Επιστροφή στα θρανία με “big brother”- Σε ανυπακοή καλεί η ΟΛΜΕ (που ελέγχεται από τη ΔΑΚΕ)

Το «ποδαρικό» στα σχολεία, μετά την άρση της αναστολής της λειτουργίας τους στις 11 Μαρτίου, κάνουν σήμερα, Δευτέρα 11 Μαΐου 2020, οι μαθητές της Γ’ λυκείου. 

Την επόμενη εβδομάδα,την Δευτέρα 18 Μαΐου, θα ακολουθήσουν οι μαθητές της Α’ και Β’ λυκείου και των γυμνασίων. Οι μαθητές των δημοτικών και των νηπιαγωγείων πιθανώς να επιστρέψουν στις σχολικές αίθουσες την 1η Ιουνίου, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί από τα επιδημιολογικά δεδομένα των επόμενων ημερών. Από το υπουργείο έχει ξεκαθαριστεί ότι τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία θα ανοίξουν ξανά «μόνο αν υπάρχει η βεβαιότητα ότι η πορεία της επιδημίας βαίνει καθοδικά».

Η επιστροφή στα θρανία συνοδεύεται από αντιδράσεις για την τροπολογία που κατέθεσε αιφνιδιαστικά η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως για τη ζωντανή αναμετάδοσή του μαθήματος της σχολικής τάξης μέσω διαδικτύου, η οποία αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία και άκρως επικίνδυνη ακροβασία που διαρρηγνύει την παιδαγωγική σχέση εμπιστοσύνης και εμπιστευτικότητας μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.

Το υπουργείο Παιδείας για να στηρίξει την τροπολογία επικαλείται τις έκτακτες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία και υποστηρίζει ότι το μάθημα θα βιντεοσκοπείται μεν αλλά δεν θα αποθηκεύεται και θα διευκολύνει τα παιδιά που αδυνατούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα λόγω ιατρικών λόγων γα παράδειγμα, επειδή δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο γιατί ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, είτε έχουν ευπαθή άτομα στην οικογένειά τους. Ειδικότερα με τη ρύθμιση για την εξ αποστάσεως εκπαίδευσης προβλέπεται η δυνατότητα ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε μαθητές που συμμετέχουν εξ αποστάσεως, σε περίπτωση επιδημικής νόσου και «για όσο διαρκεί η έκτακτη ή απρόβλεπτη συνθήκη».

Όμως, στην πραγματικότητα πρόκειται για μια ρύθμιση που ανοίγει άκρως επικίνδυνες πρακτικές, τόσο σε ό,τι αφορά την προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών, όσο και αυτή καθαυτή την ουσία της διδακτικής και σχολικής λειτουργίας.

Ψήφισμα στο διαδίκτυο

Ήδη, δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι έχουν υπογράψει το ψήφισμα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Avaaz σχετικά με την κατάργηση της τροπολογίας του υπουργείου Παιδείας για την ηλεκτρονική καταγραφή και μετάδοση των μαθημάτων στις σχολικές αίθουσες για όσους μαθητές δεν μπορούν να παραστούν στο μάθημα λόγω της πανδημίας.

Η τροπολογία κατατέθηκε αιφνιδιαστικά από το υπουργείο Παιδείας στο νομοσχέδιο του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, που εγκρίθηκε την Παρασκευή, προκαλώντας κινητοποιήσεις και αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς και γονείς.

Άμεση απόσυρση ζητάει η αξιωματική αντιπολίτευση – Σε ανυπακοή καλεί η ΟΛΜΕ

«Οι κάμερες δεν έχουν καμία θέση μέσα στις σχολικές αίθουσες. Δεν πρόκειται για “καινοτομία”, αλλά για ένα βαθιά αντιπαιδαγωγικό μέτρο που δεν εφαρμόζεται σε κανένα σχολείο στον κόσμο» τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ επαναλαμβάνοντας το αίτημα για άμεση απόσυρση της τροπολογίας «big brother στην τάξη».

Για «απαράδεκτη και αιφνιδιαστική τροπολογία στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, με την οποία  προσπαθεί να στήσει, εν μέσω πανδημίας, Οργουελιανό περιβάλλον στα σχολεία μας, καταπατώντας κάθε ελληνική και διεθνή νομοθεσία περί προστασίας της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών» κάνει λόγο σε ανακοίνωσή της (10/5/20) η ΟΛΜΕ (θυμίζουμε ότι η πλειοψηφία της ελέγχεται από την ΔΑΚΕ). 

