Τις προγραμματικές θέσεις του για το Πανεπιστήμιο Κρήτης ανακοίνωσε το υποψήφιο Πρυτανικό Σχήμα του Γιώργου Κοντάκη.
Αναλυτικά στην ανακοίνωση αναφέρεται:
Σύντομη παρουσίαση των υποψηφίων
Ο Γιώργος Κοντάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο το 1963. Σπούδασε Ιατρική στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, από το οποίο αποφοίτησε το 1987. Μετά την εκπλήρωση της στρατιωτικής του θητείας ειδικεύτηκε στην Ορθοπεδική στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ηρακλείου (1990-1995). Το 1995 αναγορεύτηκε διδάκτορας της Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης (άριστα).
Υπηρέτησε ως επιμελητής Β΄στο ΠΑΓΝΗ (1997-2000) και κατόπιν ως Επίκουρος Καθηγητής Ορθοπεδικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης(2000-2002). Από το 2002 έως σήμερα είναι μέλος ΔΕΠ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, στην Ιατρική Σχολή (2002-2009 Επίκουρος Καθηγητής, 2009-2013 Αναπληρωτής και από το 2014 έως σήμερα Καθηγητής Α΄ βαθμίδας).
Μετεκπαιδεύτηκε στη χειρουργική του ώμου σε διάφορα πανεπιστημιακά κέντρα στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες (University of Aarhus, Denmark, University of Zurich, Swiss, University of Nice, France, University of Texas at Galveston, University of Leeds, UK), καθώς και στη χειρουργική της σπονδυλικής στήλης (University of Copenhagen, Denmark). Διετέλεσε Πρόεδρος του Τμήματος Χειρουργικής Ώμου-Αγκώνα της Ελληνικής Εταιρείας Χειρουργικής Ορθοπεδικής και Τραυματολογίας για δύο χρόνια (2010-2011).
Το ερευνητικό του ενδιαφέρον εστιάστηκε στην πώρωση των καταγμάτων, στη χειρουργική του ώμου και της σπονδυλικής στήλης. Συμμετέχει σε 109 ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις σε περιοδικά με κριτές (αναφορές Google Scholar: 4.132, h-index: 37, i10-index: 68). Έχει 10 συμμετοχές ως συγγραφέας σε κεφάλαια ξενόγλωσσων βιβλίων. Είναι διευθυντής του «Εργαστηρίου Ορθοπεδικής Έρευνας» της Ιατρικής και διευθυντής του μεταπτυχιακού προγράμματος «Χειρουργικές Επιστήμες».
Από το 2012 είναι διευθυντής της Ορθοπεδικής Κλινικής του ΠΑΓΝΗ, η οποία είναι κλινική αναφοράς στην υγειονομική περιφέρεια Κρήτης για παθήσεις και κακώσεις του ώμου, της σπονδυλικής στήλης και της πυέλου, καθώς επίσης για όλο το σύνθετο τραύμα.
Διετέλεσε αναπληρωτής διοικητής του ΠΑΓΝΗ (2012, 2013).
Από το 2014 μέχρι σήμερα είναι Κοσμήτορας της Ιατρικής Σχολής (θητεία 2014-2018 και θητεία 2018-2021).
e-mail: kontak@uoc.gr
Εκπαίδευση-Ακαδημαϊκές Θέσεις: Ο Γιώργος Κοσιώρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1962 και αποφοίτησε από την Πρότυπη Σχολή Αναβρύτων το 1980. Πήρε Δίπλωμα Ναυπηγού Μηχανολόγου Μηχανικού ΕΜΠ το 1986 και ΜSc στα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά το 1987 καθώς και Διδακτορικό στα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά το 1991 από το Division of Applied Mathematics, Brown University, USA. Το 1990-93 ήταν Επισκέπτης Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Μαθηματικών Επιστημών, Carnegie Mellon University, USA. Διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Κρήτης από το 1995 και τo 1997 διορίστηκε Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Yπηρετεί ως Καθηγητής από τον Ιούλιο 2012. Τον Ιούλιο του 2020 εξελέγη Διευθυντής του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Τμήματος Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών.
Ερευνητική Εμπειρία: Η κυρίως ερευνητική περιοχή του Γ. Κοσιώρη είναι Διαφορικές Εξισώσεις με Μερικές Παραγώγους και Εφαρμογές. Έχει 26 εργασίες δημοσιευμένες σε κορυφαία μαθηματικά περιοδικά. Το ερευνητικό του έργο έχει σημαντική διεπιστημονική συνιστώσα με αντίστοιχες συνεργασίες με ερευνητές άλλων επιστημονικών πεδίων και σχετίζεται με τη μελέτη υλικών, ανάλυση ιατρικών εικόνων, περιβαλλοντική οικονομία, αριθμητική πρόγνωση καιρού και ανάλυση μετεωρολογικών δεδομένων με αντίστοιχη εξωτερική χρηματοδότηση. Ήταν τοπικός συντονιστής και μέλος της Επιστημονικής τους Επιτροπής σε δύο Ευρωπαϊκά Δίκτυα για την Κινητικότητα Νέων Ερευνητών και επιστημονικός υπεύθυνος ή κύριος ερευνητής σε 9 άλλα ανταγωνιστικά προγράμματα χρηματοδοτούμενα από ευρωπαϊκές και εθνικές πηγές. Ήταν οργανωτής ή από τους κύριους οργανωτές σε 13 διεθνή συνέδρια. Έχει διατελέσει ιδρυματικός επιστημονικός υπεύθυνος του Πανεπιστημίου Κρήτης του προγράμματος ΕΣΠΑ “Απόκτηση Ακαδημαϊκής Διδακτικής Εμπειρίας σε Νέους Επιστήμονες Κατόχους Διδακτορικού’’ για τα ακαδημαϊκά έτη 2016-17, 2017-18, 2018-19, 2019-20.
Εκπαιδευτικό Έργο: Διδάσκει πλέον των 15 διαφορετικών προπτυχιακών μαθημάτων. Έχει διδάξει 9 διαφορετικά μεταπτυχιακά μαθήματα. Έχει επιβλέψει μία διδακτορική διατριβή, 5 μεταπτυχιακές εργασίες και πολλές πτυχιακές. Έχει επιβλέψει 5 ευρωπαίους μεταδιδακτορικούς υποτρόφους. Συντονίζει, οργανώνει και διδάσκει στο Θερινό Σχολείο Μαθηματικών Κρήτης “Μαθηματικές Αποδράσεις’’ (2018, 2019) που απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού και μαθητές Γυμνασίου και που ειδικά αυτή τη χρονιά (2020) θα γίνει διαδικτυακά.
Διοικητική συνεισφορά στο ΠΚ: Έχει διατελέσει δύο θητείες (2015-17 και 2017-19) ως Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και μία θητεία (2011-13) ως Αναπληρωτής Πρόεδρος στο Τμήμα Μαθηματικών. Έχει διατελέσει μέλος του Τεχνικού Συμβουλίου του Πανεπιστημίου Κρήτης για δύο σχεδόν θητείες (2004-2009). Έχει διατελέσει πρόεδρος παραλαβής μεγάλων τεχνικών έργων στην Πανεπιστημιούπολη Ηρακλείου καθώς και επιτροπών διαγωνισμών παροχής υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το τρέχον ακαδημαϊκό εξάμηνο συντονίζει την Διεργασία ̏Διάθεση και Διαχείριση Πόρων ̋ του Εσωτερικού Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας του ΠΚ που έχει σαν σκοπό την βελτίωση της διαχείρισης των απαιτούμενων πόρων σε αναγκαίο προσωπικό, χρηματοδότηση, υποδομές και εξοπλισμό στο ΠΚ.
e-mail: kosioris@uoc.gr
Ο Δημήτρης Μυλωνάκης είναι καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, και Κοσμήτορας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης όπου έχει εκλεγεί για δύο συνεχόμενες θητείες (2014-18 και 2018-21). Έχει κάνει τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου απ’ όπου πήρε και το διδακτορικό του δίπλωμα το 1990. Δύο μονογραφίες του έχουν τιμηθεί με διεθνή βραβεία: το Gunnar Myrdal Prize (2009) που απονέμει η European Association for Evolutionary Political Εconomy (EAEPE), και το Deutscher Memorial Prize (2009).
