Προτάσεις που θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν «οδικό χάρτη» για την ανάπτυξη της έκτασης που σήμερα καταλαμβάνει το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» προς όφελος της τοπικής κοινωνίας, κατέθεσε ο επικεφαλής της Δημοτικής Κίνησης «ΗΡΑΚΛΕΙΟ 3.7.5» Γιάννης Κουράκης, κατά την διάρκεια της συζήτησης που πραγματοποιήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, με φόντο τις εξελίξεις γύρω από τον αερολιμένα.
Ο κ. Κουράκης, επανέφερε την πρόταση που είχε καταθέσει από τον Φεβρουάριο του 2019, για άμεση ανάθεση μελέτης για την εκπόνηση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για την ευρύτερη ζώνη του αεροδρομίου έτσι ώστε να διασφαλιστεί η βιώσιμη αστική ανάπτυξη στην περιοχή προς όφελος των κατοίκων. Μάλιστα, αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του επικεφαλής της Δημοτικής Κίνησης, πως έχει ήδη συσταθεί ομάδα εργασίας στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι των συναρμόδιων Υπουργείων Υποδομών και Δικτύων, Εθνικής Άμυνας, Οικονομικών και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και εξετάζουν θέματα αναφορικά με την αξιοποίηση της έκτασης του παλαιού αεροδρομίου.
Τέλος ο Γιάννης Κουράκης μίλησε συνολικά για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και ανέπτυξε την αναγκαιότητα να προχωρήσουν τα συνοδά έργα (πχ οδική αρτηρία σύνδεσης του νέου αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ και την πόλη του Ηρακλείου).
Κλείνοντας, αναφέρθηκε και στην στήριξη που πρέπει να τύχει ο Δήμος Μίνωα Πεδιάδος σε οικονομικό και τεχνικό επίπεδο καθώς και σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αντικατάσταση- μετατόπιση δικτύων κοινής ωφέλειας της περιοχής.
Ειδικότερα, ο Γιάννης Κουράκης ανέφερε:
«Εδώ και ένα χρόνο είχαμε αναδείξει τη σημασία της ανάπτυξης των εκτάσεων του παλαιού αεροδρομίου και της ΣΕΑΠ σε απόλυτη συνάρτηση με τις ανάγκες της περιοχής άμεσης γειτνίασης, της Αλικαρνασσού. Είχαμε χαρακτηρίσει τη νέα ανάπτυξη ως εμβληματικό έργο που θα συνέβαλε αποφασιστικά στην διαμόρφωση μιας νέας εικόνας για το Δήμο Ηρακλείου. Η πρόταση μας αποτυπώθηκε στο προγραμματικό πλαίσιο της δημοτικής κίνησης ΗΡΑΚΛΕΙΟ 3.7.5.
Συγκεκριμένα, είχαμε προσδιορίσει στο πρόγραμμα μας την αναγκαιότητα για έγκαιρο σχεδιασμό και υλοποίηση της νέας ανάπτυξης που περιλαμβάνει το αεροδρόμιο και τους χώρους της ΣΕΑΠ. Επισημαίναμε ότι εδώ βρίσκεται ένα κεφάλαιο μελλοντικής δυναμικής και σύγχρονης επέκτασης του αστικού χώρου στην κατεύθυνση διαμόρφωσης ενός πράσινου τόπους με σύγχρονες υποδομές και δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης αξίας και χαμηλής όχλησης, ώστε να διασφαλιστεί η βιώσιμη αστική ανάπτυξη στην περιοχή προς όφελος των κατοίκων της ευρύτερης ζώνης. Τονίζαμε και δεσμευόμασταν ότι όλες οι παρεμβάσεις υλοποιούνται σε απόλυτη συνάρτηση με τις ανάγκες της περιοχής άμεσης γειτνίασης, της Αλικαρνασσού, η οποία έχει υποστεί τις δυσμενείς επιπτώσεις από τη λειτουργία του επί δεκαετίες. Τέλος, καταλήγαμε στην ανάγκη οι σχετικές διαδικασίες προετοιμασίας να κινούνται παράλληλα με την φάση κατασκευής του νέου αεροδρομίου.
Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για την ευρύτερη ζώνη του αεροδρομίου
Στο πλαίσιο αυτό είχαμε προτείνει, ήδη από τον Φεβρουάριο του 2019, την άμεση ανάθεση μελέτης για την εκπόνηση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για την ευρύτερη ζώνη του αεροδρομίου έτσι ώστε να διασφαλιστεί η βιώσιμη αστική ανάπτυξη στην περιοχή προς όφελος των κατοίκων. Δυστυχώς οι γνωστές καθυστερήσεις της Δημοτικής Αρχής δεν επέτρεψαν την έγκαιρη δρομολόγηση θετικών εξελίξεων. Είναι προφανές ότι σήμερα θα στηρίξουμε την άμεση προκήρυξη αυτής της μελέτης.
Αλλά, σχεδιασμός χωρίς αρχές δεν νοείται.
Για τον λόγο αυτό θα θέλαμε σήμερα να καταθέσουμε ένα περίγραμμα των κατευθύνσεων που πρέπει να δοθούν και φυσικά στην πορεία, αφού ενημερωθούμε, θα επανέλθουμε με εξειδικευμένες παρεμβάσεις, πριν καταλήξουμε σε οριστικές αποφάσεις που θα μας δεσμεύουν. Επιδιώκουμε το σχέδιο να διέπεται από τις αρχές της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, της καινοτομικής διαχείρισης στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης για τη δημιουργία μιας ευφυούς πόλης.
Προτείνουμε η ανάπτυξη:
- Να εντάσσεται στη φυσιογνωμία της περιοχής και να εναρμονίζεται με το ανάγλυφο χωρίς να επιτρέπονται χρήσεις που έρχονται σε σύγκρουση με το χαρακτήρα της ευρύτερης περιοχής.
- Να επιτρέπει αφενός την ανάδειξη των θετικών σημείων της περιοχής (υδάτινο στοιχείο – παράκτιο μέτωπο, βλάστηση) και την άρση των σημερινών ζητημάτων που υποβαθμίζουν την ευρύτερη περιοχή.
- Να εναρμονίζεται με τα διάφορα επίπεδα αναφοράς του χωροταξικού σχεδιασμού (ευρύτερη περιοχή, ζώνη άμεσης επιρροής, περιοχή παρέμβασης).
- Να τηρεί τις προϋποθέσεις συμβατότητας με τον υπερκείμενο στρατηγικό σχεδιασμό (π.χ. Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Κρήτης, Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο ή/και νέο Τοπικό Χωρικό Σχέδιο).
- Να προβλέπει τη ρύθμιση βιώσιμων χρήσεων γης και λύσεων που βασίζονται στη φύση, σύμφωνα με το χαρακτήρα της περιοχής και το αναπτυξιακό όραμα που θα διαμορφωθεί για την αποδεσμευόμενη έκταση σε συνάρτηση με τις γενικότερες τάσεις που επικρατούν στο Ηράκλειο.
- Να ενισχύει το δημόσιο κοινόχρηστο χαρακτήρα της παραλιακής ζώνης στην προοπτική δημιουργίας ενός ενιαίου θαλάσσιου μετώπου στο Ηράκλειο.
- Να προβλέπει την μετεγκατάσταση του καταστήματος κράτησης Αλικαρνασσού.
Προς αυτή την κατεύθυνση θα αξιοποιήσουμε τις αρχές αστικής ανάπτυξης όπως έχουν αποτυπωθεί στο Ευρωπαϊκό Σύμφωνο του Άμστερνταμ (2016) και θα επιδιώξουμε να ενταχθούν δράσεις προετοιμασίας στο νέο ΕΣΠΑ 2021-27.
Όλοι οι φορείς να κινηθούμε ενωμένοι
Όλοι οι φορείς του Ηρακλείου πρέπει να κινηθούν ενωτικά με βάση ένα κοινό σχέδιο για να διασφαλίσουμε τα αναπτυξιακά και χωροταξικά χαρακτηριστικά της ανάπτυξης στην περιοχή του παλιού αεροδρομίου. Στο πλαίσιο αυτό θα συνδράμουμε με όλες μας τις δυνάμεις για να διασφαλίσουμε τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις διαδικασίες που δρομολογούνται και να ενισχύσουμε το ρόλο της τοπικής κοινωνίας στο σχεδιασμό της νέας ανάπτυξης.
Επιπρόσθετα ενημερώνουμε σήμερα το σώμα ότι έχει ήδη συσταθεί ομάδα εργασίας στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι των συναρμόδιων Υπουργείων Υποδομών και Δικτύων- Εθνικής Άμυνας -Οικονομικών και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και εξετάζουν θέματα αναφορικά με την αξιοποίηση της έκτασης του παλαιού αεροδρομίου».