H επιλογή της τοποθέτησης διοδίων για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) είναι μια από τις επιλογές που βρίσκονται στο τραπέζι, όπως παραδέχθηκε ευθαρσώς ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, απαντώντας σε σχετική Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης τόνισε πως ο ΒΟΑΚ «παραμένει σήμερα περίπου όπως φτιάχτηκε πριν 50 χρόνια». Αυτή η απαράδεκτη κατάσταση του οδικού δικτύου είναι ο βασικός παράγοντας που σημειώνονται συνεχώς τροχαία στην Κρήτη.
Αναδεικνύοντας την αιτία για την αναβλητικότητα στην υλοποίηση του έργου, το οποίο έχει εξαγγελθεί από όλες τις κυβερνήσεις των τελευταίων 20 ετών, αλλά ακόμα δεν έχει ξεκινήσει, ο Μ. Συντυχάκης σημείωσε πως θέλουν να παραχωρηθεί η εκμετάλλευσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, όπως κατήγγειλε, όσο πιο εξαθλιωμένος είναι ο δρόμος, τόσο πιο εύκολα θα αποδεχθεί η κοινή γνώμη την επιβολή διοδίων.
Βασική επιδίωξη των κυβερνήσεων διαχρονικά «δεν είναι η οδική ασφάλεια και η εξυπηρέτηση του λαού, αλλά αντίθετα η εξασφάλιση σίγουρου και άμεσου κέρδους για το ένα ή το άλλο τμήμα των μονοπωλιακών ομίλων που ενδιαφέρονται για το έργο», ανέφερε.
Αναφερόμενος στην θέση του ΚΚΕ, υπογράμμισε πως πρέπει να κατασκευαστεί άμεσα και χωρίς άλλη καθυστέρηση ο Βόρειος Οδικός Άξονας και συνολικά ένα σύγχρονο ασφαλές οδικό δίκτυο στην Κρήτη, με ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλης μορφής εκμετάλλευση και δανεισμό, με αποκλειστική χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ως προς το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι δεν υπάρχουν χρήματα, υπενθύμισε ότι μόλις χθες ψηφίστηκε νομοσχέδιο που δίνει στις τράπεζες κρατικές εγγυήσεις ύψους 12 δισ. ευρώ.
Οι κυβερνήσεις αλλάζουν, τα διόδια μένουν…
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής ανέφερε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε από την προηγούμενη κυβέρνηση «μια μολυβιά στο χάρτη», χωρίς καμία μελέτη και χάραξη του δρόμου. Επίσης, υποστήριξε ότι η μέθοδος της κατάτμησης του έργου που είχε επιλέξει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ «όχι απλά είχε διόδια, είχε και κρυφές επιβαρύνσεις».
Σύμφωνα με τον ίδιο, το έργο θα κατασκευαστεί ενιαία και «θα βρούμε τα χρήματα με τη συνδρομή των ιδιωτών». Το ένα σενάριο είναι να χρηματοδοτηθεί το έργο από μια άλλη παραχώρηση (ακούγεται η Αττική Οδός) και το άλλο από την επιστροφή των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα.
Σε κάθε περίπτωση, ο Κώστας Καραμανλής ήταν σαφής για το ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο, καθώς δήλωσε πως «θα εξετάσουμε το ενδεχόμενο να μπουν διόδια». Παρουσίασε δε και το …απαραίτητο πρόσχημα, λέγοντας πως «καλύτερα να πληρώνουμε ένα λελογισμένο κόστος για τη χρήση του έργου, παρά να χάνονται ανθρώπινες ζωές», λες και ο λαός που πληρώνει δισεκατομμύρια για φόρους και άλλα χαράτσια δεν έχει το δικαίωμα να απολαμβάνει δωρεάν και σύγχρονους αυτοκινητόδρομους.
Ολόκληρη η παρέμβαση του Μ. Συντυχάκη