Ρεπορτάζ ειδικού συνεργάτη του Candiadoc
Θα ασχοληθούμε παραδειγματικά με την σειρά κινουμένων σχεδίων “Πανδώρα και Πλάτωνας (Τα φραουλόπουλα)” και την ταινία κινουμένων σχεδίων “Magic birds (Τα φραουλόπουλα)” που προέκυψε από την σειρά. Στο τέλος ακολουθεί σύντομη περιγραφή των προβλημάτων στη διαδικασία του τεχνικού ελέγχου και της επιχορήγησης κινηματογραφικών ταινιών και εξωτερικών – μεικτών παραγωγών της ΕΡΤ.
Οι παραγωγοί των Φραουλόπουλων (της σειράς και της ταινίας) είναι οι κύριοι Βεργίτσης και Νικολούλιας. Να σημειωθεί ότι ο κ. Βεργίτης στο παρελθόν έχει διατελέσει Γενικός Διευθυντής της ΕΡΤ και ο αδελφός του σε ακόμα ανώτερη θέση στην ΕΡΤ. Οι υπάλληλοι που σήμερα είναι σε θέσεις ευθύνης και εγκρίνουν της επιχορηγήσεις και άρα και την δική του επιχορήγηση, διορίστηκαν ή ήταν υπό τον κ. Βεργίτση, όταν αυτός ήταν Διευθυντής.
Πανδώρα και Πλάτωνας (Τα Φραουλόπουλα) – ενοικίαση 2020
Είναι μία συμπαραγωγή της ΕΡΤ 27 επεισοδίων με την εταιρία των κ. Βεργίτση και Νικολούλια η οποία επιχορηγήθηκε πριν περίπου 20 χρόνια. Οι άλλοι συμπαραγωγοί είναι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το οποίο είναι κρατικό, και το επίσης κρατικό INA της Γαλλίας. Οι κασέτες της παραγωγής αυτής είναι στο αρχείο της ΕΡΤ και οι τίτλοι τέλους αναγράφουν ότι είναι συμπαραγωγός η ΕΡΤ.
Τα ίδια επεισόδια κυκλοφορούν σε DVD για αγορά ή ενοικίαση (διαθέσιμα και σε video club). Και σε αυτά τα DVD αναγράφει, προφανώς, ότι η ΕΡΤ είναι συμπαραγωγός.
Εφόσον η ΕΡΤ είναι συμπαραγωγός της σειράς, γιατί πληρώνει για να τη μεταδώσει 19,200€ μαζί με την ταινία Ρεβάνς του ίδιου σκηνοθέτη, δηλαδή 17,000€ περίπου χωρίς την ταινία και άρα 630€/ επεισόδιο; Η ΕΡΤ παρήγαγε κάτι που δεν είναι δικό της; Επομένως, έβαλε το δημόσιο χρήματα πριν 20 χρόνια για να δημιουργήσει μία τηλεοπτική σειρά και δεν έχει τα δικαιώματα να την χρησιμοποιήσει (είτε να την μεταδώσει είτε να την νοικιάσει σε άλλο κανάλι). Εφόσον η ΕΡΤ επένδυσε χρήματα, δεν είναι και ιδιοκτήτρια ή έστω συμπαραγωγός – συνιδιοκτήτρια και άρα έχει εφόρου ζωής δικαιώματα μετάδοσης από τις συχνότητές της; Εφόσον η ΕΡΤ είναι συμπαραγωγός και αυτή η παραγωγή επιφέρει έσοδα (νοικιάστηκε στο παρελθόν από τον ΑΝΤ1 και το STAR και αυτή την περίοδο από το Nickelodeon), δεν θα πρέπει να λάβει μέρος των εσόδων; Γιατί να βάλει το δημόσιο χρήματα σε κάτι που δεν θα του ανήκει ούτε ως προς την μετάδοση ούτε ως προς την εκμετάλλευση; Γιατί φαίνεται ως συμπαραγωγός αφού όταν θελήσει να το μεταδώσει θα πρέπει να το ξαναπληρώσει; Η ΕΡΤ θα μπορούσε απλώς να νοικιάσει το τελικό προϊόν χωρίς να εμπλακεί σε κανενός είδους χρηματοδότηση. Το κοστολόγιο των 600€ είναι πιο ακριβό και από αυτό των παραγωγών του BBC που είναι ομολογουμένως ανώτερου επιπέδου.
