Απαγορεύτηκε η είσοδος σε νομικούς συμβούλους προσφύγων εξαιτίας της «στενότητας χώρων»
Τη σοκαριστική αξίωση να γίνουν συνεντεύξεις ασύλου χωρίς την επιβεβλημένη παρουσία δικηγόρου προβάλλουν χειριστές του Περιφερειακού Γραφείου Ασύλου Αττικής, επικαλούμενοι τη στενότητα των γραφείων που δεν επιτρέπουν την τήρηση της απόστασης του 1,5 μέτρου λόγω κορονοϊού.
Σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν φτάσει το τελευταίο διάστημα στην «Εφημερίδας των Συντακτών», δικηγόροι που περίμεναν αρκετή ώρα μαζί με τους πρόσφυγες στην ουρά και τον συνωστισμό έξω από την Κατεχάκη άκουσαν λίγο πριν μπουν στην αίθουσα για τη συνέντευξη να τους ζητούν οι χειριστές να αποχωρήσουν, καθώς τα γραφεία δεν επιτρέπουν την ταυτόχρονη παρουσία άλλων, εκτός από τον χειριστή, τον πρόσφυγα και τον διερμηνέα.
«Εσείς δυστυχώς δεν μπορείτε να μπείτε μέσα, είναι πολύ μικρός ο χώρος» άκουσαν έκπληκτοι οι δικηγόροι μόλις πήγαν να περάσουν την πόρτα του γραφείου. «Τι εννοείτε; Θα είναι χωρίς δικηγόρο;» εξέφρασαν την εύλογη απορία τους. «Δυστυχώς, δεν μπορεί να γίνει κάτι διαφορετικό, προέχει η προστασία της υγείας», ήταν η απάντηση. Κάποιοι πρότειναν να μεταφερθούν σε μεγαλύτερη αίθουσα, αλλά δεν ήταν διαθέσιμη. «Δηλαδή η λύση είναι να στερηθούν οι άνθρωποι τη νομική συμπαράσταση;», ρώτησαν. Η απάντηση τους άφησε αποσβολωμένους: «Δυστυχώς». Μάλιστα, κάποιοι χειριστές επικαλέστηκαν αόριστα αποφάσεις και ανακοινώσεις της υπηρεσίας, χωρίς να μπορούν να επιδείξουν το παραμικρό.
Το σοκ έδωσε τη θέση του στην οργή. Υστερα από μεγάλη επιμονή και φασαρία, κάποιες συνεντεύξεις έγιναν εντέλει με την παρουσία του δικηγόρου, όπως προβλέπεται. Σε άλλες περιπτώσεις, ορίστηκε νέα ημερομηνία για τους ερχόμενους μήνες.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», η απαίτηση των χειριστών βρίσκεται σε γνώση της διοίκησης, η οποία είτε δείχνει ανοχή είτε αδυνατεί να αντιπροτείνει λύση. Κι αυτό διότι τους δύο μήνες που έμεινε κλειστή για το κοινό η υπηρεσία, δεν προνόησε η γενική γραμματεία στην οποία υπάγεται η υπηρεσία να οργανώσει την ομαλή επαναλειτουργία της . Γιατί δεν αποτελεί λύση ο καθορισμός νέας ημερομηνίας, καθώς παρατείνει για μήνες τον ήδη μεγάλο χρόνο αναμονής όσων ζητούν άσυλο σε μια κατάσταση μετέωρη και απελπιστική.
Μεγάλο μέρος του συνωστισμού σε ουρές έξω από την υπηρεσία αποτελείται από ανθρώπους που αναγκάζονται να έρθουν ξανά και ξανά, γιατί βρίσκονται κάθε φορά αντιμέτωποι με παρόμοια ζητήματα. Αλλωστε, μια νέα ημερομηνία για το φθινόπωρο δεν διασφαλίζει ότι θα γίνει η συνέντευξη, καθώς δεν γνωρίζει κανείς ποια θα είναι η εξέλιξη της πανδημίας και πολύ περισσότερο σε ποια κατάσταση ετοιμότητας θα βρίσκεται και τότε η υπηρεσία.
Είναι βέβαια αδιανόητη η αξίωση να στερηθούν οι άνθρωποι την αρωγή δικηγόρου σε μια νομική διαδικασία κρίσιμη για τη ζωή τους και απαιτητική, με ερωτήσεις-παγίδα και με χειριστές που, όχι σπάνια, κάνουν οφθαλμοφανή λάθη ή τηρούν μόνο προσχηματικά τη διαδικασία. Μια τόσο προφανής εξαίρεση από τη νομιμότητα θα επέφερε εξάλλου νομικές επιπλοκές στη διαδικασία και το μόνο που θα διασφάλιζε θα ήταν μεγαλύτερες καθυστερήσεις, σημαντική επιβάρυνση του δεύτερου βαθμού ασύλου ή και καταδίκες στα διεθνή δικαστήρια.
Πρόκειται άλλωστε για αξίωση που παραβιάζει κατάφωρα τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας της Υπηρεσίας Ασύλου. Οπως αναφέρει για τη διεξαγωγή της συνέντευξης (ΦΕΚ 14/2/2018, Αρ. Φύλλου 417, άρθρο 14, παρ. 7): «Στη συνέντευξη συμμετέχει διερμηνέας, εφόσον απαιτείται, δικηγόρος ή σύμβουλος του αιτούντος σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία που διέπει τη διαδικασία της Υπηρεσίας, καθώς και ένας ακόμη σύμβουλος του αιτούντος».
Η εφαρμογή αυτής της διάταξης δεν βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια των χειριστών ή της Υπηρεσίας. Ελπίζει κανείς ότι δεν θα αποτελέσει ο κορονοϊός άλλη μια φορά πρόσχημα ευτελισμού της διαδικασίας και στέρησης των ενδιαφερόμενων από το θεμελιώδες δικαίωμα της νομικής συμπαράστασης.
Μέτρα ανακοίνωσε το υπουργείο Μετανάστευσης μετά τις ντροπιαστικές εικόνες
Νέα μέτρα με στόχο τη μείωση του επικίνδυνου συνωστισμού έξω από τα γραφεία της υπηρεσίας Ασύλου σε Κατεχάκη, Άλιμο και Πειραιά και την τεράστια ταλαιπωρία ευάλωτων ανθρώπων ανακοίνωσε το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, μετά τις ντροπιαστικές εικόνες που σημειώνονται μετά την επαναλειτουργία της υπηρεσίας Ασύλου στις 18 Μαΐου, με ιδιαίτερη έξαρση τις τελευταίες ημέρες.
Παραμένει ζητούμενο ωστόσο, αν θα έχουν άμεσο αποτέλεσμα τα μέτρα, καθώς απαιτείται χρόνος για να ενημερωθούν και να εξοικειωθούν δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες με ψηφιακές συνδιαλλαγές που θα δυσκόλευαν τους περισσότερους Έλληνες.
Σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου Νότη Μηταράκη, τα έντυπα δελτία αίτησης ασύλου θα αντικατασταθούν με ηλεκτρονική κάρτα την 1η Οκτωβρίου και μέχρι τότε παρατείνεται η ισχύς όσων λήγουν στο ενδιάμεσο.
Η παράταση ισχύος των δελτίων αναμένεται να μειώσει τον αριθμό των προσφύγων και μεταναστών που συνωστίζονται έξω από την υπηρεσία Ασύλου. Αρκετοί προσέρχονται στην υπηρεσία για να ανανεώσουν το δελτίο ή την άδεια διαμονής που έληγε μετά την 1 Ιουνίου, καθώς είχε ήδη δοθεί εξάμηνη παράταση για τα δελτία και τις άδειες που είχαν λήξει την περίοδο που ήταν κλειστή η υπηρεσία για το κοινό, λόγω κορονοϊού.
Οι ηλεκτρονικές κάρτες θα εκδίδονται με ευθύνη των διοικητών στις δομές φιλοξενίας και στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης και θα χρησιμοποιούνται για την πρόσβαση στις δομές και σε υπηρεσίες του υπουργείου.
