Εξετάζεται η απόσυρση των άρθρων για τον «κόφτη» στα ΕΠΑΛ και την αύξηση των μαθητών ανά τάξη
Η πρόθεση της υπουργού Παιδείας να επιβάλλει το δόγμα «εξετάσεις εξετάσεις εξετάσεις» και στα Πρότυπα Σχολεία έπεσε πάνω στις σφοδρές αντιδράσεις που προκάλεσε το άρθρο 18 του πολυνομοσχεδίου, το οποίο προέβλεπε τη διεξαγωγή επιπρόσθετων εξετάσεων για την μετάβαση των μαθητών από τη Γ’ Γυμνασίου στην Α’ Λυκείου. Πρόκειται για ένα από τα άρθρα που συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο αριθμό αρνητικών σχολίων κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης.
Μετά τις αντιδράσεις, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως αναγκάστηκε να αποσύρει το επίμαχο άρθρο του πολυνομοσχεδίου, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στα τέλη Μαϊού και να εισαχθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.
Η ρύθμιση προέβλεπε ότι η «εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ τάξη του Πρότυπου Γυμνασίου και Πρότυπου Γενικού Λυκείου γίνεται έπειτα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση της Δ.Ε.Π.Π.Σ. και γνώμη του Ι.Ε.Π. καθορίζεται κάθε ειδικότερο ζήτημα σχετικά με τον τύπο των εξετάσεων ή της δοκιμασίας (τεστ) δεξιοτήτων, τη διαδικασία, τον χρόνο και τα αρμόδια όργανα για τη διενέργεια των εξετάσεων και τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και των αποτελεσμάτων. Η Δ.Ε.Π.Π.Σ. συντονίζει την εφαρμογή των σχετικών διαδικασιών και διασφαλίζει τον αδιάβλητο χαρακτήρα τους. Με όμοια διαδικασία καλύπτονται οι κενές θέσεις που προκύπτουν στις επόμενες τάξεις. Την ευθύνη για την ανωτέρω συμπληρωματική διαδικασία εξετάσεων έχουν τα όργανα διοίκησης του σχολείου. Οι διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται στα σχολεία που χαρακτηρίζονται ως Π.Σ., για την εισαγωγή στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου ή του Λυκείου από τον χαρακτηρισμό του σχολείου ως Π.Σ. και εφεξής.
Σύμφωνα με πληροφορίες του alfavita.gr, στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκεται και η απόσυρση του άρθρου 51 που προβλέπει τη θέσπιση ανώτατου ορίου εγγραφής στα ΕΠΑΛ, το οποίο αν τελικά ψηφιστεί και εφαρμοσθεί, χιλιάδες μαθητές θα βρεθούν εκτός δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και οδηγηθούν στα ιδιωτικά ΙΕΚ. Σημειώνεται ότι στη διαβούλευση το συγκεκριμένο άρθρο συγκέντρωσε 1.217 σχόλια στη συντριπτική τους πλειοψηφία αρνητικά.
Αντιδράσεις από γονείς
Όλο αυτό το διάστημα οι γονείς των μαθητών που φοιτούν στα Πρότυπα Σχολεία επιδόθηκαν σε ένα γύρο επιστολών προς την υπουργό Παιδείας και τα πολιτικά κόμματα εκφράζοντας την αντίθεσή τους με το άρθρο 18.
Σε επιστολή τους οι σύλλογοι γονέων των Προτύπων Σχολείων Αναβρύτων, Βαρβακείου, Ευαγγελικής, Ζωσιμαίας, Ιωνιδείου ζητούσαν να διατηρηθεί το καθεστώς της αυτοδίκαιης μετάβασης των μαθητών/τριών από το Πρότυπο Γυμνάσιο στο συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο μέσω των απολυτήριων ενδοσχολικών εξετάσεων.