Με τα χρήματα που επένδυσε η ΕΡΤ πριν 20 χρόνια πληρώθηκαν όλοι οι μισθοί των υπαλλήλων που εργάστηκαν για αυτήν την παραγωγή, πληρώθηκαν τα μηχανήματα και η αμοιβή του σκηνοθέτη – σεναριογράφου για την πνευματική εργασία ενώ τα χρήματα δεν τα δίνει η ΕΡΤ για υπαλλήλους ούτε για μηχανήματα, αυτά μπορεί να τα διαθέσει η ΕΡΤ. Δηλαδή ο δημιουργός – παραγωγός “έβαλε” την ιδέα, η ΕΡΤ με την χρηματοδότηση αγόρασε την ιδέα και την υλοποίησε. Η ΕΡΤ τι αποκόμισε από αυτή την επένδυση; Γιατί να μην γίνουμε όλοι παραγωγοί ταινιών και σειρών της ΕΡΤ αν η ΕΡΤ καλύπτει όλα τα έξοδα, πληρώνει την δική μας αμοιβή για το σενάριο και την σκηνοθεσία μας, και αντί να μείνει στην ΕΡΤ η εκμετάλλευση (ή η συνεκμετάλλευση στην προκειμένη περίπτωση) μένει σε εμάς; Μάλιστα κάθε λίγα χρόνια η ΕΡΤ ξαναγοράζει το προϊόν που δημιούργησε, δηλαδή ξαναπληρώνει για το προϊόν της. Γίνεται με αυτόν τον τρόπο μεταφορά δημόσιου χρήματος σε ιδιωτικούς λογαριασμούς και κάποιοι κάθε λίγα χρόνια βγάζουν αρκετά χρήματα ώστε να μην χρειάζεται να ξαναδουλέψουν ποτέ στην ζωή τους. Επομένως, ζουν κάποιοι πουλώντας και ξαναπουλώντας το ίδιο προϊόν και μάλιστα, στην προκειμένη περίπτωση, στον ιδιοκτήτη του που είναι το ελληνικό δημόσιο!
Φαντάζεστε ποτέ ο ΟΤΕ TV να παράγει σειρές και ταινίες αλλά να πληρώνει συνεχώς για να τις αναμεταδώσει και να μην αποκομίζει τίποτα αν πουληθούν σε άλλο κανάλι; Μάλιστα στην ανάρτηση μίσθωσης της σειράς “Πανδώρα και Πλάτωνας” στην Διαύγεια στο πεδίο παρατηρήσεις αναγράφει “Με το υπό προμήθεια πρόγραμμα είναι δυνατόν να καλυφθούν ανάγκες όλων των τηλεοπτικών σταθμών της ΕΡΤ…”. Με τι προμηθεύει την ΕΡΤ η ιδιωτική εταιρία, με κάτι που έχει ήδη στο αρχείο της; Με κάτι που έχει ήδη πληρώσει για να δημιουργηθεί; Γιατί ενώ η ΕΡΤ αποφάσισε να προβάλει την σειρά, την ίδια χρονική περίοδο προβάλλεται και από το Nickelodeon; Γιατί οι κ. Βεργίτσης και Νικολούλιας πούλησαν την σειρά ταυτόχρονα και στην ΕΡΤ και στο Nickelodeon και γιατί η ΕΡΤ δεν διέκοψε την μετάδοση και την ενοικίαση της σειράς; Αν ένα παιδί είδε ένα επεισόδιο στο Nickelodeon, γιατί να το ξαναδεί μετά από μερικές μέρες στην ΕΡΤ;
Η ΕΡΤ είναι εταιρία, δεν είναι φιλανθρωπικό ίδρυμα να χαρίζει μέσω των συμβάσεων χρήματα. Κάνοντας μία επένδυση περιμένει, αν όχι να βγάλει κέρδος, τουλάχιστον να έχει δικαιώματα να χρησιμοποιεί το υλικό όποτε επιθυμεί. Η ΕΡΤ οφείλει, καλώς ή κακώς βάση νόμου, να επιχορηγεί την κινηματογραφία με το 1,5% του προϋπολογισμού της. Επίσης οφείλει να συμμετέχει στην παραγωγή ποιοτικών τηλεοπτικών εκπομπών και σειρών. Ωστόσο πρέπει, αφού επιχορηγεί, να έχει δικαιώματα να αναμεταδίδει το πρόγραμμα χωρίς να το νοικιάζει και να έχει δικαιώματα επί των κερδών ανάλογα με το ποσοστό της συμμετοχής της, εφόσον προκύψουν. Η ΕΡΤ είναι, καλώς ή κακώς, ΔΕΚΟ και ΝΠΙΔ, έχει έσοδα και έξοδα και από τα έσοδα προσπαθεί να καλύψει τα έξοδα. Από τις διαφημίσεις και τις επενδύσεις καλύπτει μέρος των εσόδων που συμπληρώνουν το ανταποδοτικό τέλος. Αν έκανε σωστές επενδύσεις και δεν χάριζε χρήματα σε εταιρίες ‘’μαϊμού’’ που το μόνο προϊόν που πουλάνε είναι αυτό που χρηματοδοτήθηκε με δημόσιο χρήμα, το ανταποδοτικό τέλος θα ήταν μικρότερο ή θα είχε αναπτυχθεί περισσότερο ως εταιρία. Αυτό που συμβαίνει με την συγκεκριμένη σειρά γίνεται και με τις υπόλοιπες παραγωγές – συμπαραγωγές τηλεοπτικών προγραμμάτων.
Συνοψίζοντας, η σειρά ‘’Πανδώρα και Πλάτωνας’’ ή αλλιώς ‘’Τα φραουλόπολα’’ είναι ένα εμπορικό προϊόν και όπως όλα τα υπόλοιπα προϊόντα, ο δημιουργός της την πουλά για να εισπράξει το κέρδος. Η ΕΡΤ έγινε συμπαραγωγός, δηλαδή συνδημιουργός και συμμέτοχος, για να συνεκμεταλλευτεί την παραγωγή πρώτον μεταδίδοντάς την και δεύτερον αποκομίζοντας κέρδος από τις πωλήσεις της σειράς (και τον παρελκόμενων αυτής, όπως βιβλίων, λούτρινων κ.α.) μαζί με τους άλλους μετόχους που αποδεδειγμένα “έβαλαν” χρήματα στην παραγωγή και όχι μόνο ιδέες διότι αυτές αγοράστηκαν και υλοποιήθηκαν με τα χρήματα της ΕΡΤ.
Magic birds η ταινία – έγκριση 2016 και επιχορήγηση 2020
Το 2016 οι παραγωγοί των Φραουλόπουλων προσπάθησαν να ‘’εξαπατήσουν’’ την ΕΡΤ με την ταινία “Magic Birds Τα Φραουλόπουλα.” Η ταινία αυτή εγκρίθηκε για χρηματοδότηση με το ποσό των 100,000€ από το 1,5% της επιχορήγησης της ΕΡΤ για την κινηματογραφία. Για να πετύχουν αυτή την χρηματοδότηση (περίπου 10%) προσκόμισαν προϋπολογισμό άνω του 1,000,000€ (αυτό είναι το πρώτο σημείο της εξαπάτησης). Έπειτα, προσκόμισαν στην ταινιοθήκη της ΕΡΤ πολλές φορές (διότι κόπηκε στον έλεγχο πάνω από δέκα φορές) μία ακατάλληλη ταινία με την ελπίδα ότι θα περάσει τον τεχνικό έλεγχο της εταιρίας (ότι θα άλλαζαν συνεχώς των υπάλληλο του ελέγχου μέχρι να βρουν κάποιον που, έστω και με πιέσεις, θα την υπογράψει ως κατάλληλη), το δελτίο ελέγχου με την ένδειξη “κατάλληλο” θα πάει στο λογιστήριο, θα εκταμιεύσουν 100,000€, θα ξεκινήσουν την παραγωγή της ταινίας (ίσως! διότι θα έχουν ήδη πάρει τα χρήματα) και όταν και αν την τελειώσουν μπορεί να φέρουν την νέα ταινία και σιωπηλά να αντικαταστήσουν ή καλύτερα να εξαφανίσουν την παλιά ταινία που είχε ήδη περάσει τον έλεγχο (αυτό είναι το δεύτερο σημείο της εξαπάτησης διότι η διαδικασία είναι ανάποδη, πρώτα παραδίδουν την τελική ταινία και μετά εκταμιεύουν τα χρήματα). Οι ίδιοι, οι κ. Βεργίτσης και Νικολούλιας, έξαλλοι επειδή κόπηκε στον έλεγχο η ταινία, φώναζαν σε διάδρομο της ΕΡΤ ότι ήθελαν τα χρήματα για να πληρώσουν τους απλήρωτους εργαζόμενου της εταιρίας τους και για να κάνουν την ταινία. Άρα η κόπια που προσκόμισαν και είχαν την αξίωση να πληρωθούν δεν ήταν η ταινία. Αφού τα μόνα χρήματα που θα “έπεφταν” στην ταινία ήταν αυτά της ΕΡΤ, σε τι χρησιμεύει ο ιδιώτης παραγωγός και γιατί πρέπει να υπάρχει; Παίζει τον ρόλο του προαγωγού; Τι βάζει ο παραγωγός στην κοινή με την ΕΡΤ παραγωγή;
Στους τίτλους τέλος της ακατάλληλης ταινίας που κατέθεταν ξανά και ξανά προς έλεγχο ανέφεραν ονόματα ηθοποιών οι οποίοι δεν συμμετείχαν στην δημιουργία της συγκεκριμένης ταινίας (αυτό είναι το τρίτο σημείο της εξαπάτησης) όπως η Ντίνα Κώνστα και η Τζέσυ Παπουτσή (έχει αποβιώσει αλλά τότε ήταν εν ζωή. Ο σύντροφος και μάνατζέρ της γνωρίζει όλες τις δουλειές που είχε κάνει). Εμφάνισαν δηλαδή στους τίτλους τέλους 200 άτομα τα οποία μπορεί να συμμετείχαν στην δημιουργία της σειράς ‘’Πανδώρα και Πλάτωνας’’ πριν 20 χρόνια αλλά δεν είχαν καμία σχέση με την ταινία με στόχο