Σε πλήρη αντίθεση με τις οδηγίες της Κομισιόν – Υποχρεωτική η χορήγηση κουπονιού, αντί επιστροφής χρημάτων, για τα αγορασμένα εισιτήρια των πτήσεων που ακυρώνονται λόγω κορονοϊού μέχρι και τον προσεχή Σεπτέμβριο!
Σκανδαλώδες δώρο εις βάρος της τσέπης των επιβατών προς τις αεροπορικές εταιρείες από την κυβέρνηση, καθώς, σε αντίθεση με τις πρόσφατες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των επιβατών εν μέσω πανδημίας, θεσμοθέτησε υποχρεωτικό voucher (πιστωτικό κουπόνι) διάρκειας 18 μηνών και όχι την επιστροφή των χρημάτων του εισιτηρίου στις περιπτώσεις ακυρώσεων που εξακολουθούν να δικαιούνται οι επιβάτες στην Ε.Ε.
«Λαγός» του Καραμανλή η Βόζεμπεργκ
Σε ρόλο μάλιστα πολιορκητικού κριού, η ευρωβουλευτής της Ν.Δ. Ελίζα Βόζεμπεργκ και στενή φίλη του υπουργού Μεταφορών Κ. Καραμανλή κατέθεσε ερώτηση προς την Κομισιόν ζητώντας να τροποποιηθούν βασικές παράμετροι στον Κανονισμό (Ε.Κ.) αριθ. 261/2004, ο οποίος διασφαλίζει τα δικαιώματα των επιβατών σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης με άμεσες αποζημιώσεις.
Όπως σημειώνει η ευρωβουλευτής, στον παραπάνω κανονισμό «το μέτρο αυτό δεν σχεδιάστηκε για μαζικές ακυρώσεις σε συνθήκες κρίσης, γεγονός που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιρειών και κατ’ επέκταση την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών». Για τον λόγο αυτό, ρωτά την Επιτροπή αν εξετάζει την τροποποίηση των διατάξεων του Κανονισμού 261/2004 δίνοντας τη δυνατότητα στους αερομεταφορείς να αποζημιώνουν τους επιβάτες μόνο με κουπόνια, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να ταξιδέψουν σε εναλλακτικά δρομολόγια και ημερομηνίες στο μέλλον.
Κομισιόν: Δεν αναιρείται το δικαίωμα στην επιστροφή χρημάτων
Αντίθετα, όμως, με την κυβέρνηση και την ευρωβουλευτή της Ν.Δ., η Κομισιόν στις 18 Μαρτίου εξέδωσε ειδικές οδηγίες για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των επιβατών εν μέσω πανδημίας, ενώ σε δήλωσή της την ίδια μέρα η αρμόδια επίτροπος Αντίνα Βαλεάν υπήρξε σαφής πως «εν όψει των μαζικών ακυρώσεων και καθυστερήσεων τις οποίες αντιμετωπίζουν οι επιβάτες και οι μεταφορικές εταιρείες λόγω της πανδημίας Covid-19, η Επιτροπή θέλει να παράσχει ασφάλεια δικαίου ως προς τον τρόπο εφαρμογής των δικαιωμάτων των επιβατών στην Ε.Ε. Σε περίπτωση ακύρωσης, ο μεταφορέας πρέπει να επιστρέψει τα χρήματα στους επιβάτες ή να παράσχει εναλλακτικό δρομολόγιο».
Ερμηνευτικές και όχι δεσμευτικές οδηγίες
Μάλιστα, στις αναλυτικές οδηγίες 11 σελίδων της Κομισιόν, στην παράγραφο 2.2 υπάρχει ειδική αναφορά ότι “σε περίπτωση που ο αερομεταφοράς προσφέρει πιστωτικά κουπόνια, αυτή η προσφορά δεν επηρεάζει το δικαίωμα των επιβατών να επιλέξουν την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου αντί για το voucher” («If the carrier proposes a voucher, this offer cannot affect the passenger’s right to opt for reimbursement instead»).
Οι παραπάνω ειδικές οδηγίες, όπως διευκρινίζεται, δεν έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα για τα εθνικά κράτη, ωστόσο ερμηνεύουν τους κανονισμούς για τα δικαιώματα των επιβατών που έχει υιοθετήσει η Ε.Ε.