«Εν μία νυκτί, χωρίς διάλογο και χωρίς να περάσει από την επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων ή την επιτροπή ελέγχου συνταγματικότητας, αλλάζει την ελληνική νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, καταπατώντας τα ατομικά δικαιώματα εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών», τονίζει η ΟΛΜΕ, σημειώνοντας ότι: «Ευτυχώς για το πολίτευμα της χώρας μας, η κ. Κεραμέως δεν μπορεί να αλλάξει ούτε το Σύνταγμα, ούτε τις Διεθνείς Συνθήκες Δικαιωμάτων, ούτε τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες. Οι ευρωπαϊκές οδηγίες για την προστασία προσωπικών δεδομένων προφανώς δεν είναι υποχρεωτικές για την κ. Κεραμέως, παρότι, όπως αναφέραμε παραπάνω, λίγους μήνες νωρίτερα επικαλείτο δήθεν υποχρεωτικές ευρωπαϊκές οδηγίες, χωρίς όμως να τις παρουσιάσει. Επικαλέστηκε μάλιστα από το βήμα της Βουλής διαβούλευση που έγινε με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Όταν όμως ζητήθηκε από κόμματα της αντιπολίτευσης να καταθέσει την γνωμοδότηση της ΑΠΔΠΧ, δεν το έκανε και λίγο αργότερα αποχώρησε από τη Βουλή για να βγει στα κανάλια και να καλλιεργήσει την επικοινωνιακή της φούσκα».

«Πώς θα διαφυλαχθεί η διδασκαλία;»

Η ΟΛΜΕ θέτει ορισμένα καίρια ερωτήματα:

Εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα αποτελεί και η ολοκληρωτική της άγνοια της σχολικής πραγματικότητας, της διαμόρφωσης της ατμόσφαιρας της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Η διδακτική πράξη δεν είναι μια στατική διαδικασία κατά την οποία ο διδάσκων, ακίνητος σε ένα σημείο, μονολογεί και καταγράφεται από μία κάμερα κινητού τηλεφώνου. Είναι μία ζωντανή διαδικασία αλληλεπίδρασης με τους μαθητές, ένα διαρκές διδακτικό μαθησιακό  γίγνεσθαι, μία συμμετοχική και συλλογική πορεία προς τη μάθηση.

Η προσπάθεια που έγινε τα τελευταία χρόνια για ακύρωση της μετωπικής διδασκαλίας ακυρώνεται εμφατικά με την εμβληματική επανατοποθέτηση της στο κέντρο της διδακτικής διεργασίας.

  • Πώς θα διαφυλαχθεί η διδασκαλία όταν όλοι γνωρίζουν ότι παρακολουθούνται, σχολιάζονται και πιθανόν καταγράφονται – ενδεχομένως ακόμη και για δόλιους σκοπούς- από οποιονδήποτε σχετικό ή άσχετο με μαθητές και καθηγητές;
  • Πώς θα προστατευθούν  από μία πιθανή διαπόμπευση – και με μαγνητοσκόπηση μάλιστα – μαθητές και καθηγητές;
  • Πώς θα προστατευθούν τα  προσωπικά δεδομένα των ανήλικων μαθητών μας αλλά και των εκπαιδευτικών; Όταν απαιτείται έγγραφη βεβαίωση του γονέα ή κηδεμόνα για την ανάρτηση φωτογραφιών που απεικονίζουν τον μαθητή  από σχολικές δράσεις σε ιστοσελίδα του σχολείου πως είναι διασφαλισμένη νομικά η μετάδοση του μαθήματος σε απευθείας σύνδεση;
  • Η καταγραφή ήχου και εικόνας των μαθητών και των εκπαιδευτικών συνιστά επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Η προβολή οποιουδήποτε ισχυρισμού ότι η υποχρέωση της Πολιτείας να προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα αναιρείται από την δήθεν προστασία του δικαιώματος ισότιμης συμμετοχής στην εκπαίδευση είναι μια επίκληση υποκριτική καθώς η κυβέρνηση που το επικαλείται έστειλε καθηγητές για να διδάξουν πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα τον Φεβρουάριο ενώ όσο λειτουργούσε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση απέκλεισε εν γνώσει της μαθητές χαμηλότερων οικονομικών στρωμάτων. Η δε επίκληση της δημόσιας υγείας δεν μπορεί να αφορά τμήμα και όχι το σύνολο των μαθητών.
  • Οι εκπαιδευτικοί, σεβόμενοι τη Δημοκρατία, το Σύνταγμα και τις Διεθνείς Συμβάσεις για τα Ατομικά Δικαιώματα θα προασπιστούν την ιδιωτικότητα και τα προσωπικά δεδομένα των ίδιων και των μαθητών τους και σε καμία περίπτωση δε θα επιτρέψουν τον ευτελισμό της παιδαγωγικής ελευθερίας και την μετατροπή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε ριάλιτι.
  • Η αντισυνταγματική και έτσι κι αλλιώς ανεφάρμοστη, ελλείψει υποδομών, απόφαση της υπουργού δεν θα εφαρμοστεί από κανένα/καμία εκπαιδευτικό.

Η ΟΛΜΕ καλεί τους εκπαιδευτικούς να μην υλοποιήσουν την απόφαση, που  θεσμοθετήθηκε με την ψήφιση της τροπολογίας, σε περίπτωση που τους ζητηθεί να πράξουν κάτι τέτοιο και δηλώνει ότι, σε συνεργασία με τις άλλες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και την ΑΔΕΔΥ, θα προβεί σε όλες εκείνες τις ενδεδειγμένες κινήσεις, προς πάσα κατεύθυνση, προκειμένου να προασπιστεί την δημόσια εκπαίδευση και να ανατρέψει το απαράδεκτο αυτό νομοθέτημα.

Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς: Θα μείνει στα χαρτιά το σχολείο big brother

Οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς (ΕΡΑ), δηλώνουν από την πλευρά τους ότι «μέσα από τις συλλογικές αποφάσεις και δράσεις των συνδικάτων, των ομοσπονδιών ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΟΙΕΛΕ θα πρωταγωνιστήσουν σε   ότι χρειαστεί, ώστε αυτή η τροπολογία-κάμερες στην τάξη να μην εφαρμοστεί και να μείνει στα χαρτιά έως ότου καταργηθεί»

«Μέχρι πρότινος με οδηγία  του υπουργείου παιδείας και του υπουργείου εσωτερικών προκειμένου να διαφυλαχτούν τα προσωπικά δεδομένα των ανήλικων μαθητών, οι εκπαιδευτικοί είχαμε την αυστηρή οδηγία να ‘’θολώνουμε’’ τα πρόσωπα των μαθητών σε φωτογραφήσεις ή βιντεοσκοπήσεις κι αυτό με ειδική έγγραφη άδεια των γονέων – κηδεμόνων. Τώρα όλα αυτά η Ν.Δ. τα…ξεχνά», θυμίζουν σε ανακοίνωσή τους.

Τον λόγο προφανώς δεν έχουν μόνο οι εκπαιδευτικοί αλλά οι ίδιοι οι γονείς και οι μαθητές και συνολικότερα η κοινωνία, αν αναλογιστούμε τι προεκτάσεις μπορεί να έχει η τοποθέτηση  καμερών στις τάξεις, ως κρίσιμο βήμα για  «κάμερες παντού», επισημαίνει η συνδικαλιστική παράταξη.

Για καταστροφή της ιερής ιδιωτικότητας της διδασκαλίας προειδοποιεί και η ΟΙΕΛΕ

Και Oμοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) εναντιώνεται στην απόφαση Κεραμέως. Όπως τονίζει:

«Η ρύθμιση αποτελεί μνημείο κακής νομοθέτησης. Κατατέθηκε δίχως διαβούλευση και συζήτηση με την εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία έχει ήδη εκφράσει τις έντονες διαφωνίες της και φυσικά, χωρίς διάλογο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Τίποτα από τα παραπάνω δε θα είχε συμβεί εάν η κυβέρνηση δεν είχε προχωρήσει στο βεβιασμένο και αχρείαστο άνοιγμα των σχολείων που για μια ολιγοήμερη διδασκαλία, τινάζει στον αέρα ολόκληρη την εκπαιδευτική διαδικασία, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, που στήθηκε χάρη στη σκληρή εργασία και το μεράκι των εκπαιδευτικών».

Οι κανόνες

Φυσικά, η επιστροφή των μελών της σχολικής κοινότητας στα σχολεία γίνεται με τα αναγκαία μέτρα προστασίας, που έχουν προβλέψει ΕΟΔΥ και υπουργείο Παιδείας, με την τήρηση της απόστασης 1,5 μέτρου να είναι το βασικότερο.

– Είσοδος και έξοδος από τον χώρο του σχολείου

Για να περιοριστεί ο ο συνωστισμός κατά την προσέλευση και αποχώρηση μαθητών στο σχολείο, δεν θα πραγματοποιείται η καθιερωμένη συγκέντρωση στον προαύλιο χώρο πριν την έναρξη του προγράμματος. Οι μαθητές θα πηγαίνουν απ’ ευθείας στην αίθουσα του τμήματός τους.

– Δεκαπέντε μαθητές ανά αίθουσα, με ανοικτά παράθυρα

Πλέον, μέχρι τη λήξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός μαθητών ανά τάξη είναι δεκαπέντε (15) και η απόσταση μεταξύ μαθητών, καθισμένων στα θρανία, θα πρέπει να είναι 1,5 μέτρο . Τα τμήματα των τάξεων έχουν χωριστεί στα δύο και οι μαθητές θα πηγαίνουν στο σχολείο εκ περιτροπής. Δευτέρα – Τετάρτη – Παρασκευή θα πηγαίνει το μισό τμήμα και Τρίτη – Πέμπτη το άλλο μισό, ενώ την επόμενη εβδομάδα θα γίνεται το αντίστροφο. Τα ολιγομελή τμήματα (ως 15 άτομα) θα μπορούν να λειτουργούν καθημερινά.

.

Όσον αφορά στη διαρρύθμιση των αιθουσών, η σχετική εγκύκλιος προβλέπει ότι τα θρανία θα έχουν κοινό προσανατολισμό, ώστε να μειώνεται κατά το μέγιστο δυνατό η έκθεση των μαθητών σε σταγονίδια από βήχα ή φτέρνισμα, ιδιαίτερα σε αίθουσες με περιορισμένο χώρο.

Οι μαθητές θα κάθονται ένας ανά θρανίο και εναλλάξ, στη δεξιά και αριστερή πλερά του θρανίου, όχι ο ένας πίσω από τον άλλον.

Ο εξαερισμός των τάξεων θα γίνεται φυσικά και προβλέπεται καθαρισμός τους δύο φορές την ημέρα.

– Χωριστά στα διαλείμματα

Από σήμερα και μέχρι τη λήξη της σχολικής χρονιάς, το διάλειμμα του σχολείου θα είναι διαφορετικό. Οι μαθητές δεν θα κάνουν ενιαίο διάλειμμα, προκειμένου να περιοριστεί η αλληλεπίδραση μεταξύ των τμημάτων/υποτμημάτων. Η εικόνα των μαθητών που ξεχύνονται στο προαύλιο αποτελεί παρελθόν, αφού προβλέπεται σταδιακή έξοδος και με σειρά και επιπλέον, κάθε τμήμα θα έχει διαφορετικό χώρο στο προαύλιο.

Απαγορεύονται τα παιχνίδια με μπάλα (π.χ. βόλεϊ, μπάσκετ, ποδόσφαιρο) και τα κυλικεία θα είναι κλειστά.

– Αντισηπτικά, προαιρετική η χρήση μάσκας

Σχολαστικός θα είναι ο καθαρισμός στα σχολεία από σήμερα, ενώ τα σχολεία έχουν «εξοπλιστεί» με αντισηπτικά. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ και δήμαρχο Τρικάλων, Δημήτρη Παπαστεργίου, δεν υπήρξε πρόβλημα στην προμήθεια αντισηπτικών, καθώς εκτός της πρώτης αποστολής από μεριάς υπουργείου Παιδείας, οι περισσότεροι δήμοι ήταν ήδη εφοδιασμένοι με αντισηπτικά. Μέσα στην εβδομάδα, προβλέπεται δεύτερη αποστολή αντισηπτικών από το υπουργείο προς τους δήμους.

