Παρέμβαση Μανόλη Θραψανιώτη στο Δ. Σ. Σητείας σχετικά με την κατασκευή του ΒΟΑΚ και την ανάπτυξη του Αεροδρομίου Σητείας.
Αναλυτικά η παρέμβαση του Μανόλη Θραψανιώτη:
Κύριε Πρόεδρε του Δημοτικού Συμβουλίου,
αγαπητέ κ. Δήμαρχε,
Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση να παραβρεθώ στην ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σητείας για δυο θέματα πρώτης προτεραιότητας και μεγάλης σπουδαιότητας για τον τόπο μας.
Όπως αντιλαμβάνεστε δεν μπορώ να είμαι παρών, μπορώ όμως να εκθέσω την άποψη μου, κυρίως για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ μέχρι την Σητεία.
Τονίζω μέχρι την Σητεία, γιατί όπως διαβεβαίωσε ο κ. πρωθυπουργός « το βέβαιο είναι ότι ο ΒΟΑΚ θα ξεκινήσει από την Κίσσαμο γιατί είναι πιο εύκολο και πιο ώριμο»….
Είναι γεγονός ότι η Κρήτη γενικά, και ιδιαίτερα ο νομός μας, υστερεί σε υποδομές, σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα.
Το γιατί, ο κάθε ένας μπορεί να κάνει τις δικές του σκέψεις και συνειρμούς. Τώρα τα πράγματα έχουν γίνει δυσκολότερα για όποιον δεν θέλει να κρύβει το κεφάλι στην άμμο.
Μετά την χρεοκοπία της χώρας, την 10ετή αυστηρή επιβολή περιοριστικών πολιτικών αλλά και τους όρους χρηματοδότησης που έχουν αποφασιστεί στη νεοφιλελεύθερη Ε. Ε., ο σχεδιασμός, η τεκμηρίωση και η κατασκευή κάθε έργου έχει γίνει πολύ δυσκολότερη, ιδίως σε περιοχές που χρειάζονται ενίσχυση για λόγους συνοχής.
Σε αυτές τις συνθήκες, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ιεραρχώντας τις ανάγκες και με δεδομένη την υστέρηση του νομού σε ανάπτυξη, προχώρησε στην χρηματοδότηση έργων – υποδομών, τόσο δημοσίου χαρακτήρα όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Να επισημάνω, για να γίνει αντιληπτή η διαφορά, ότι την πενταετία 2010-2014 εγκρίθηκαν για ολόκληρη την Κρήτη 649 εκατομμύρια ευρώ και στον Νομό Λασιθίου μόλις 10 εκ. ευρώ. Δηλαδή το 1,5%!
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοσε μια πολιτική ανακατανομής των πόρων με στόχο την περιφερειακή δικαιοσύνη, δηλαδή, τον περιορισμό των περιφερειακών και ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων. Ενώ λοιπόν την πενταετία 2010-2014 στο Νομό Λασιθίου εγκρίθηκαν νέα έργα ύψους 10 εκ. Ευρώ, την πενταετία 2015-2019 εγκρίθηκαν έργα ύψους 74,3 εκ. ευρώ, εφτά φορές περισσότερα.
Έτσι στις άμεσες προτεραιότητες τέθηκε η ολοκλήρωση έργων που είχαν “παγώσει”, όπως της γέφυρας στο Χαμέζι, που δόθηκε στην κυκλοφορία μετά από 16 ολόκληρα χρόνια κλπ…
Σε ότι αφορά τον ΒΟΑΚ είναι γνωστό ότι βαδίζουμε στην 6η δεκαετία από τότε που ξεκίνησε. Με το νέο τμήμα που ολοκληρώθηκε πριν δυο χρόνια έχουν ολοκληρωθεί κοντά στα 60 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμου.
Είναι επίσης γνωστό ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε επιλέξει ένα σχεδιασμό, ο οποίος στηριζόταν σε δύο άξονες.
1ον.
Κατασκευή ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο, με χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου, με τρία τμήματα:
- Χανιά -Χερσόνησο με παραχώρηση,
- Χερσόνησο – Νεάπολη με Σ Δ Ι Τ και
- Νεάπολη – Άγιο Νικόλαο ως Δημόσιο έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Οι διαγωνιστικές διαδικασίες είχαν πάρει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκδήλωσαν ενδιαφέρον 5 κατασκευαστικοί όμιλοι, επιλέχθηκε η οριστική χάραξη. υποβλήθηκαν ενστάσεις στο Σ Τ Ε, οι ενστάσεις απορρίφθηκαν, με την διαδικασία να προχωρά κανονικά για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού (με ολοκλήρωση τον Σεπτέμβριο του 2019).
2ον.
Σε ότι αφορά τον Στρατηγικό Σχεδιασμό, υπογράφτηκε προγραμματική σύμβαση μεταξύ ΟΑΚ και Υπουργείου Υποδομών για την συμπληρωματική μελέτη για τα τμήματα:
- Άγιο Νικόλαο – Σητεία και
- Καστέλι Κίσσαμου – Χανιά,
στην οποία θα περιλαμβάνονταν και οι κάθετοι άξονες.
Αυτά σε απάντηση στην άποψη της κυβέρνησης ότι βρήκαν κάτι μουντζούρες σε χαρτί.
Η κυβέρνηση ΝΔ αποφάσισε να ακυρώσει τον σχεδιασμό, να προχωρήσει σε νέο για τους δικούς της λόγους. Η αναβολή του έργου θα έχει ως συνέπεια χρονική καθυστέρηση, με επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια και τον τουρισμό, οικονομική επιβάρυνση, γιατί οι εταιρείες, που συμμετείχαν στην διαγωνιστική διαδικασία (η οποία δεν έχει ανασταλεί), προφανώς και θα διεκδικήσουν αποζημιώσεις, τις οποίες θα πληρώσει, ποιος άλλος; Όλοι εμείς.
Η θέση μας είναι και παραμένει.
Η γρήγορη ολοκλήρωση του Βορείου Οδικού άξονα, από Σητεία μέχρι την Κίσσαμο, χωρίς διόδια για τους μόνιμους κατοίκους της Κρήτης.
Με αυτό το δεδομένο και με την δέσμευση του ΤΕΕ -Τ Α Κ, ότι μπορεί να ανταποκριθεί στην ολοκλήρωση των μελετών, εφόσον υπάρξει η αναγκαία χρηματοδότηση (με τα κέρδη των κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα), μπορεί να συμβάλλει όπως απορρέει και από τον θεσμικό του ρόλο ως σύμβουλος της πολιτείας, να προχωρήσει η μελέτη, αρκεί να υπάρχει συνολικός σχεδιασμός του δρόμου.
Με αυτή την προϋπόθεση στηρίζουμε την πρόταση του.
Η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ είναι φυσικό ότι θα έχει θετικό αντίκτυπο στην λειτουργία και αναβάθμιση του Αεροδρομίου.
Ένα Αεροδρόμιο που μπορεί να εξελιχθεί και να προσφέρει τόσο στην τοπική όσο και εθνική οικονομία, αλλά που δυστυχώς η κατασκευή του δεν σχεδιάστηκε σε συνδυασμό με το απαιτούμενο οδικό δίκτυο. Αυτό το δίκτυο σήμερα, μόνο δημόσιος φορέας μπορεί να αναλάβει την κατασκευή του, τόσο προς Άγιο Νικόλαο όσο και προς Μακρύ Γιαλό και Ιεράπετρα. Είναι λοιπόν προφανές ότι η συζήτηση για παραχώρηση σε ιδιώτες του αεροδρομίου είναι κενή περιεχομένου και αποπροσανατολίζει. Πρέπει αντίθετα να προσανατολίσουμε το στόχο μας στην όσο το δυνατόν ταχύτερη κατασκευή ή βελτίωση των οδικών δικτύων που θα του επιτρέψουν να παίξει τον αναπτυξιακό του ρόλο.
Από αυτή την σκοπιά πρέπει να ενισχυθεί, να βελτιωθεί και να διατηρήσει τον δημόσιο – Δημοτικό χαρακτήρα.
Στο κάτω – κάτω το αεροδρόμιο κατασκευάστηκε με την συμβολή και ουσιαστική συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας.