Σε εφιάλτη εξελίσσεται το άκουσμα της λέξης voucher στην κυβέρνηση, καθώς η θεσμοθέτηση του υποχρεωτικού voucher αντί της επιλογής επιστροφής των χρημάτων στις ακυρωμένες πτήσεις είναι αντίθετη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όπως ξεκαθαρίζει, μιλώντας στην “Αυγή” της Κυριακής και το Νίκο Μορφονιό, η Ευρωπαία επίτροπος Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν αφήνοντας στον αέρα τη σχετική Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου Μεταφορών.
«Δεν μπορούμε να βάλουμε τους καταναλωτές να πληρώσουν τον λογαριασμό για τα προβλήματα ρευστότητας των αεροπορικών» σημειώνει στη δήλωσή της η επίτροπος βάζοντας στα σχοινιά την ελληνική κυβέρνηση.
Η αντίδραση της επιτρόπου, η οποία προέρχεται από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, στο οποίο ανήκει και η Ν.Δ., ήρθε μετά το δημοσίευμα της “Αυγής” στις 15.4, που αποκάλυπτε το ιδιότυπο δάνειο της κυβέρνησης με τα χρήματα των επιβατών στις ελληνικές αεροπορικές, θεσμοθετώντας υποχρεωτικό κουπόνι – voucher διάρκειας 18 μηνών αντί της άμεσης επιστροφής χρημάτων, που εξακολουθούν να δικαιούνται οι επιβάτες στην Ε.Ε. εν μέσω πανδημίας, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΚ) 261/2004, τις Οδηγίες που εξέδωσε η Κομισιόν για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών εν μέσω Covid-19 και τις επάλληλες δημόσιες δηλώσεις των Ευρωπαίων επιτρόπων Μεταφορών και Δικαιοσύνης για το θέμα.
Σε αντίθεση λοιπόν με το ενωσιακό δίκαιο και το ευρωπαϊκό πακέτο οδηγιών, το υπουργείο Μεταφορών επέλεξε να ευνοήσει τις ελληνικές αεροπορικές εταιρείες και τη μεγαλύτερη εξ αυτών, την Aegean Airlines, «καταθέτοντας» διά νόμου τα χρήματα των επιβατών στα αποθεματικά των εταιρειών, τα οποία χρήματα μπορούν να λάβουν πίσω υποχρεωτικά μόνο μετά το πέρας του δεκαοκταμήνου, εφόσον δεν έχουν χρησιμοποιήσει στο διάστημα αυτό το πιστωτικό κουπόνι, προκειμένου να ταξιδέψουν σε εναλλακτικό δρομολόγιο.
Σε περίπτωση δε αύξησης στο μέλλον των εισιτηρίων λόγω των περιορισμών στη χωρητικότητα των αεροπλάνων ελέω Covid-19, οι επιβάτες θα κληθούν να βάλουν κι άλλα χρήματα από την τσέπη τους, καθώς ρητά προβλέπεται ότι το voucher είναι «ίσης αξίας με το αντίτιμο του εισιτηρίου της ματαιωθείσας πτήσης».
Κατόπιν τούτου η “Αυγή” απευθύνθηκε στην επίτροπο Μεταφορών ρωτώντας αν η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της κυβέρνησης που καθορίζει το υποχρεωτικό voucher:
* Παραβιάζει τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΚ) 261/2004 (άρθρο 8).
* Αντιβαίνει στις ειδικές Οδηγίες της Κομισιόν στις 18.3, που με σαφήνεια προσδιορίζουν ότι ακόμη και «σε περίπτωση που ο αερομεταφορέας προσφέρει πιστωτικά κουπόνια, αυτή η προσφορά δεν επηρεάζει το δικαίωμα των επιβατών να επιλέξουν την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου αντί για το voucher».
«Η κρίση είναι εξίσου σοβαρή για τους πολίτες»
«Κατανοώ πλήρως τη δύσκολη κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι αεροπορικές εταιρείες αυτή τη στιγμή» τονίζει στην απάντησή της η επίτροπος Μεταφορών, «ωστόσο η κρίση δεν είναι σοβαρή μόνο για τις αεροπορικές εταιρείες, αλλά εξίσου για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους και τους πολίτες. Για τον λόγο αυτόν πρέπει να βρούμε μια ισορροπημένη και συντονισμένη λύση που θα προστατεύει τους καταναλωτές και θα στηρίζει τις εταιρείες του κλάδου.
Ο νόμος είναι ξεκάθαρος. Οι επιβάτες πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ της επιστροφής χρημάτων ή άλλων μορφών αποζημίωσης, όπως το voucher, όμως οι επιβάτες πρέπει να το αποδεχτούν! Η Δανία έκανε πιο ελκυστικά τα vouchers προσφέροντας μαζί με αυτά εγγύηση των χρημάτων σε περίπτωση χρεοκοπίας της εταιρείας».
«Το να καταστήσουμε τα vouchers πιο ελκυστικά είναι πολύ καλύτερη επιλογή από το να αψηφάται η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Δεν μπορούμε να βάλουμε τους καταναλωτές να πληρώσουν τον λογαριασμό για τα προβλήματα ρευστότητας των αεροπορικών εταιρειών» επισημαίνει σε υψηλούς τόνους η επίτροπος εξακοντίζοντας το βέλος της κριτικής προς την ελληνική κυβέρνηση.
Η Α. Βαλεάν στη δήλωσή της καταλήγει πως «η Κομισιόν καλεί τα κράτη – μέλη της Ε.Ε. να μην προχωρούν σε εθνικές λύσεις, αλλά να συμβάλουν σε μια λύση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Επιβεβαιώνουμε ως Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη δέσμευσή μας για στενή συνεργασία με τα κράτη – μέλη προκειμένου να βρεθεί μια ισορροπημένη και συντονισμένη λύση με όλους τους παράγοντες με σεβασμό στη νομοθεσία της Ε.Ε., που προστατεύει τους καταναλωτές και στηρίζει τις εταιρείες σε αυτούς του κλάδους ανεξάρτητα από τον τόπο ίδρυσής τους στην Ευρώπη.
Γι’ αυτόν τον σκοπό διαβουλευόμαστε με τους παράγοντες του αεροπορικού κλάδου και τις εθνικές αρχές και συνεχίζουμε να το κάνουμε προκειμένου να βρούμε μια ικανοποιητική λύση σε ευρωπαϊκό επίπεδο».
ΕΚΠΟΙΖΩ: Η Κομισιόν να επιβάλει τη νομιμότητα
Πλήρως αντίθετη με τα υποχρεωτικά vouchers δηλώνει η αντιπρόεδρος της ένωσης καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ Παναγιώτα Καλαποθαράκου σημειώνοντας ότι «η ΠΝΠ αντιβαίνει στην ενωσιακή και εθνική νομοθεσία προστασίας των επιβατών».
Γι’ αυτόν τον λόγο, όπως μας περιγράφει η Π. Καλαποθαράκου, “στείλαμε επιστολή σε όλους τους αρμόδιους υπουργούς ζητώντας την ανάκληση της ρύθμισης. Παράλληλα, μέσω της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC), ετοιμάζουμε επιστολή προς την Κομισιόν για να παρέμβει με τη σειρά της στα κράτη – μέλη και να επιβάλει τη νομιμότητα.
Μέχρι τότε συνιστούμε στους επιβάτες κατά την υποχρεωτική αποδοχή των voucher να σημειώνουν πως ‘επιφυλάσσομαι παντός νόμιμου δικαιώματός μου διότι η ενέργειά σας παραβιάζει την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία’» καταλήγει.
«Μας εξανάγκασε η Aegean»
Σύμφωνα και με το πρώτο μας δημοσίευμα, η Aegean εφάρμοζε την πολιτική των υποχρεωτικών voucher αρκετές μέρες πριν τεθεί σε εφαρμογή η ΠΝΠ. Ο Γιώργος Γόγολος, επιβάτης της ακυρωμένης πτήσης της εταιρείας με προορισμό την Μπολόνια της Ιταλίας στις 10.4, περιγράφει στην “Αυγή”:
«Όταν μετά από πολλές προσπάθειες κατάφερα να επικοινωνήσω με την εταιρεία, απαίτησα άμεσα την επιστροφή των χρημάτων του εισιτηρίου, καθώς γνώριζα ότι προβλέπεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ωστόσο η εταιρεία αρνήθηκε την επιστροφή χρημάτων και μου πρότεινε είτε ένα πιστωτικό κουπόνι είτε -το απίστευτο- να ακυρώσω εγώ μόνος μου το εισιτήριο προκειμένου να μου επιστρέψουν το 20% της αξίας του εισιτηρίου!
Φυσικά δεν το αποδέχτηκα και επικοινωνώντας εκ νέου, με mail αυτή τη φορά, ζήτησα την επιστροφή των χρημάτων μου. Τελικά, δύο μέρες πριν από την πτήση πήρα ένα απαντητικό mail για την παροχή δεκαοκτάμηνου voucher ως τη μοναδική εναλλακτική λύση. Υπό τον φόβο να χάσω τα χρήματά μου αποδέχτηκα το κουπόνι, γράφοντας όμως ότι εξαναγκαστήκαμε από την εταιρεία και επιφυλάσσομαι παντός νόμιμου δικαιώματός μου στο μέλλον» καταλήγει.
Παρεμπιπτόντως το 2019 τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοκονομικές επενδύσεις της Aegean διαμορφώθηκαν στα 517 εκατ. ευρώ…