Ήση, σε κάθε σχολείο έχει γίνει σχολαστικός καθαρισμός, ενώ καθαρίστριες θα βρίσκονται στο χώρο του σχολείου και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

Ως προς τη χρήση μάσκας από τους μαθητές, αυτή είναι προαιρετική στις τάξεις και τα μέσα μεταφοράς των μαθητών.

– Συνεδριάσεις Συλλόγου Διδασκόντων

Οι διευθυντές των σχολείων θα έχουν τη δυνατότητα να καλούν τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων σε συνεδρίαση σε χώρο που πληροί τις προϋποθέσεις της προβλεπόμενης απόστασης μεταξύ των εκπαιδευτικών, ακόμη και αν αυτό απαιτεί τη μετακίνηση της συνεδρίασης του Συλλόγου σε άλλο χώρο από εκείνο που συνήθως χρησιμοποιείται για αυτόν τον σκοπό.

– Για τους καθηγητές γυμνασίων

Η παρουσία των καθηγητών του γυμνασίου στα σχολεία τους κατά την ερχόμενη εβδομάδα, πριν την επανέναρξη της λειτουργίας των γυμνασίων καθορίζεται από τον διευθυντή, ανάλογα με τις εκάστοτε διοικητικές ανάγκες.

Πρωτόκολλο ΕΟΔΥ για κρούσματα

Για τη διαχείριση τυχόν συμπτωμάτων που εμφανίζονται σε μέλος της σχολικής κοινότητας, θα ενεργοποιείται το σχετικό πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ, στη βάση της διαδικασίας της ιχνηλάτησης και με διαβαθμίσεις ανάλογα με το κάθε περιστατικό. Δεν προβλέπεται να κλείνει το σχολείο σε περίπτωση κρούσματος.

Απουσίες μαθητών και εκπαιδευτικών

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, υπάρχει πρόβλεψη άδειας για εκπαιδευτικούς που εμπίπτουν στην κατηγορία ειδικών αδειών απουσίας, ενώ θα συνεχιστούν οι άδειες ειδικού σκοπού και στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα για γονείς με παιδιά σε εκπαιδευτικές δομές που παραμένουν σε αναστολή.

Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα μη προσμετρώμενης απουσίας για μαθητές που έχουν ειδικό λόγο (βάσει δήλωσης γονέα/κηδεμόνα περί ύπαρξης ατόμου ευπαθούς ομάδας στο σπίτι όπως έχει οριστεί από την Επιτροπή, ή περίπτωση ατόμου που νοσεί).

Για όσους μαθητές υπάρχει ειδικός λόγος απουσίας από το σχολείο, προβλέπεται ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος μέσω τηλεκπαίδευσης. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στη ζωντανή αναμετάδοση μαθήματος, επικαλούμενες θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Τέλος, για τις ημέρες που οι μαθητές δεν θα είναι στο σχολείο, προβλέπεται να υπάρχει πρόγραμμα για μελέτη στο σπίτι.

Τέλος μαθημάτων στις 12 Ιουνίου 2020

Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι γυμνάσια και λύκεια θα κάνουν μαθήματα μέχρι τις 12 Ιουνίου, προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις δεν θα γίνουν (η αξιολόγηση των μαθητών θα γίνει βάσει των βαθμών των τετραμήνων) και στις 15 και 16 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί η έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων για τα Γενικά Λύκεια και τα Επαγγελματικά Λύκεια, αντίστοιχα. Για τα Ειδικά Σχολεία έχει παραταθεί η αναστολή λειτουργίας.

Ανοίγουν και τα φροντιστήρια

Τέλος, όσον αφορά στη λειτουργία των φροντιστηρίων, θα ακολουθηθεί η σταδιακή επαναλειτουργία των επκαιδευτικών βαθμίδων όπως ισχύει και για τα σχολεία, τηρώντας απαραιτήτως τα μέτρα πρόληψης (απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ μαθητών και 15 μαθητές ανά τμήμα). Τα τμήματα της Γ’ Λυκείου ξεκινούν σήμερα, Δευτέρα 11 Μαΐου, ενώ τα τμήματα της Α’, Β’ Λυκείου και Γυμνασίου καθώς και τα μαθήματα ξένων γλωσσών επανεκκινούν στις 18 Μαΐου. Από το υπουργείο, πάντως, συστήνεται η συνέχιση των μαθημάτων μέσω τηλεκπαίδευσης.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί