Δημήτρης Κανελλόπουλος, Αντα Ψαρρά
ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΟΘΗΚΑΝ ΤΟ 2019 ΓΙΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ. Μέχρι να βγει στη δημοσιότητα η πολυπόθητη λίστα με την κατανομή των 21 εκατομμυρίων ευρώ της καμπάνιας «Μένουμε σπίτι» και «Μένουμε ασφαλείς» στα ΜΜΕ, η «Εφ.Συν.» δίνει μια εικόνα των διαφημιστικών δαπανών των τραπεζών που… προδίδουν την αγάπη τους προς συγκεκριμένα μέσα.
Μέχρι το 2015 οι συστημικές τράπεζες, εκτός από τα εκατοντάδες εκατομμύρια που μοίραζαν σε δανειοδοτημένα ακόμα και σχεδόν ανύπαρκτα ΜΜΕ, μοίραζαν δεκάδες εκατομμύρια και για τη διαφημιστική τους καμπάνια, που φυσικά προέρχονταν από τις αιματηρές για τους πολίτες ανακεφαλαιοποιήσεις εν μέσω μνημονίων («Τράπεζες-ΜΜΕ: οι… αγάπες δεν κρύβονται, διαφημίζονται!», «Εφ.Συν.», 9.5.2016).
Διαφάνεια
Ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ υποχρέωσε τότε τις τράπεζες να δημοσιεύουν ανάμεσα στα άλλα στοιχεία τον λεπτομερή καταμερισμό διαφημιστικών πακέτων στα ΜΜΕ. Σε αντίθεση με την τακτική Πέτσα-Μητσοτάκη, μπορούμε σήμερα να έχουμε τουλάχιστον μια εικόνα για τα διαφημιστικά πακέτα των τραπεζών, αλλά όχι βεβαίως για τα αντίστοιχα του κορονοϊού, μια και αυτά παραμένουν κρυμμένα στα συρτάρια του Μαξίμου.
Προηγουμένως και μέσα στους λίγους μήνες διακυβέρνησης από τη Ν.Δ., πρόλαβαν και έδωσαν πλήρη ασυλία στα στελέχη των τραπεζών αλλά και απόλυτα χρονικό περιορισμό στις δυνατότητες των διοικήσεων να κινηθούν εναντίον στελεχών τους που διέπραξαν αδικήματα. Ωστόσο τώρα, επί νέας θητείας του διαχρονικού διοικητή Γ. Στουρνάρα, οι τράπεζες αποφάσισαν να αρπάξουν κυριολεκτικά και τα ελάχιστα χρήματα που θα έπαιρναν σήμερα οι πρώην εργαζόμενοι της «Ελευθεροτυπίας». Προφανώς εκτίμησαν ότι οι εργαζόμενοι τους στερούν εισοδήματα στις… δύσκολες αυτές στιγμές.
Τα δάνεια 11 μόνο επιχειρήσεων του Τύπου στις τέσσερις τράπεζες το 2015 έφταναν το 808 εκατομμύρια ευρώ, με πρωταθλητές τα μεγάλα ΜΜΕ.
Οπως τότε έτσι και σήμερα τα διαφημιστικά πακέτα που δόθηκαν το 2019 μοιράστηκαν πλουσιοπάροχα σε αυτά τα ίδια Μέσα και ειδικά στα κανάλια και σε «επιλεγμένα» έντυπα. Μπορεί οι κυκλοφορίες, οι τηλεθεάσεις και οι ακροαματικότητες να είναι με μια πρώτη ματιά ο γενικός «οδηγός» κατανομής των ποσών της διαφήμισης, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν είναι κανόνας απαραβίαστος.
Με τον ίδιο τρόπο μοιράστηκαν τα πακέτα και το 2019, ενώ τα μεγαλύτερα ποσά εισέπραξαν τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ (πρώην αντιπολιτευτικά). Κερδισμένοι και πάλι οι Μαρινάκης, Καραμήτσος, Αλαφούζος, Κυριακού, Βαρδινογιάννης, Κουρτάκης, Χατζηνικολάου, Ράπτης κ.λπ.
Περιμένοντας
Μέχρι να μάθουμε λοιπόν τι πήρε το κάθε Μέσο για «να μείνουμε σπίτι», ας πάρουμε μια εικόνα για τους πλέον ευνοημένους της τραπεζικής διαφήμισης. Ενδιαφέρον έχουν βέβαια για όποιον έχει την υπομονή να διαβάσει τους πλήρεις καταλόγους και τα ποσά που δόθηκαν σε πολύ μικρά έως ανύπαρκτα έντυπα, ιστολόγια και ραδιόφωνα, αλλά και στα τοπικά ΜΜΕ.
Συνολικά οι τράπεζες έδωσαν το 2019 στα ΜΜΕ: Εθνική 8.800.000 ευρώ, Πειραιώς 10.529.000, Eurobank 6.756.085 και Alpha 7.298.000.