Είναι Επισκέπτης Καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ και Ισόβιο Μέλος (Life Member) του Κολλεγίου Clare Hall του ίδιου Πανεπιστημίου. Eίναι επίσης Επισκέπτης Καθηγητής των ακόλουθων Πανεπιστημίων: Λονδίνου (School of Oriental and African Studies, SOAS); Lund, Σουηδία; Jilin, Κίνα; Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Είναι ιδρυτικό μέλος (2006- ), Συντονιστής (2012- 4) και Γενικός Γραμματέας (2014-2020) της International Initiative for Promoting Political Economy (IIPPE), και ιδρυτικό μέλος της World Interdisciplinary Network for Ιnstitutional Research (WINIR) (2013). Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος και έχει διατελέσει Αντιπρόεδρος (2009-2013) της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Πολιτικής Οικονομίας (EEPO). Έχει διατελέσει: Πρόεδρος του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών (2008-2010); Αναπληρωτής Πρόεδρος (2006-8); Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος (2006-8, 2010-5); υπεύθυνος του Προγράμματος «Πρακτική Άσκηση των Φοιτητών» του ιδίου Τμήματος (2005-9); Μέλος της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Κρήτης (2008-10, 2014-20); Πρόεδρος του Ενιαίου Φορέα Διδασκόντων της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών (2002-6).
Έχει υπάρξει Κεντρικός ή Προσκεκλημένος Ομιλητής σε 18 διεθνή επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες ενώ έχει συμμετάσχει στη διοργάνωση 21 διεθνών συνεδρίων και σε 44 ως εισηγητής. Έχει πάνω από 1300 αναφορές στο επιστημονικό έργο του σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και μονογραφίες. Είναι συν-επιμελητής της Επιστημονικής Σειράς “Political Economy and Development” του Εκδοτικού Οίκου Pluto Press (Λονδίνο), ενώ είναι ή έχει διατελέσει μέλος της Συντακτικής Επιτροπής ή Προσκεκλημένος Επιμελητής (Guest Editor) τριών διεθνών επιστημονικών περιοδικών.
Έχει δημοσιεύσει πέντε βιβλία (δύο μονογραφίες και τρεις συλλογικούς τόμους) και δεκάδες άρθρα σε κορυφαία διεθνή περιοδικά του κλάδου του και σε διεθνείς συλλογικούς τόμους. Έχει επιβλέψει ή είναι τώρα κύριος επιβλέπων 7 διδακτορικών και δεκάδων μεταπτυχιακών διατριβών.
e-mail: d.milonakis@uoc.gr
Ο Μιχάλης Παυλίδης, Βιολόγος ΜSc, PhD, είναι Καθηγητής «Βιολογίας-Φυσιολογίας Θαλάσσιων Οργανισμών» στο Τμήμα Βιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Διετέλεσε Docent Professor in «Aquaculture-Biotechnology of Broodstock Management» στο University of Kuopio (νυν University of Eastern Finland), Φινλανδία. Έχει πλέον των 30 ετών επιστημονική εξειδίκευση στο πεδίο της Φυσιολογίας-Ενδοκρινολογίας Ιχθύων, με έμφαση στην προσαρμοστική φυσιολογία και στη βιολογία της καταπόνησης (stress) και πλέον των 20 ετών επαγγελματική εμπειρία στον τομέα των ιχθυοκαλλιεργειών.
Έχει συμμετάσχει ως συντονιστής ή ως κύριος ερευνητής σε 28 ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα και 5 Ευρωπαϊκά δίκτυα χρηματοδοτούμενα από Ευρωπαϊκές, Εθνικές και διακρατικές πηγές. Έχει 76 πρωτότυπες εργασίες σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά με κριτές, επιμέλεια 2 βιβλίων, 4 κεφάλαια σε βιβλία και πάνω από 110 εργασίες σε πρακτικά συνεδρίων (Αναφορές Google Scholar: 3.255, h-index: 33, i10-index: 64).
Έχει επιβλέψει 6 διδακτορικούς φοιτητές/τριες, 40 φοιτητές/τριες για Μεταπτυχιακό Δίπλωμα σπουδών, 30 διπλωματικές εργασίες προπτυχιακών φοιτητών/τριων και 36 πρακτικές ασκήσεις (placement/internships). Έχει φιλοξενήσει στο Εργαστήριο Φυσιολογίας Ιχθύων 4 μεταδιδακτορικούς ερευνητές και δυο επισκέπτες καθηγητές.
Συντονίζει (Coordinator) το Διεθνές Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών Erasmus Plus Joint Master Degree in “Aquaculture, Environment and Society (ACES plus)”. Οργανώνει και συντονίζει το πιστοποιημένο από τη FELASA Θερινό Σχολείο “Care and use of laboratory animals: mice, rats and zebrafish” (2014-σήμερα).
Μέλος της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Κρήτης (2001-2002, 2008-2009, 2017-σήμερα). Μέλος της Κοσμητείας της Σχολής Θετικών & Τεχνολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης (2016-σήμερα). Μέλος της Επιτροπής Διαπανεπιστημιακών Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Κρήτης (2009-2016).
Διετέλεσε συντονιστής ERASMUS (2009-2016), υπεύθυνος του προγράμματος «Πρακτική Άσκηση Φοιτητών» (2006-2008 & 2010-2013) και υπεύθυνος προγράμματος «Επιχειρηματικότητας Πανεπιστημίου Κρήτης» (2006-2008) για το Τμήμα Βιολογίας του Πανεπιστήμιου Κρήτης. Διοικητικός υπεύθυνος εγκατάστασης εκτροφής και χρήσης (πειραματισμού) ζώων εργαστηρίου στο «Ζωοκομείο Τμήματος Βιολογίας» (2014-2019). Διευθυντής Τομέα «Βιολογίας Οργανισμών, Πληθυσμών & Περιβάλλοντος και Θαλάσσιας Βιολογίας», Τμήμα Βιολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης (2014-2015). Πρόεδρος του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης (2016-2020).
Έχει συμμετάσχει ως εμπειρογνώμων στην ομάδα εργασίας της European Food Safety Authority (EFSA) για την ορθή μεταχείριση (welfare) λαβρακιού-τσιπούρας. Είναι μέλος της ομάδας εργασίας Standing Committee on Agriculture Research (SCAR) – Strategic Working Group Fisheries and Aquaculture Research (SCAR-FISH; 2017-σήμερα, Πρόεδρος 2018-2019). Διετέλεσε Πρόεδρος του ΤΕΣ «Αγροτικής Παραγωγής, Διατροφής Τροφίμων, Αγρο-βιοτεχνολογίας και Υδατοκαλλιεργειών» (2018). Είναι Εθνικός Εμπειρογνώμονας (Expert) Management Committee “Food Security, Sustainable Agriculture and Forestry, Marine and Maritime and Inland Water Research, and the Bioeconomy” και αναπληρωτής Εθνικός Εκπρόσωπος Mission Area “Soil earth & Food”, Horizon 2020.
e-mail: pavlidis@uoc.gr
Ο Κωνσταντίνος Σπανουδάκης είναι Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, και Αντιπρύτανης προσωπικού και φοιτητικής μέριμνας του Πανεπιστημίου Κρήτης (2016 – 2020).
Σπούδασε στα Πανεπιστήμια Κρήτης, απ’ όπου πήρε το πτυχίο του το 1993, Münster (Γερμανία) και St Andrews (Σκωτία), απ’ όπου έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα το 1997. Υπηρετεί στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, αρχικά ως συμβασιούχος και στη συνέχεια ως μέλος ΔΕΠ όλων των βαθμίδων, από το 2000.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζουν στην ελληνιστική ποίηση, την ποίηση των αυτοκρατορικών χρόνων και της Ύστερης Αρχαιότητας, την υφολογία της αρχαίας ελληνικής πεζογραφίας, την ιστορία της φιλολογίας στην αρχαιότητα και την πρώιμη χριστιανική γραμματ
Οι Θέσεις του σχήματος
Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από την ευφυή μάθηση, τα μεγάλα δεδομένα, την τεχνητή νοημοσύνη και την παγκοσμιοποίηση, όπου το διεθνές περιβάλλον μεταβάλλεται διαρκώς, ο ρόλος του σύγχρονου δημόσιου πανεπιστημίου καθίσταται κρίσιμος και η ανάγκη για την ανάπτυξη της κατάλληλης στρατηγικής επιτακτική. Οι αλλαγές που ήδη υφίστανται τα πανεπιστήμια ενέχουν σημαντικές οικονομικές, κοινωνικές, επιστημολογικές και ηθικές διαστάσεις.
