Τα μέτρα θωράκισης του Τύπου από πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού που αφορούν την καταχώρηση διαφημιστικών μηνυμάτων σε τηλεοπτικούς σταθμούς, καθώς και την απόφαση της ΕΡΤ να καταργήσει την ανταλλακτική διαφήμιση, αναδεικνύει ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, με Ερώτηση που κατέθεσε – με τη συνυπογραφή 41 ακόμα Βουλευτών – προς τον Υφυπουργό παρά τον Πρωθυπουργό.
«Με πρόσφατη απόφασή του, το Δ.Σ. της ΕΡΤ έβαλε τέλος στην πρακτική της ανταλλακτικής διαφήμισης με τις εφημερίδες» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Έπειτα από δυο δεκαετίες, η καταχώρηση διαφημιστικών μηνυμάτων στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο της ΕΡΤ θα πραγματοποιείται πλέον στο πλαίσιο μιας αμιγώς εμπορικής συναλλαγής. Αυτό όμως, αλλάζει την τακτική που είχε ως στόχο να αντιμετωπίσει η ΕΡΤ τα φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού που είχαν δημιουργηθεί από εκδότες, οι οποίοι προωθούσαν τις εφημερίδες τους στα κανάλια στα οποία συμμετείχαν μετοχικά, εις βάρος των εκδοτών που δεν συμμετείχαν σε τηλεοπτικά σχήματα. Αυτή η πρακτική της ΕΡΤ, η οποία «διόρθωνε» τον αθέμιτο ανταγωνισμό που αντιμετώπιζαν οι «μικρές» κυρίως εφημερίδες, αποτελεί πλέον παρελθόν».
Οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν να ενημερωθούν από τον αρμόδιο Υπουργό σχετικά με τα εξής:
Προτίθεται να αναλάβει πρωτοβουλία για να επανεξεταστεί η απόφαση του ΔΣ της ΕΡΤ για κατάργηση της πρακτικής της «ανταλλακτικής διαφήμισης»;
Έχει επεξεργαστεί εναλλακτικούς τρόπους ώστε να αντικατασταθεί η απολεσθείσα διαφήμιση και προβολή των εντύπων από αυτή την απόφαση του ΔΣ της ΕΡΤ;
Με ποιο τρόπο έχει σκοπό να θωρακίσει τον χώρο του Τύπου από φαινόμενα «αθέμιτου ανταγωνισμού», όσον αφορά την καταχώρηση διαφημιστικών μηνυμάτων εντύπων σε τηλεοπτικούς σταθμούς, καθώς πλέον αυξάνονται οι εκδότες εφημερίδων, οι οποίοι γίνονται μέτοχοι τηλεοπτικών καναλιών;
Αναλυτικά, η ερώτηση:
Προς τον κ. Υφυπουργό παρά τον Πρωθυπουργό
Θέμα: «Μέτρα θωράκισης στο χώρο του Τύπου από φαινόμενα «αθέμιτου ανταγωνισμού»»
Με απόφαση του ΔΣ (31 Ιανουαρίου 2020), η ΕΡΤ έβαλε τέλος στην πρακτική της «ανταλλακτικής διαφήμισης» με τις εφημερίδες. Επομένως, η καταχώρηση διαφημιστικών μηνυμάτων στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο της ΕΡΤ θα πραγματοποιείται στο πλαίσιο μιας αμιγώς εμπορικής συναλλαγής. Συγκεκριμένα, η ΕΡΤ προέβη στη θεσμοθέτηση έκπτωσης 80% επί του τιμολογίου διαφήμισης για όλα τα έντυπα ημερήσιου, εβδομαδιαίου και περιοδικού Τύπου, τα οποία επιθυμούν να διαφημιστούν στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο της.
Επί δύο δεκαετίες, η ΕΡΤ για να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού που είχαν δημιουργηθεί στο κλάδο, καθώς εκδότες Τύπου προωθούσαν τις εφημερίδες τους στα κανάλια στα οποία συμμετείχαν μετοχικά εις βάρος εκδοτών που δεν συμμετείχαν σε τηλεοπτικά σχήματα, έκανε ιδιωτικά συμφωνητικά με τις επιχειρήσεις Τύπου για αμοιβαία διαφήμιση. Οι εφημερίδες προβάλλονταν στις διαφημιστικές ζώνες της ΕΡΤ χωρίς κόστος, με αντάλλαγμα τις καταχωρήσεις της ΕΡΤ στις σελίδες των εφημερίδων, επίσης χωρίς χρηματικό αντίτιμο. Αυτή η πρακτική «διόρθωνε» τον αθέμιτο ανταγωνισμό που αντιμετώπιζαν οι «μικρές» κυρίως εφημερίδες.
Επειδή την τελευταία δεκαετία, τα έντυπα μέσα ενημέρωσης έχουν περάσει δύσκολες μέρες όσον αφορά τη βιωσιμότητά τους, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης
Επειδή ήδη έχουν χαθεί τα κονδύλια του 2019 για την εφαρμογή προγραμμάτων οικονομικής ενίσχυσης των εντύπων μέσων ενημέρωσης του ν.4609/2019, τα οποία τα έντυπα είχαν υπολογίσει να λάβουν εδώ και 6 μήνες, ενώ με την πρόσφατη νομοθέτηση των προγραμμάτων ξανά απ’ την αρχή, η όλη διαδικασία αναμένεται να καθυστερήσει ακόμα περισσότερο
Επειδή η θεσμική διασφάλιση του θεμιτού ανταγωνισμού στον κλάδο των επιχειρήσεων μέσων ενημέρωσης είναι βασική προϋπόθεση για την ενίσχυση του πλουραλισμού στην ενημέρωση, στοιχείο το οποίο συνιστά ζήτημα Δημοκρατίας
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Προτίθεται να αναλάβει πρωτοβουλία για να επανεξεταστεί η απόφαση του ΔΣ της ΕΡΤ για κατάργηση της πρακτικής της «ανταλλακτικής διαφήμισης»;
2. Έχει επεξεργαστεί εναλλακτικούς τρόπους ώστε να αντικατασταθεί η απολεσθείσα διαφήμιση και προβολή των εντύπων από αυτή την απόφαση του ΔΣ της ΕΡΤ;
3. Με ποιο τρόπο έχει σκοπό να θωρακίσει τον χώρο του Τύπου από φαινόμενα «αθέμιτου ανταγωνισμού», όσον αφορά την καταχώρηση διαφημιστικών μηνυμάτων εντύπων σε τηλεοπτικούς σταθμούς, καθώς πλέον αυξάνονται οι εκδότες εφημερίδων, οι οποίοι γίνονται μέτοχοι τηλεοπτικών καναλιών;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Κάτσης Μάριος
Αβραμάκης Λευτέρης
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αναγνωστοπούλου Σία
Βαρδάκης Σωκράτης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Νατάσα
Γκιόλας Γιάννης
Δραγασάκης Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Τάνια
Ηγουμενίδης Νίκος
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Κατρούγκαλος Γιώργος
Λάππας Σπύρος
Μάρκου Κώστας
Μεικόπουλος Αλέξανδρος
Μπαλάφας Γιάννης
Μουζάλας Γιάννης
Μπάρκας Κώστας
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παπαδόπουλος Σάκης
Παππάς Νίκος
Πούλου Γιώτα
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρολιάκος Πάνος
Σκούφα Μπέττυ
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γιώργος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Φωτίου Θεανώ
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος