Σοβαρό ζήτημα, που άπτεται του ζητήματος της πολιτικής ορθότητας, έχει ξεσπάσει στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, καθώς χορτοφάγοι φοιτητές ζητούν να απομακρυνθεί από λέσχη ο πίνακας «Η αγορά των πτηνών» του Φλαμανδού ζωγράφου Φρανς Σνάιντερς.
Πρόκειται για πίνακα του 17ου αιώνα του Φλαμανδού ζωγράφου, και αναπαριστά τα νεκρά θηράματα ενός πλούσιου κυνηγιού (φωτογραφία).
Οι φοιτητές χαρακτηρίζουν το θέαμα αποκρουστικό και αξιώνουν την καθαίρεσή του από την αίθουσα, ανακοίνωσε η εκπρόσωπος του Fitzwilliam Museum, που έχει δανείσει τον πίνακα στο Κέιμπριτζ.
Θέματα που συνδέουν την τέχνη με την πολιτική ορθότητα έχουν δημιουργηθεί και στο παρελθόν, αλλά όπως τονίζει η εφημερίδα El Publico, που ανέδειξε το θέμα με τίτλο «Θα τρώγατε εσείς μπροστά σε αυτόν τον πίνακα;», είναι η πρώτη φορά που τα επιχειρήματα αφορούν τη «χώνεψη».
Η υπερευαισθησία ορισμένων ομάδων έχει φθάσει να θέτει ερωτήματα για το εάν θα πρέπει να εκτιμάται το θέμα κάποιων έργων για την καλλιτεχνική αξία του ή για την ηθικότητα της αναπαριστώμενης πράξης, καθώς κάποια από αυτά διαιωνίζουν την «ωμότητα κατά των ζώων».
Ο προασπιστής των δικαιωμάτων των ζώων Τόνιο Γκαρσία, δήλωσε στην εφημερίδα ότι «πίνακες σαν και αυτόν αποκαθαίρουν μία πρακτική που ήδη πολλοί άνθρωποι θεωρούν ανήθικη, η οποία είναι παρωχημένη και η κοινωνία δεν αποδέχεται».
Και υποστήριξε ότι η αντίδραση σχετίζεται και με τον χώρο όπου εκτίθενται αυτά τα έργα: «Στα μουσεία μπορούμε να συναντήσουμε έργα που δείχνουν πως βασάνιζαν στον Μεσαίωνα ή εικόνες από τυφεκισμούς, όμως αυτά δεν μας σκανδαλίζουν γιατί είναι ο (κατάλληλος) χώρος για να μάθουμε και να ξαναζούμε την ιστορία».
Ωστόσο, όπως εξηγούν στην ίδια εφημερίδα και άλλοι ειδικοί και πανεπιστημιακοί, έχει αλλάξει η αντίληψη και η ευαισθησία του κόσμου, καθώς σήμερα οι άνθρωποι κοιτάζουν τους παλιούς πίνακες κάνοντας αναγωγές στα τωρινά κοινωνικά δεδομένα, αποκόπτοντάς τα από την αισθητική αξία του πίνακα.
Και σύμφωνα με την καθηγήτρια Αισθητικής Μάρτα Ταφάλια, από το Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, «είναι σημαντικό να θεωρήσουμε φυσιολογικό αυτόν τον διάλογο».
«Στην πραγματικότητα, αυτοί οι φοιτητές που δεν θέλουν στο εστιατόριο τον συγκεκριμένο πίνακα, δεν τον θέλουν επειδή παίρνουν το θέμα του πολύ στα σοβαρά. Γι’ αυτούς είναι ένα έργο που θίγει σημαντικά θέματα με τα οποία δεν συμφωνούν», εξηγεί.