Οι επιχειρήσεις που θα επαναλειτουργήσουν από σήμερα είναι: Τα καταστήματα λιανικού εμπορίου βιβλίου, εφημερίδων και γραφικής ύλης, ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακών μονάδων υπολογιστών και λογισμικού, τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, αθλητικού εξοπλισμού, ανθέων, ΚΤΕΟ, κομμωτήρια, κουρεία, κέντρα αισθητικής, υπηρεσίες γυαλίσματος υποδημάτων και καταστήματα οπτικών και πώλησης ακουστικών βαρηκοΐας.
Επί της ουσίας επιστρέφει περίπου το 10% των επαγγελματιών – εργαζομένων και των επιχειρήσεων που αναγκάστηκαν να διακόψουν τη λειτουργία τους λόγω των μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού.
Κανόνες ασφαλείας
Οι επιχειρήσεις, όπως είπε ο υφυπουργός, θα πρέπει να τηρήσουν αυστηρά τα μέτρα και τους κανόνες λειτουργίας, δηλαδή, την αναλογία των τετραγωνικών μέτρων ως προς τους παρευρισκόμενους στους χώρους, την απόσταση μεταξύ των θέσεων εργασίας, την τήρηση καταλόγου που αφορά στα ραντεβού των πελατών – όπου απαιτείται – και τα ατομικά μέσα προστασίας, δηλαδή τη μάσκα και την υγιεινή των χεριών.
Για τη χρήση της μάσκας, παρότι δεν είναι υποχρεωτική η χρήση της σε όλους τους κλειστούς χώρους, η Επιτροπή του υπουργείου Υγείας συστήνει να γίνεται χρήση της μάσκας σε κάθε περίπτωση που δεν είναι δυνατό να τηρηθούν οι απαραίτητες αποστάσεις.
Κυρώσεις
Για τις παραβάσεις των κανόνων προβλέπονται διοικητικές κυρώσεις και οι καταναλωτές μπορούν μέσω του τηλεφωνικού κέντρου 1520 να καταγγέλλουν τη μη τήρηση των μέτρων, αισχροκέρδεια και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Σημειώνεται πως τα πρόστιμα, για όσους δεν συμμορφώνονται με τα μέτρα και τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης, ξεκινάνε από 150 ευρώ και φτάνουν μέχρι τις 5.000 ευρώ, ενώ στις επιχειρήσεις που παραβιάζουν τα μέτρα προστασίας επιβάλλεται, για κάθε παράβαση, από 1.000 έως 100.000 ευρώ και αναστολή λειτουργίας για χρονικό διάστημα από 15 έως 90 ημέρες, σύμφωνα με την ΠΝΠ που εκδόθηκε το περασμένο Σάββατο.
Ωράριο και αποστάσεις ασφαλείας
Οι καταστηματάρχες οφείλουν να τηρούν το ωράριο λειτουργίας ως εξής:
– η ώρα έναρξης για τα εμπορικά καταστήματα είναι στις 10 π.μ. Σημειώνεται ότι το εν λόγω μέτρο λειτουργίας αφορά τις επιχειρήσεις που επαναλειτουργούν στην Περιφέρεια Αττικής, πλην των νησιών και στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης στους δήμους, δηλαδή που το απαρτίζουν.
– Το ωράριο που ισχύει στις επιχειρήσεις τροφίμων, π.χ. σούπερ μάρκετ, παραμένει έως τις 9 Μαΐου, από τη Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 7 το πρωί έως τις 9 το βράδυ και Σάββατο από τις 7 το πρωί έως τις 8 το απόγευμα.
– Παραμένουν σε ισχύ οι αποφάσεις των αντιπεριφερειαρχών για τις τουριστικές περιοχές ως προς τη λειτουργία καταστημάτων τις Κυριακές.
– Το ωράριο λειτουργίας των επιχειρήσεων με κωδικό δραστηριότητας 9602, δηλαδή κομμωτήρια, κουρεία και κέντρα αισθητικής μπορεί να είναι διευρυμένο από τις 7 το πρωί έως τις 10 το βράδυ και το Σάββατο 7-9. Η απόσταση μεταξύ των θέσεων εργασίας είναι κατ’ ελάχιστο 2 μέτρα και είναι υποχρεωτική η μάσκα για τους εργαζόμενους, ενώ παραμένει ισχυρή σύσταση για τους πελάτες. Σε περίπτωση που οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις διαθέτουν και τον κωδικό δραστηριότητας για άλλες υπηρεσίες, όπως μασάζ, πιλάτες, πέρσοναλ τρέινινγκ απαγορεύεται ρητά η παροχή αυτών των υπηρεσιών.
– Οι επιχειρήσεις που διαθέτουν οποιοδήποτε κωδικό δραστηριότητας που τίθεται σε επαναλειτουργία υπό όρους υποχρεούνται να ενημερώνουν τους καταναλωτές ότι πωλούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στους εν λόγω κωδικούς δραστηριότητας.
– Η χρήση μάσκας στα σούπερ μάρκετ είναι υποχρεωτική μόνο για το προσωπικό που χειρίζεται μη τυποποιημένα προϊόντα και τρόφιμα, ενώ ισχύει η σύσταση για το υπόλοιπο προσωπικό και τους πελάτες.
– Για τα γραφεία ισχύει ο κανόνας του ενός ατόμου ανά 10 τ.μ. και η απόσταση 1,5 μ. Οφείλουν να αναρτήσουν στην είσοδο πινακίδα για τον επιτρεπόμενο εντός του χώρου ατόμων.
Συστάσεις για τα καταστήματα λιανικού εμπορίου
Εργοδότες, εργαζόμενοι και πελάτες, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, έρχονται αντιμέτωποι με μια πρωτόγνωρη νέα πραγματικότητα στην οποία καλούνται όλοι να ανταποκριθούν. Τα καταστήματα λιανικού εμπορίου και υπηρεσιών πρέπει να προμηθευτούν με μάσκες, γάντια και αντισηπτικά. Να δέχονται τόσους πελάτες όσους έχουν καθοριστεί με βάση τα τετραγωνικά του μαγαζιού. Πολλοί, χωρίς να είναι υποχρεωτικό, έχουν τοποθετήσει στα ταμεία διαχωριστικό πλεξιγκλάς, ώστε να υπάρχει ασφαλής απόσταση με τον πελάτη.
Οι κοινόχρηστοι χώροι και όπου ακουμπά πελάτης θα πρέπει να καθαρίζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα σχολαστικά και να υπάρχουν αντισηπτικά.
Η σωστή προετοιμασία για το άνοιγμα της κάθε επιχείρησης
Το Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας κατάρτισε τον ακόλουθο πρακτικό οδηγό, με τα θέματα που πρέπει κάθε επιχειρηματίας να αντιμετωπίσει σήμερα για να μπορεί η επιχείρηση του να ξεκινήσει άμεσα και με ασφάλεια τη λειτουργία της μόλις η άρση των περιορισμών το επιτρέψει:
1. ΑΣΦΑΛΕΙΑ: Προετοιμασία των εργασιακών και παραγωγικών χώρων ώστε να προσφέρουν τη μέγιστη δυνατή προστασία διάδοσης του COVID.
Συμβουλευτείτε τους αρμόδιους Οργανισμούς για τα κατάλληλα (και απαραίτητα) μέτρα προστασίας και καταστρώστε πλάνο για την άμεση απομάκρυνση ύποπτων κρουσμάτων και αντικατάσταση των νοσούντων.
2. ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ: Εξασφαλίστε τα απαραίτητα ταμειακά διαθέσιμα.
Επικοινωνήστε με την τράπεζα σας και ενημερωθείτε για τα προγράμματα υποστήριξης και δανειοδότησης που μπορούν να σας προσφέρουν. Αναζητείστε πληροφορίες και ενταχθείτε στα προγράμματα υποστήριξης των επιχειρήσεων που προσφέρει το κράτος. Διαχειριστείτε τις επιταγές (και τις παρατάσεις τους) που οφείλετε ή σας οφείλουν. Προσπαθήστε για μείωση εξόδων και βελτίωση του κεφαλαίου κίνησης.
3. ΛΟΓΙΣΤΙΚΑ – ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ: Προετοιμάστε με τον λογιστή σας το πλάνο των φορολογικών υποχρεώσεων και φροντίστε τις όποιες λογιστικές εκκρεμότητες.
4. ΠΕΛΑΤΕΣ: Επικοινωνήστε και ενισχύστε τη θέση σας με τους πελάτες σας.
Ενημερωθείτε για τις ημερομηνίες ανοίγματος των πελατών σας και προγραμματίστε αντίστοιχα τη δική σας επανεκκίνηση. Βεβαιωθείτε για την ισχύ και παράδοση εκκρεμών παραγγελιών τους και ενισχύστε την καλή σχέση μαζί τους.
5. ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ: Εξασφαλίστε τη διαθεσιμότητα και επάρκεια πρώτων υλών και προϊόντων. Επικοινωνήστε με τους προμηθευτές σας και βεβαιωθείτε ότι μπορούν να σας προμηθεύσουν. Μάθετε αν τυχόν έχουν αλλάξει οι όροι πληρωμής και διεκδικείστε καλύτερους όρους συνεργασίας. Αναζητείστε εναλλακτικούς προμηθευτές.
6. ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ: Επικοινωνήστε με τους μεταφορείς που σας εξυπηρετούν.
Βεβαιωθείτε ότι λειτουργεί τόσο η αλυσίδα εφοδιασμού σας όσο και η αλυσίδα μεταφοράς των προϊόντων σας στους πελάτες σας. Υπολογίστε το πιθανό πρόσθετο κόστος μεταφορών.
7. ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ: Προετοιμάστε την επιστροφή των απασχολούμενων στην επιχείρηση. Εξετάστε με τον υπεύθυνο προσωπικού ή τον λογιστή σας τις απαραίτητες ενέργειες τροποποίησης συμβάσεων εργασίας και συνεννοηθείτε έγκαιρα με τους εργαζόμενους.
8. ΥΠΟΔΟΜΕΣ: Ελέγξτε την κατάσταση λειτουργίας των πληροφοριακών σας συστημάτων. Υιοθετήστε ψηφιακές εφαρμογές και λύσεις για τη δραστηριοποίηση online με παράλληλη προστασία από την πειρατεία.
9. ΠΑΡΟΧΕΣ: Ελέγξτε την καλή λειτουργία όλων των παροχών που θα απαιτηθούν με την επαναλειτουργία της επιχείρησης σας. Ηλεκτρικό ρεύμα, τηλέφωνα, κινητά, ύδρευση, γκάζι, κ.λπ.
10. ΠΛΑΝΟ: Εκτιμήστε τη στρατηγική σας για το άμεσο και απώτερο μέλλον.
Υπολογίστε την πιθανότητα νέων κρουσμάτων και νέων μέτρων περιορισμού της επιχειρηματικής δραστηριότητας το φθινόπωρο. Επανεξετάστε αν το επιχειρηματικό μοντέλο σας είναι βιώσιμο και προσαρμόστε το αν χρειάζεται. Αναζητείστε τη βοήθεια του κρατικού μηχανισμού, των σχετικών συνδέσμων και επιμελητηρίων.