 5%, προσπάθεια αφαίμαξης των πόρων του λιμένα), αλλά κυρίως η πολιτική της επιλογή για την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Ο.Λ.Η. Α.Ε., συνεπάγεται ξεκάθαρα την απώλεια του δημόσιου χαρακτήρα του λιμένα, τον κίνδυνο βιωσιμότητας αυτού και τον αποκλεισμό μιας ολόκληρης κοινωνίας από τις οικονομικές ευκαιρίες και την ανάπτυξη. Επιπρόσθετα, η ιδιωτικοποίηση του λιμένα του Ηρακλείου αναμένεται να έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις τόσο σε ότι αφορά στην αύξηση του κόστους μεταφοράς προϊόντων από και προς την ηπειρωτική ενδοχώρα όσο και στον κίνδυνο επιβίωσης μικρομεσαίων κυρίως επιχειρήσεων που συνδέονται με τη λειτουργία του λιμανιού από τη δημιουργία ιδιωτικού μονοπωλίου.
Η ΟΛΗ Α.Ε., το λιμάνι, είναι κερδοφόρο και πλήρως αυτοχρηματοδοτούμενο από τα έσοδά του. Επομένως, με έναν σωστό σχεδιασμό είναι εφικτή η πλήρης αναβάθμιση και ουσιαστική του αξιοποίηση προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και των χρηστών, χωρίς να χρειάζεται να ξεπουληθεί.
Παράλληλα, η πώληση των περιφερειακών λιμανιών και η παράδοσή τους σε ιδιωτικά συμφέροντα δεν επιτρέπει τη συνολική χάραξη της εθνικής στρατηγικής για τη λιμενική πολιτική, όταν θα εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και όχι μόνο το κέρδος.
Το μοντέλο της ΝΔ, είναι η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών λιμένων, γεγονός που θα οδηγήσει σε αφανισμό του δημοσίου χρήματος και μαρασμό των φορέων της τοπικής κοινωνίας.
Από την άλλη μεριά, ένα συγκροτημένο σχέδιο που εστιάζει στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, την βελτίωση της εξυπηρέτησης και ενίσχυση της ασφάλειας των επιβατών, την οριστική απόδοση και αξιοποίηση από την πόλη του τμήματος της χερσαίας ζώνης του λιμένα, για την ανάπτυξη ελεύθερων χώρων και χώρων αναψυχής, και όχι φυσικά στην ανεξέλεγκτη μεταφορά πόρων από το Ηράκλειο στους «ιδιοκτήτες» του λιμανιού, θα καταστήσει το λιμάνι σημαντικό παράγοντα ενίσχυσης της εθνικής αλλά και της τοπικής οικονομίας.
Τα λιμάνια πρέπει να διατηρήσουν το δημόσιο χαρακτήρα τους και οποιαδήποτε προσπάθεια πώλησης, υποθηκεύει το μέλλον τους για πολλά χρόνια, στερώντας από την κοινωνία και την οικονομία την αξιοποίηση κρίσιμων υποδομών.
Τα οικονομικά και εμπορικά αποτελέσματα που εμφάνισαν οι Οργανισμοί Λιμένα μετά το 2015, χάριν στις προσπάθειες των διοικήσεων τους, των εργαζομένων και την υποστηρικτική πολίτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σηματοδοτούν την αναπτυξιακή προοπτική τους.
Πριν λίγους μήνες το ΤΑΙΠΕΔ «αφαίμαξε» τα ετήσια κέρδη και τα αποθεματικά των οργανισμών λιμένων, μειώνοντας την αξία τους, οδηγώντας σε υποτίμηση της πραγματικής τους αξίας.
Επιπρόσθετα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το 87% των λιμανιών της Ευρώπης είναι υπό δημόσιο έλεγχο, το 7% είναι μικτής ιδιοκτησίας, αλλά η πλειοψηφία των μετοχών ανήκει στο δημόσιο και μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις η ιδιοκτησία είναι ιδιωτική.
Τόσο ο γενικότερος σχεδιασμός της Κυβέρνησης για την ανάπτυξη του Λιμένα Ηρακλείου όσο και η διασφάλιση ότι ο Λιμένας Ηρακλείου θα αποτελεί πυλώνα τοπικής ανάπτυξης και όχι ιδιωτικό μονοπώλιο των μετόχων, εις βάρος της τοπικής κοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση οφείλει να διασφαλίσει τόσο τις εργασιακές σχέσεις του ΟΛΗ Α.Ε, των φορτοεκφορτωτών που εργάζονται στο λιμάνιΚαι μάλιστα κρίνεται απαραίτητη η ενίσχυση του Οργανισμού με επιπλέον προσωπικό.