Στις διατάξεις για τα υδατοδρόμια και για το Ελληνικό, καθώς και στις ανησυχητικές εξελίξεις αναφορικά με την έκταση του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», αναφέρθηκε ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης στην ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής, στο πλαίσιο της συζήτησης του σχεδίου νόμου «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, ρυθμίσεις μεταφορών και άλλες διατάξεις».
Ο Χάρης Μαμουλάκης, θέλοντας να αναδείξει τη συνολική αντίληψη της κυβέρνησης αναφορικά με την διαχείριση της δημόσιας περιουσίας, αναφέρθηκε στα εξής σημεία:
- «Βασική διαφορά μεταξύ του παρόντος σχεδίου νόμου και του δικού μας Ν. 4568/2018 είναι η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίων χωρίς την συμμετοχή του δημοσίου. Παράλληλα, με το παρόν σχέδιο νόμου η κυβέρνηση καταργεί τον περιορισμό στη διάρκεια ζωής των αδειών ίδρυσης υδατοδρομίων, χωρίς καμία δέσμευση εκ μέρους του ιδιώτη επενδυτή για την λειτουργία της εκάστοτε μονάδας. Με το ίδιο σκεπτικό, το νομοσχέδιο αποφεύγει να προσδιορίσει τους όρους και τις προϋποθέσεις υπό τους οποίους οι άδειες θα ανακαλούνται. Αυτό αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε φαινόμενα κατάχρησης των αδειών αυτών, δευτερογενούς αγοράς μέσα από την πώληση τους, αλλά και πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού μέσα από τις οποίες διαφορετικοί επενδυτές θα προσπαθούν να δεσμεύσουν λιμάνια για να εμποδίσουν τους ανταγωνιστές τους να επεκταθούν».
- «Ωστόσο, έχω την αίσθηση ότι στη σημερινή μας συζήτηση την παράσταση κλέβει για μια ακόμη φορά το Ελληνικό.
Η εκμετάλλευση του Ελληνικού είχε εξ αρχής στον πυρήνα της μια εντελώς αναχρονιστική και υποταγμένη στις επιθυμίες του ιδιωτικού κεφαλαίου αντίληψη αναφορικά με τις αστικές αναπλάσεις στον αστικό ιστό των ελληνικών πόλεων. Και παράλληλα μια λανθασμένη στρατηγική για τον τρόπο και τους όρους υπό τους οποίους μπορεί ο ιδιωτικός τομέας να συμμετέχει σε ανάλογα έργα.
Αναφέρομαι στο Ελληνικό όχι μόνο ως παράδειγμα της ανεύθυνης αντιπολίτευσης την οποία έκανε η ΝΔ προς τις εκλογές του Ιουλίου, αλλά και ως παράδειγμα του τρόπου διαχείρισης εκ μέρους της κυβέρνησης, που τελικά συμπυκνώνει συνολικά το πνεύμα σας αναφορικά με την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων στη χώρα.
Βασικό σημείο είναι το τμήμα που άπτεται της καθαίρεσης και τακτοποίησης κτισμάτων. Το κόστος θα είναι μεγάλο για αυτόν που θα το επιβαρυνθεί. Αυτό δεν μπορεί να το επωμισθεί το ελληνικό δημόσιο, όταν ρητά στην σύμβαση αναφέρεται ότι είναι υποχρέωση της εν λόγω εταιρείας να το αναλάβει. Ελπίζουμε ότι αυτό θα τηρηθεί. Πέρα της οικονομικής διάστασης, υπάρχει και πολιτικό ζήτημα».
- «Με την πρόσφατη συμφωνία χρηματοδότησης του αεροδρομίου Καστελίου Ηρακλείου το ελληνικό δημόσιο παρουσιάζεται να έχει δεσμευτεί για την άμεση αξιοποίηση της εκεί έκτασης. Αυτό, εξάλλου, κάνει η ΕΤΕπ σε όλες τις περιπτώσεις αστικών αναπλάσεων ή μετεγκατάστασης μεγάλων έργων υποδομών. Πιέζει τις δανειζόμενες χώρες να μεριμνήσουν για τους χώρους των οποίων οι χρήσεις αλλάζουν ώστε να μην περιέλθουν σε απαξίωση και μαρασμό τα κέντρα των μεγάλων πόλεων της. Αυτό είναι τόσο χωροταξικά όσο και περιβαλλοντικά σωστό.
Το ενδεχόμενο, ωστόσο, να πωληθεί η έκταση και μάλιστα εν αγνοία όλων των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης του νησιού και της πόλης είναι τουλάχιστον σκανδαλώδης. Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ οι αρμόδιοι υπουργοί ξέρουν να υπογράφουν μνημόνια με την ΕΤΕπ, αλλά δεν ξέρουν πως να ενημερώνουν την εθνική αντιπροσωπεία και την τοπική κοινωνία για τις προθέσεις και τον σχεδιασμό τους.
Καλώ λοιπόν την ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών να τοποθετηθεί επί του θέματος. Προτίθεστε να προχωρήσετε στην άμεση ιδιωτικοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Ηρακλείου, ναι ή όχι; Και αν ναι, ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί αυτής σας η κίνηση;»