Ένα χρόνο μετά την καταστροφική πυρκαγιά, μελέτη πρότυπο για την ακουστική αποκατάσταση της Notre Dame
Έναν χρόνο μετά την καταστροφική πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων που συγκλόνισε τον κόσμο, κι ενώ ο καθεδρικός ναός παραμένει κλειστός και οι εργασίες έχουν σταματήσει εξαιτίας της πανδημίας, ομάδα εμπειρογνωμόνων και ερευνητών, μαζί με αρχιτέκτονες, ιστορικούς τέχνης, μηχανικούς, συντηρητές και φυσικούς επιστήμονες σχεδιάζουν την αποκατάσταση της ακουστικής της.
Εμβληματικός χώρος, όπου τον 12ο αιώνα γεννήθηκε η πολυφωνική μουσική, η Notre Dame δημιούργησε στο πέρασμα του χρόνου μια κλασική σχολή που βρήκε θαυμαστές και μιμητές σε ολόκληρο τον κόσμο.
Αυτήν την παράδοση ενός χώρου με ισχυρή ακουστική επιχειρούν να επαναφέρουν εικονικά ειδικοί χρησιμοποιώντας ως βάση για το μοντέλο τους μια ηχογράφηση του 2013.
Ερευνητής του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών CNRS, ο Μπράιαν Κατς ανακάλυψε πολύ πριν την πυρκαγιά, μια μέθοδο που αποτυπώνει τον τρόπο με τον οποίο τα διάφορα υλικά και επιφάνειες του εσωτερικού του ναού απορροφούν τον ήχο.
Έτσι, αυτός και η ομάδα του δημιούργησαν ένα τρισδιάστατο μοντέλο του καθεδρικού ναού βασισμένο σε ηχογράφηση παλιότερης συναυλίας και το Κονσερβατουάρ των Παρισίων πραγματοποίησε ηχογραφήσεις μίας ορχήστρας, δύο χορωδιών και άλλων μουσικών που πλησίαζαν στο τότε συναυλιακό αποτέλεσμα.
Λιγότερη αντήχηση
Οι ηχογραφήσεις επεξεργάστηκαν και συμπληρώθηκαν. «Έχουμε στην κατοχή μας τη μοναδική λεπτομερειακή ακουστική μέτρηση του Καθεδρικού» δηλώνει ο Μ. Κατς, διευκρινίζοντας πως και η παραμικρότερη αλλαγή στο εσωτερικό του ναού, στην κλίση, στα έργα τέχνης, ακόμα και στα οικοδομικά υλικά, θα μπορούσε να επηρεάσει πολύ την ακουστική. Εξηγεί, μάλιστα, πως πριν την πυρκαγιά η αντήχηση διαρκούσε από 6 μέχρι 8 δευτερόλεπτα, ενώ μετά πολύ λιγότερο.
Ήδη σχεδιάζεται η προβολή στο ΥouΤube της εικονικής ακουστικής της εκκλησίας όπως ήταν το 2013. Οι χρήστες μπορούν να ακούσουν ένα ολόκληρο κονσέρτο και παράλληλα να κινούνται εικονικά στον χώρο.
«Εδώ υπάρχει ακόμη ζωή» δήλωσε κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της Μεγάλης Παρασκευής των καθολικών ο αρχιεπίσκοπος Μισέλ Οπετί, που προσευχήθηκε κάτω από αυστηρά μέτρα ασφαλείας.
Στη συνέχεια, ο Γάλλος βιολονίστας Ρενό Καπισόν έπαιξε σονάτες του Βόλφγκανγκ Σεμπάστιαν Μπαχ ντυμένος με μια ειδική μαύρη φόρμα και μπότες για να προστατευτεί από τον μόλυβδο που έπεσε από την οροφή κατά τη διάρκεια της πυρκαγιάς του ναού. Ακολούθησαν κείμενα της Μητέρας Τερέζας και ποιήματα του Πολ Κλοντέλ που διάβασαν ηθοποιοί.
Σε πέντε χρόνια
Από την πλευρά, του ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν υποστήριξε ότι «θα γίνουν τα πάντα για την ανοικοδόμηση της Νοτρ Νταμ μέσα σε πέντε χρόνια», όπως είχε δεσμευθεί μετά την πυρκαγιά που κατέστρεψε τμήμα του εμβληματικού καθεδρικού ναού του Παρισιού.
Σε βίντεο που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της γαλλικής Προεδρίας για την πρώτη επέτειο της πυρκαγιάς, ο Πρόεδρος της Γαλλίας τονίζει ότι η τραγωδία αυτή δεν έχει ξεχαστεί ακόμη κι αν «οι ημέρες μας, οι σκέψεις και οι ζωές μας έχουν γίνει όμηροι» της κρίσης του κορωνοϊού.
Οι εργασίες στον ιστορικό καθεδρικό ναό έχουν διακοπεί από τις 16 Μαρτίου για την ασφάλεια των εργαζομένων.
«Η αποκατάσταση της Νοτρ Νταμ είναι πολύτιμη για όλους μας, διότι είναι το σύμβολο της θέλησης του λαού μας, της ικανότητάς του να ξεπερνά τις δοκιμασίες και να στέκεται όρθιος» υπογράμμισε ο Γάλλος Πρόεδρος.