Στις προκλήσεις αυτές θα πρέπει να προστεθούν τα μεγάλα κοινωνικά ζητήματα της εποχής μας: η κλιματική αλλαγή, το μεταναστευτικό/προσφυγικό, ο ρατσισμός και η πρόσφατη πανδημία. Σε ένα πλανήτη που νοσεί, η κλιματική αλλαγή θα έχει όλο και μεγαλύτερες επιπτώσεις ενώ θα ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος πανδημιών και η έξαρση ενδημικών νόσων. Οι οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις θα αποδειχθούν καθοριστικές τα επόμενα χρόνια. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα επιταχυνθεί και ο ανταγωνισμός για ψηφιακή κυριαρχία θα ενταθεί.
Το Πανεπιστήμιο Κρήτης (ΠΚ) από την ίδρυσή του διαδραματίζει διακριτό ρόλο στην εκπαίδευση και την έρευνα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Σήμερα περισσότερο από ποτέ απαιτείται εγρήγορση και αποφασιστικότητα, για να διατηρηθεί στην πρωτοπορία της έρευνας και της εκπαίδευσης, προσφέροντας παράλληλα στην κοινωνία της γνώσης, μέσω της ενεργούς εμπλοκής του στα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα και της συμβολής του στην επίλυσή τους.
Ως υποψήφια Πρυτανική Αρχή, πιστεύουμε στη διαφάνεια των διαδικασιών στη λήψη αποφάσεων των οργάνων του Πανεπιστημίου μας. Βασικό μας μέλημα είναι η στήριξη και η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτει. Δεσμευόμαστε ότι θα καταβάλλουμε όλες μας τις δυνάμεις να εμπνεύσουμε, να οργανώσουμε και να κινητοποιήσουμε την ακαδημαϊκή κοινότητα, προσωπικό και φοιτητές, ώστε το Πανεπιστήμιο να συνεχίσει να είναι πρωτοπόρο στην παραγωγή νέας γνώσης, στην ανάπτυξη της έρευνας και κόμβος διάδοσής τους.
Η σημαντική ακαδημαϊκή και διοικητική εμπειρία όλων των μελών του Σχήματος, στα Τμήματα, στις Σχολές και στα πανεπιστημιακά όργανα του Ιδρύματος αποτελεί εχέγγυο για φερέλπιδα πορεία στη Διοίκησή του, η οποία θα διαπνέεται από δημοκρατικά ιδεώδη και υψηλή αίσθηση καθήκοντος.
Α. Το σύγχρονο πανεπιστήμιο: ακαδημαϊκή και κοινωνική αποστολή
Το σύγχρονο Πανεπιστήμιο, για να επιτελέσει την ακαδημαϊκή και κοινωνική αποστολή του, θεωρούμε ότι θα πρέπει να είναι:
- Δημόσιο και ακαδημαϊκό: βασική επιδίωξή μας είναι η προάσπιση και η περαιτέρω ενδυνάμωση του δημόσιου και ακαδημαϊκού πανεπιστημίου της γνώσης, που έχει ως γνώμονα τις ανάγκες της κοινωνίας, παρακολουθεί τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις και ενδιαφέρεται έμπρακτα για τα μεγάλα κοινωνικά ζητήματα.
- Δημοκρατικό: ενίσχυση του ρόλου των συλλογικών και αντιπροσωπευτικών οργάνων του Πανεπιστημίου και κυρίως του Τμήματος ως βασικής ακαδημαϊκής μονάδας και της Συγκλήτου ως ανώτατου οργάνου διοίκησης. Η υφιστάμενη κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ των οργάνων του πανεπιστημίου είναι σε γενικές γραμμές λειτουργική και σύμφωνη με τις αρχές δημοκρατικής διοίκησης.
- Αυτοδιοικούμενο: ενίσχυση του αυτοδιοικούμενου χαρακτήρα και της αυτοτέλειας του πανεπιστημίου. Προκρίνουμε τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο Παιδείας στη Σύγκλητο. Εξωτερικά όργανα και ανεξάρτητες αρχές όπως η ΕΘΑΑΕ θα πρέπει να έχουν γνωμοδοτικό, όχι ελεγκτικό ή/και παρεμβατικό ρόλο.
- Ερευνητικό: πρέπει να συνεχιστεί και να εδραιωθεί στη νέα εποχή η παραγωγή πρωτογενούς έρευνας, νέας γνώσης και καινοτομίας, και να ενισχυθεί η σύνδεση της έρευνας με την εκπαίδευση και την παραγωγική διαδικασία.
- Πανεπιστήμιο των φοιτητών και των νέων επιστημόνων: κύρια αποστολή του πανεπιστημίου είναι η έρευνα και η εκπαίδευση νέων επιστημόνων. Η εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να αγκαλιάζει όλους τους φοιτητές και όλες τις φοιτήτριες, να προάγει το γνωσιακό τους επίπεδο και να καλλιεργεί την κριτική σκέψη, την αίσθηση κοινωνικής ευθύνης, την ακαδημαϊκή ευρύτητα, και να παρέχει ικανή βασική και διεπιστημονική γνώση, ώστε οι απόφοιτοί του να είναι σε θέση να ανταποκριθούν με επάρκεια στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας.
- Εξωστρεφές:
- Προς την κοινωνία: το πανεπιστήμιο πρέπει να ευαισθητοποιείται και να εμπλέκεται ενεργά στα μεγάλα κοινωνικά ζητήματα και στα προβλήματα της καθημερινότητας των πολιτών. Να είναι φορέας διάδοσης ιδεών και ανάληψης δράσεων για την επιστημονική αντιμετώπιση των σύγχρονων προβλημάτων (κλιματική αλλαγή, μεταναστευτικό/προσφυγικό, ρατσισμός, επιπτώσεις και ηθικές προεκτάσεις της τεχνητής νοημοσύνης, σήμερα της πανδημίας).
- Προς τον διεθνή ακαδημαϊκό χώρο: διασύνδεση με άλλα ευρωπαϊκά ή μη ιδρύματα, ενεργότερη συμμετοχή στο πρόγραμμα Erasmus+, ίδρυση νέων ξενόγλωσσων μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών, ενίσχυση των Τμημάτων Διεθνών Σχέσεων.
- Προς την αγορά εργασίας: ενδυνάμωση της διασύνδεσης του πανεπιστημίου με την αγορά εργασίας και εδραίωση της ροής πληροφορίας από και προς τις παραγωγικές μονάδες και ερευνητικά κέντρα που υιοθετούν καινοτόμο τεχνογνωσία, εκπαιδευτικές μονάδες και μη κερδοσκοπικούς φορείς.
- Το πανεπιστήμιο πρέπει να καλλιεργεί και να προάγει τον πολιτισμό σε όλες τις εκφάνσεις του.
- Το σύγχρονο Πανεπιστήμιο οφείλει να αποτελεί προπύργιο ισότητας και ίσων ευκαιριών ανάμεσα στα φύλα.
- Η Διοίκηση του Πανεπιστημίου θα πρέπει να μεριμνά για την άξια θεσμική λειτουργία του Ιδρύματος, να ασκεί διοικητικό έργο με δικαιοσύνη και ισονομία, να τηρεί τους όρους της ακαδημαϊκότητας και να επιδεικνύει σεβασμό σε όλα τα μέλη της κοινότητας.
- Οι ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες έχουν ιδιαίτερη και ξεχωριστή σημασία για την κοινωνία. Πρέπει να αναδεικνύεται και να ενισχύεται η δυναμική τους στην κοινωνική συγκρότηση και συνοχή.
- Πανεπιστημιακά και ακαδημαϊκά θέματα θα πρέπει να επιλύονται από την πανεπιστημιακή κοινότητα μέσω του διαλόγου και των δημοκρατικών διαδικασιών, χωρίς εξωτερικές παρεμβάσεις και επιβολές που υπονομεύουν τον αυτοδιοικούμενο χαρακτήρα του.
- Η αναβάθμιση των διαδικασιών αξιολόγησης με έμφαση στους ποιοτικούς δείκτες είναι αναγκαία, λαμβάνοντας υπόψη τη διαφορετικότητα των επιστημονικών πεδίων που θεραπεύει το Πανεπιστήμιο.
- Η πανδημία ανέδειξε σειρά ζητημάτων που αφορούν τη δημόσια υγεία, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση κλπ. Πρώτιστος σκοπός του πανεπιστημίου σε τέτοιες περιπτώσεις είναι η προστασία της υγείας των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας και της δημόσιας υγείας εν γένει, σε συνδυασμό με την προάσπιση της ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του αδιάβλητου των εξετάσεων. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν μπορεί να υποκαταστήσει την εκπαίδευση με φυσική παρουσία. Μπορεί όμως να αποτελέσει συμπληρωματικό εργαλείο προώθησης της γνώσης.
Β. Το σύγχρονο ελληνικό πανεπιστήμιο: αδήριτες ανάγκες
- Υπάρχει αδήριτη ανάγκη για σταθερό και λιτό θεσμικό πλαίσιο για την απρόσκοπτη λειτουργία και την προσήλωση στο κύριο έργο του Πανεπιστημίου, που είναι η διδασκαλία και η έρευνα.
- Βασικό πρόβλημα των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων, που διογκώθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης, είναι η μείωση της χρηματοδότησης και οι συνεπακόλουθες σημαντικές ελλείψεις σε ακαδημαϊκό, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό. Η Πολιτεία έχει συνταγματική υποχρέωση να εξασφαλίζει τους πόρους και τις υποδομές για την ομαλή, εύρυθμη και ποιοτική λειτουργία (σύμφωνα με τα διεθνώς ισχύοντα) όλων των ΑΕΙ της χώρας. Η σύνδεση του 20% της ήδη δραματικά μειωμένης, λόγω της κρίσης, δημόσιας χρηματοδότησης με την αξιολόγηση, οδηγεί στην περαιτέρω μείωσή της. Η χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων θα πρέπει σύντομα να ανέλθει στο επίπεδο του 2012.
- Το πανεπιστήμιο χρειάζεται άμεση ενίσχυση σε μέλη ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και διοικητικούς υπαλλήλους.
- Η έρευνα θα πρέπει να ενισχύεται σημαντικά από εθνικούς πόρους, με κριτήρια επιστημονικά και ακαδημαϊκά για όλα ανεξαιρέτως τα επιστημονικά πεδία.
- Χάραξη εθνικής πολιτικής για τη στέγαση των φοιτητών. Κατασκευή εστιών με τρόπο που να παρέχονται οι βασικές υπηρεσίες (συντήρηση, καθαριότητα, φύλαξη κλπ.) στους διαμένοντες. Εξορθολογισμός του συστήματος σίτισης των φοιτητών (ύψος σιτηρεσίου, καταγραφή των πραγματικώς σιτιζομένων φοιτητών) με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στα μέλη της κοινότητας, αλλά και τη βέλτιστη αξιοποίηση των δημόσιων πόρων.
- Οι μεταπτυχιακές σπουδές έχουν ανάγκη ρυθμιστικού πλαισίου και απλοποίησης της διαδικασίας (μείωση του διοικητικού βάρους). Η Πολιτεία θα πρέπει να συνδράμει επαρκώς τα ΠΜΣ χωρίς δίδακτρα, ώστε να εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις εύρυθμης και ποιοτικής λειτουργίας τους.
- Είναι επιβεβλημένη η αυτόματη επαναπροκήρυξη όλων των θέσεων προσωπικού του Πανεπιστημίου, οι οποίες κενώνονται λόγω αποχωρήσεων, συνταξιοδοτήσεων κλπ.
- Ο αριθμός των εισακτέων πρέπει να καθορίζεται με βάση αντικειμενικά κριτήρια σε συνεργασία με τα Τμήματα του Πανεπιστημίου.
- Θεωρούμε λανθασμένη την πρόσφατη αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ιδιωτικών κολλεγίων, καθώς τα τελευταία δεν πληρούν τις ακαδημαϊκές και άλλες προϋποθέσεις που ισχύουν για τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια.
Γ. Πανεπιστήμιο Κρήτης: στην πρωτοπορία της έρευνας και της εκπαίδευσης
- Το Πανεπιστήμιο Κρήτης είναι ένα, ενιαίο και αδιαίρετο. Θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια, ώστε να γεφυρωθούν οι «αποστάσεις» σε διοικητικό, ερευνητικό και διδακτικό επίπεδο ανάμεσα σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο. Οι δύο Πανεπιστημιουπόλεις θα πρέπει να αναπτύσσονται ισόρροπα σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό.
- Βασικός στόχος μας είναι η εκπόνηση στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη του Πανεπιστημίου Κρήτης τα επόμενα 5-10 χρόνια με έμφαση στην αναβάθμιση υπαρχόντων Τμημάτων και Σχολών και στην ανάπτυξη νέων προγραμμάτων, Τμημάτων ή/και Σχολών, με βάση όμως τον διάλογο, την υφιστάμενη Στοχοθεσία Ποιότητας του ΠΚ, τις θέσεις και τις αποφάσεις των θεσμικών οργάνων του Πανεπιστημίου.
- Η ανάπτυξη και προώθηση συνεργειών ανάμεσα σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο και ανάμεσα στις Σχολές και τα Τμήματα του Πανεπιστημίου, θα βοηθήσουν στην αλληλοκατανόηση και τη μείωση των «αποστάσεων» μεταξύ των δύο Πανεπιστημιουπόλεων.
- Θα προωθήσουμε τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση των εκπαιδευτικών και ερευνητικών υποδομών όπως και ουσιαστικές δράσεις για την υποστήριξη του ερευνητικού έργου των μελών και συνεργατών ερευνητών της Πανεπιστημιακής Κοινότητας, ώστε το ΠΚ να παραμείνει στην αιχμή της έρευνας, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
- Είναι απαραίτητο να αναπτύξουμε και ενισχύσουμε τις συνέργειες με τα άλλα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και Ερευνητικά Κέντρα της Κρήτης σε επίπεδο εκπαίδευσης, τεχνολογικών υποδομών, έρευνας, καινοτομίας και περιφερειακών αναπτυξιακών δράσεων, διατηρώντας την αυτονομία και την αυτοτέλεια των Ιδρυμάτων.
- Ακαδημαϊκά θέματα:
- Χρειάζεται επικαιροποίηση και εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων σπουδών με ακαδημαϊκά κριτήρια, σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας, και τις τεχνολογικές εξελίξεις.
- Η ανάγκη πιστοποίησης διεπιστημονικής γνώσης επιβάλλει την θεσμοθέτηση δευτερεύουσας κατεύθυνσης πτυχίου.
- Απαιτείται έμφαση στη διεπιστημονική έρευνα και εκπαίδευση μέσω της ανάπτυξης διατμηματικών και μεταξύ Σχολών προγραμμάτων σπουδών με έμφαση στα μεταπτυχιακά προγράμματα, διατμηματικών μαθημάτων και διεπιστημονικών σεμιναρίων, ημερίδων και συνεδρίων (κατά το πρότυπο των αντίστοιχων της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών), επέκταση των (ήδη θεσμοθετημένων) μαθημάτων Σχολής κλπ.
- Κρίνεται απαραίτητη η αύξηση των προσφερόμενων ξενόγλωσσων μαθημάτων ή/και η οργάνωση δέσμης προσφερόμενων ξενόγλωσσων μαθημάτων, τα οποία θα βοηθήσουν τη φοιτητική κινητικότητα μέσω του προγράμματος Erasmus+.
- Θα αξιοποιήσουμε τη νέα τεχνογνωσία του Πανεπιστημίου στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση για την ενεργοποίηση ή/και ενίσχυση των μαθημάτων και σεμιναρίων εξ αποστάσεως με πρώτη προτεραιότητα μαθήματα από τη μία Πανεπιστημιούπολη στην άλλη.
- Στην ίδια κατεύθυνση, θα προωθήσουμε την ίδρυση νέων ξενόγλωσσων μεταπτυχιακών προγραμμάτων, θα υποστηρίξουμε τη διεκδίκηση κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων Erasmus mundus καθώς και τη δημιουργία προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών από απόσταση, τηρώντας τα διεθνή προαπαιτούμενα σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, το ψηφιακό εκπαιδευτικό περιβάλλον και το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, τηρώντας ταυτόχρονα την υποχρέωση όλων των Τμημάτων να προσφέρουν μεταπτυχιακά χωρίς δίδακτρα.
- Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη διασύνδεση με άλλα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια/Ιδρύματα με αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει το Erasmus+ και με συμμετοχή των ακαδημαϊκών μονάδων στην ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, μέσω της δημιουργίας ακαδημαϊκού consortium και της συμμετοχής στις συμμαχίες γνώσεις με άλλα ΑΕΙ, δραστηριότητες Jean Monnet κ.α. (Βασική Δράση 2). Η ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων θα εξετάζεται κατά περίπτωση σε συνδυασμό με την ύπαρξη των απαραίτητων πόρων και υποδομών, ώστε να μην αποβεί σε βάρος των βασικών προγραμμάτων σπουδών.
- Δημιουργία Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων ή Κέντρων Ανάπτυξης και Έρευνας εντός του Πανεπιστημίου ή σε συνεργασία με άλλα Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα, που θα συντονίζει και θα αναπτύσσει την έρευνα και την εκπαίδευση σε διεπιστημονικές θεματικές ή τεχνολογίες αιχμής.
- Διοικητικά θέματα
Οι διοικητικές υπηρεσίες του ΠΚ χρειάζονται εκσυγχρονισμό για να γίνουν πιο αποτελεσματικές. Προς αυτή την κατεύθυνση είναι απαραίτητα:
- Η σύνταξη και επικαιροποίηση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΠΚ και η επικαιροποίηση του Οργανογράμματος ως προς τη νομοθεσία που πρόκειται να ψηφιστεί, και η άμεση προώθησή τους για δημοσίευση ως ΠΔ.
- Η εγκατάσταση και λειτουργία Ηλεκτρονικού Συστήματος Διαχείρισης Εγγράφων για την ταχεία και αποτελεσματική διαχείριση της γραφειοκρατίας.
- Η μείωση του γραφειοκρατικού βάρους με εξορθολογισμένο προγραμματισμό επαναλαμβανόμενων διαδικασιών και δαπανών.
- Η θεσμοθέτηση αξιοκρατικής διαδικασίας κρίσεων για την κατάληψη θέσεων ευθύνης.
- Η άμεση πρόσληψη διοικητικού προσωπικού και η θεσμικά κατοχυρωμένη αναπλήρωση των αποχωρούντων.
- Φοιτητικά – Πολιτιστικά
Τα φοιτητικά θέματα αποτελούν πεδίο προτεραιότητας. Προς αυτή την κατεύθυνση χρειάζονται:
- Επικαιροποίηση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας Φοιτητικών Κατοικιών από το Συμβούλιο Φοιτητικής Μέριμνας και οργάνωση των Υπηρεσιών ΠΚ, ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν τα νέα διοικητικά και οικονομικά δεδομένα που θα προκύψουν από την ανάπτυξη σημαντικού αριθμού ΦΚ και στις δύο πόλεις του ΠΚ.
- Υποστήριξη και οργάνωση των Πολιτιστικών Ομάδων ΠΚ. Εξασφάλιση της στέγασής τους στο Ρέθυμνο.
- Ενίσχυση του Φοιτητικού Κέντρου στο Ηράκλειο και ανάπτυξη αντίστοιχου Κέντρου στο Ρέθυμνο, που θα συντονίζει πολιτιστικές, καλλιτεχνικές και περιβαλλοντικές δράσεις και θα προβάλλει το έργο των Πολιτιστικών Ομάδων στην ευρύτερη κοινωνία. Θα δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη δράσεων εντός του Πανεπιστημίου που θα ζωντανέψουν τις Πανεπιστημιουπόλεις.
- Αναβάθμιση των Πανεπιστημιακών Γυμναστηρίων με μέσα και προσωπικό.
- Ενίσχυση και ανάδειξη της υπηρεσίας ψυχολογικής στήριξης (συμβουλευτικής υπηρεσίας) προς τους φοιτητές, τις φοιτήτριες αλλά και το προσωπικό του ΠΚ. Κατοχύρωση της συμβουλευτικής υπηρεσίας με θεσμικό πλαίσιο. Ανάδειξη του θέματος στη Σύνοδο Πρυτάνεων.
- Ενίσχυση της χρήσης νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία και εισαγωγή νέων θεσμών και καλών διεθνών πρακτικών.
- Σύνδεση με απόφοιτους
Θα προωθήσουμε την αποκατάσταση της επικοινωνίας με τους απόφοιτους του Πανεπιστημίου Κρήτης μέσω της σύστασης ενός Γραφείου του Πανεπιστημίου για τη δημιουργία συλλόγων αποφοίτων (alumni) και μέσω των ιστοχώρων επαγγελματικής κοινωνικής δικτύωσης με σκοπό την καταγραφή των αποφοίτων μας και της επιστημονικής και επαγγελματικής τους εξέλιξης και την αξιοποίησή τους. Η εγκαθίδρυση ροής πληροφορίας από και προς καταξιωμένους επιστημονικά και επαγγελματικά αποφοίτους είναι σημαντική και για την ακαδημαϊκή κοινότητα αλλά και τη Διοίκηση του ΠΚ.
- Πρόσθετη χρηματοδότηση
Οι πόροι για τις πάγιες και ανελαστικές δαπάνες του Πανεπιστημίου πρέπει να παρέχονται από την Πολιτεία. Εκτός των γνωστών διαθέσιμων πόρων, το Πανεπιστήμιο μπορεί να αναζητήσει πρόσθετους πόρους για την περαιτέρω ανάπτυξή του από:
- την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της περιουσίας του,
- δωρεές και χορηγίες από κοινωφελή ιδρύματα,
- την ίδρυση νέων ξενόγλωσσων μεταπτυχιακών προγραμμάτων ή και προπτυχιακών,
- τη δημιουργία προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών από απόσταση,
- την ανάπτυξη ιδρυματικών εκπαιδευτικών δράσεων,
- τη βελτίωση των οικονομικών, νομικών και τεχνικών υπηρεσιών, ή και την προγραμματική σύμπραξη με σχετικούς δημόσιους φορείς, για τη μεγιστοποίηση της απορρόφησης των διαθέσιμων κονδυλίων,
- τη στήριξη και ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, των εγκαταστάσεων και της τεχνογνωσίας για την ανάπτυξη συγκεκριμένης στρατηγικής και δράσεων για την καινοτομία και τη διασύνδεση με την παραγωγική διαδικασία.
Η σχέση του Πανεπιστημίου Κρήτης με την Περιφέρεια Κρήτης πρέπει να ισχυροποιηθεί στο πλαίσιο ενός στρατηγικού σχεδιασμού που θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες αναπτυξιακές δράσεις και προγραμματικές συμφωνίες.
- ΕΛΚΕ
Βασική μας μέριμνα θα είναι:
- να ενισχυθεί η βασική αποστολή του ΕΛΚΕ, η προαγωγή δηλαδή της επιστημονικής έρευνας, εκπαίδευσης, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας στις θετικές και ανθρωπιστικές επιστήμες.
- να ενταθεί η προσπάθεια και οι πρωτοβουλίες, στο πλαίσιο της Συνόδου Πρυτάνεων, για βελτιώσεις του νομοθετικού πλαισίου στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης ευελιξίας του ΕΛΚΕ με σεβασμό στη διαχείριση του δημοσίου χρήματος.
- να ενδυναμωθεί με νέα στελέχη η Μονάδα Οικονομικής και Διοικητικής Υποστήριξης (ΜΟΔΥ) του ΕΛΚΕ με στόχο την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των πόρων του ΕΛΚΕ. Ειδικότερα, το Γραφείο Προγραμματισμού και Ανάπτυξης (help desk) που χειρίζεται θέματα τεχνικής και διοικητικής υποστήριξης στη διαδικασία υποβολής προτάσεων και το Γραφείο Μεταφοράς Τεχνογνωσίας (ΓΜΤ) που είναι υπεύθυνο για την ενημέρωση και υποστήριξη του ακαδημαϊκού προσωπικού σε θέματα έρευνας, καινοτομίας, μεταφοράς τεχνογνωσίας και κατοχύρωσης δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας. Για την ενίσχυση του ΓΜΤ μπορούν να αξιοποιηθούν κονδύλια από το ΕΣΠΑ.
Στόχος μας είναι η αύξηση του ποσού που διατίθεται για μεταπτυχιακές ή/και μεταδιδακτορικές υποτροφίες μέσω της αύξησης των περιουσιακών ταμειακών διαθέσιμων του ΕΛΚΕ.
- Σύνδεση με την κοινωνία μέσω προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης και δημιουργίας Κέντρου Σύνδεσης με την Κοινωνία
Το Πανεπιστήμιο οφείλει να συμβάλλει τα μέγιστα στον μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας μέσω ευρέος φάσματος προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης, υψηλής ποιότητας που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες όλων των ηλικιών και στη μείωση του κοινωνικού αποκλεισμού. H πρόσφατη εμπειρία κατά τη διάρκεια της απαγόρευσης των μετακινήσεων κατέδειξε επίσης την ανάγκη άμεσης εμπλοκής του Πανεπιστημίου στα προγράμματα επιμόρφωσης των πτυχιούχων του, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Το Κέντρο Σύνδεσης με την Κοινωνία θα έχει σκοπό τον συντονισμό με μη κερδοσκοπικούς φορείς καθώς και με φορείς του δημοσίου για τη χάραξη πολιτικών και υλοποίηση δράσεων που απευθύνονται στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο και τις οποίες μπορεί να υποστηρίξει το Πανεπιστήμιο ως φορέας ανάπτυξης γνώσης και διακίνησης ιδεών. Το Κέντρο αυτό μπορεί να έχει ισχυρή χρηματοδοτική υπoστήριξη από τη Βασική Δράση 3, Jean Μonnet του προγράμματος Erasmus+.
- Ανάδειξη του ΠΚ ως χώρου που παράγει πολιτισμό και επιστημονική γνώση και προβολή του έργου του με προώθηση ακαδημαϊκών δομών και δράσεων που θα κάνουν πιο συστηματική τη διασύνδεσή του με την κοινωνία. Τέτοιες δομές και δράσεις είναι το υπό κατασκευή Μεγάλο Αμφιθέατρο, η Βιβλιοθήκη του ΠΚ, το Αστεροσκοπείο Σκίνακα, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, ο Σταθμός Ατμοσφαιρικών Μετρήσεων στον Φινοκαλιά, το Μουσείο της Εκπαίδευσης, η Μουσειακή Συλλογή Ελένης Αρβελέρ, το Μουσείο Ιατρικής, ο Αρχαιολογικός Χώρος της Ελεύθερνας, οι εκδηλώσεις των φοιτητικών καλλιτεχνικών ομάδων.
- Στελέχωση και ισχυροποίηση της ΔΑΣΤΑ, ώστε να επιτελέσει την αποστολή της
Η ΔΑΣΤΑ θα πρέπει να στελεχωθεί κατάλληλα και να προχωρήσει σε υλοποίηση δράσεων, όπως οργάνωση σεμιναρίων για τη συγγραφή βιογραφικού και παρουσίασης σε συνεντεύξεις, οργάνωση ημερίδων σταδιοδρομίας σε συνεργασία με τις ακαδημαϊκές μονάδες, παρουσιάσεις εταιρειών έντασης γνώσης και τεχνολογίας, παρουσιάσεις επιστημονικών φορέων κλπ. Θα πρέπει να παρέχει πληροφόρηση για μεταπτυχιακές σπουδές και υποτροφίες, συμβουλευτική σταδιοδρομίας και επαγγελματικού προσανατολισμού, ενημέρωση για θέσεις εργασίας.
- Κέντρο Ερευνών και Μελετών (ΚΕΜΕ)
Στη σημερινή συγκυρία το ΚΕΜΕ μπορεί να αποτελέσει σημαντικό κόμβο διεθνοποίησης της έρευνας στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες του ΠΚ αλλά και σημαντική γέφυρα για την ισόρροπη ανάπτυξη του Πανεπιστημίου και την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των δύο κοινοτήτων στο Ρέθυμνο και στο Ηράκλειο. Για την περαιτέρω ενίσχυση αυτής της δυναμικής είναι απαραίτητα:
- η επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του ΚΕΜΕ και η ενίσχυση της διοικητικής αυτονομίας του,
- η συστηματική αξιοποίηση του ΚΕΜΕ για την ενσωμάτωση του κοινωνικού και οικονομικού αντίκτυπου της έρευνας στο στρατηγικό σχεδιασμό του ΠΚ,
- η διαμόρφωση ειδικών χρηματοδοτικών εργαλείων και σχημάτων διεπιστημονικής συνεργασίας στο ΠΚ, το ΙΤΕ και το ΚΕΜΕ (πχ. research clusters),
- ο προγραμματισμός διεθνών συνεργασιών του ΚΕΜΕ και του ΠΚ που θα προάγουν την προσέλκυση και απασχόληση νέων ερευνητών σε σύγχρονα αντικείμενα,
- η ενίσχυση των ψηφιακών υποδομών του ΚΕΜΕ και η υποστήριξη της εκδοτικής του προσπάθειας.
- Σχέση του Πανεπιστημίου Κρήτης με το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ)
Θα επιδιώξουμε δράσεις και συνέργειες που θα έχουν πολλαπλασιαστικό όφελος και για τα δύο Ιδρύματα. Στο πλαίσιο αυτό θα επικαιροποιήσουμε το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των δύο Ιδρυμάτων για την καλύτερη αξιοποίηση του υψηλού επιπέδου/κόστους εξοπλισμού και υποδομών που διαθέτουν τα δύο Ιδρύματα και θα ενθαρρύνουμε τη συνεργασία για τον κοινό προγραμματισμό νέων αγορών εξοπλισμού.
- Ίδρυση Δομής Υποστήριξης και Ενίσχυσης της Καινοτομίας
Η χώρα μας διαθέτει αξιόλογο επιστημονικό δυναμικό, όμως κατατάσσεται διαχρονικά στην ομάδα χωρών με μέτριες επιδόσεις καινοτομίας. Από την άλλη η Κρήτη διαθέτει αξιόλογο ερευνητικό δυναμικό, υψηλής ποιότητας εργαστηριακές υποδομές και ισχυρή κουλτούρα καινοτομίας. Το ΠΚ οφείλει να πρωταγωνιστήσει και στον τομέα αυτό. Στόχος μας είναι η ίδρυση Δομής Υποστήριξης και Ενίσχυσης της Καινοτομίας με σκοπό την εκπαίδευση των φοιτητών και των νέων ερευνητών στη διαχείριση της παραγόμενης γνώσης για τη δημιουργία καινοτομίας.
Δ. Υποδομές: αλλάζοντας την όψη του Πανεπιστημίου Κρήτης
- Συνέχιση και επίσπευση όλων των προγραμματισμένων έργων υποδομής στο ΠΚ, τα οποία, μαζί με τον προγραμματισμό νέων έργων, θα αλλάξουν ριζικά την όψη του Πανεπιστημίου.
- Προώθηση του πλήρους εκσυγχρονισμού των ηλεκτρονικών υποδομών και των υποδομών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (e-learning) του Ιδρύματος μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κρήτης, το οποίο προβλέπει, μεταξύ άλλων, την μετατροπή πέντε αιθουσών διδασκαλίας (τρεις στο Ρέθυμνο και δύο στο Ηράκλειο) σε αίθουσες τηλεκπαίδευσης καθώς και τη δημιουργία δύο στούντιο παραγωγής πολυμεσικής διδασκαλίας (από ένα σε κάθε Πανεπιστημιούπολη).
- Υλοποίηση όλων των απαραίτητων παρεμβάσεων στις κτηριακές υποδομές, τις αθλητικές εγκαταστάσεις και τον περιβάλλοντα χώρο, ώστε οι δύο Πανεπιστημιουπόλεις να μην συνιστούν μόνο χώρους γνώσης, αλλά χώρους όπου συναντώνται η παιδεία, ο πολιτισμός και ο αθλητισμός.
- Διερεύνηση της δυνατότητας για σύναψη προγραμματικών συμφωνιών με δημόσιους φορείς που έχουν θεσμικά τη δυνατότητα να ωριμάζουν και να επιβλέπουν δημόσια έργα.
- Στελέχωση των Τεχνικών Υπηρεσιών, που έχουν τόσο απισχνανθεί ώστε να μην μπορούν πια να επιτελέσουν την αποστολή τους: με την εκκίνηση διαδικασίας για νέες προσλήψεις, με προσθήκες μέσω της κινητικότητας, ακόμη και με προσλήψεις μέσω ΕΛΚΕ.
- Άμεση έναρξη διαλόγου για την αποτελεσματικότερη θεσμική θωράκιση και στελέχωση των Υπηρεσιών που σχετίζονται με τις ηλεκτρονικές δομές του ΠΚ.
Η πολιτική μας διακλαδίζεται στα ακόλουθα:
α. συντήρηση των υπαρχουσών υποδομών (στεγανοποίηση, αισθητική και λειτουργική αποκατάσταση, ανάπτυξη πρασίνου, εκσυγχρονισμός),
β. ανάπτυξη νέων υποδομών (ωρίμανση μελετών, έκδοση οικοδομικών αδειών, δημοπράτηση έργων), όπως περιγράφεται παρακάτω ανά Πανεπιστημιούπολη,
γ. ολοκλήρωση του έργου ΣΔΙΤ Φοιτητικών Κατοικιών και κατασκευής του Μεγάλου Αμφιθεάτρου,
δ. εκσυγχρονισμός και ανάπτυξη ψηφιακών υποδομών. Είσοδος στην «έξυπνη» εποχή του Internet of Things,
ε. ενεργειακή αναβάθμιση όλων των κτηρίων και παραγωγή ενέργειας.
Οι πηγές χρηματοδότησης που θα χρησιμοποιηθούν είναι:
α. το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ΠΚ. Τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα κεφάλαια από εθνικούς πόρους είναι σχετικά χαμηλά (περίπου 2.3 εκ. € κατ’ έτος), αλλά αφενός γίνεται λόγος για την ανάγκη αύξησης του εθνικού ΠΔΕ τα επόμενα έτη και αφετέρου, σε συνεννόηση με την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας, είναι δυνατή η υπέρβαση του αρχικώς διαθέσιμου ποσού.
β. το Hellenic Universities II, δανειοδοτικό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ειδικά σχεδιασμένο για τα ελληνικά Πανεπιστήμια, με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, που πρόκειται να προκηρυχθεί φέτος το φθινόπωρο. Σύμφωνα με πληροφορίες το πρόγραμμα θα υποστηρίζει ώριμα κτηριακά έργα καθώς και έργα ενεργειακής αναβάθμισης.
γ. προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης κτηρίων, που προκηρύσσονται είτε κατευθείαν από το Υπουργείο Ενέργειας ή/και το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, όπως το πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ που καθυστέρησε λόγω της πανδημίας, είτε μέσω της Περιφέρειας Κρήτης. Σημειώνουμε με ενδιαφέρον ότι από τη «μικρή» και τη «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα αναμένεται να αφορμηθούν ενεργειακά προγράμματα σημαντικού ύψους.
δ. από προγράμματα ΕΣΠΑ, όπου τα διαθέσιμα από την ΕΕ κονδύλια έχουν υπερδιπλασιαστεί, μέσω της Περιφέρειας Κρήτης, με έμφαση στις ψηφιακές υποδομές και την πράσινη ενέργεια.
ε. από ίδια έσοδα, βλ. παραπάνω Γ.10. Σημειώνουμε πως το έργο ΣΔΙΤ θα πολλαπλασιάσει διαμιάς τον κύκλο εργασιών της Εταιρείας Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Περιουσίας ΠΚ.
Πιο συγκεκριμένα ανά Πανεπιστημιούπολη:
Υφιστάμενες υποδομές: 107.500 τ.μ. Ηράκλειο, 36.500 τ.μ. Ρέθυμνο.
Ρέθυμνο
- Έργο ΣΔΙΤ κατασκευής 1810 κατοικιών (23.5, 29, 42 και 90 τμ.) και κατασκευής του Μεγάλου Αμφιθεάτρου με συνολικό προϋπολογισμό, μαζί με το κομμάτι του Ηρακλείου, 255.360.000€. Έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του διαγωνισμού, το έργο απέκτησε ΣΑΕ (619) από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ενώ ετοιμάζεται η δεύτερη δεσμευτική φάση του διαγωνισμού. Η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο μπορεί να εκτιμηθεί για το επόμενο καλοκαίρι, η κατασκευή του έργου θα διαρκέσει τρία χρόνια. Εκτός από τις υποδομές φιλοξενίας προβλέπονται υπαίθριοι αθλητικοί χώροι, δεύτερο εστιατόριο, χώροι πρασίνου, πάρκιγκ με δυνατότητα φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, υπαίθριος χώρος προβολών, ιατρείο, χώροι αναψυχής, καταστήματα. Η υποδομή αυτή θα έχει άμεση ευεργετική επίδραση στις βάσεις εισαγωγής και στην ικανότητα του ΠΚ να έλξει ακόμη καλύτερους φοιτητές και μέλη ΔΕΠ. Τα ίδια προβλέπονται και για την Πανεπιστημιούπολη Βουτών.
- Επέκταση Βιβλιοθήκης, συμβασιοποιημένη στα 4.4 εκ. €. Άμεση έναρξη εργασιών, από μέρα σε μέρα. Προσπάθεια ένταξης στο Hellenic Universities II με «γέφυρα» από το εθνικό ΠΔΕ.
- Προπονητήριο Ενόργανης Γυμναστικής. Άμεση έναρξη εργασιών. Είναι πλήρως χρηματοδοτούμενο από χορηγούς (Δήμος Ρεθύμνης, Περιφέρεια Κρήτης, ΓΓ Αθλητισμού, Αθλητικός Σύλλογος ΑΡΚΑΔΙ).
- Κτήριο Διοίκησης, έκτασης περίπου 5.000 τμ. Θα στεγάσει τις διοικητικές Υπηρεσίες και άλλες δομές του Ιδρύματος, ώστε να εξασφαλίσει χώρους για τα ακαδημαϊκά Τμήματα. Ολοκληρώθηκαν οι μελέτες και πρόκειται να υποβληθούν για έκδοση άδειας δόμησης εντός του έτους. Ένταξη στο Hellenic Universities II.
- Τρία Αμφιθέατρα των 200 ατόμων στο Νότιο τμήμα της Πανεπιστημιούπολης για τις αυξημένες διδακτικές ανάγκες της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και της Σχολής Επιστημών Αγωγής.
- Ενεργειακή αναβάθμιση όλων των κτηρίων. Έχουν ήδη εκδοθεί ενεργειακά πιστοποιητικά για όλα τα κτήρια και πρόκειται άμεσα να παραδοθεί ενεργειακή προμελέτη, σύμφωνα με την οποία όλα τα κτήρια θα αναβαθμιστούν στην κατηγορία Β+ ή και Α. Κάποιες δαπάνες (πχ. κλιματιστικά) θα γίνουν από το ΠΔΕ ΠΚ, οι υπόλοιπες θα ενταχθούν σε πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης.
- Ανάπτυξη φωτοβολταϊκού πάρκου ικανής δυναμικότητας. Βλ. την αντίστοιχη επένδυση στην Πανεπιστημιούπολη Βουτών.
- Οριστική τακτοποίηση δέκα οκτώ κτηρίων, θεωρουμένων ως αυθαιρέτως υφισταμένων, και αρχειοθέτηση εκκρεμούντος προστίμου σε βάρος του ΠΚ.
- Αποκατάσταση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΠΚ στην πόλη του Ρεθύμνου.
- Ανάπτυξη και συντήρηση πρασίνου, ανάπτυξη προσβασιμότητας και ανάδειξη των δασικών χώρων εντός του δακτυλίου της Πανεπιστημιούπολης και κατά μήκος του πεζόδρομου (παρακάτω).
- Κατασκευή Πειραματικών Σχολείων του Πανεπιστημίου Κρήτης όλων των βαθμίδων, μέσω ΣΔΙΤ, από τον Δήμο Ρεθύμνης, στον ορισμένο από το Πανεπιστήμιο χώρο. Δυνατότητα στενής συνεργασίας με τον χώρο της εκπαίδευσης για όλα τα «καθηγητικά» Τμήματα του ΠΚ.
- Κατασκευή πεζόδρομου Πανεπιστημιούπολη – Στρατόπεδο Θεοδωράκη μέσω του προγράμματος Ολοκληρωμένων Χωρικών Επεμβάσεων (ΟΧΕ) από τον Δήμο Ρεθύμνης.
- Αναβάθμιση ασύρματου δικτύου (wi-fi) σε όλη την Πανεπιστημιούπολη, έργο ενταγμένο και χρηματοδοτούμενο από πρόγραμμα του ΕΔΥΤΕ (πρώην ΕΔΕΤ).
- Δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στα υφιστάμενα πάρκινγκ της Πανεπιστημιούπολης.
Ηράκλειο
- Έργο ΣΔΙΤ κατασκευής 1.003 κατοικιών και των συνοδών εγκαταστάσεων. Κατασκευή νέου βιολογικού σταθμού (βλ. παραπάνω σχόλια για την αντίστοιχη υποδομή στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου).
- Ανάπτυξη φωτοβολταϊκού πάρκου ικανής δυναμικότητας, ώστε η ενεργειακή δαπάνη να περισταλεί δραστικά. Η «μικρή» και «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα θα εξισώσει τη δυναμικότητα ανά παροχή με την υπόλοιπη χώρα, δηλ. από 0.3 τώρα σε 1 MWp. Θα αξιοποιήσουμε με κάθε τρόπο την εξέλιξη αυτή και, στο πλαίσιο αυτό, θα εγκαταστήσουμε έξυπνους τρόπους ελέγχου της ενεργειακής κατανάλωσης. Η συγκεκριμένη επένδυση αποτελεί όρο επιβίωσης του Ιδρύματος συνολικά.
- Κατασκευή Σχολείου Ευρωπαϊκής Παιδείας με εξωτερική χρηματοδότηση. Διευθέτηση προβλήματος χωροθέτησης. Στο πλαίσιο αυτό, αύξηση του συντελεστή δόμησης στην Πανεπιστημιούπολη Βουτών από 0.4 σε 0.5.
- Κατασκευή κτηρίου Οπτικής και Όρασης της Ιατρικής Σχολής, που τώρα βρίσκεται σε στάδιο επικαιροποίησης των μελετών. Ένταξη στο Hellenic Universities II.
- Κατασκευή κτηρίου Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών, που βρίσκεται σε στάδιο ανάθεσης των μελετών. Ένταξη στο Hellenic Universities II.
- Συνέχιση και ολοκλήρωση της ενεργειακής αναβάθμισης και στεγανοποίησης του εμβληματικού κτηρίου Βιολογίας-Φυσικού.
- Ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίου Ιατρικής Σχολής, π/υ 3.72 εκ. €, με την ένταξή του σε Πρόγραμμα Ενεργειακής Αναβάθμισης οποιασδήποτε προέλευσης. Το πρόγραμμα θα αποκαταστήσει τη μέτρια εικόνα του κτηρίου και θα το αναβαθμίσει στην ενεργειακή κατηγορία Α.
- Κατασκευή κτηρίου που θα στεγάσει στις Βούτες τις ερευνητικές υποδομές του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας, το οποίο θα περιλαμβάνει τη στέγαση κρίσιμων δομών του Τμήματος Βιολογίας.
- Διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου στην Πανεπιστημιούπολη Βουτών με ανάπτυξη πρασίνου, ολοκλήρωση προσβασιμότητας και οδοποιίας.
- Διαμόρφωση και κατασκευή υπαίθριων αθλητικών εγκαταστάσεων γύρω από το Κλειστό Γυμναστήριο.
- Περαιτέρω ενεργειακή αναβάθμιση όλων των κτηρίων (εγκατάσταση λαμπτήρων τεχνολογίας led, αντικατάσταση κουφωμάτων και κλιματιστικών).
- Εκκαθάριση του χώρου όπου βρίσκονται τα προκάτ κτήρια της Κνωσού και αξιοποίησή του σε όφελος του Πανεπιστημίου και της κοινωνίας.
- Απόκτηση της απαραίτητης γης και ολοκλήρωση των υποδομών στον περιβαλλοντικό σταθμό στον Φινοκαλιά.
- Επέκταση των υποδομών για ερευνητικές και κοινωνικές δράσεις στο Αστεροσκοπείο του Σκίνακα, σε συνεργασία με τον Δήμο Ανωγείων και την Περιφέρεια Κρήτης.
- Δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στα υφιστάμενα πάρκινγκ της Πανεπιστημιούπολης.
Ε. Πανδημία και Πανεπιστήμιο Κρήτης
Η πανδημία στην πρώτη της φάση βρήκε, εκτός των άλλων, και τα πανεπιστήμια απροετοίμαστα να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα που προέκυψαν ιδίως στην εκπαιδευτική διαδικασία. Με τη συμβολή όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας καταβλήθηκε προσπάθεια να ελαχιστοποιηθούν οι συνέπειες της αναπόφευκτης απουσίας των διδασκόντων/διδασκουσών και των φοιτητών και φοιτητριών από τον φυσικό τους χώρο, τα Τμήματα και τις Σχολές τους.
Το ΠΚ οφείλει να μελετήσει τις επιπτώσεις της πανδημίας στην εκπαιδευτική διαδικασία και να αντλήσει τα κατάλληλα συμπεράσματα. Αντίστοιχες μελέτες είναι απαραίτητες για τις επιπτώσεις της κρίσης και της κοινωνικής απομόνωσης στον γενικό πληθυσμό και σε ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες καθώς και σε βασικούς κλάδους της οικονομίας (πχ. τουρισμό, πρωτογενή τομέα) σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
Για το σκοπό αυτό προτείνεται η σύσταση ενός ευέλικτου επιστημονικού συμβουλίου, που θα απαρτίζεται από ειδικούς ιατρούς και ερευνητές των θετικών καθώς και των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, για την άμεση εξειδίκευση και τον συντονισμό δράσεων εντός του Πανεπιστημίου και στην κοινωνία. Επίσης, θα εξασφαλιστεί η συνεχής παροχή υπηρεσιών προς τους χρήστες της Βιβλιοθήκης με συγκεκριμένα μέτρα ασφάλειας.
Στόχος μας είναι η διαμόρφωση στρατηγικής και λήψης πρακτικών μέτρων για τη διατήρηση της λειτουργίας του Ιδρύματος μέσα στην πανδημία, λαμβάνοντας ειδικές δράσεις σε περίπτωση επανεμφάνισης δεύτερου κύματος της νόσου COVID-19, ώστε να προστατεύσουμε συγχρόνως φοιτητές και εργαζόμενους στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Πιο ειδικά:
- Θα συσταθεί υγειονομική επιτροπή που θα απαρτίζεται από ειδικούς ιατρούς ή ερευνητές και διοικητικούς υπαλλήλους του ΠΚ, με σκοπό να συντονίζει και να επιβλέπει συστηματικά τις υγειονομικές δράσεις που αφορούν τη νόσο COVID-19 για την ασφαλή λειτουργία του Ιδρύματος. Η Επιτροπή θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς τον ΕΟΔΥ, με ευελιξία και δυνατότητες αυτόνομων παρεμβάσεων και θα εισηγείται στην Πρυτανική Αρχή και τη Σύγκλητο.
- Θα διερευνηθεί η δυνατότητα να διενεργηθούν μαζικοί μοριακοί έλεγχοι χαμηλού κόστους (home-made) test και εφαρμογή ειδικών επιδημιολογικών πρωτοκόλλων, που θα επιλύουν γρήγορα και άμεσα περιστατικά ύποπτων ή επιβεβαιωμένων κρουσμάτων και θα διασφαλίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία του Πανεπιστημίου.
Χρειάζεται συντονισμός και συστηματική επίβλεψη των επιδημιολογικών και ερευνητικών δράσεων που σχετίζονται με την πανδημία καθώς και αναζήτηση εξωτερικής χρηματοδότησης για την ανάπτυξη συνολικού σχεδίου έρευνας, με άξονες τόσο τη βασική έρευνα όσο και την ανάπτυξη εφαρμοσμένης έρευνας εστιασμένης στην επιδημιολογία, τη διάγνωση, πρόληψη και θεραπεία της λοίμωξης από τον SARS-CoV-2, αξιοποιώντας και τις προτεραιότητες που αναφέρονται στο σχέδιο δράσης «ERAvsCorona» της Ε.Ε.