ΣΥΡΙΖΑ: «Υποθήκευση της πολιτικής προστασίας με αδιαφάνεια, τακτοποίηση κολλητών, σύγχυση αρμοδιοτήτων, σκοτεινά κονδύλια και αναθέσεις»
Προς συζήτηση και ψήφιση το σχέδιο νόμου για τον Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, την αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, την «αναβάθμιση συστήματος εθελοντισμού πολιτικής προστασίας» και την αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος.
Παρακολουθήστε τη συζήτηση στη Βουλή:
«Υποθήκευση της πολιτικής προστασίας με αδιαφάνεια, τακτοποίηση κολλητών, σύγχυση αρμοδιοτήτων, σκοτεινά κονδύλια και αναθέσεις»
«Είναι γεγονός ότι είχε ωριμάσει η ανάγκη να αποκτήσει η χώρα μας ένα καινοτόμο σύστημα πολιτικής προστασίας, που να αξιοποιεί τη διεθνή εμπειρία και να ενσωματώνει τη διάσταση της κλιματικής κρίσης, όμως επικρατεί, δυστυχώς, πάλι, η κλασσική συνταγή της ΝΔ, παρότι το σημερινό σχέδιο νόμου αφορά την προστασία της ζωής των πολιτών. Περιορισμός διαφάνειας, τακτοποίηση κολλητών και σκοτεινά κονδύλια, ένα σχέδιο νόμου που υποθηκεύει την πολιτική προστασία. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έλαβε νομοθετική πρωτοβουλία για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή με το ν. 4414/2016, τη συγκρότηση δημόσιας πολιτικής για την πρόληψη δασικών πυρκαγιών, κατάρτισε Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνου Πλημμύρας, και δημιούργησε θεσμικό πλαίσιο συνεργασίας του Πυροσβεστικού Σώματος με τη Δασική Υπηρεσία, με μία Υπουργική Απόφαση που είχα, προσωπικά, την τιμή να συνυπογράψω. Η πρόταση νόμου που έχει καταθέσει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, σε αντίθεση με το παρόν σχέδιο νόμου, περιλαμβάνει συντονισμό σε όλα τα επίπεδα, πρόβλεψη για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και την ανθεκτικότητα των υποδομών», δήλωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας της ΚΟ, Σωκράτης Φάμελλος, στην τοποθέτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο της Πολιτικής Προστασίας.
Αναρωτήθηκε στη συνέχεια, πώς είναι δυνατόν να μην προβλέπεται εκπρόσωπος της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας στο εθνικό κέντρο συντονισμού όταν πρέπει να ληφθεί υπόψη η παράμετρος της κλιματικής κρίσης. Υπογράμμισε ότι το σχέδιο νόμου της ΝΔ για την πολιτική προστασία είναι δαιδαλώδες, γραφειοκρατικό, χωρίς καμία συνάφεια και προκαλεί επιπλέον σύγχυση αρμοδιοτήτων. Χαρακτηριστικό δείγμα είναι η τοποθέτηση μετακλητών στις Περιφέρειες που αναλαμβάνουν την πολιτική προστασία, οι οποίοι όμως δεν θα έχουν καμία ευθύνη αν πάει κάτι στραβά, την κρίσιμη στιγμή. Τροποποιούνται επιπλέον, αρμοδιότητες των Υπουργείων και της Αυτοδιοίκησης, κάτι που επισημαίνει η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας και η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, με αποτέλεσμα σύγχυση ρόλων μεταξύ πρώτου και δεύτερου βαθμού αυτοδιοίκησης. «Δημιουργείτε ένα αλαλούμ ανεύθυνό-υπεύθυνων ημετέρων με σκοτεινά κονδύλια, παίζοντας ένα κομματικό παιχνίδι», είπε χαρακτηριστικά.
«Αντί να δημιουργήσετε ένα αυτόνομο συντονιστικό κέντρο στελεχωμένο με όλες τις δυνάμεις της πολιτικής προστασίας, δημιουργείτε αλαλούμ. Ενώ η Πυροσβεστική Υπηρεσία υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, το Κέντρο Επιχειρήσεων της Γενικής Γραμματείας υπάγεται στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής, το οποίο και δεν έχει καμία αρμοδιότητα και ειδίκευση σε περίπτωση επιδημίας, βιολογικού ατυχήματος ή θαλάσσιας ρύπανσης. Το αλαλούμ επιβεβαιώνει και η έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής που κάνει λόγο για πληθώρα αστοχιών, σύγχυση αρμοδιοτήτων, προχειρότητα και εγείρει ακόμη και θέμα αντισυνταγματικότητας. Παράδειγμα το άρθρο 33, παράγραφος 7, όπου μοναδικό κριτήριο για την τοποθέτηση στελεχών είναι η εμπειρία, γεγονός που αντιβαίνει στις Συνταγματικές Αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας. Το άρθρο 33, παράγραφος 8, που προβλέπει ότι οι αρμοδιότητες καθορίζονται με Απόφαση του Γενικού Γραμματέα, κάτι εγείρει ζήτημα συμβατότητας με το άρθρο 43 του Συντάγματος, περί κανονιστικής αρμοδιότητας του Γενικού Γραμματέα. Το άρθρο 53 για τα απόρρητα κονδύλια, όπου δεν ακολουθούνται ούτε οι προδιαγραφές που προβλέπονται για το Υπουργείο Εξωτερικών, κάποια να εγκρίνονται και να αποστέλλονται στη Βουλή».
Ο Σ.Φάμελλος επισήμανε ότι, με την προβλεπόμενη τροποποίηση αρμοδιοτήτων Υπουργείων, δίνεται η δυνατότητα να εγκρίνονται έργα χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση και εκτός του πλαισίου των Δημοσίων Συμβάσεων. Δεν υπάρχει επίσης, εκτίμηση της κρισιμότητας της κατάστασης, δεν εγκαθίσταται σύστημα διοίκησης συμβάντος τοπικά, ώστε να συντονίζονται όλοι οι εκπρόσωποι των φορέων, ο συντονισμός θα γίνεται μέσω τριών εθνικών και τριών περιφερειακών φορέων, έξι φορείς δηλαδή στο σύνολο, καθώς και προβλέπονται πέντε φορείς για την ενημέρωση των πολιτών.
Κλείνοντας την ομιλία του δήλωσε ότι εγείρονται σοβαρά ζητήματα συντονισμού έκτακτης ανάγκης, ετοιμότητας, καθώς δεν προβλέπεται στρατηγική συμβάντος, η απόφαση εκκένωσης θα λαμβάνεται εξ αποστάσεως, με αποτέλεσμα και πάλι γενική σύγχυση και αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων. Απευθυνόμενος τέλος, στην Ολομέλεια είπε: «Είναι επικίνδυνο να επιτρέψουμε, σήμερα, η κυβέρνηση της ΝΔ να κάνει ένα ακόμη τόσο σοβαρό λάθος, να υποθηκεύσει την πολιτική προστασία της χώρας, και να βρεθούμε σε δύσκολη θέση, όπως ο κύριος Μητσοτάκης που παραδέχτηκε ότι αν είχε επαρκή γνώση δεν θα προχωρούσε στην κατάργηση του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε δεύτερο, τόσο σοβαρό λάθος στην κυβέρνηση της ΝΔ που αφορά ανθρώπινες ζωές».