Με χρήματα των επιβατών η δανειοδότηση
Η κυβέρνηση, λοιπόν, και το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, στον αντίποδα της Κομισιόν και της επιτρόπου Μεταφορών, επέλεξε να κάνει το χατίρι στις αεροπορικές εταιρείες, καθιστώντας με την προχθεσινή νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (άρθρο 61) υποχρεωτική τη χορήγηση πιστωτικών κουπονιών διάρκειας 18 μηνών για τις ματαιωμένες πτήσεις όχι μόνο για το διάστημα που διανύουμε και τις υφιστάμενες ακυρώσεις, αλλά και για τις ματαιώσεις μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2020! Για διάρκεια δηλαδή επτά μηνών!
Οι επιβάτες μπορούν να ζητήσουν την πλήρη επιστροφή των χρημάτων τους μόνο μετά τη λήξη του δεκαοκτάμηνου και εφόσον δεν ταξιδέψουν, κοινώς για τους προσεχείς μήνες θα δανειοδοτούν τα διαθέσιμα των αεροπορικών από την τσέπη τους, τη στιγμή που οι ανάγκες των πολιτών είναι άμεσες λόγω του υφιστάμενου lockdown και της επερχόμενης ύφεσης.
Όπως αναφέρει συγκεκριμένα η ΠΝΠ: «Για το χρονικό διάστημα από τις 25 Φεβρουαρίου 2020 έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, ισχύουν αναγκαστικά τα εξής:
Απαιτήσεις επιστροφής του αντιτίμου αεροπορικών εισιτηρίων προς επιβάτες λόγω ματαιώσεων πτήσεων, εφόσον προβλέπονται από την ενωσιακή ή εθνική νομοθεσία, ικανοποιούνται με την παροχή προς τους δικαιούχους πιστωτικού σημειώματος ίσης αξίας με το αντίτιμο του εισιτηρίου της ματαιωθείσας πτήσης. Το πιστωτικό σημείωμα εκδίδεται από τον αερομεταφορέα και έχει ημερομηνία λήξης δεκαοκτώ (18) μήνες από την έκδοσή του. Κατά τη διάρκεια του δεκαοκτάμηνου, ο δικαιούχος του πιστωτικού σημειώματος μπορεί οποτεδήποτε να κάνει χρήση αυτού σε οποιονδήποτε προορισμό του δικτύου του αερομεταφορέα. Μέχρι τη λήξη του πιστωτικού σημειώματος, η οφειλή δεν καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή. Η οφειλή καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή εφόσον παρέλθουν δεκαοκτώ μήνες από την έκδοση του πιστωτικού σημειώματος κι αυτό δεν έχει χρησιμοποιηθεί».
Μέτρο για όλες τις αεροπορικές
Το μετρό ισχύει, διευκρινίζεται, για όλους τους αερομεταφορείς που διαθέτουν Άδεια Εκμετάλλευσης σε ισχύ, η οποία έχει χορηγηθεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην Ελλάδα (πρόκειται για τις άδειες με τις προϋποθέσεις λειτουργίας των ελληνικών αεροπορικών εταιρειών, όπως χρηματοοικονομικοί όροι, ασφαλιστικές απαιτήσεις, αποδείξεις φερεγγυότητας, εθνικότητα μετόχων, κυριότητα ή μίσθωση αεροσκαφών, κατοχή Πιστοποιητικού Αερομεταφορέα κ.λπ.).
Αξίζει εδώ να σημειώσουμε πως ελληνικές αεροπορικές εταιρείες όπως η Aegean εφαρμόζουν πολύ πριν την ΠΝΠ τη μέθοδο της υποχρεωτικής χορήγησης voucher αντί επιστροφής χρημάτων, γεγονός που έχει προκαλέσει ουκ ολίγα αρνητικά σχόλια στα σόσιαλ μίντια από επιβάτες. Επίσης, οι αεροπορικές έχουν ενταχθεί στα ευεργετικά μέτρα των επιχειρήσεων, με την Aegean, για παράδειγμα, να έχει θέσει το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού της σε αναστολή εργασίας.
Πηγή: left.gr