Από τις καταγγελίες για “σκάνδαλο” στη στήριξη του σχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ
Το έργο του καλωδίου Κρήτη – Αττική προετοιμάστηκε και έφτασε στο τέλος των διαγωνισμών από την προηγούμενη κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα και τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, παρά το γεγονός ότι πολεμήθηκε από συμφέροντα τόσο στην Κομισιόν, όσο και ιδιωτικών συμφερόντων που στήριξε με πάθος η ΝΔ, πριν κάνει την κυβίστηση και στηρίξει τελικά το σχέδιο που υλοποιούσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Το ιστορικό
Το καλοκαίρι του 2017 η Ελληνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ζήτησε από τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) να προβεί στις απαραίτητες κινήσεις για την προώθηση του έργου Κρήτη – Αττική. Στις αρχές Οκτωβρίου του 2017, ο ΑΔΜΗΕ είχε υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τη Euroasia Interconnector Ltd, ώστε η εταιρία να μπορεί να λάβει κοινοτική χρηματοδότηση στις 12 Οκτωβρίου.
Το μνημόνιο συνεργασίας ανέφερε ρητά ότι ο ΑΔΜΗΕ θα έχει τουλάχιστον το 51% του μετοχικού κεφαλαίου του SPV που θα συσταθεί για τη χρηματοδότηση και την κατασκευή της διασύνδεσης, ενώ η Euroasia Interconnector Ltd θα αποκτήσει το 39%. Υπήρξε επίσης πρόβλεψη για τη συμμετοχή τρίτων στο υπόλοιπο 10%. Επιπλέον, στις 10 Οκτωβρίου 2017, οι ρυθμιστικές αρχές της Ελλάδος και της Κύπρου υπέγραψαν συμφωνία διασυνοριακής κατανομής κόστους (CBCA) για την διασύνδεση Ελλάδα – Κύπρος.
«Παρά τις ενέργειες αυτές, η Euroasia δεν υπέβαλε αίτηση για χρηματοδότηση από την ΕΕ στις 12 Οκτωβρίου, όπως είχε δεσμευθεί», ανέφερε στέλεχος του ΑΔΜΗΕ στο EURACTIV.
Αντίθετα, σύμφωνα με πληροφορίες, η Euroasia υπέγραψε τον Δεκέμβριο του 2017, χωρίς τον ΑΔΜΗΕ και τη ΡΑΕ, ένα άλλο Μνημόνιο Συνεργασίας για το ίδιο έργο με την Elia Grid International (EGI), θυγατρική του Βέλγου διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Η Euroasia διοργάνωσε επίσης εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης σχετικά με το έργο στην Αθήνα και την Κρήτη χωρίς να ενημερώσει τον ΑΔΜΗΕ, ενώ τον Απρίλιο του 2018 η εταιρία ξεκίνησε διαγωνισμό για τη σύνδεση Κρήτης-Αττικής, επίσης χωρίς να ενημερώσει τον ΑΔΜΗΕ και τη ΡΑΕ. Το ίδιο στέλεχος του ΑΔΜΗΕ δήλωσε ότι: «Στα τέλη Απριλίου 2018, η Euroasia μας έστειλε το κείμενο μιας συμφωνίας, η οποία ήταν πλήρως αντίθετη αντίθεση με όσα είχαν συζητηθεί και συμφωνηθεί μεταξύ της ΡΑΕ και της ΡΑΕΚ, αλλά και του MOU που είχε υπογραφεί στις 6 Οκτωβρίου του 2017».
Ο ΑΔΜΗΕ είχε ήδη εξασφαλίσει περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ σε δάνεια από ελληνικές και κινεζικές τράπεζες καθώς και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
«Παρείχαμε απτή απόδειξη της οικονομικής μας αξιοπιστίας. Από την άλλη πλευρά, η Euroasia δεν παρέχει καμία οικονομική δυνατότητα κατά τη διάρκεια των συζητήσεων. Ήταν προφανώς ανησυχητικό το γεγονός ότι πρότειναν το αρχικό κεφάλαιο της εταιρίας ειδικού σκοπού που θα υλοποιήσει τη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής να είναι 24.000 ευρώ ενώ το έργο εκτιμάται σε 1 δισ. ευρώ », δήλωσε ο αξιωματούχος του ΑΔΜΗΕ.
«Από τον Οκτώβριο του 2017, περιμένουμε τη Euroasia Interconnector Ltd να μας δείξει τα χρήματα, αλλά δεν τα έχουμε δει μέχρι στιγμής. Η συμμετοχή της εταιρίας στο SPV με ποσοστό 39% δεν είναι δυνατή χωρίς αξιόπιστη απόδειξη ύπαρξης χρημάτων», δήλωσε ο αξιωματούχος του ΑΔΜΗΕ προσθέτοντας ότι υπάρχει επίσημη αλληλογραφία που αποδεικνύει ότι η Euroasia Interconnector Ltd πρότεινε το ποσό των 24.000 ευρώ ως το αρχικό κεφάλαιο του SPV.
«Ως Διαχειριστής του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, ο ΑΔΜΗΕ υποχρεούται να διασυνδέσει την Κρήτη με το ηπειρωτικό σύστημα το συντομότερο δυνατόν. Για το λόγο αυτό, ακολουθούμε τις οδηγίες της Ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής », τόνισε ο αξιωματούχος.
Πάντως από την πλευρά της η εταιρία Euroasia τονίζει ότι ποτέ δεν πρότεινε αυτό το ποσό για την κατασκευή της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής.
«Αντίθετα, η EuroAsia Interconnector, τόσο στον επενδυτικό αίτημα, όσο και στον φάκελο χρηματοδότησης που υπεβλήθη στις εθνικές ρυθμιστικές αρχές και εγκρίθηκε τον Οκτώβριο του 2017 (Απόφαση CBCA), πρότεινε τα ίδια κεφάλαια του SPV Κρήτης – Αττικής να ανέρχονται στο 31% του συνολικού κεφαλαίου δηλαδή 350 εκατ. ευρώ έναντι του 1,13 δισ. που είναι το σύνολο του έργου. Και αυτό έχει αποδεχθεί επισήμως στο πλαίσιο της διαδικασίας διευκόλυνσης της ΕΕ όπου υπέβαλε εγγράφως ότι δέχεται το αρχικό κεφάλαιο του SPV Κρήτης Αττικής να είναι τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ», δήλωσε στο EURACTIV ο εκπρόσωπος του Euroasia, Masis der Parthogh.
«Οποιαδήποτε αναφορά στα 24.000 ευρώ είναι απλά παραπλανητική πληροφορία που έχει διαρρεύσει επιλεκτικά στον τύπο και δεν αντιστοιχεί σε κανένα στοιχείο του SPV ή του έργου του έργου», πρόσθεσε.
Μεσολάβηση για διάσωση του έργου
Όταν οι δύο πλευρές έφθασαν επισήμως σε αδιέξοδο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρενέβη ως μεσολαβητής για την απεμπλοκή του έργου.
Σε μια από τις συναντήσεις που οργάνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη συμμετοχή του Οργανισμού για τη Συνεργασία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας, της ΡΑΕ και της ΡΑΕΚ επιβεβαιώθηκε ως βάση συζήτησης το αρχικό MOU που υπεγράφη μεταξύ του ΑΔΜΗΕ της Euroasia, σύμφωνα με το οποίο ο ΑΔΜΗΕ θα ελέγχει το 51% του project.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ η Euroasia δεν ανταποκρίθηκε σε αυτή την πρόσκληση, ενώ ο ACER δήλωσε επισήμως ότι το έργο έχει καθυστερήσει σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα στο οποίο είχε δεσμευθεί η Euroasia.
Η κίνηση αυτή άνοιξε το δρόμο ώστε η ΡΑΕ να λάβει απόφαση ότι το έργο θα υλοποιηθεί και να ορίσει το SPV που θα το αναλάβει.
Ο ACER επιβεβαίωσε στο EURACTIV ότι το έργο έχει καθυστερήσει.
«Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση παρακολούθησης των έργων PCI, το έργο Κρήτη – Αττική καθυστερεί σε σχέση με την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας είχε δηλώσει η Euroasia, στην έκθεση παρακολούθησης του 2017», δήλωσε ο David Merino, εκπρόσωπος τύπου του ACER.
Η Euroasia απάντησε ότι η ACER είχε αναφέρει στην ετήσια έκθεση παρακολούθησης ότι το έργο θα τεθεί σε λειτουργία το 2022, ενώ η EuroAsia σχεδίαζε τη λειτουργία του έργου στα τέλη του 2020.
«Η EuroAsia έχει ήδη παρουσιάσει την τρέχουσα κατάσταση του έργου στον ACER και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία είναι εντός του χρονικού πλαισίου εφαρμογής και η όποια καθυστέρηση είναι μικρότερη από την επιτρεπόμενη διετία. Η πρόοδος ενός έργου αυτού του μεγέθους αξιολογείται συνεχώς και ο σχεδιασμός του εκπονείται προοδευτικά», ανέφερε η εταιρία.
«Η εκτιμώμενη καθυστέρηση είναι εντός της προθεσμίας των δυο ετών που επιτρέπεται σύμφωνα με τον κανονισμό και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί τη νομική βάση για τη λήψη οποιωνδήποτε μέτρων, όπως έκανε η ΡΑΕ. Έλαβε μια μονομερή απόφαση χωρίς να λάβει υπόψη τις γνώμες και τις υποδείξεις του ACER, της ΡΑΕΚ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ότι η απόφαση αυτή είναι εκτός του πλαισίου του Κανονισμού ΤΕΝ-Ε», πρόσθεσε η εταιρία.
Σε ερώτηση εάν η Euroasia σκόπευε να αλλάξει τους όρους του αρχικού μνημονίου συνεργασία, ο Masis der Parthogh δήλωσε στο EURACTIV ότι η εταιρία δεν ζήτησε ποτέ να αλλάξει το Μνημόνιο ή οποιονδήποτε από τους όρους του.
«Υπάρχουν δύο βασικά στοιχεία του MOU μιας σελίδας: To πρώτο είναι ο ορισμός του ποσοστού των μετόχων στο προβλεπόμενο και αμοιβαία συμφωνημένο SPV, το οποίο θα έχει καθοριστεί για τη χρηματοδότηση και την κατασκευή της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής. Και το δεύτερο ήταν η μεταβίβαση της κυριότητας μετά την ανάθεση στον τοπικό διαχειριστή συστήματος μεταφοράς. Και οι δύο όροι έγιναν αποδεκτοί από τη EuroAsia».
«Ευθύνη της EuroAsia, ως επίσημου Project Promoter του έργου από το 2013, είναι να εξασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα του ως ενοποιημένο σύστημα που δημιουργεί έναν ηλεκτρικό διάδρομο Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής, με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο προς όφελος των Eυρωπαίων καταναλωτών. Η διασύνδεση Κρήτη – Αττική αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σύνδεσης Ισραήλ – Κύπρος – Κρήτη – Αττική και θα αναπτυχθεί ως μέρος ενός ολοκληρωμένου έργου PCI», κατέληξε.
Οι παρεμβάσεις της Κομισιόν, τα fake news της ΝΔ και οι προσφυγές της εταιρείας που παραλίγο να τινάξουν το έργο στον αέρα
Κι ενώ ήταν φανερό ότι όποια εμπλοκή του EuroAsia οδηγούσε το έργο στις καλένδες, περιέργως η Κομισιόν επέμενε να στηρίζει τη συμμετοχή της εταιρείας που, όπως είχε ήδη αποκαλυφθεί, δεν είχε ούτε την τεχνική αλλά ούτε και την οικονομική δυνατότητα να υλοποιήσει ένα τόσο μεγάλο έργο, κομβικής σημασίας για την Κρήτη αλλά και όλη την Ελλάδα.
