«Oι διαπραγματεύσεις για μια συμφωνία μεταξύ ΕΕ και Μ. Βρετανίας ενδεχομένως να μην αφορούν μόνο τις ποσοστώσεις της αλιείας και τους δασμούς αλλά και τη ζωοφόρο του Παρθενώνα» αναφέρει σε ρεπορτάζ η Süddeutsche Zeitung με τίτλο «Ζητά η ΕΕ από το Λονδίνο τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα;»
Το ρεπορτάζ σημειώνει: «Με πρωτοβουλία της Ελλάδας και με την υποστήριξη της Ιταλίας και της Κύπρου, συμπεριλήφθηκε στο διαπραγματευτικό σχέδιο της ΕΕ, ρήτρα σύμφωνα με την οποία ‚πολιτιστικά αγαθά που έχουν μεταφερθεί παράνομα‘ πρέπει να επιστραφούν στις χώρες προέλευσής τους‘. Η διάταξη αυτή προβλέπεται προκειμένου να τεθεί το θέμα των παράνομα εξαγόμενων αρχαιοτήτων».
Τα γλυπτά και το Brexit
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ «στο Λονδίνο φοβούνται ότι η Ελλάδα υπολογίζει με τον τρόπο αυτόν να πάρει πίσω τα γλυπτά της Ακρόπολης, τα οποία εδώ και διακόσια χρόνια εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο. Οι Έλληνες ζητούν την επιστροφή τους για χρόνια χωρίς επιτυχία». Το δημοσίευμα κάνει μάλιστα αναφορά σε πρόσφατες δηλώνεις της υπ. Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, η οποία έκανε λόγο για «προφανή κλοπή». Στη συνέχεια το ρεπορτάζ κάνει αναφορά στην ιστορία», στο πώς ο Λόρδος Έλγιν, τότε πρεσβευτής της Μ. Βρετανίας στην Οθωμανική αυτοκρατορία, τα απέσπασε με δόλο από τον Παρθενώνα έχοντας λάβει «επίσημη άδεια» το 1801 και το 1816 τα πούλησε στο Βρετανικό Μουσείο. «Τόσο ο Έλγιν όσο και το Βρετανικό Μουσείο επικρίθηκαν έντονα τον 19ο αιώνα. Ο Χέρμαν φον Πούκλερ-Moυσκάου έκανε λόγο για ‚βεβήλωση‘ της Ακρόπολης, ο Λόρδος Βύρωνας και ο βασιλιάς της Βαυαρίας Λουδοβίκος μιλούσαν καταγγελτικά για ληστεία.
Πολλοί θεωρούν την βρετανική ιδιοποίηση των Ελγίνειων μαρμάρων «ως μια από τις πιο εντυπωσιακές κλοπές έργων τέχνης». Όπως αναφέρει το δημοσίευμα επικαλούμενο τους Times «η βρετανική κυβέρνηση έχει θυμώσει με τη διάταξη αυτή. Επιστροφή ‚δεν πρόκειται να γίνει‘ σύμφωνα με έναν εκπρόσωπό της. Και ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, ο Γερμανός ιστορικός τέχνης Χάρτβιγκ Φίσερ, επιβεβαίωσε μιλώντας στο BBC, την επίσημη βρετανική θέση, σύμφωνα με την οποία τα γλυπτά μεταφέρθηκαν ‚με ρητή άδεια της οθωμανικής αυτοκρατορίας‘, πράγμα που σημαίνει ότι η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να εγείρει αξιώσεις».
Πηγή: Deutsche Welle