Ανακοίνωση εξέδωσε ο Σύλλογος Ποιότητας Ζωής Ηρακλείου (Πολίτες κατά της Ηχορύπανσης) σχετικά με την εικόνα της πόλης του Ηρακλείου κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας, που αποκαλύπτει τις δυνατότητες που υπάρχουν για μια καλύτερη ποιότητα ζωής σε αυτήν. Αναλυτικά η ανακόινωση:
Τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας και της επαγγελματικής δραστηριότητας λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού μας έδωσαν την εμπειρία μιας εντελώς διαφορετικής εικόνας της πόλης μας, ιδίως στο κέντρο και την παραλιακή ζώνη. Από τη μια μεριά έχουμε πολύ μικρή κυκλοφορία αυτοκινήτων, ησυχία, δρόμους καθαρούς από σκουπίδια, με άφθονο χώρο για παρκάρισμα. Από την άλλη, αυξημένη κυκλοφορία ποδηλάτων, ακόμα και στα οδοστρώματα των κεντρικών δρόμων και της παραλιακής λεωφόρου. Οι πεζοί πολύ λιγότεροι από το συνηθισμένο, χωρίς βιαστικό περπάτημα, χαλαροί. Πολλοί που κάνουν τζόκινγκ. Παρέες και οικογένειες με παιδιά με ποδήλατα και πατίνια. Οι κάτοικοι του Ηρακλείου επανα-οικειοποιούνται τα πάρκα και τις πλατείες ως πολίτες και όχι ως πελάτες (των καταστημάτων που συνήθως κυριεύουν το δημόσιο χώρα με τραπεζοκαθίσματα).
Θα μπορούσε αυτή η εικόνα της «ανθρώπινης πόλης» να παραμείνει και μετά την άρση των μέτρων καραντίνας; Σ ένα μεγάλο βαθμό, ναι. Εξαρτάται από εμάς. Από τους πολίτες του Ηρακλείου και από τη δημοτική αρχή.
Αποδείχτηκε πως, σε συνθήκες «κανονικότητας», ένα πολύ μεγάλο μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου των δρόμων του κέντρου σχετίζεται με μη απαραίτητες, μη επείγουσες μετακινήσεις με Ι.Χ. προς καφετέριες και ταβέρνες, εστιατόρια, μπαρ του κέντρου και της παραλιακής. Μετακινήσεις που μπορούν θαυμάσια να γίνονται με τα πόδια, χωρίς χρήση Ι.Χ. αυτοκινήτου ή αφήνοντας το αυτοκίνητο στα όρια της Παλιάς Πόλης όπου υπάρχουν χώροι στάθμευσης και συνεχίζοντας με τα πόδια. Είναι ξεκάθαρο πως με αλλαγή νοοτροπίας των ίδιων των απλών πολιτών μπορεί να έχουμε σοβαρή βελτίωση. Είναι θέμα παιδείας, πολιτισμού, καλής συνήθειας, ποιότητας ζωής. Βελτιώνουμε την καθημερινότητά μας και την υγεία μας και ταυτόχρονα ανακουφίζουμε την ατμόσφαιρα της πόλης από τα καυσαέρια και την ηχορύπανση από την κυκλοφορία των μηχανοκίνητων οχημάτων.
Πέρα από αυτό, ο ρόλος της δημοτικής αρχής μπορεί (και πρέπει) να είναι καθοριστικός. Να αφήσει τα ημίμετρα και τις ρυθμίσεις που αυξάνουν τη διαμπερή κυκλοφορία μέσα από το κέντρο της πόλης. Να πάρει επειγόντως αποφάσεις για δραστικό περιορισμό της εισόδου αυτοκινήτων στο κέντρο, δημιουργώντας ή διευκολύνοντας, ταυτόχρονα, ήπιες εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης για τους επισκέπτες και τους κατοίκους του Ηρακλείου που έρχονται από τις περιφερειακές συνοικίες στο κέντρο για δουλειά ή για ψώνια. Τα Ι.Χ. των εισερχομένων πρέπει να παρκάρουν στους δημοτικούς χώρους στάθμευσης στα όρια της παλιάς πόλης, στο λιμάνι και στην παραλιακή και από κει και πέρα η είσοδος στο κέντρο πρέπει να γίνεται με μικρά και ευέλικτα δημοτικά λεωφορεία ή με ποδήλατα (κοινά ή ηλεκτρικά) και με τα πόδια.
Επίσης οι ρυθμίσεις για την τροφοδοσία των καταστημάτων του κέντρου πρέπει να τηρούνται με αυστηρότητα, γιατί διαφορετικά ο κυκλοφοριακός φόρτος αυξάνεται σημαντικά.
Ακόμα, η παρούσα κατάσταση έδειξε πόσο μεγάλες δυνατότητες δουλειάς από απόσταση υπάρχουν σε δημόσιες υπηρεσίες και σε διάφορες ιδιωτικές επιχειρήσεις. Θα ήταν καλό να μονιμοποιηθούν κάποιες πρακτικές που χρησιμοποιήθηκαν με επιτυχία λόγω των μέτρων έκτακτης ανάγκης, γιατί έτσι αποσυμφορούνται περισσότερο οι δρόμοι, μειώνονται οι ρύποι και εξοικονομείται ενέργεια.
Τέλος, επισημαίνουμε την εικόνα καθαρή πόλης, λόγω της εντυπωσιακής μείωσης των απορριμμάτων, που μαζεύονται πολύ γρήγορα. Φαίνεται καθαρά πως η μεγάλη επιβάρυνση του κέντρου με απορρίμματα και η άσχημη εικόνα που δημιουργείται στην «κανονική» περίοδο οφείλεται τόσο στο μεγάλο όγκο των απορριμμάτων των κάθε είδους καταστημάτων όσο και στον ανεξέλεγκτο τρόπο απόθεσης. Και εδώ χρειάζεται να πάρει αποφάσεις και να τις εφαρμόσει ο δήμος.
Η «κανονικότητα» της πόλης του Ηρακλείου, όπως τη ζήσαμε για δεκαετίες, δε μας ικανοποιεί. Ας μην ξαναγυρίσουμε σ΄αυτή. Αξίζουμε κάτι καλύτερο.