να δικαιολογήσουν το υπέρογκο ποσό που κατέθεσαν ως προϋπολογισμό στην ΕΡΤ για να πάρουν την χρηματοδότηση. Πρέπει να προσκομίσουν στην ΕΡΤ αποδείξεις εξόδων που είναι δηλωμένες στον προϋπολογισμό της ταινίας που εγκρίθηκε και αποδείξεις από την μισθοδοσία και τα ένσημα που κόλλησαν σε όλους αυτούς για την χρονική περίοδο που έκαναν την ταινία (βέβαια κάποιοι έχουν αποβιώσει πολλά χρόνια πριν το 2016). Αν κάποιος από αυτούς κάνει αγωγή στην ΕΡΤ η οποία είναι συμπαραγωγός, θα πληρώσει η ΕΡΤ τις εισφορές αυτές;
Επίσης ως προς το περιεχόμενο της ταινίας, δεν έφτιαξαν ούτε ένα καινούργιο καρέ από animation (αυτό είναι το τέταρτο και πιο σημαντικό σημείο της εξαπάτησης). Έκαναν ένα κακό και ασύγχρονο μοντάζ και σπικάζ πλάνων από την σειρά που ήταν ήδη συμπαραγωγός η ΕΡΤ πριν 20 χρόνια (την σειρά “Πανδώρα και Πλάτωνας” με την οποία ασχοληθήκαμε παραπάνω) και άρα ξαναπούλησαν στην ΕΡΤ την παραγωγή της με άλλο μοντάζ.
Για το γεγονός αυτό είχε ενημερωθεί η τότε διοίκηση της ΕΡΤ, δηλαδή οι εμπλεκόμενοι διευθυντές, ο Διευθύνοντας Σύμβουλος κ. Κωστόπουλος ο οποίος είναι δικηγόρος και ο Πρόεδρος κ. Λεοντής. Μάλιστα στον Πρόεδρο και στον Διευθύνοντα Σύμβουλο παραδόθηκε γραπτή αναφορά για όλα τα παραπάνω και DVD που περιείχε αντιπαραβολή σε Split screen των πλάνων που είχε ήδη επιχορήγηση η ΕΡΤ στην σειρά “Πανδώρα και Πλάτωνας” πριν 20 χρόνια από την μία πλευρά της οθόνης με το “νέο” animation από την άλλη πλευρά της οθόνης oπου φαινόταν καθαρά ότι πρόκειται για τα ίδια ακριβώς πλάνα, δηλαδή οι παραγωγοί είχαν χρησιμοποιήσει μόνο τα παλιά πλάνα. Ωστόσο κανείς δεν ακύρωσε το συμβόλαιο για αθέτηση και δεν κινήθηκαν νομικές διαδικασίες για εξαπάτηση. Αντίθετα άφησαν την ανάθεση να εκκρεμεί 4 χρόνια (η τότε και οι επόμενες διοικήσεις) δεσμεύοντας χρήματα του προϋπολογισμού της ΕΡΤ εκείνου του έτους που θα μπορούσαν να είχαν πάει σε άλλον παραγωγό γιατί οι επιχορηγήσεις βγαίνουν σε ετήσια βάση από τον προϋπολογισμό της ΕΡΤ. Αν τότε η ταινία είχε κριθεί ως κατάλληλη από τον τεχνικό έλεγχο, ποιος διασφαλίζει ότι η ιδιωτική εταιρία παραγωγής θα υλοποιήσει την ταινία και δεν θα αφήσει στην ΕΡΤ μία κασέτα που περιέχει ένα εντελώς ακατάλληλο προϊόν, το οποίο όμως η ίδια η ΕΡΤ έχει υπογράψει ότι είναι κατάλληλο και έχει πληρώσει 100.000€; Αν, για παράδειγμα, μέσα στην τετραετία απεβίωναν σε τροχαίο οι παραγωγοί τι θα γινόταν με τα 100,000€ τα οποία η ΕΡΤ θα είχε δώσει υπογράφοντας ότι είναι “Κατάλληλο” το υλικό;
Έλεγχος ταινιών, σειρών και εξωτερικών – μεικτών παραγωγών
Ένα πρόγραμμα που δεν το παράγει η ΕΡΤ, όπως μία ταινία και μία εξωτερική ή μεικτή παραγωγή, κατατίθεται στην ταινιοθήκη της ΕΡΤ από την ιδιωτική εταιρία για έλεγχο. Αφού περάσει τον έλεγχο, δηλαδή κριθεί κατάλληλο, το δελτίο ελέγχου πάει στο λογιστήριο, η παραγωγή πληρώνεται και το πρόγραμμα μεταδίδεται. Όταν ένα πρόγραμμα είναι ακατάλληλο κόβεται στον έλεγχο και ο παραγωγός οφείλει να το διορθώσει. Σε αυτό το σημείο μπορεί ο υπάλληλος να βγάλει το ακατάλληλο ως κατάλληλο δεχόμενος πιέσεις ή ακόμα και bullying διάρκειας πολλών ημερών για να υπογράψει. Ποιος όμως είναι τόσο ευσυνείδητος υπάλληλος που μπορεί να αντισταθεί σε πιέσεις από τους διευθυντές του και από τους ίδιους τους ιδιώτες παραγωγούς που κυκλοφορούν μέσα στα κτήρια της ΕΡΤ ανενόχλητοι, δημιουργούν εντάσεις και ασκούν ψυχολογικό πόλεμο; Για πόσα χρόνια μπορεί ένας απλός υπάλληλος να αντιστέκεται σε τόσο μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα προασπίζοντας τα συμφέροντα του δημοσίου αξίας εκατομμυρίων ευρώ και ταυτόχρονα δημιουργώντας κόντρες και αντιπάθειες με την διοίκηση της εταιρίας στην οποία εργάζεται αλλά και με τις ιδιωτικές εταιρίες από τις οποίες στο μέλλον μπορεί να ζητήσει δουλειά; Αν κανείς δεν γνωρίζει τον τηλεοπτικό και κινηματογραφικό χώρο, δύσκολα μπορεί να καταλάβει πόσο κλειστός είναι. Γενικά πρέπει κανείς να έχει στο μυαλό του ότι όλοι γνωρίζονται με όλους και ότι δεν είναι ένας χώρος που μπορείς να δημιουργείς αντιπάθειες ή να δημιουργείς “προβλήματα” (όπως για παράδειγμα να μην εγκρίνεις μια επιχορήγηση), γιατί αυτοί που είναι σε θέσεις “κλειδί” σε “πετάνε εκτός” και τότε αλλάζεις επάγγελμα ή χώρα γιατί στην Ελλάδα όλες οι πόρτες είναι πλέον κλειστές.
Δεν θα έπρεπε όμως να είναι αυτή η διαδικασία πληρωμής μίας παραγωγής στην ΕΡΤ διότι γίνεται διαχείριση δημόσιου χρήματος και θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια σε όλα τα στάδια της διαδικασίας. Όταν μία παραγωγή κριθεί ακατάλληλοι, κάποιοι διευθυντές και ιδιώτες παραγωγοί προσπαθούν να χαρακτηρίσουν τα προβλήματα “σκηνοθετική άποψη” ώστε να περάσει η παραγωγή από τον έλεγχο και να πληρωθεί. Είναι σίγουρο ότι υπάρχει διασπάθιση δημόσιου χρήματος και χρηματισμός υψηλόβαθμων υπαλλήλων, αλλιώς δεν εξηγούνται οι παρεμβάσεις των διοικούντων της εταιρίας προς τους εργαζόμενους του ελέγχου. Τι όφελος έχει κάποιος, αν όχι χρηματικό, ώστε να επιμένει να αλλάξει την υπογραφή του ένας υπάλληλος του τεχνικού ελέγχου; Γιατί κάποιοι λειτουργούν περισσότερο ως υπάλληλοι της ιδιωτικής εταιρίας παρά της ΕΡΤ για την οποία εργάζονται; Γιατί κόπτονται για το κόστος διόρθωσης ενός λάθους από την ιδιωτική εταιρία ενώ έπρεπε να κόπτονται να παραλάβει η ΕΡΤ ένα άρτιο προϊόν;
Διαδικασίες έγκρισης επιχορήγησης για κινηματογραφικές παραγωγές και για εξωτερικές – μεικτές παραγωγές της ΕΡΤ
Ως προς τις κινηματογραφικές παραγωγές, η διαδικασία είναι απλή. Ένα σενάριο κατατίθεται στην ΕΡΤ για επιχορήγηση. Μαζί με το σενάριο κατατίθεται και ο προϋπολογισμός για την υλοποίησή του. Αυτό περνά από μία επιτροπή συμβουλευτικού χαρακτήρα με μέλη διορισμένα από το ΔΣ, μέλη που είναι κάτω από τον πλήρη έλεγχο της διοίκησης και κάποιοι από αυτούς είναι στην διοίκηση είτε ως Διευθυντές είτε ως Προϊστάμενοι της ΕΡΤ. Το ΔΣ της ΕΡΤ αποφασίζει τελικά που θα δώσει χρήματα και πόσα θα δώσει. Φαινομενικά λοιπόν υπάρχει επιτροπή, στην πράξει αποφασίζει ο Διευθύνων Σύμβουλος. Πάντα ο προϋπολογισμός μίας σειράς ή ταινίας που κατατίθεται στην ΕΡΤ για έγκριση χρηματοδότησης είναι πολύ “φουσκωμένος” ώστε να πετύχει μεγάλη χρηματοδότηση, να καλυφθούν όλα τα έξοδα από την ΕΡΤ και να “βγει” επίσης ένα καλό κέρδος για τον ιδιώτη παραγωγό και για αυτούς που την ενέκριναν. Δηλαδή ο παραγωγός ισχυρίζεται ότι μία παραγωγή στοιχίζει πχ 1.000.000€. Η ΕΡΤ δίνει ένα μέρος πχ το 10% δηλαδή 100.000€ χωρίς την υποχρέωση να προσκομίσει ο παραγωγός αποδείξεις εξόδων και έτσι φαίνεται ότι ο παραγωγός θα βάλει τις υπόλοιπες 900,000€ ενώ στην πραγματικότητα δεν θα βάλει ούτε ένα ευρώ. Έτσι, η επιτροπή που ενέκρινε την χορηγία (και που φυσικά δεν τοποθετήθηκε με αξιοκρατικά κριτήρια) δεν ελέγχει αποδείξεις αφού δεν είναι αρμόδια για αυτό και δεν πηγαίνει δειγματοληπτικά στο γύρισμα για να διαπιστώσει ότι όντως γίνεται γύρισμα (ή σχεδίαση animation) και ότι όντως έχει αυτά τα έξοδα η παραγωγή. Στην παλιά ΕΡΤ το Τμήμα Κινηματογραφίας είχε αυτή την αρμοδιότητα καθώς επίσης και την παροχή τεχνικών μέσων και προσωπικού της ΕΡΤ ώστε να μειωθεί το κόστος, να υπάρχει έλεγχος σε όλα τα στάδια της παραγωγής και να διασφαλιστεί η ποιότητα. Το 2013 έκλεισε η ΕΡΤ και από τότε το Τμήμα Κινηματογραφίας καταργήθηκε και δεν επανασυστάθηκε ούτε στην ΔΤ, ούτε στην ΝΕΡΙΤ ούτε στην μετονομασία της ΝΕΡΙΤ που σήμερα φέρει το όνομα ΕΡΤ (απλή συνωνυμία με την παλιά εταιρία ΕΡΤ, το ΑΦΜ της σημερινής ΕΡΤ είναι της ΝΕΡΙΤ, ο ιδρυτικός νόμος της ΝΕΡΙΤ, ο ΓΚΠ της ΝΕΡΙΤ σήμερα τροποποιημένος, όλες οι διαδικασίες είναι της ΝΕΡΙΤ και οι Διευθυντές ήταν οι περισσότεροι Διευθυντές και στην ΝΕΡΙΤ). Ενώ λοιπόν τμήμα κινηματογραφίας, δηλαδή ο έλεγχος, δεν υπάρχει, ο κινηματογράφος και οι επιχορηγήσεις συνεχίζουν να υπάρχουν και έτσι δεν ελέγχει κανείς κανέναν για τα άνω των 2,000,000€ που διαθέτει η ΕΡΤ ετησίως για την επιχορήγηση κινηματογραφικών παραγωγών.
Με αυτόν το τρόπο και με τα χρήματα της ΕΡΤ καλύπτονται όλα: τα έξοδα παραγωγής, οι μισθοί, το κέρδος του ιδιώτη συμπαραγωγού και… οι μίζες. Αυτοί που εγκρίνουν μία παραγωγή (οι διευθυντές και τα μέλη της επιτροπής) ταυτόχρονα εγκρίνουν και την μίζα τους χωρίς να υπάρχει κανένας ελεγκτικός μηχανισμός πέραν του τεχνικού ελέγχου που όμως δεν γνωρίζει το κοστολόγιο της παραγωγής, κρίνει απλώς ένα τελικό προϊόν αν είναι κατάλληλο ή όχι και μάλιστα με τα χαμηλά πρότυπα των τηλεοπτικών παραγωγών ενώ το προϊόν πληρώνεται πολλές φορές για κινηματογραφικό. Έτσι, η παραγωγή ξεκινάει και τελειώνει με τα χρήματα της ΕΡΤ και των άλλων συμπαραγωγών, αν υπάρχουν, όπως είναι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το ΕΚΟΜΕ, το Υπουργείο Πολιτισμού, ο ΕΟΤ (δηλαδή μια παραγωγή μπορεί να επιχορηγείται από δύο ή και περισσότερους δημόσιους φορείς ταυτόχρονα). Για αυτόν τον λόγο στις επιτροπές, στις θέσεις προϊσταμένων, διευθυντών και συμβούλων και στις λοιπές θέσεις ευθύνης της ΕΡΤ εναλλάσσονται πάντα τα ίδια πρόσωπα. Οι κυβερνήσεις αλλάζουνε αλλά αυτοί μένουν. Περίπου οι ίδιοι που ήταν σε τέτοιες θέσεις επί κυβερνήσεων Σαμαρά και Τσίπρα είναι και επί Μητσοτάκη.
Ως προς τους όρους της επιχορήγησης από την ΕΡΤ, όταν δηλαδή η ΕΡΤ δηλώνει συμπαραγωγός ή παραγωγός, η ΕΡΤ δεν έχει κανένα δικαίωμα επί του προϊόντος! Βάζει τα υπέρογκα για το παραγόμενο προϊόν χρήματα, το μεταδίδει μία με τρεις φορές και ύστερα πληρώνει ενοικίαση για όλες τις άλλες επαναλήψεις χωρίς επίσης να αποκομίζει κανένα έσοδο από τυχών πωλήσεις σε άλλα τηλεοπτικά κανάλια ή προβολές σε κινηματογράφους. Η ΕΡΤ δηλαδή νοικιάζει ακριβά ένα σπίτι το οποίο στην πραγματικότητα πλήρωσε για να χτιστεί και στο οποίο είναι ιδιοκτήτρια.
Ως προς της τηλεοπτικές παραγωγές, η διαδικασία είναι ακόμα πιο απλή. Αποφασίζει μόνο του το διορισμένο από την κάθε κυβέρνηση ΔΣ ποια παραγωγή θα αγοράσει και με πόσα χρήματα χωρίς να γίνεται πρόσκληση κατάθεσης προτάσεων. Υπάρχει μία επιτροπή η οποία είναι ίδια με αυτή του κινηματογράφου (όχι ως προς τα πρόσωπα που την απαρτίζουν αλλά ως προς την διαδικασία) αλλά στην πραγματικότητα δεν έχει αρμοδιότητες, της δίνει η διοίκηση μία παραγωγή και η επιτροπή την περνάει. Η ανάθεση λοιπόν γίνεται απ’ ευθείας. Ως προς τα δικαιώματα μετάδοσης, το ίδιο που γίνεται με τις κινηματογραφικές γίνεται και με τις τηλεοπτικές παραγωγές, είτε μεικτές είτε εξωτερικές, στις οποίες η ΕΡΤ δηλώνει παραγωγός. Ενώ λοιπόν η ΕΡΤ φαίνεται ως παραγωγός και στους τίτλους τέλους αναγράφεται παραπλανητικά “ΜΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΕΡΤ’’, δηλαδή εξ’ ολοκλήρου παραγωγή της ΕΡΤ, δεν έχει πλήρη δικαιώματα μετάδοσης αλλά δικαιώματα για έναν περιορισμένο αριθμό προβολών με αποτέλεσμα, μετά από αυτές τις προβολές, η ΕΡΤ να νοικιάζει την τηλεοπτική εκπομπή από τον ιδιώτη παραγωγό ενώ η ΕΡΤ είχε καλύψει πλήρως όλο το χρηματικό ποσό της παραγωγής.
Η ΕΡΤ εφόσον πληρώνει για την δημιουργία ενός προγράμματος, πληρώνει στην πραγματικότητα για την αγορά του και πρέπει να έχει δικαιώματα να το μεταδίδει όποτε επιθυμεί με απεριόριστο αριθμό μεταδόσεων. Δεν είναι ούτε νόμιμο, ούτε ηθικό ούτε λογικό να το νοικιάζει κάθε φορά που θέλει να το μεταδώσει ακόμα και αν κάποιοι φρόντισαν, προφανώς αφιλοκερδώς, να αναγράφεται έτσι στο συμβόλαιο. Δεν υποκαθιστούν οι όροι ενός συμβολαίου την Ελληνική Νομοθεσία. Αυτοί οι όροι που έρχονται σε αντίθεση με την νομοθεσία είναι ή μπορούν να χαρακτηριστούν άκυροι, αν υπάρχει πολιτική βούληση διότι η διοίκηση της ΕΡΤ είναι διορισμένη από την εκάστοτε κυβέρνηση.