Όπως εξηγούσαν, οι μαθητές εισάγονται στα Πρότυπα Γυμνάσια μέσω απαιτητικών και αδιάβλητων εξετάσεων, και επομένως όσοι καταφέρουν να περάσουν έχουν ήδη αξιολογηθεί για τον εξαετή κύκλο φοίτησης που έχουν μπροστά τους στην ενιαία Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπως άλλωστε προβλέπει ο έως τώρα ισχύων νόμος. Όπως όλοι γνωρίζουμε και είναι διεθνώς εδραιωμένο, η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αποτελεί ενιαία οντότητα, ενιαία βαθμίδα, με ενιαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, δεν διαιρείται ούτε τεμαχίζεται» ανέφεραν χαρακτηριστικά.
Επίσης υπογράμμιζαν ότι το νέο εξετασιοκεντρικό σύστημα θα εξαντλούσε τους μαθητές μιας και θα ήταν αναγκασμένοι να δώσουν τρεις φορές εξετάσεις, μια για την εισαγωγή τους στο Γυμνάσιο, μια για την εισαγωγή τους στο Λύκειο και μια για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, γεγονός που θα οδηγούσε και στην αύξηση των φροντιστηριακών μαθημάτων και στην οικονομική αφαίμαξη των οικογενειών.
Τι προέβλεπε το άρθρο 18 για την επιλογή των μαθητών:
1. Η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ τάξη του Πρότυπου Γυμνασίου και Πρότυπου Γενικού Λυκείου γίνεται έπειτα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση της Δ.Ε.Π.Π.Σ. και γνώμη του Ι.Ε.Π. καθορίζεται κάθε ειδικότερο ζήτημα σχετικά με τον τύπο των εξετάσεων ή της δοκιμασίας (τεστ) δεξιοτήτων, τη διαδικασία, τον χρόνο και τα αρμόδια όργανα για τη διενέργεια των εξετάσεων και τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και των αποτελεσμάτων. Η Δ.Ε.Π.Π.Σ. συντονίζει την εφαρμογή των σχετικών διαδικασιών και διασφαλίζει τον αδιάβλητο χαρακτήρα τους. Με όμοια διαδικασία καλύπτονται οι κενές θέσεις που προκύπτουν στις επόμενες τάξεις. Την ευθύνη για την ανωτέρω συμπληρωματική διαδικασία εξετάσεων έχουν τα όργανα διοίκησης του σχολείου. Οι διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται στα σχολεία που χαρακτηρίζονται ως Π.Σ., για την εισαγωγή στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου ή του Λυκείου από τον χαρακτηρισμό του σχολείου ως Π.Σ. και εφεξής.
2. Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να καταθέσει αίτηση και να συμμετάσχει στις εξετάσεις για εισαγωγή σε ένα Π.Σ.. Η συμμετοχή στις εισαγωγικές εξετάσεις επιτρέπεται ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής του μαθητή. Η ευθύνη και τα έξοδα μετακίνησης του μαθητή για την πλήρη φοίτησή του και για τη συμμετοχή του στους ομίλους βαρύνουν τους ασκούντες τη γονική του μέριμνα ή τον γονέα που έχει την επιμέλεια. Η κατάθεση της αίτησης της παρούσας δεν αποκλείει την συμμετοχή του αιτούντος στην κλήρωση για την εισαγωγή σε ένα ΠΕΙ.Σ., σύμφωνα με την παρ. 5.
3. Ο αριθμός των μαθητών σε κάθε τμήμα της Α΄ Γυμνασίου ή της Α΄ Λυκείου Π.Σ. για κάθε σχολικό έτος καθορίζεται, με βάση τις συνθήκες λειτουργίας του σχολείου, με απόφαση της Δ.Ε.Π.Π.Σ., η οποία εκδίδεται έπειτα από εισήγηση του οικείου ΕΠ.Ε.Σ. και δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της. Η εισήγηση του προηγούμενου εδαφίου δεν απαιτείται σε περίπτωση ίδρυσης ή χαρακτηρισμού ενός σχολείου ως Π.Σ. για το πρώτο έτος λειτουργίας του ως Π.Σ..
4. Η εισαγωγή των μαθητών στα ΠΕΙ.Σ. γίνεται με κλήρωση ώστε να επιτυγχάνεται ένα κατά το δυνατόν τυχαίο δείγμα μαθητών. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση της Δ.Ε.Π.Π.Σ. και γνώμη του Ι.Ε.Π., καθορίζεται κάθε ειδικότερο ζήτημα σχετικά με την εφαρμογή της διαδικασίας της κλήρωσης, το χρόνο διενέργειάς της, τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και τη δυνατότητα κατ’ εξαίρεση εισαγωγής για λόγους συγγένειας χωρίς κλήρωση ή με ειδική κλήρωση. Η κλήρωση των μαθητών αφορά στην εισαγωγική σχολική τάξη ανά βαθμίδα σχολείου. Διαδικασίες κλήρωσης διενεργούνται μετά την εισαγωγική σχολική τάξη μόνο για τη συμπλήρωση κενών θέσεων που προκύπτουν σε επόμενη τάξη. Οι κληρώσεις του προηγούμενου εδαφίου γίνονται με ευθύνη των οργάνων διοίκησης του σχολείου. Η συμμετοχή στην κλήρωση δεν εξαρτάται από τον τόπο διαμονής των μαθητών. Οι διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται στα σχολεία που χαρακτηρίζονται ως ΠΕΙ.Σ. για την εισαγωγή στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ τάξη του Δημοτικού, Γυμνασίου ή Λυκείου από τον χαρακτηρισμό του σχολείου ως ΠΕΙ.Σ. και εφεξής.
5.Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να συμμετάσχει στην κλήρωση για την εισαγωγή σε ένα ΠΕΙ.Σ.. Η ευθύνη και τα έξοδα μετακίνησης του μαθητή για την πλήρη φοίτησή του και για τη συμμετοχή του στους ομίλους βαρύνουν τους ασκούντες τη γονική του μέριμνα ή τον γονέα που έχει την επιμέλεια. Η συμμετοχή στην κλήρωση δεν αποκλείει την εκ μέρους του ενδιαφερομένου υποβολή αίτησης για να συμμετάσχει στις εξετάσεις για εισαγωγή σε ένα Π.Σ., σύμφωνα με την παρ. 2.
6. Ο αριθμός των μαθητών σε κάθε τμήμα για το Νηπιαγωγείο, την Α` Δημοτικού, την Α΄ Γυμνασίου και την Α΄ Λυκείου ΠΕΙ.Σ. για κάθε σχολικό έτος καθορίζεται με βάση τις συνθήκες λειτουργίας του σχολείου με απόφαση της Δ.Ε.Π.Π.Σ., η οποία εκδίδεται έπειτα από εισήγηση του οικείου ΕΠ.Ε.Σ. και δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της. Η εισήγηση του προηγούμενου εδαφίου δεν απαιτείται σε περίπτωση ίδρυσης ή χαρακτηρισμού ενός σχολείου ως ΠΕΙ.Σ. για το πρώτο έτος λειτουργίας του ως ΠΕΙ.Σ..
7. Η εισαγωγή των μαθητών, οι οποίοι είναι απόφοιτοι ΠΕΙ.Σ., σε συνδεδεμένο ΠΕΙ.Σ. επόμενης βαθμίδας γίνεται χωρίς να διενεργηθεί επιπλέον κλήρωση. Διαδικασίες κλήρωσης διενεργούνται για τη συμπλήρωση κενών θέσεων που προκύπτουν στην εισαγωγική τάξη του σχολείου της επόμενης βαθμίδας. Κατά τα λοιπά στις περιπτώσεις της παρούσας εφαρμόζεται αναλόγως το δεύτερο και τέταρτο έως έβδομο εδάφιο της παρ.4.
alfavita.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