Ένα οραματικό έργο για τη διαχείριση των αστικών αποβλήτων, το Περιβαλλοντικό Πάρκο Κυκλικής Οικονομίας Ηρακλείου και ειδικότερα τη χρηματοδότηση της Μονάδας Επεξεργασίας και Ανάκτησης – Μ.Ε.Α. των αστικών στερεών αποβλήτων των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, επαναφέρει στην επικαιρότητα με Ερώτησή του προς τους υπουργούς Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Ανάπτυξης & Επενδύσεων, ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης.
Με τη συνυπογραφή των αρμόδιων Τομεαρχών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Παππά και Σωκράτη Φάμελλου, ο Χάρης Μαμουλάκης κάνει αναφορά στην πρόταση που έχει κατατεθεί από τον Ε.Σ.Δ.Α.Κ. ανταποκρινόμενος σε σχετική πρόσκληση του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, καθώς και σε προηγούμενη δέσμευση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας για δημοπράτηση του έργου εντός του 2020, ζητώντας ενημέρωση σχετικά με:
- Πόσες αποφάσεις ένταξης έχουν εκδοθεί για την υλοποίηση ώριμων έργων ανάκτησης ή/και διάθεσης αστικών αποβλήτων, στο πλαίσιο της πρόσκλησης με κωδικό 14.6Ι.27.8.1.3 και σε τι ποσοστό απορρόφησης των πόρων αφορούν.
- Ποιες είναι οι ενέργειες στις οποίες προτίθενται να προβούν οι Υπουργοί για την άμεση αξιολόγηση και ένταξη έργων στον τομέα των αστικών αποβλήτων και τα οποία αφορούν στην ανωτέρω πρόσκληση που λήγει άμεσα (έως το τέλος του έτους).
- Ποιες είναι οι ενέργειες στις οποίες προτίθενται να προβούν για την άμεση αξιολόγηση και ένταξη της Μονάδας Επεξεργασίας και Ανάκτησης (ΜΕΑ) των αστικών στερεών αποβλήτων των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, λαμβάνοντας υπόψη ότι το προτεινόμενο έργο είναι απολύτως ώριμο και συμβατό με την Εθνική και Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.
«Εντός του 2020, εκπνέει η σχετική προθεσμία για την απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων για τη διαχείριση των αστικών αποβλήτων», επισημαίνει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Πρόκειται για την τελευταία ευκαιρία που έχει η χώρα μας, για την τελευταία ευκαιρία που έχει η Κρήτη να υλοποιήσει ένα οραματικό έργο που βελτιώνει αισθητά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του νησιού. Από την πλευρά μας σκοπεύουμε να εντείνουμε τις πιέσεις, έτσι ώστε να μην χαθεί αυτή η ευκαιρία, να χρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους η Μονάδα Επεξεργασίας και Ανάκτησης και παράλληλα, να γίνει ένα ακόμα βήμα για τη δημιουργία του Περιβαλλοντικού Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας Ηρακλείου».
Υπενθυμίζεται ότι το Περιβαλλοντικό Πάρκο Κυκλικής Οικονομίας Ηρακλείου πρόκειται να δημιουργηθεί ανατολικά της πόλης του Ηρακλείου, στη περιοχή «Μαύρος Σπήλιος», σε ακίνητο συνολικής έκτασης περί 270.993,73μ2, το οποίο αποτελεί ιδιοκτησία του Δήμου Ηρακλείου. Σε αυτή την έκταση, λειτουργούν δραστηριότητες χονδρεμπορίου και άλλες υπηρεσίες όπως το αμαξοστάσιο του Δήμου, ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) Ηρακλείου, το Κέντρο Διαλογής και Ανάκτησης Υλικών (ΚΔΑΥ) και η Μονάδα Προεπεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΠΑ). Για το εν λόγω ακίνητο έχει εγκριθεί η αξιοποίησή του μέσω της αναβάθμισης του υφιστάμενου χώρου και εγκαταστάσεων αυτού σε ένα πρότυπο, τόσο για τα ελληνικά όσο και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, Περιβαλλοντικό Πάρκο Κυκλικής Οικονομίας και βιομηχανικής συμβίωσης.
Το Πάρκο εστιάζει σε τέσσερις νέες θεματικές οι οποίες αλληλοσυνδέονται για τη δημιουργία μίας ενιαίας ταυτότητας που μπορούν να συμβιώνουν αρμονικά με τις υφιστάμενες υποδομές και οι οποίες περιλαμβάνουν:
· Δράσεις αναψυχής και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
· Δράσεις διαλογής στην πηγή ανακυκλώσιμων υλικών και διαχείρισης βιοαποβλήτων.
· Δράσεις ανάκτησης υλικών από τα υπολειμματικά σύμμεικτα.
· Δράσεις καινοτομίας και Έρευνας.
Το Περιβαλλοντικό Πάρκο Κυκλικής Οικονομίας Ηρακλείου αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά:
· Στην ασφαλή και ολοκληρωμένη διαχείριση των παραγόμενων απορριμμάτων στην περιοχή του Ηρακλείου.
· Στην υλοποίηση των περιφερειακών (ΠΕΣΔΑ Κρήτης) και Εθνικών στόχων (ΕΣΔΑ) αναφορικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων και την επεξεργασία τους πριν την υγειονομική ταφή.
· Στην αξιοποίηση των αποβλήτων και ειδικότερα την ανακύκλωση και γενικά την ανάκτηση υλικών/ενέργειας.
· Στην
επίτευξη του υψηλότερου δυνατού ποσοστού αξιοποίησης των παραγόμενων αστικών
αποβλήτων έτσι ώστε να εξοικονομηθούν πόροι και ενέργεια και να μειωθεί το
ποσοστό τελικής διάθεσης.
· Στη
δημιουργία νέων βιώσιμων θέσεων εργασίας κατά την κατασκευή και λειτουργία του.