ΥΓ. Σε κάποιες μεικτές ή εξωτερικές τηλεοπτικές παραγωγές η ΕΡΤ παρέχει όλο τον τεχνικό εξοπλισμό και το ανθρώπινο δυναμικό και ο ιδιώτης βάζει μόνο τον… εαυτό του ή μια μικρή ομάδα ατόμων (όπως η εκπομπή του Αρβανίτη, της Ακριβοπούλου, της Τρέμη κ.α.) οι οποίοι όμως δεν πληρώνονται με βάση την συλλογική τους σύμβαση αλλά από τα “έξοδα παραγωγής” χωρίς η ΕΡΤ να ξέρει το ποσό των χρημάτων που παίρνει ο κάθε ένας ως αμοιβή, αφού δεν έχουν κάποια σχέση εργασίας με την ΕΡΤ. Πριν έρθει στην ΕΡΤ μία τέτοια παραγωγή, η παραπάνω ομάδα κάνει στην εφορία μία σύσταση εταιρίας για να μπορεί να πληρώνεται. Συνήθως το μεγάλο όνομα της δημοσιογραφίας είναι ο ιδιοκτήτης (με έδρα της εταιρίας το σπίτι του δημοσιογράφου, αφού η εταιρία πρακτικά δεν παράγει τίποτα και δεν έχει περιουσιακά στοιχεία) και οι υπόλοιποι φαίνονται ως υπάλληλοι της εταιρίας. Η ΕΡΤ δίνει δηλαδή ένα ποσό τον μήνα πχ 30,000€ σε αυτή την εταιρία για την παραγωγή στην οποία η ΕΡΤ παρέχει όλα τα τεχνικά μέσα (στούντιο, μοντάζ, λινκ…) και όλο το προσωπικό (τα πάντα!) πλην αυτής της μικρής ομάδας και η ιδιωτική εταιρία, που απαρτίζεται από την μικρή ομάδα είτε ως ιδιοκτήτες είτε ως υπαλλήλους, μοιράζει το ποσό ως αμοιβή χωρίς να παρέχει στην ΕΡΤ ούτε ένα τεχνικό μέσο. Ούτε μία κασέτα. Γεννάται το ερώτημα: Γιατί η ΕΡΤ δεν τους προσλαμβάνει ως συμβασιούχους αλλά τους νοικιάζει από εταιρία στην οποία μάλιστα είναι οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες; Αυτοί νοικιάζουν και διαθέτουν μόνο τον εαυτό τους; Η ιδιωτική εταιρία, εκτός από το προσωπικό (που η ΕΡΤ έχει αρκετό, ικανό και έμπειρο), τι άλλο παρέχει στην ΕΡΤ που η ΕΡΤ δεν έχει;
Μέσω αυτών των εταιριών η ΕΡΤ έχει βρει νομικό παραθυράκι ώστε να προσλαμβάνει συμβασιούχους “τα δικά μας παιδιά” (το ίδιο γινόταν και επί ΣΥΡΙΖΑ) οι οποίοι ενώ έχουν σύμβαση με μία συγκεκριμένη ιδιωτική εταιρία για μία συγκεκριμένη παραγωγή, δεν εργάζονται για την ιδιωτική εταιρία και παραγωγή αλλά χρησιμοποιούνται από την ΕΡΤ για το δελτίο ειδήσεων και άλλες ενημερωτικές εκπομπές και άρα η ΕΡΤ προσλαμβάνει συμβασιούχους χωρίς καμία νόμιμη διαδικασία ΑΣΕΠ. Όσοι δεν είναι αορίστου χρόνου αυτή τη στιγμή στην ΕΡΤ αλλά ορισμένου χρόνου, έχουν προσληφθεί και πληρώνονται με αυτόν τον τρόπο, απ’ το παράθυρο. Όσοι λοιπόν είστε άνεργοι και ελπίζεται να προκηρύξει η ΕΡΤ διαγωνισμό πρόσληψης υπαλλήλων με την ειδικότητά σας, θα βαρεθείτε να περιμένετε. Είτε θα βάλετε “βύσμα” να σας περάσουν μέσω αυτών των εταιριών είτε θα περιμένετε να γίνει η εθελούσια και αν αποφασίσει η ΕΡΤ να αντικαταστήσει το προσωπικό που θα φύγει ίσως προκηρύξει αυτές τις θέσεις, γιατί μπορεί και αυτούς να τους προσλάβει μέσω των παραπάνω εταιριών, οπότε δεν θα μάθετε τίποτα.
Μα δεν έχω δει ποτέ την σειρά να προβάλλεται στο Nickelodeon, παρά μόνο μερικές διαφημίσεις για εμπορεύματα βασισμένα στην σειρά, με εμφανιζόμενο το λογότυπο του Nickelodeon σε αυτά (που θα σημαίνει λογικά ότι απλά το Nickelodeon είναι χορηγός επικοινωνίας).
Επίσης, δεν κατάλαβα: ουσιαστικά έφερναν αυτήν την ακατάλληλη ταινία για να πάρουν περισσότερα χρήματα για την παραγωγή του Magic Birds (είτε φαινομενικά είτε ουσιαστικά) από αυτά που έπρεπε να πάρουν;