Πριν ακόμη κατασκευαστεί και λειτουργήσει το Μετρό Θεσσαλονίκης θα ιδιωτικοποιηθεί. Η είδηση-βόμβα αποκαλύφθηκε από την ανακοίνωση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή τη Δευτέρα, όπου ξεναγήθηκε στο σταθμό Βενιζέλου από τον πρόεδρο της «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε» Νίκο Ταχιάο, παρουσία και των δημοσιογράφων: «Πολύ σύντομα θα ξεκινήσουν και οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τον φορέα λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης. Γιατί χωρίς αυτόν τον φορέα δεν μπορούμε να έχουμε ένα Μετρό σε λειτουργία», είπε χαρακτηριστικά.
Όπως τώρα γίνεται φανερό, αυτό ήταν το κυβερνητικό σχέδιο και αυτός ήταν ο λόγος που στις 29 Νοεμβρίου 2019 ο κ. Καραμανλής κατέθεσε τροπολογία, με την οποία αφενός παρατεινόταν η λειτουργία του ΟΑΣΘ μέχρι 31/12/22, αφετέρου καταργούνταν οι διατάξεις του Ν. 4482/2017 του νόμου Σπίρτζη, αναφορικά με το πλαίσιο παροχής συγκοινωνιακού έργου στην περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, πρωτίστως αυτές που αναφέρονταν στη σύσταση και λειτουργία της ανώνυμης εταιρείας Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης (ΑΣΥΘ) ως θυγατρικής εταιρείας του ΟΣΕΘ για την εκτέλεση του συνόλου του συγκοινωνιακού έργου στη Θεσσαλονίκη.
Η κυβέρνηση δηλαδή σκοπεύει να εκχωρήσει όχι κάποιο μέρος της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπως για παράδειγμα η συντήρηση των συρμών, αλλά τη λειτουργία του έργου, δηλαδή τα εισιτήρια, το πρόγραμμα δρομολογίων και κάθε κίνηση σε ιδιώτη.
«Οι κουτοπονηριές της κυβέρνησης αποκαλύφθηκαν», δηλώνει στην «Εφημερίδα των Συντακτών» ο τέως υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης: «Πιστοί στην παράδοσή τους, μετά το διαχρονικό σκάνδαλο του ΟΑΣΘ που τον διαλύσανε προετοιμάζουν τη συνέχισή του με την ιδιωτικοποίηση λειτουργίας του Μετρό, με την καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς της Θεσσαλονίκης και με ένα έργο που θα έπρεπε σήμερα να είναι σε δοκιμαστική λειτουργία και τελικά δεν θα έχει ολοκληρωθεί, παρά τις εξαγγελίες, μέχρι τον Απρίλιο του 2023».
«Την ώρα που οι πολίτες της Θεσσαλονίκης προσπαθούν να ξανασταθούν όρθιοι, η κυβέρνηση της ΝΔ τούς επιφυλάσσει άλλη μια δυσάρεστη έκπληξη, ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα για την ιδιωτικοποίηση του Μετρό της Θεσσαλονίκης», αναφέρει σε δήλωσή της η βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ και Αν. Τομεάρχης Μακεδονίας – Θράκης Δώρα Αυγέρη και προσθέτει: «Οι δηλώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, δεν αφήνουν περιθώριο παρερμηνειών για τις προθέσεις της κυβέρνησης. Η προαναγγελία διαγωνιστικής διαδικασίας για τον φορέα υλοποίησης του έργου στρώνει το έδαφος για την είσοδο ιδιωτικών συμφερόντων στο Μετρό, όταν κι εφόσον αυτό λειτουργήσει. Αν πιστέψουμε τον Υπουργό Υποδομών, η διαγωνιστική διαδικασία θα ολοκληρωθεί μετά από διάστημα τουλάχιστον δυόμισι ετών. Φαίνεται πως η ανατροπή του χρονοδιαγράμματος και οι μεγάλες καθυστερήσεις που προκαλούν οι κυβερνητικές μεθοδεύσεις με τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου, δίνουν τον απαραίτητο χρόνο στην κυβέρνηση προκειμένου να διευθετήσει αυτό που πραγματικά την ενδιαφέρει: την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου δημοσίου έργου στην ιστορία της Θεσσαλονίκης».
Ο υπουργός, Κώστας Καραμανλής, επανέλαβε τις διαβεβαιώσεις για ολοκλήρωση του έργου τον Απρίλιο του 2023 και τόνισε πως «δεν υπήρχε περίπτωση το Μετρό να λειτουργούσε, όπως μερικοί έχουν πει, το 2020 ή το 2021, γιατί μόνο οι διαγωνιστικές διαδικασίες θέλουν τουλάχιστον 2,5 χρόνια».
Επίσης επέμενε για άλλη μια φορά σε ό,τι αφορά το σταθμό Βενιζέλου υπέρ της λύσης με απόσπαση και επανατοποθέτηση αρχαιοτήτων και ζήτησε να σταματήσει η «διχόνοια» γύρω από το ζήτημα των αρχαίων.
Υπενθυμίζεται ότι η παγκόσμια κοινότητα των αρχαιολόγων έχει απευθύνει εκκλήσεις στον πρωθυπουργό για μη απόσπαση των αρχαιοτήτων.
Όπως δήλωσε ο Κ. Καραμανλής «το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι μέσα στους επόμενους 12 μήνες θα έχουν ολοκληρωθεί οι αρχαιολογικές εργασίες, ενώ η κατασκευή του Σταθμού θα διαρκέσει 18 μήνες».
Σε ερώτηση για το ενδεχόμενο να προκύψουν καθυστερήσεις λόγω προσφυγών στο ΣτΕ, των μελετών απόσπασης των αρχαιοτήτων απάντησε πως ο καθένας έχει το δικαίωμα να κάνει προσφυγή, όμως αυτός που θα την κάνει φέρει και το βάρος της ευθύνης.