Ο τότε υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, και ο (και τότε) πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, έχοντας τη σύμφωνη γνώμη του τότε πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, προχωρούν σε μια στρατηγική κίνηση που απέμπλεξε τις διαδικασίες: συγκροτείται από τον ΑΔΜΗΕ η εταιρεία “Αριάδνη”, προκειμένου να σχεδιάσει και να υλοποιήσει όλες τις διαδικασίες. Με τον τρόπο αυτό οι ενέργειες μπορούν να φύγουν από τον ασφυκτικό κλοιό της Κομισιόν. Παράλληλα η ελληνική κυβέρνηση ανακοινώνει ότι το έργο θα προχωρήσει ως εθνικό και όχι όχι ως συγχρηματοδούμενο με την ΕΕ.
Και οι δυο επιλογές βρίσκουν απέναντί τους τόσο την κυπριακή εταιρεία, που αρχίζει σειρά δικαστικών προσφυγών, με στόχο να μπλοκάρει τις διαδικασίες κερδίζοντας χρόνο, όσο και την αντιπολίτευση στην Ελλάδα.
Τον Δεκέμβριο του 2018 στη Βουλή, η ΝΔ είχε καταγγείλει ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έχει ένα “σκάνδαλο” στην πλάτη της με τους χειρισμούς στην υπόθεση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής: ότι οδηγούσε το έργο στις καλένδες, επειδή αποφάσιζε να το υλοποιήσει ως εθνικό έργο, καθώς αντιδρούσε στους εκβιασμούς της EuroAsia και δεν πρότεινε να ενταχθεί στο ευρωπαϊκό PCI (Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος – Project of Common Interest-PCI) . Μάλιστα τότε ο εκπρόσωπος της ΝΔ είχε καταγγείλει επιπλέον ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τους χειρισμούς της, εκτός του ότι “τινάζει στον αέρα το έργο”, χάνει και χρηματοδοτήσεις ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ!
Δείτε: Πώς η ΝΔ υπονομεύει και το καλώδιο Κρήτη- Αττική, στηρίζοντας τα συμφέροντα ιδιωτικής εταιρείας!
Ο τότε υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, είχε χαρακτηρίσει τις απόψεις της ΝΔ επικίνδυνες.
Όλο αυτό βεβαίως σχετιζόταν με τη στήριξη στην αμφιβόλου οικονομικής επάρκειας- όπως αποδείχτηκε από σειρά ενεργειών της- ιδιωτική εταιρεία της Κύπρου EuroAsia.
Μάλιστα, λίγες μέρες πριν τις εθνικές εκλογές του περασμένου Ιουλίου, η κυπριακή εταιρεία διοχέτευε τα στοιχεία της στον (γνωστό) ελληνικό τύπο, ισχυριζόμενη ότι αν η Ελλάδα επιλέξει να προχωρήσει το έργο ως εθνικό (κι όχι μέσω PCI της ΕΕ) τότε θα χαθούν όχι μόνο 300 αλλά 355 εκατομμύρια ευρώ! Τα (γνωστά) μέσα πήραν τις πληροφορίες που ήθελε η πλευρά της ιδιωτικής εταιρεία και όσες είχε υποστηρίξει στη Βουλή η ΝΔ και έκαναν λόγο για σκάνδαλο εκατομμυρίων!
Δείτε: Τα fake news της διαπλοκής: Πώς ανακάλυψαν… «κυβερνητικό σκάνδαλο» στο καλώδιο της Κρήτης! (εικόνες)
Όμως ήταν φανερό ότι η ΝΔ δεν είχε και πολλές άλλες επιλογές εκτός από το να υποστηρίξει το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ. Διαφορετικά το έργο θα πήγαινε πράγματι στις καλένδες ενώ ο κίνδυνος μπλακ άουτ στην Κρήτη ήταν κάτι παραπάνω από ορατός, αν δεν είχε γίνει η σύνδεση το αργότερο το 2023. Έτσι στις 4 Οκτωβρίου 2019,ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ανακοίνωσε ότι το έργο της διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής θα προχωρήσει ως εθνικό έργο, χωρίς δηλαδή να είναι ενταγμένο στο PCI. Όπως ακριβώς, δηλαδή, το σχεδίασε και είχε αρχίσει να το υλοποιεί με τις προκηρύξεις, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ!