Από σήμερα αναμένεται να λειτουργήσει ψηφιακή πλατφόρμα για την αίτηση μεταβολής στοιχείων και άλλων υπηρεσιών (applications.migration.gov.gr ). Μένει να φανεί πώς θα λειτουργήσει η πλατφόρμα, καθώς στην πρώτη περίοδο υποβολής ηλεκτρονικών αιτημάτων, μέσω email, σημειώθηκαν δυσλειτουργίες, με εκατοντάδες αιτήματα να περιμένουν να οριστεί αρμόδιος για τη διεκπεραίωσή τους, ενώ αρκετά από αυτά απαιτούσαν τελικά την αυτοπρόσωπη παρουσία των ενδιαφερόμενων.
Μένει επίσης να φανεί ο αντίκτυπος της πλατφόρμας στις ουρές έξω από την υπηρεσία Ασύλου, καθώς χρειάζεται να υπάρξει ενημέρωση χιλιάδων ανθρώπων, εξοικείωση με το σύστημα και φυσικά να λυθούν εμπόδια σχετικά με τις διαφορετικές γλώσσες.
Επιχειρώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από τον επικίνδυνο συνωστισμό και την τεράστια ταλαιπωρία εκατοντάδων ανθρώπων, που περιμένουν αποβραδίς σε ουρές να εξυπηρετηθούν, ο υπουργός Νότης Μηταράκης πέταξε το μπαλάκι στους πρόσφυγες. Ωστόσο, ο υπουργός έδειξε να μην αντιλαμβάνεται τη σύνθετη πραγματικότητα στην οποία ζουν οι περισσότεροι πρόσφυγες και μετανάστες. Η ενημέρωσή τους και η εξοικείωση με ένα ηλεκτρονικό σύστημα που θα δυσκόλευε τους περισσότερους Έλληνες, απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο και πολύ περισσότερες ενέργειες από παραπλανητικές δηλώσεις και ανακοινώσεις ή από αναρτήσεις του υπουργείου στο διαδίκτυο.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου, δίνεται δυνατότητα να γίνει καταγραφή του αιτήματος για άσυλο ηλεκτρονικά, από τους ίδιους τους ενδιαφερόμενους που έχουν ήδη καταγράψει τη βούλησή τους να ζητήσουν άσυλο.
Η ηλεκτρονική καταγραφή του αιτήματος για άσυλο αποτελεί εκκρεμότητα πολλών χρόνων και μπορεί, αν λειτουργήσει σωστά το σύστημα και εξοικειωθούν οι ενδιαφερόμενοι, να διευκολύνει την πρόσβαση στη διαδικασία για δεκάδες χιλιάδες. Στο παρελθόν, προσπαθούσαν να επικοινωνήσουν με την υπηρεσία, μέσω του γνωστού συστήματος Skype, το οποίο είχε αποδειχτεί εξαιρετικά δυσλειτουργικό, λόγω της έλλειψης αρκετών διερμηνέων που θα μπορούσαν να απαντούν στις χιλιάδες κλήσεις ανά γλώσσα. Ο σχεδιασμός της λειτουργίας μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταγραφής αιτημάτων ασύλου έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια στην υπηρεσία.
Το υπουργείο επισημαίνει ότι δίνεται ηλεκτρονικά και μόνο ο Προσωρινός Αριθμός Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (ΠΑΑΥΠΑ) (στη διεύθυνση: https://www.amka.gr/have-paaypa – σύνδεσμος διατίθεται και στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Ασύλου: http://asylo.gov.gr ).
Πρόκειται για τον αριθμό που δίνει επιτέλους πρόσβαση στο σύστημα υγείας σε όσους ζητούν άσυλο, πρόσβαση που είχαν στερηθεί από τον Ιούλιο, έπειτα από τη διαβόητη εγκύκλιο του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση που στέρησε στην πράξη από τους πρόσφυγες και μετανάστες τη δυνατότητα να βγάλουν ΑΜΚΑ.