Βέβαια εδώ υπήρχε και μάλλον συνεχίζει να υπάρχει και μια δεύτερη σκέψη. Η εταιρεία EuroAsia, προστατευόμενη της ΝΔ (αλλά και χαμένη σε όλες τις δικαστικές προσφυγές της), εκείνη που είχε υπερασπιστεί η ΝΔ στη Βουλή, με την καταγγελία περί “σκανδάλου”, δεν είναι σίγουρο ότι έχασε οριστικά το έργο. Μπορεί ο κ. Χατζηδάκης να ανακοίνωσε ότι το καλώδιο θα προχωρήσει ως εθνικό έργο με φορέα υλοποίησης την εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection», θυγατρική του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), όμως η EuroAsia μπορεί να ενταχθεί τελικά μέσω πλαγίας οδού. Κι αυτή δεν είναι άλλη από το να συμμετάσχει τελικά στον φορέα με ένα ποσοστό από την “Αριάδνη”.
Όπως είχε αποκαλύψει εκείνες τις ημέρες το Candiadoc, ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε αναλάβει το θέμα της εμπλοκής της συγκεκριμένης εταιρείας στο έργο.
Κι αφού πλέον τα δεδομένα – σε περίπτωση άμεσης εμπλοκής της ιδιωτικής κυπριακής εταιρείας – θα έθεταν σε άμεσο κίνδυνο το έργο και την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης μετά το 2023, που θεωρείται ο χρόνος ολοκλήρωσης, η κυβέρνηση, στις 4 Οκτωβρίου 2019 που έληγε η προθεσμία για το PCI, δεν είχε άλλη επιλογή παρά να αποφασίσει να συνεχίσει χωρίς η EuroAsia να είναι ο φορέας. Διαφορετικά θα χάνονταν και οι χρηματοδοτήσεις του ΕΣΠΑ.
Υπάρχει όμως ο άλλος δρόμος: η EuroAsia να συμμετάσχει στην “Αριάδνη”, το φορέα υλοποίησης. Και είναι πολύ πιθανό αυτό να συμβεί, μετά την κυβίστηση της ΝΔ.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Ενέργειας που δείχνει την κυβίστηση της κυβέρνησης και παράλληλα επιβεβαιώνει τις πληροφορίες για την προσπάθεια που έγινε ώστε να υπάρξει η άμεση εμπλοκή της κυπριακής εταιρείας:
“Ως εθνικό έργο με φορέα υλοποίησης την εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection», θυγατρική του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) θα προχωρήσει η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, όπως ενημέρωσε σήμερα ο Υπουργός ΠΕΝ κ. Κωστής Χατζηδάκης τον Ευρωπαίο Επίτροπο Ενέργειας κ. Miguel Arias Canete.
Παράλληλα, η ελληνική κυβέρνηση παρέχει ισχυρή πολιτική στήριξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο των διασυνδέσεων Κρήτης-Κύπρου και Κύπρου-Ισραήλ στον αναθεωρημένο κατάλογο των PCI, λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο την ανάγκη ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου με την Ευρώπη διαμέσου της Ελλάδας, αλλά και τα σχέδια ηλεκτρικής διασύνδεσης των κατεχομένων εδαφών της Κύπρου με την Τουρκία.
Η θέση του ΥΠΕΝ υπαγορεύθηκε από την ανάγκη ταχείας υλοποίησης του έργου της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής που είναι μείζονος εθνικής σημασίας. Και τούτο διότι όχι μόνο διασφαλίζει την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης για τις επόμενες δεκαετίες και επιτρέπει τον παροπλισμό των ρυπογόνων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και θα οδηγήσει σε μεγάλη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ όλων των ελληνικών νοικοκυριών, καθώς η μη διασύνδεση της Κρήτης συνεπάγεται επιβάρυνση του εν λόγω λογαριασμού κατά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Επιθυμώντας να διευκολύνει την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου, η ελληνική κυβέρνηση ενθάρρυνε και υποστήριξε τη διεξαγωγή εντατικών διαπραγματεύσεων μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών το τελευταίο διάστημα, προκειμένου να εξευρεθεί συναινετική λύση. Στόχος ήταν να υλοποιηθεί η διασύνδεση Αττικής-Κρήτης ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (Project of Common Interest-PCI). Οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μέρη δεν τελεσφόρησαν.
Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για τα καλώδια που θα συνδέσουν την Αττική με την Κρήτη –που δεν αμφισβητήθηκε από καμία πλευρά κατά τις προαναφερθείσες διαπραγματεύσεις- ολοκληρώθηκε στις 5 Αυγούστου και βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών που υποβλήθηκαν. Ο δεύτερος διαγωνισμός για τους Σταθμούς Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική θα προχωρήσει χωρίς αλλαγές και καθυστερήσεις και με τρόπο που δεν δημιουργεί τεχνικά ζητήματα διαλειτουργικότητας”.
Η συνεχιζόμενη υπονόμευση του δημόσιου χαρακτήρα του έργου από τον Κ. Χατζηδάκη
Ο κ. Χατζηδάκης, πάντως, που έκανε κυβίστηση και δέχτηκε τον μονόδρομο της επιλογής ΣΥΡΙΖΑ, αμέσως άρχισε να απαξιώνει την ίδια την πολιτική επιλογή που έκανε, χαρακτηρίζοντας “αναγκαίο “κακό” την υλοποίηση του τμήματος Αττική-Κρήτη ως εθνικού έργου! «Δυστυχώς δεν κατέστη εφικτό να παραμείνει η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής στο ευρύτερο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης σε δηλώσεις του στην Κύπρο μια εβδομάδα μετά την οριστικοποίηση της επιλογής του καλωδίου ως εθνικού έργου, χωρίς εμπλοκή της κυπριακής εταιρείας. Με άλλα λόγια, δυστυχώς δεν κατέστη εφικτό να υπάρξει η εμπλοκή της EuroAsia…
“Καταβάλαμε πολύ μεγάλη προσπάθεια μέσα στο καλοκαίρι για να υλοποιηθεί ως ενιαίο project. Λίγες ημέρες μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου ο Πρωθυπουργός κι εγώ επισκεφθήκαμε την Κύπρο και συζητήσαμε το θέμα με την πολιτική ηγεσία της χώρας. Μέσα στο Σεπτέμβριο, η προσπάθεια αυτή εντατικοποιήθηκε ακόμα περισσότερο. Με πρωτοβουλία του Υφυπουργού Ενέργειας κ. Γεράσιμου Θωμά, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανέλαβε διαμεσολαβητικό ρόλο και ενθάρρυνε την διενέργεια συζητήσεων, για έναν ολόκληρο μήνα, μεταξύ της κυπριακής εταιρείας Euroasia Interconnector, του ΑΔΜΗΕ που διαχειρίζεται το Δίκτυο Μεταφοράς της Ελλάδας και του αντίστοιχου ΑΔΜΗΕ του Βελγίου, του Elia που εκδήλωσε ενδιαφέρον για το project σε συνεργασία με την Euroasia Interconnector», ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης.
Αλλά, δυστυχώς…
Μάλιστα αυτή την απίστευτη δήλωση την έκανε στην Κύπρο, απευθυνόμενος – προφανώς- στο “ακροατήριο” της κυπριακής ιδιωτικής εταιρείας, κλείνοντας το μάτι στην εμπλοκή της στο μεγάλο έργο, σε επόμενη φάση. Άλλωστε οι πληροφορίες, που δεν έχουν διαψευστεί, αναφέρουν ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επιθυμεί διακαώς την είσοδο της EuroAsia στο project. Και μάλιστα, λίγο πριν εκπνεύσει η προθεσμία για την επιλογή της κυβέρνησης σε σχέση με το αν το έργο θα προχωρήσει ως εθνικό ή ως κοινού ενδιαφέροντος στο πλαίσιο της ΕΕ (PCI), το Μέγαρο Μαξίμου οργάνωνε ολονύκτιες συσκέψεις, μήπως και βρεθεί τρόπος συμμετοχής της EuroAsia στο project από τώρα.
Δείτε επίσης: Καλώδιο Κρήτη Αττική: Σκανδαλώδης «νέα ευκαιρία» από τη ΝΔ στην εκλεκτή της εταιρεία που υπονομεύει το έργο!